سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
در هفتمین نشست تخصصی توسعه سرمایهگذاری در شیراز با موضوع «بازاریابی و آوازهسازی فرصتها» بر قرار گرفتن شیراز در دوران طلایی خود و شهر پایدار سرمایهگذاری تأکید و از تلاش شهرداری این کلانشهر برای تبدیل آن به پایتخت سرمایهگذاری سخن گفته شد. این مراسم با حضور رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار شیراز، معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس، اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز، جمعی از مدیران شهری.
یکششم برنامه مدیریت شهری در حوزه سرمایهگذاری است
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز اظهار کرد: طی دوره سه سال گذشته شاهد زمینهسازی و عهد مسئولانی همچون شهردار شیراز و معاون امور گردشگری و زائران استانداری فارس در حوزه رشد و توسعه سرمایهگذاری و آوازهسازی در شهر شیراز با محوریت مدیریت شهری بودهایم. به گفته سیدابراهیم حسینی؛ در حوزه سرمایهگذاری بسترهایی آماده است که ازجمله آن میتوان به ظرفیت مطلوب کلانشهر شیراز در این حوزه و رقابتپذیری هم اشاره کرد و مدیران شهری ما هم اراده خوبی در این زمینه دارند و یکششم برنامه آینده شورا و شهرداری شیراز در حوزه سرمایهگذاری است. وی تأکید کرد: عزم مدیریت شهری شیراز در حوزه سرمایهگذاری جزم است و در یک دوره دوساله، ۳۵هزار میلیارد تومان در شهر شیراز سرمایهگذاری شده و در سال ۱۴۰۳ هم شهرداری شیراز ۲۴هزار میلیارد تومان تکلیف سرمایهگذاری دارد.
اهمیت فرهنگسازی در حوزه سرمایهگذاری
حسینی تکلیف شهرداری شیراز در سال ۱۴۰۲ در حوزه سرمایهگذاری را ۸۰۰میلیارد تومان تنها برای خرید زمین در خصوص سرمایهگذاری عنوان کرد و گفت: ۱۱ درصد بودجه پیشنهادی شهرداری برای سال ۱۴۰۴ هم درآمدهای پیشنهادی برای برنامههای حوزه سرمایهگذاری است که نشان از اراده شورای اسلامی و شهرداری شیراز در این مسیر دارد. وی همچنین با اشاره به فرهنگسازی اظهار کرد: فرهنگسازی مناسب سبب شده تا مردم هم با موضوعات سرمایهگذاری همراه شوند و گفتمان سرمایهگذاری در شهر شکل گرفته است و شهر مقدس شیراز در سرمایهگذاری میتواند به یک نماد تبدیل شود و از نظر صاحبنظران استقبال میکنیم تا شیراز در سرمایهگذاری آوازه ملی پیدا کند.
شیراز در طلاییترین دوران خودش به سر میبرد
شهردار شیراز نیز در این نشست با بیان اینکه تقریباً به یک مدل سرمایهگذاری رسیدهایم، اظهار کرد: تلاش در حوزه سرمایهگذاری دشواریهای خود را دارد و امروز این نوید را میدهم که این کلانشهر در طلاییترین دوران خود به سر میبرد. محمدحسن اسدی با بیان اینکه مدیریت شهری همواره به کار و تلاش ادامه داده است، در آستانه سال جدید نوید داد: یکی از ردیفهای بودجه شهرداری شیراز در متمم حدود ۴هزار میلیارد تومان از بودجه ۳۱هزار و ۶۰۰میلیارد تومانی حاصل از درآمد سرمایهگذاری بوده است و در بودجه پیشنهادی سال آتی بیش از ۵هزار میلیارد تومان ردیف پیشنهادی حاصل از سرمایهگذاری است که نشان از اهتمام شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز دارد.وی با اشاره به ملکی که مقرر بود به ارزش ۷۰۰میلیارد تومان در ۶ماهه نخست شورای ششم، به فروش برسد، افزود: مدیریت شهری اجازه فروش این ملک را نداد و امروز قیمت آن ۱۰هزار میلیارد تومان شده که همین خودش سرمایهگذاری است و امسال بخشی از آن را به فروش رساندیم. این مقام ارشد شهری گفت: قرارداد با شرکتها، سرمایهگذاران و بخش خصوصی توسط شورای اسلامی شهر و شهرداری به انجام رسیده که موفقیتآمیز بوده است.
ارتقا نشاط شهروندی با پروژههای سرمایهگذاری
اسدی ادامه داد: شهربازی ۱۵۰۰میلیاردی هم نمونه تلاش پیمانکاران شهرداری است که برای اقتصاد شیراز و شهر حافظ و سعدی تلاش میکنند، علاوه بر مجموعه زندیه، باغهای قصردشت و .... مردمان شیراز داشتههای ارزشمند این شهر هستند که در هر جایگاهی برای پیشرفت شهر میکوشند. وی اعلام کرد: طی سه سال گذشته موفق شدیم بسته پروژههای عمرانی ۵۰همتی و ۱۰۰همتی را برداریم و امروز شیراز بزرگترین خریدار میلگِرد در بورس است و خریدار بزرگ سیمان و قیر نیز بهشمار میرود. شهردار شیراز ادامه داد: کلانشهری هستیم که برای دهه فجر ۲۲ همت پروژه تعریف کردهایم که اکثراً در خصوص بهرهبرداری است و از عید انقلاب اسلامی تا عیدفطر شاهد به ثمر رسیدن این پروژهها هستیم. اسدی از افتتاح پروژه زیرگذر گویم طی ۲ ماه آینده هم خبر داد و گفت: بیش از ۲هزار متر طول مسیر این زیرگذر و با اعتبار ۲۵۰۰میلیارد تومان است. وی گفت: تقاطع غیرهمسطح شهدای حرم حضرت احمدبنموسی(ع) را بهطور ۱۰۰ درصد افتتاح میکنیم و در دهه فجر فاز اول موزه بلدیه به بهرهبرداری و افتتاح میرسانیم و پروژه جام جم را در کنار صداوسیمای مرکز فارس هم تملک کردهایم. این مقام ارشد شهری تأکید کرد: بحث امیدآفرینی باید در عمل محقق شود و امروز مسیر توسعه در کشور از طریق شهرداریهاست.
پیشی گرفتن اعتبارات عمرانی شیراز از فارس
شهردار کلانشهر شیراز افزود: اعتبار عمرانی فارس ۹همت است و این در حالیست که امسال بودجه عمرانی شهرداری شیراز بیش از ۲۵همت است و در بودجه پیشنهادی ۳۸همت تقدیم شورای شهر شیراز شده است که حدود ۸۰ درصد بودجه شهرداری عمرانی و مابقی هزینههای جاری است و طی ۲ سال گذشته بودجه درآمدی را بیش از ۱۰۰ درصد محقق کردهایم و از تلاش شهرداران مناطق و شورای اسلامی شهر و ... قدردانی میکنیم. اسدی با تصریح بر این موضوع که توانستهایم جذب سرمایهگذاری را از خارج از استان و حتی خارج از کشور محقق کنیم که نقطه عطف مهمی است، تصریح کرد: امروز اعتمادسازی شده است و آینده شیراز قطعاً بهتر از امروز خواهد بود و در سفر به عراق شاهد تمایل برای سرمایهگذاری و در حوزه مترو در شیراز بودیم.وی این نشست تخصصی را کار مشترک کمیسیون اقتصاد و سرمایهگذاری شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز دانست که آوازهسازی و بازاریابی موضوع آن بوده و مورد استقبال جمع کثیری از سرمایهگذاران قرار گرفته است و جای تشکر از برگزارکنندگان و شرکتکنندگان دارد. این مقام ارشد مدیریت شهری با تأکید بر اینکه شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز به موضوع سرمایهگذاری نگاه ویژهای دارند، گفت: امروز شاهد ثمردهی سرمایهگذاری و بودجه شهرداری و منافعی که از قبال انعقاد تفاهم سرمایهگذاری است، هستیم و این روند نشستهای سرمایهگذاری مطلوب بوده است و مدیران به امر سرمایهگذاری واقف شدهاند و در سالهای آینده شاهد درخشش شیراز در حوزه سرمایهگذاری خواهیم بود.
شیراز بهعنوان شهر پایدار در سرمایهگذاری مطرح شد
رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایهگذاری شورای اسلامی شهر شیراز نیز با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست گفت: امروز شاهد حضور سرمایهگذاران و اساتید مطرح در حوزه سرمایهگذاری هستیم و اعتقاد داریم رخدادهای این سه سال در حوزه سرمایهگذاری موجب میشود تا شیراز بهعنوان شهر پایدار در حوزه سرمایهگذاری مطرح شود و الگویی موفق برای سایر کلانشهرهای کشور باشد. علیرضا اسکندری با بیان اینکه شیراز از گذشته دارای فرصتها و ظرفیتهای زیادی در حوزه سرمایهگذاری بوده است، افزود: امروز فرصتی ایجاد شده تا جذب سرمایهگذار موجب ایجاد آوازه جدید این کلانشهر در حوزه سرمایهگذاری باشد که عواید آن نصیب شیراز و شهروندان میشود و این نشستها در هموار شدن مسیر پیش روی سرمایهگذاری نقش مؤثری دارند. وی همچنین عنوان هفتمین نشست سرمایهگذاری را بسیار کاربردی دانست و گفت: از اردیبهشت برای عنوان این نشست برنامهریزی شد و سازوکارهای بازاریابی و آوازهسازی سرمایهگذاری موضوع بسیار کاربردی در حوزه سرمایهگذاری است. این سیاستگذار حوزه سرمایهگذاری مدیریت شهری ادامه داد: شیراز شهر فرصتها و جاذبههاست و این نشستها میتواند جاذبهای به شهر شیراز اضافه کند که ما مسئولان باید در این امر مهم سهیم باشیم.اسکندری اضافه کرد: مبحث بازاریابی مهم است و اگر قوی انجام شود در ایجاد نماد موفقیت حاصل میشود و رخدادهای این سه سال در خصوص سرمایهگذاری باید به ایجاد یک تحول مثبت منجر شوند، در این زمینه نباید شعار داد و باید وارد عمل شویم تا به جایگاه واقعی شیراز در این حوزه برسیم. وی آوازهسازی و بازاریابی را دو فاز دانست و بیان کرد: شیراز پر از هویت و اصالت است و نیمی از راه را رفته و باید مابقی راه را برای مشخص شدن برند شیراز با انجام امور اصولی و با شعار شیراز شهر پایدار اقتصادی باید وارد عمل شویم.
برند شیراز در حوزه سرمایهگذاری تقویت میشود
رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایهگذاری شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: شورای ششم و شهرداری شیراز در ابتدا ۶همت بودجه تصویب شده داشتند و امروز برای سال آینده ۳۸همت بودجه برای مصوب شدن پیشنهاد شده که نشان از افزایش ۶ برابری است، راهکار تأمین منابع درآمدی این رشد ۶۰۰ درصدی، سرمایهگذاری بوده و ادامه این راه به تلاش فراوان نیاز دارد. اسکندری گفت: سرمایهگذاری موجب میشود منافع اقتصادی عاید شهرداری ما را به جهشهای بالا برساند تا شاهد شهری جهانی و خدمترسانی بهتر به شهروندان باشیم. وی موفقیت شیراز در تصویب بودجه و رشد ۶ برابری آن را نتیجه عزم و اراده مدیران شهری دانست که میتوانیم آن را بازهم رشد دهیم. رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایهگذاری شورای اسلامی شهر شیراز، شهرداری را یک بنگاه اقتصادی دانست و گفت: کالای این بنگاه همین بستههای سرمایهگذاری است و شهرداری ظرفیت فراوانی برای جذب سرمایهگذاران بخش خصوصی بهشمار میرود و ردیفهای بودجه را از طریق سرمایهگذاری در شیراز توانستهایم پیش ببریم. اسکندری شهرداران مناطق را هم در موفقیت سرمایهگذاری حائز اهمیت دانست و بر ایجاد باشگاه ویژه سرمایهگذاران را در پیشبرد اهداف سرمایهگذاری در کلانشهر شیراز تأکید کرد.
لزوم توجه به سواد اقتصاد در رشد اقتصادی
معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس نیز از اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز برای تلاش در حوزه سرمایهگذاری گفت: در دکترین ملی یک کشور قبل از سواد رسانه به سواد اقتصاد نیاز است و رهبر معظم انقلاب سالهاست که بر موضوع اقتصاد تأکیدات مستمری داشتهاند. محمد فرخزاده ادامه داد: در خصوص سواد اقتصاد باید ابتدا نیازها شناسایی شوند و بدانیم مدل اقتصادی کشور ما چه مسیری را طی میکند و یا آیا ذخیرهسازی دلار و طلا واقعاً یک مدل اقتصادی است؟ وی اضافه کرد: باید مدلهای اقتصادی جمعآوری ریزسرمایه را داشته باشیم؛ در دهه ۶۰ تعاونیها و بخشی از ماده ۴۴ قانون اساسی در حال تحقق بود که با چالشهایی مواجه شد. معاون استاندار فارس تصریح کرد: سرمایهگذاری در محیط شهری و جمعآوری و مسیر آن باید بدانیم از چه مسیری عبور کند، چرا که امروز دنیا از بزرگ اطلاعات به ریزاطلاعات رسیده که در راستای توسعه اقتصادی مورد استفاده قرار بگیرند. فرخزاده ادامه داد: مدلهای اقتصادی ما در کشور ناقص است و به توجه نیاز دارد؛ در استان فارس و استانهای همجوار که پسکرانه دریا دارند دچار مشکل و معضلاتی هستیم و جذب سرمایهگذاری خارجی نیازمند توجه ویژه است. وی گفت: داشتههای شیراز باید برای نسل جدید هم کارایی داشته باشد و سرمایهگذاری و آوازهسازی در این راستا مهم است و شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز در ارتقای سطح دانش و ایجاد سواد اقتصادی موفق عمل کردهاند؛ برای آوازهسازی منفعت شخصی و سود اجتماعی کنار هم قرار میگیرد و موجب تفاهم و همدلی میشود. معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس با بیان اینکه این نشست تخصصی توسعه سرمایهگذاری در آوازهسازی میتواند مؤثر باشد، عنوان کرد: شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز اعتبار خوبی در خصوص سرمایهگذاری فراهم کردهاند و در سطوح میانی شاهد ایجاد اعتماد هستیم و سهامفروشی با مشارکت مردم نیز مدل اقتصادی ویژهای است که در آن باید اقدامات مطلوبی به انجام برسد.
راهاندازی پروژه تبدیل شیراز به پایتخت سرمایهگذاری
رئیس سازمان سرمایهگذاری و مشارکتهای مردمی شهرداری شیراز اظهار کرد: این نشستها قبلاً در سالهای گذشته هم برگزار شده و پنل امروز بهصورت عملیاتی و کاربردی انجام میشود و به همین منظور از صاحبان آوازهسازی و کسبوکار و حوزه سرمایهگذاری شهر کیش بهواسطه ارتباطی که در فعالیتهای خود با شهرداری داشتهاند، در این نشست دعوت به عمل آوردهایم. هومان معصومی ادامه داد: شهرداری شیراز طیف وسیعی از خدمات را در این کلانشهر ارائه میدهد و یکی از مؤثرترین ارکان در شهر است و باید با شناسایی نقاط قوت شهرداری در کنار آوازهسازی شهر شیراز در حوزههای مختلف تاریخی، فرهنگی، علمی هم بتوانیم مسیری در سرمایهگذاری در شیراز هموار کنیم. به اعتقاد وی؛ ما میتوانیم در کنار عنوان پایتخت زیستمحیطی آسیا و پایتخت فرهنگی و سومین حرم اهلبیت(ع)، شیراز را به پایتخت سرمایهگذاری هم تبدیل کنیم و این اهتمام هماکنون هم در شورای اسلامی شهر و هم شهرداری شیراز وجود دارد.
فرصتی برای زندگی با توسعه سرمایهگذاری
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز و دبیر پنل علمی هفتمین نشست تخصصی توسعه سرمایهگذاری نیز گفت: این نشست فرصتی ایجاد کرده تا در خدمت اصحاب و صاحبان کسبوکار و الگوهای موفق در این کلانشهر باشیم و از تجربیات آنها استفاده کنیم و راهورسم آوازهسازی را بهطور عملی از آنها جویا شویم. ابراهیمی اظهار کرد: قسمتی دیگری هم در کارگاه آموزشی بود و به نحوه ساخت برند سازمانی پرداخت و کارگاه دیگری هم به منشور هفتوجهی سرمایهگذاری مبتنی بر آوازهسازی را به خود اختصاص داد. وی با بیان اینکه در این جلسه در خصوص مشکلات و چالشهای سرمایهگذاری با تأکید بر بازاریابی فرصتهای سرمایهگذاری بررسی شد، ابراز امیدواری کرد: نتیجه این نشست در ارتقای بهبود کیفیت زندگی مردمان این کلانشهر اثربخش باشد.
نگاهی به مباحث تخصصی در نشست سرمایهگذاری
بنابراین گزارش، مباحث تخصصی این نشست توسط وحید کیا و محمدرضا رستمی ارائه شد. وحید کیا بیزینس کوچ و مشاور تخصصی توسعه و بهبود کسبوکار، آوازهسازی، بازاریابی و فروش با موضوع «آوازهسازی شهری، سازمانی و مدیران شهری با رویکرد سرمایهگذاری» ضمن مقایسه تطبیقی برخی شهرهای بزرگ دنیا از منظر آوازه و شهرت شهری، به بررسی عناصر ایجاد تمایز و مراحل نهادینهسازی برند در ذهن مخاطب پرداخت. در بخش دوم نیز محمدرضا رستمی مدرس، مشاور و استراتژیست حوزه برندسازی با موضوع «منشور هفتوجهی توسعه سرمایهگذاری شهری مبتنیبر برند» به بررسی عوامل مؤثر در برندسازی شهرداری شیراز بهعنوان یک سازمان خدماتمحور همچنین راهکارهای برندسازی موفق در راستای جذب سرمایهگذار، تقویت حس اعتماد و ایجاد وفاداری برای توسعه سرمایهگذاری پرداخت. در هفتمین نشست تخصصی توسعه سرمایهگذاری، دو بخش مجزا نیز به صاحبان کسبوکارهای برتر و بهنام حوزههای مختلف در شیراز اختصاص یافت تا تجارب خود را در زمینه ایجاد و تقویت برند خود بیان کنند که مدیران سازمان سرمایهگذاری منطقه آزاد کیش، شرکت تولیدی صنعتی فراسان، شرکت زرینغزال، گروه گردشگری پرسیاتور و... ازجمله آنها بودند.