توسعه پایدار در قامت شهرراز، روزنامه شیراز نوین
شهردار شیراز گفت: با مطالعات ارتباط ریلی، اتصال خط یک به چهار مترو آغاز شده و عملیات عمرانی آن در حال اجراست. محمدحسن اسدی در برنامه «صف اول» شبکه خبر به تشریح اقدامات و برنامهریزیهای مدیریت شهری در ابعاد مختلفی نظیر ناوگان حملونقل، خطوط چهارگانه مترو، پسماند، ایمنسازی کمربندی و تمهیدات ایمنی در مواقع بحران در سطح شهر، بازآفرینی بافت تاریخی و فرهنگی، تقویت زیرساختهای گردشگری و لایحه بودجه ۱۴۰۴ برای ارتقای جایگاه «شیراز؛ سومین حرم اهلبیت(ع)» پرداخت. مشروح این گفتوگو را در ادامه میخوانید:
شیراز این قابلیت را دارد که بهعنوان سومین حرم اهل بیت(ع) شناخته میشود و همهساله گردشگران و مراجعهکنندگان زیادی در شیراز حضور پیدا میکنند. بخش زیادی از این عزیزان برای حرم و بارگاه شاهچراغ(ع) تشریف میآورند و زیارت میکنند. چه خدماتی را در این حوزه برای زائران این حرم ملکوتی و ملک پاسبان در نظر گرفتهاید؟
شهر شیراز بهعنوان شهر تاریخی و فرهنگی و یک شهر کهن و همچنین شهر مذهبی که نامگذاری شهر شیراز بهعنوان شیراز سومین حرم اهل بیت(ع)، حدوداً ۱۶ سال است که با سفر رهبر معظم انقلاب انجام شده است و در این مدت به نظر من اتفاقهای خوبی افتاد. سند توسعه سومین حرم، در همین دورانی که ما هستیم، در شورای ششم اسلامی شهر شیراز و شهرداری، تولیت و نماینده محترم ولیفقیه در استان فارس و امامجمعه شیراز، رونمایی شد. شیراز بهعنوان شهر توریستی، گردشگری و مخصوصاً توریسم مذهبی، شاهد ورود میلیونی زائرانی هستیم که در طول سال به شهر شیراز سفر میکنند و به حرم مطهر حضرت احمد بن موسی(ع) مراجعه و زیارت میکنند. ما هم در کنار تولیت حرم مطهر هستیم؛ به نوعی خدمترسان به زائران. وظایف شهرداری در خصوص حرم شاید خیلی به صورت مستقیم نباشد؛ ولی وظایف شهرداری شیراز نسبت به حرم مطهر، یکی از وظایفی که در دستور کار است و مستمراً اجرا میشود، موضوع ارتباط و موضوع راه دسترسی به حرم است که ما در کنار حرم مطهر، پایانه اتوبوسرانی را داریم و از جاهای مختلف شهر به وسیله اتوبوس مردم به سمت حرم میآیند، زائران و مسافران به سمت حرم مطهر میآیند. خدا را شکر در همین یکی دو سال گذشته مطالعات ارتباط ریلی هم شد؛ به نوعی که از جلوی حرم مطهر شاهچراغ(ع) خط مترو را عبور میدهیم که اتصال خط یک به چهار مترو است و این کار شروع شده، پیمانکار برگزیده شده و عملیات عمرانی شروع شده و میتواند حرم را که به نظر میرسد یک مقداری در بنبست قرار گرفته، راههای دسترسی آن را تسهیل کند.
علاوه بر این در کنار حرم کارهای دیگری را هم در خدمتشان هستیم. بالاخره تعامل خیلی خوبی بین تولیت حرم مطهر شاهچراغ(ع)، شورای اسلامی و شهرداری و سایر ادارهها وجود دارد که شهر شیراز به عنوان شهری که واقعاً جذابیتهای خاص خودش را دارد و به نظر من میرسد که بودن حرم مطهر میتواند بر آن جذابیتها بیفزاید و ما در خدمت حرم و تولیت و همه زائران هستیم.
یکی از خدماتی که نیاز پیرامون اطراف حرم است، هم ایجاد پارکینگها و هم ساماندهی زیباسازی فضای پیرامونی حرم است. برای این موضوع چه اقدامهایی انجام دادهاید و چه برنامههایی در دستور کار دارید؟
در کنار حرم مطهر، شهرداری پارکینگهای قابلتوجهی در سالهای گذشته ساخته و امروز در دستور کار مدیریت شهری ۳هزار و ۵۰۰ واحد پارکینگ شروع شده که هزار و ۷۵۰ واحد از این ۳هزار و ۵۰۰ واحد پارکینگ مختص دسترسی به حرم مطهر است. خلاصه هرجایی که امکان ساخت پارکینگ باشد، انجام میدهیم. پارکینگها طبقاتی هستند و در اطراف حرم هم حتی در مجاورت و چسبیده به حرم، زمینی با مساحت قابلتوجه که کاربری آن هم پارکینگ بود را در اختیار حرم قرار دادیم تا بشود پارکینگهای بیشتری ساخته شود.
تولیت حرم قرار است این پارکینگها را بسازد؟
یک بخش کوچکی را تولیت حرم و بخش چندهزار تایی را ما کار میکنیم، یک بخش کوچکتری را خود حرم قرار شده انجام دهد که مجوز و زمین را ما میدهیم و آنها عملیات ساخت را انجام میدهند.
عمر ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی شما چند سال است؛ به هر حال یکی از مواردی که میتواند به نفع آلایندگیها و آلودگی هوای شیراز هم کمک کند، فاصله گرفتن از این خودروهای آلاینده است. شما در حوزه مدیریت شهری برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی چه اقدامی انجام دادهاید؟
راجع به اتوبوس، در شهر شیراز بیش از ۸۵۰ دستگاه اتوبوس در اختیار سیستم ناوگان حمل و نقل مسافر است با عمر متوسط پنج یا شش سال، زیر ده سال. شهر شیراز یکی از کلانشهرهایی است که عمر متوسط سیستم اتوبوسرانی آن عمر کمی است و جوان است. ما در دستور کارمان به صورت مستمر تأمین اتوبوس قرار دارد. الان ۳۰۰ دستگاه اتوبوس را تأمین اعتبار کردهایم، مدل مالی آن را مشخص کردهایم و تقریباً در مرحله انعقاد قرارداد است. علاوه بر آن تقریباً ۷۰ یا ۸۰ دستگاه اتوبوس هم در این دو سه سال از طریق وزارت کشور ما پولها را واریز کردهایم و قرار شده به تناوب به ما تحویل دهند. در خصوص تاکسی، بیش از ۱۰هزار تاکسی در شهر شیراز است. به نظر میرسد که در اکثر کلانشهرها بخش قابلتوجهی از تاکسیها فرسوده و مستهلک شدهاند و در سال گذشته توانستیم هزار و ۳۵۰ دستگاه تاکسی را نوسازی کنیم. یک مدل با بانک تعریف کردیم و رانندهها را هم پای کار آوردیم و به اصطلاح کلید به کلید، پلاک به پلاک تاکسی فرسوده را از آنها گرفتیم، تاکسی نو مدل سورن را در اختیار آنها قرار دهیم. عملیات نوسازی سامانه تاکسیرانی در دستور کار جدی شهرداری است و موفق شدهایم در سال گذشته هزار و ۳۵۰ دستگاه را انجام بدهیم. امسال هم هزار دستگاه در دستور کار نوسازی است. سیستم ون و سیستم میدلباس هم تقریباً هرکدام از اینها چند ده تا، هفتاد، هشتاد، صد واحد دستگاه را ما در دستور کار داریم؛ دارد به ترتیب وارد شهر شیراز میشود.
راجع به تاکسیها، یک زمانی خیلی از این تاکسیهای فرسوده را میبینیم که در شهر تردد دارند و آلاینده هستند. عمر ناوگان تاکسیرانی شما چند سال است و چه موانعی بر سر راه شماست که این عزیزان هنوز نتوانستهاند به نوسازی وسیله نقلیه خودشان بپردازند؟
تاکسیها تقریباً مستهلک شدهاند و عمر مفیدشان را از دست دادهاند. برای اینکه تاکسیدارها بتوانند تاکسیشان را عوض و نوسازی کنند، ادارههای مختلفی باید پای کار باشند. مثل وزارت کشور، سازمان صمت، خیلیها باید بیایند که ما بتوانیم این تاکسیها را نوسازی کنیم. ضمن اینکه راننده تاکسی و مالک تاکسی تمکن مالیاش در حدی نیست که خودش بهتنهایی بتواند. مثلاً در سال گذشته یک دستگاه تاکسی که نوسازی میشد، ۲۵۰میلیون تومان بود که ۱۰۰میلیون تومان را ما بهصورت بلاعوض به آنها دادیم و ۱۵۰میلیون تومان با تسهیلات صفر درصد برای آنها گرفتیم و اینها با ۱۵۰میلیون تومان، اقساط ۶۰ماهه توانستند مالک تاکسی شوند. امسال همان تاکسی شده بالای ۵۰۰میلیون تومان؛ ضمن اینکه اگر مدیریت شهری به سمت تاکسی برقی هم بخواهد برود، تاکسی برقی امروز مبلغش بیش از یکمیلیارد و ۲۰۰میلیون تومان است. هرچند که در قوانین بودجه یک سری تسهیلات برای این موضوع گذاشتهاند، ولی متأسفانه محقق نشده است. در هر حال باید نگاه ویژهای به تاکسی شود. به نظر من وزارت کشور و دولت باید توجه ویژه کند؛ چون واقعاً اوضاع تاکسیها در کل شهرها خیلی جالب نیست. هرچند که ما در شهر شیراز در زمینه تاکسی توفیقهای نسبتاً خوبی داشتهایم.
برویم به قبل از اینکه شما شهردار شیراز شوید. پنجم فروردینماه سال ۱۳۹۸ اتفاق تلخ و یک سیل عظیمی شد و تبعات بدی آنجا به وجود آمد و تعدادی از هموطنان ما جان خودشان را از دست دادند، بسیاری از ماشینها خسارت دیدند و شرایط بدی آنجا اتفاق افتاد. شما از مهرماه ۱۴۰۱ شهردار شیراز هستید؛ آیا عیبیابی کردید تا برای تسهیل آن ماجرا و جلوگیری از تکرار آن ماجرا اقدامی کنید؟
سیل مهیبی که در فروردین ۱۳۹۸ از سمت دروازه قرآن وارد شهر شیراز شد و تعدادی از هموطنان متأسفانه فوت کردند و جانشان را از دست دادند، در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت که این حجم عبور آب و لولهگذاری را باید حتماً عوض میکردیم. دروازه قرآن یک نقطهای بود که از نظر ترافیکی خیلی سخت بود که بشود سه ماه ما مسدود کنیم. ولی اینقدر بررسی کردیم و تعامل کردیم، جلسات مختلفی گذاشتیم، تقریباً همان سال اولی که من شهردار شدم، آمدیم و با پلیس و با نیروی انتظامی و سایر عوامل مرتبط هماهنگ کردیم و خدا را شکر یک پروژه سهماهه را ظرف ۴۵ روز اجرا کردیم. پلیس راهور هم همکاری خیلی خوبی انجام داد. نهایتاً حجم لولهگذاری را سه برابر کردیم.
یعنی آن سطح مسیری که بود تخلیه کردید و لولههای جدید گذاشتهاید؟
حدوداً به طول هزار و ۴۵۰ متر، یک کیلومتر و خردهای لولهها را برداشتیم، حجم و قطر لولهها را سه برابر کردیم و تقریباً در این دو سال بعد از آن سیلها و بارشهای بسیار زیادتر و بیشتر و مهیبتری آمد؛ ولی تقریباً از دروازه قرآن خیال ما جمع شد.
آن آب هدایت میشود و به کجا میرود؟
هدایت میشود و به سمت رودخانه وسط شهر به اسم رودخانه خرمرود وصل میشود.
اینجا باید یک حقشناسی هم بهجا بیاوریم و از مردم شیراز، هتلدارها و مردم عادی تشکر کنیم. آنجا یک اتفاق خیلی بینظیر افتاد و همه به کمک نوروزی آمدند و مهماننوازی کردند. اشاره کوتاهی داشتید به باز کردن گره و از بنبست خارج شدن حرم احمد بن موسی(ع)؛ راجع به سایر خطوط قطار شهری شیراز چه پیشبینی دارید، چه خطوطی در دست اقدام است، چقدر حفاری شده و چند ایستگاه قرار است اضافه شود؟
در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر شیراز، به صورت اصلی ۴ خط مترو پیشبینی شده که خط اول به طول ۲۵ کیلومتر به بهرهبرداری رسیده است. این خط بیش از ۲۰ ایستگاه دارد که روزی بیش از ۱۰۰هزار نفر در شهر شیراز سوار مترو میشوند. طول خط دو ۱۶ کیلومتر است که ۱۰ کیلومتر آن به بهرهبرداری رسیده است. در این ۲ سال و خردهای که من شهردار هستم، طی دو مرحله خط دو فاز اول آن که ۱۰ کیلومتر است، به افتتاح رسید و ادامه خط دو تا تابستان سال آینده به ایستگاه آخر خواهد رسید. برای خط ۳ مترو چندین بار تفاهمنامههایی بین شهرداری و پیمانکار تمدید شد؛ باز هم در همین دوران دو سال و خردهای که ما توفیق داریم در خدمت مردم هستیم، خط ۳ را شروع کردهایم. خط ۳ به طول ۱۲ کیلومتر با ۸ ایستگاه که تقریباً همه ایستگاهها و خط را شروع کردهایم و شاید آن دستگاه حفار مکانیزه هم که حرکت کرده، بیش از یک کیلومتر الان حرکتش را آغاز و طی کرده است و رکوردهای بسیار خوب روزانه را داریم میزنیم. خط ۴ مترو را توانستیم سال گذشته کلنگ بزنیم. خط ۴ مترو هم که یکی از عملکردهای آن از جایی عبور میکند که دسترسی به بافت مرکزی شهر و هسته مرکزی شهر و حرم مطهر شاهچراغ(ع) را تسهیل میکند. یک کار دیگری که شد، بین خط یک و چهار که تقریباً از جلوی حرم شاهچراغ(ع) عبور میکند. بنابراین امروز شهرداری خط دو، خط سه، خط چهار، خط یک به چهار، چهار خط را همزمان اجرا میکند. بخشی از خطوط مترو شهرداری نزدیک به فرودگاه بینالمللی شهید دستغیب شیراز است. یکی از خطوط آن کنار ایستگاه راهآهن و آزادراه شیراز- اصفهان است. خیلی از ایستگاههای آن از جلوی حافظیه، سعدیه، حرم شاهچراغ(ع) یعنی مراکز اصلی سیاحتی و زیارتی و جاهایی که میتواند این ارتباط بین ورودی مسافر و خروجی مسافر را تنظیم کند، اینها همه در حال اجراست. من میتوانم راجع به خط مترو به شما عرض کنم که در شهر شیراز میتوانم بگویم که یک شهر زیرزمینی را داریم کار میکنیم. خیلی هم مشخص نیست و چلچراغ شهر شیراز در زیر زمین کاملاً مشهود است. آن هم خطوط سهچهارگانه مترو است که به صورت شبانهروزی داریم کار میکنیم.
الان فصل تقدیم بودجه شهرداران به شوراهای اسلامی شهر است. شما بودجه ۱۴۰۴ را حدوداً با چند همت پیشبینی کردهاید و بستهاید، چه تفاوتی نسبت به سال گذشته دارد، چه زمینههایی را پیشبینی بهتری داشتهاید، اضافه کردهاید؟
شاید در این شورای ششم که الان هنوز دارند کار میکنند، بودجه شهرداری شیراز رشد بسیار زیادی داشت که فکر نمیکنم هیچ کلانشهری رشد و نسبت آن به اندازه شهر شیراز باشد. به این صورت که بودجه شهرداری شیراز در سال ۱۴۰۰ که اولین سال شروع شورای شهر بود، بودجه ۶هزار و ۱۶۰میلیارد بود و بودجه پیشنهادی ۱۴۰۳ برای سال بعد، ۳۸هزار میلیارد تومان است. قطعاً شورای شهر هم یک سری تغییراتی در این بودجه میدهد. معمولاً در ۳ سال گذشته بودجه پیشنهادی شیراز را بیشتر افزایشی میکنند. تقریباً بودجه در این چهار سال نزدیک به ۶۵۰ درصد افزایش داشته؛ یعنی ۶ و نیم برابر شده است. در قانون شهرداریها نسبت بودجه جاری و عمرانی، بودجه عمرانی ۶۰ درصد و بودجه جاری ۴۰ درصد است. در شهر شیراز نسبت بودجه الان رسیده به ۸۰ به ۲۰؛ ۸۰ درصد بودجه عمرانی و ۲۰ درصد بودجه جاری. شاید آن نسبت اصلی و وزن اصلی و سهم اصلی بودجه راجع به سامانه حمل و نقل است. از جمله همان مترویی که اشاره کردیم، اتوبوس، تاکسی، ون، میدلباس، تقاطعها، خیابانکشیها، بزرگراهها، آسفالت کردن، تملکهایی که میشود. میتوانم الان عرض کنم که بیش از ۵۰ درصد بودجه کل شهرداری و بیش از ۷۰ درصد بودجه عمرانی شهرداری شیراز، بودجهای است که به صورت شاید بتوانم بگویم مستقیم راجع به سیستم حمل و نقل عمومی است که کارکرد آن یک کارکردی است که منافع آن نصیب همه مردم شهر میشود. در بودجه پیشنهادی سال جاری برای سال آینده، بودجه ۱۴۰۴، باز هم توجه ویژه ما یکی به سیستم حمل و نقل عمومی است، به موضوع محیطزیست است، به جلوگیری از آلایندگی است، توسعه فضای سبز است و بیشتر بحثها خدمات شهری و عمرانی است که اینها اولویتهایی است که توسط شورای اسلامی شهر شیراز و شهرداری شیراز در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه شورای فعلی یک برنامه پنجساله را تدوین کرد به اسم شیراز ۱۴۰۴ و ما گفتهایم شیراز ۱۴۰۴ با شیراز قبل باید متفاوت باشد و این را تقریباً همه دارند اذعان میکنند. کسانی که ارزیابی و بررسی میکنند و کسانی که میبینند، به این صورت است که افزایش بودجه و آن نسبت عمرانی که عرض کردم، باعث تحول در شهر شیراز شده و به قول خیلیها میگویند که شهر شیراز کارگاه عمرانی است و ما هم در عمل روی نقشه ثابت کردهایم که هر شخصی هر جای شیراز بایستد، در شعاع یک کیلومتریاش، کمتر از یک کیلومتر، یک طرح عمرانی را میبیند و شهر شیراز ۲۵هزار هکتار محدوده خدماتی و صدهزار هکتار حریم شهری وضعیت جغرافیاییاش است.
الان برای ۱۴۰۴، ۳۸همت بستهاید؛ بودجه شهرداری ۱۴۰۳ چقدر بوده است؟
۱۴۰۳ بودجه شهرداری ۳۱هزار و ۶۰۰میلیارد بود که در متمم پیشنهادی ما شد ۳۳هزار و ۵۰۰میلیارد.
تا پایان سال، چند درصد این بودجه محقق شد، نسبت این ۸۰ به ۲۰ که ۱۴۰۴ دارید، آنجا چند بود و چقدر آن محقق شد؟
در ۳ سال گذشته، بودجه درآمدی ما بیشتر از ۱۰۰درصد محقق شده؛ چه بودجه مصوب ۱۴۰۳ و چه متمم بودجه به نظرم ۱۰۰درصد محقق میشود.
یعنی شما ۳۳ و نیم همتتان محقق شده، امسال چند درصد دارید عمرانی به جاری؟
حدوداً ۸۰ درصد عمرانی، ۲۰ درصد جاری.
فکر میکنم الگوی خیلی عالی باشید برای سایر شهرها و کلانشهرها؛ چون واقعاً یک معضل است این بودجههای جاری برای شهرداران به نسبت بودجههای عمرانی. آقای دکتر در همین اثنا که حضرتعالی به طرحها اشاره میکردید، میخواهم برویم سراغ کمربندی شیراز که یکی از موضوعات مهم همه شهرداران بوده است. چه اقداماتی انجام دادید برای اتمام این طرح، الان پروژه در چه وضعیتی است؟
کمربندی شیراز که شاید آن کمربند اصلی که به عنوان یک معضل مطرح میشود، کمربندی جنوب است که ۴۲ کیلومتر طول کمربندی است و متأسفانه الان جوری شده که جنوب کمربندی هم چندین شهرک شکل گرفته، هم شهرکهای مسکونی و هم شهرک صنعتی و هم منطقه ویژه اقتصادی و کمربندی جنوبی شیراز به طول ۴۲ کیلومتر کامیون تریلی و ماشین سنگین و ماشین سبک و موتورسیکلت و همهچیز متأسفانه دارند حرکت میکنند و بسیار خطرساز است و خطرساز بود. باز در همین دوران شورای ششم و در زمانی که بنده در خدمت مردم هستم، حدوداً ۱۸ کیلومتر را ما تحویل گرفتیم. این ۱۸ کیلومتر هم ایمنسازی و هم تراش و ترمیم آسفالت شانهسازی جاده پایش تصویری اینها را ما در دستور کار قرار دادیم. ۱۸ کیلومتر را خیلی خوب و استاندارد انجام دادیم؛ به نوعی که جالب است که این آمار را من به شما و بینندگان بدهم که در سال گذشته در عید سال گذشته که هر سال ما در کمربندی شاهد کشته شدن مردم بودیم و مصدوم شدن و جرح و الی آخر، در سال گذشته این ۱۸ کیلومتر را که ما تحویل گرفتیم، حتی شاهد یک حادثه هم نبودیم.
آقای دکتر الان به مردم شیراز این قول را میدهید که نیمه باقیمانده تا ۴۲ کیلومتر کامل شود؟ کی پیشبینی زمانی دارید؟
استحضار دارید که کمربندی اصلاً وظیفه دولت است و وظیفه شهرداری نیست. این ۱۸ کیلومتر هم شورا ما را مکلف کرد و من هم استقبال کردم. این ۱۸ کیلومتر را ما تحویل گرفتیم و تمامش کردیم.
الان آمده در محدوده شهر یا جزء محدوده خارج از شهر حساب میشود و این خدمت را شما آنجا انجام میدهید؟
بالاخره به اسم کمربندی است دیگر.
در طرح تفصیلی الان جزو شهر شیراز است؟
بله جزو شهر شیراز است. عرض کردم در جنوب کمربندی یک سری شهرک شکل گرفته، ولی موقعی که در کمربندی تریلی به تعداد بیشمار، ماشینهای سنگین و وسایل نقلیه مختلف رد میشود، من چه کنترلی میتوانم بکنم. توجه میکنید وظیفه وظیفه دولت است، وظیفه وزارت راه و شهرسازی است؛ ولی بالاخره ما مردم برایمان مهم هستند. جان مردم برای ما مهم است.
برای اتمامش نشستهاید با اداره راه و شهرسازی استان گفتوگو کنید در خود شهر شیراز تا به نتیجه برسید؟
آنها هم قرار شد یک سری کارهایی را انجام دهند؛ مثلاً ادارهکل راهداری وظیفهاش است که آن بخش باقیمانده را انجام بدهد؛ ولی سرعتی که شهرداری داشت، به هیچ عنوان اداراتی که اسم بردم، این سرعت را نداشتند.
آقای دکتر یکی از معضلات و مشکلات همه شهرها بهویژه کلانشهرها جمعآوری پسماند و زبالههاست و تفکیک از مبدأ و بقیه ماجرای این طلای کثیف. بفرمایید در شهر شیراز چه اقدامی انجام دادید؟ آیا رفتید به سمت تفکیک از مبدأ؟ آیا مردم تشویق شدهاند به این مهم یا نه؟
بله تفکیک از مبدأ که یک مسئله فرهنگی است و باید فرهنگسازی شود، سالیان سال در شیراز شروع شده و موضوع تفکیک از مبدأ از منازل و از خانههای مردم داریم کارمان را انجام میدهیم.
یعنی شما شهرداری طرف قرارداد و طرف حساب با خود مردم هستید یا نه؟
ببینید یک سری شرکتها هستند و یک جاهایی را مشخص کردیم، تمام کسانی که تفکیک در مبدأ را انجام میدهند، آن زبالههای خشک را میآورند تحویل میدهند؛ زباله تر را هم که پاکبانان میآیند جمع و حمل میکنند و میبرند دفن میکنند.
این محل دفن زبالههای شیراز چقدر فاصله دارد با خود شهر؟ آیا زبالهسوزی هم دارید یا نه همه فقط دفن میشود؟
فاصلهاش قابلتوجه است. ما دو سه دستگاه تفکیک در مقصد هم مستقر کردهایم. حدوداً شیراز روزی ۱۰۵۰ تن زباله جمعآوری و حمل و به سمت سایت دفن منتقل میشود و هدایت میشود که دو سه دستگاه تفکیک در مقصد را مشخص کردهایم که بخشی که قابلبازیافت است همان زباله خشک است. بعضیها را به صورت کود کمپوست تولید میکنیم. شهر شیراز یک شهری است که خودتان استحضار دارید یک شهر فرهنگی، شهری که مردم فوقالعاده برایشان اهمیت دارد و همکاریشان خیلی خوب است؛ ولی فکر نمیکنم بتوانیم امروز ادعا کنیم که تفکیک در مبدأ کامل انجام میشود. در تفکیک در مبدأ ما فعلاً تقریباً اول راه هستیم و تشویقیهای خیلی خوبی گذاشتیم. سامانههایی را گذاشتهایم که مردم بتوانند روی موبایلهایشان آن اپلیکیشن و سامانه را نصب کنند، آن سکو را نصب کنند.
آقای دکتر یکی از موضوعات دیگری که در شهرهای تاریخی و فرهنگی شبیه شیراز ما میبینیم، بحث بازآفرینی شهری است و بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده. شهر شیراز با توجه به بناهای تاریخی متعددی که در آن قرار دارد و بافت تاریخی که دارد، این قدری کار را برای شما دشوار میکند که هم بتوانید ابنیه تاریخی را محفوظ نگه دارید و به بناهای تاریخساز ما لطمهای نخورد و هم بتوانید خدمات خوبی به مردم ارائه بدهید. برویم به سمت بهسازی و نوسازی بافت کهن شهر. چه اقدامی در این زمینه انجام دادید، چه تعاملی با اداره میراثفرهنگی دارید و چه کارهایی پیش رویتان است برای سالهای آتی؟
شهر شیراز ۶۵ محله دارد و ۳۶۰ هکتار بافت تاریخی و فرهنگی و ۴۵۰ هکتار بافت فرسودهای که الان مصوب شده و آن بحث بازآفرینی و باززندهسازی در خصوص بافتهای قدیمی و بافتهای فرسوده شهر هم در دستور کار شهرداریهاست هم وزارت راه و شهرسازی و هم میراثفرهنگی و هم تعداد دیگری از دستگاههای اجرایی. کاری که شهرداری انجام میدهد، بیشتر کار ساماندهی، نوسازی، مرمت و از این قبیل راجع به بافتهای فرسوده است. در شهر شیراز در جاهای مختلف شاهد بافت فرسوده هستیم؛ یعنی بافت فرسوده یکجا جمع نشده، در جاهای مختلف شاهد بافت فرسوده هستیم؛ چیزی که به شهرداری مربوط میشود، اگر کسی بخواهد نوسازی کند راجع به تجمیع واحدهای ریزدانه شورای شهر مصوباتی دارد که بهای پروانه تقریباً نزدیک به صفر است؛ هیچ پولی را ما بابت پروانه دریافت نمیکنیم. یکی از بافتهای بسیار خوبی که در شهر شیراز هست، بافت زندیه است؛ البته بافت زندیه بیشتر بافت تاریخی و بافت فرهنگی است که تقریباً بعد از ۲۴ تا ۲۵ سال توانستیم بافت زندیه و طرح ملی زندیه کمیسیون ماده ۵ را انجام دهیم و وزارت میراث هم خیلی همکاری کرد؛ مخصوصاً در دوران وزارت فعلی و خوشبختانه طرح زندیه را شروع کردیم و داریم کار طرح زندیه را هم جلو میبریم.
خیلی کوتاه بپردازیم به بحث گردشگری تاریخی و طبیعی شهر شیراز در کنار آن گردشگری مذهبی و حرم شریف و نورانی احمد بن موسی شاهچراغ(ع) بپردازیم به حوزه گردشگری. آنچه مربوط میشود به حوزه مدیریت شهری، چه اقداماتی برای میزبانی شایسته از گردشگران دارید و چه اقداماتی پیش رو دارید تا بتوانید تحولی در حوزه گردشگری شهر شیراز ایجاد کنید؟
شهر شیراز خوب میدانید که قطب گردشگری است و قطب گردشگری، قطب پزشکی و قطب الکترونیک است. شیراز شاید من میتوانم بگویم که به آمار و مستندات هیچ شهری و هیچ استانی مانند استان فارس و شهر شیراز آثار ملی ثبتشده ندارد. شهر شیراز باغات مختلف بیش از هزار هکتار باغات قصرالدشت شهر شیراز، حافظ، سعدی، باغ ارم، باغ جهاننما، باغ دلگشا، باغ عفیفآباد و جاهای مختلفی که مورد نظر و مقصد هر گردشگر و هر توریست و هر بینندهای است، علاوه بر جاذبههای طبیعی که شما اشاره کردید، شهر شیراز پزشکی هم است و توریست گردشگری و توریسم درمانی.
بله پزشکان متخصص بسیار بزرگی که خیلیها از خارج از کشور برای درمان میآیند به شیراز.
بله اینها هم که اضافه شده بر وضعیت شهر شیراز، بر داشتهها و ویژگیهای شیراز و نهایتاً در دوران مدیریت فعلی شورای ششم و شهرداری فعلی چند زیرساخت گردشگری در حال ساخت هستیم؛ یک پارک آبی بزرگ شیراز، آکواریوم بزرگ شیراز، چندین شهربازی، تلهکابین بزرگ شیراز، اینها به عنوان زیرساخت گردشگری در شهر شیراز هستند.
اینها با تعامل بخش خصوصی است یا مستقلاً خود شهرداری؟
اینها زمین و مجوز از شهرداری، ۶۰ درصد اعتبار از شهرداری و ۴۰ درصد توسط بخش خصوصی است.
با قراردادهای مختلف چندساله که بهرهبرداری شود و واگذار کنند؛ درست است؟
دیگر بهرهبردار هم بعداً طرف مقابل میشود در یک مدتی منافعش بین ما و آنها تقسیم میشود و کار ادامه دارد؛ چون بهرهبرداری مقولهای است که شهرداریها در مقوله بهرهبرداری خیلی موفق نیستند و توریسم مذهبی هم که در اول عرایضم اشاره کردم با توجه به اینکه شیراز، شهر مذهبی هم است، امامزادههای متعدد و حضرت احمد بن موسی(ع)، سید علاءالدین حسین(ع) و سایر امامزادگان باعث شده که این هم اضافه میشود، فکر نمیکنم که هیچ کلانشهری هم جاذبههای دینی و هم مذهبی داشته باشد و هم جاذبههای تاریخی و طبیعی.
و کار شما را هم سخت میکند خدمترسانی به این همه گردشگر که میخواهند مراجعه کنند برای دیدن این همه زیبایی.
راجع به گردشگرها در طول سال و راجع به ساخت هتلها، ترتیبات خوبی دادیم. عوارض ساختمانی شورای شهر تخفیفات خیلی خوبی قائل شده است.
چقدر از بخش خصوصی سرمایهگذارها استقبال کردند که بیایند آنجا سرمایهگذاری کنند و کمکحال شما باشند؟
خیلی زیاد؛ الان بزرگترین هتل ایران در شیراز دارد ساخته میشود. یک هتل ۴۰طبقه با بیش از ۱۰۰هزار مترمربع زیربنا در شهر شیراز دارد ساخته میشود. در خیابان و بلوار شهید چمران. حالا غیر از مشهد که واقعاً یک ویژگی خاصی راجع به ساخت هتل دارد، فکر نمیکنم که هیچکدام از کلانشهرها تعداد هتلهای و مهمانپذیرهایشان به اندازه شهر شیراز باشد. ما در خصوص استقبال از مهمان و مسافر و زائر و اینها علاوه بر اینکه در کنار بخش خصوصی هستیم و جامعه هتلداران و جامعه مهمانپذیرها خیلی فعالیت میکنند، در ایامی که به اصطلاح مسافر زیاد به شهر میآید، کمپهای مختلفی را به صورت سازماندهیشده با سازههای کانکسی و خیلی از سالنهای ورزشی را در آن ایامی که به اصطلاح اوج مسافر و زائر و گردشگر هستند، اختصاص میدهیم که به صورت نازل تقریباً میشود گفت بهصورت رایگان در اختیارشان قرار میدهیم که مردم بتوانند در کمپها مستقر شوند. ولی خدا را شکر وضعیت هتلها هم به نسبت مراجعهای که توریستها میکنند، نسبتاً خوب است. ولی اگر واقعاً پای توریست و گردشگر به شهر شیراز بخواهد به آن معنای واقعیاش باز شود، باید همه کمک کنیم؛ دولت و مخصوصاً وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی و بخش خصوصی و شهرداریها و شورای شهرها که انشاءالله بتوانند آن وظایف اصلیشان در خصوص ایجاد اقامتگاهها، بومگردیها، احداث هتلها و مهمانپذیرها انجام شود.
اگر نکتهای در پایان با آقایان مانده که در سؤالات بنده نبود، اشاره بفرمایید.
در این تقریباً ۲ تا ۳ سال در امر سرمایهگذاری و جذب بخش خصوصی هم توفیقات خیلی خوبی داشتیم. بهجز بودجه و جداگانه از بودجه توانستیم در این دو سه سال ۳۵هزارمیلیارد تومان قرارداد سرمایهگذاری مبادله و منعقد کنیم و امروز میتوانم به شما و همه بینندگان بگویم که هم در بودجه متمم ۱۴۰۳ و هم در بودجه پیشنهادی ۱۴۰۴ یک ردیف را درج و پیشبینی کردیم و پیشنهاد دادیم به شورا مبنی بر اینکه بین ۴ تا ۶همت از بودجه امسال و سال آینده، یعنی ۱۰ همت از بودجه ما درآمدی شد که حاصل از قراردادهای سرمایهگذاری و قرارداد با بخش خصوصی
شد.
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
خبرهای تصادفی روزنامه شیراز نوین