احسان شادمانی فیلمساز شیرازی: فیلم کوتاه، گنج پنهان آینده سینمای ایران، روزنامه شیراز نوین
به گزارش روابطعمومی ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، فیلم کوتاه «خردهسیاره»که توسط احسان شادمانی هنرمند شیرازی کارگردانی شده از آثار راهیافته به جشنواره فیلم فجر میباشد، و او درباره جزئیات این اثر و انگیزههایش برای ساخت صحبت کرد. وی همچنین از پتانسیل بالای فیلمسازان کوتاه و لزوم توجه به آینده سینمای ایران سخن گفت. احسان شادمانی که امسال با فیلم کوتاه داستانی «خرده سیاره» در چهلو سومین جشنواره فیلم فجر رقابت میکند، درباره این اثر و انگیزهاش از ساخت آن گفت: ایده ابتدایی ما، به همراه خانم لیلا بهارکیا، نویسنده مشترک فیلمنامه و تهیهکننده اثر، این بود که روایتی داشته باشیم از یک پیرمرد که در نقطهای دور از آدمها زندگی میکند، تارک دنیا است و در خلوت خود به صداها گوش میدهد. اما این پیرمرد خاص، صدای مردگان درون ماشینهای تصادف کرده را میشنود. نگهبان پیر پارکینگ تصمیم میگیرد کار نیمهتمام سرنشینان یک خودروی چپشده را به اتمام برساند. او تکهای شهابسنگ را درون جاساز ماشین پیدا میکند.
این فیلمساز درباره فرم و شیوه اجرا توضیح داد: در فرم فیلم، شیوه دوربینگذاری و برخورد زیباییشناسانه در مونتاژ، سعی شده خلوت پیرمرد دراماتیزه شود. ما در این فیلم با هیاهو مواجه نیستیم. به نظر خودم، عنصر خلاق این فیلم کار با صدا است؛ از شیوه روایت قصه گرفته تا عناصر فرمال، موومنت دوربین و شیوه کار با بازیگران. از همان ابتدای نگارش فیلمنامه، حسن پورشیرازی را برای ایفای نقش اصلی در ذهن داشتیم و خدا را شکر که ایشان بازی کردند.
او با اشاره به اسم فیلم اظهار داشت: ما در این قصه سینمایی، نام این تکهسنگ را «خردهسیاره» گذاشتیم. به نظر ما، این بهترین همنشینی از کلمات است که تکههای جداشده از کالبد سنگ مادر در سیارهای دیگر را معنا میبخشد. اساساً گوهر و گنج فرازمینی همان حسی را دارد که کسانی که به دنبال گنج میگردند، تجربه میکنند. این حس سرشار از کنجکاوی است؛ حتی اگر نتیجهای به دست نیاید. من برای متبادر کردن راز نهفته در ماهیت شهابسنگ، به سراغ فضای سینمایی خلوت، پُرسکوت و دارای ابهام رفتم که در صحنههای شب در کویر و گورستان ماشینها، بیشتر خودشان را نشان میدهند. این خلوت کویر به گورستان ماشینهای درهم منتقل شده که گرافیک خاص و متفاوتی از خطوط شکسته را به نمایش میگذارد.
شادمانی درباره سابقه فیلمسازی خود گفت: من تاکنون حدود دوازده فیلم کوتاه و مستند ساختهام. برخی از آنها تولید مشترک با انجمن سینمای جوان بوده و بیشترشان تجربی و متفاوت هستند. این اولین حضورم در جشنواره فیلم فجر است. هیئت انتخابی که دبیر جشنواره برای بخش فیلم کوتاه در نظر گرفت، متشکل از متخصصان این حوزه بود و این نقطه قوت این بخش به شمار میرود. انتخاب ۴۴ فیلم نشاندهنده پتانسیل قدرتمند ساخت فیلمهای کوتاه خلاق و جدی در کشور است و خوشبختانه این اتفاق رخ داد.
کارگردان «خردهسیاره» از اهمیت جایگاه فیلم کوتاه در جشنواره فیلم فجر گفت و معتقد است: اگر جشنواره فیلم فجر بخواهد فیلمهای مستند و کوتاه را به سالنهای کوچک محدود کند، رسالت خود را در برابر فیلمهای فرهنگی و غیرتجاری به انجام نرسانده است. پیشنهاد میکنم فیلمهای کوتاه داستانی را در سالنهای اصلی جشنواره، مانند برج میلاد و پردیس سینمایی ملت، پیش از نمایش فیلمهای بلند سینمایی به نمایش بگذارند. اگر واقعاً دغدغه آینده سینمای ایران را داریم، این کار میتواند تأثیرگذار باشد. چرا که در آینده دور یا نزدیک، همین فیلمسازان باید داستانهای بلند خود را روایت کنند. این تفاوت میتواند جشنواره فیلم فجر را از جشنواره فیلم کوتاه تهران متمایز کند. احسان شادمانی در پایان درباره حمایت از فیلم کوتاه گفت: حضور فیلمهای کوتاه داستانی در سالنهای اصلی میتواند مسیر را برای همه فیلمسازان هموارتر کند. در حال حاضر، تنها یک سیمرغ به فیلم کوتاه تعلق میگیرد، اما تمامی این فیلمها برگزیدهاند. ما در آینده نیاز داریم که تنوع و تفاوت بیشتری در آثار سینمایی و اکرانهای کشور داشته باشیم.
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
خبرهای تصادفی روزنامه شیراز نوین