انفجار گیشه سینمای چین، روزنامه شیراز نوین
پس از یک سال رکود در ۲۰۲۴، سینمای چین بار دیگر به دوران اوج بازگشته و انیمیشن «نِژا ۲» با فروش ۴۳۴میلیون دلاری در پنج روز، در مسیر تبدیل شدن به پرفروشترین فیلم تاریخ چین قرار دارد.
به گزارش ایسنا، دنباله انیمیشنی «نِژا ۲» به کارگردانی یو یانگ در مسیر تبدیل شدن به پرفروشترین فیلم تاریخ چین است، درحالیکه فیلم «کارآگاه چایناتاون ۱۹۰۰» نیز فروش چشمگیری داشته و تاکنون ۲۵۳میلیون دلار درآمد کسب کرده است.
پس از یک دوره رکود در سال ۲۰۲۴، گیشه سینمایی چین بار دیگر رونق گرفته است. از آغاز تعطیلات سال نو چینی در ۲۹ ژانویه ۲۰۲۵، درآمد حاصل از فروش بلیت به ۹۷۸میلیون دلار رسیده است که نسبت به پنج روز اول تعطیلات سال گذشته ۲۷.۳ درصد افزایش را نشان میدهد.
انیمیشن دنبالهای «نِژا ۲»، نقش اصلی را در ثبت این ارقام بزرگ ایفا کرده است. این فیلم به کارگردانی یو یانگ تاکنون ۴۳۴میلیون دلار فروش داشته و در مسیر پیشی گرفتن از فیلم جنگی «نبرد در دریاچه چانگجین» (با ۹۱۳میلیون دلار فروش) بهعنوان بزرگترین بلاکباستر تاریخ سینمای چین قرار دارد.
پیشبینی میشود که «نِژا ۲» میتواند تا ۹۴۴میلیون دلار (معادل ۶.۸میلیارد یوان) فروش داشته باشد. قسمت نخست انیمیشن «نِژا» در سال ۲۰۱۹ میلادی با ۶۹۹.۳میلیون دلار، به پرفروشترین انیمیشن تاریخ چین تبدیل شد.
در جایگاه دوم، فیلم کمدی ـ معمایی «کارآگاه محله چینیها ۱۹۰۰» به کارگردانی مشترک چن سیچنگ و دای مو، در پنج روز نخست تعطیلات سال نو چینی ۲۵۳.۱میلیون دلار فروش داشته است.
در رتبه سوم هم دنباله فانتزی «آفرینش خدایان» با ۱۲۴.۳میلیون دلار قرار دارد. همچنین فیلم خانوادگی جدید «خرسهای بونی: تولدی دوباره در آینده» که بهطور سالانه در ایام تعطیلات سال نو در سینماهای چین نمایش داده میشود، ۵۷.۹میلیون دلار فروش داشته است.
به گزارشها لیوود ریپورتر، صنعت فیلم چین امیدوار است این ارقام قدرتمند در گیشه سینمای سال نوی چینی، پایاندهنده عملکرد ضعیف سال گذشته باشد. درآمد سالانه بلیت در چین در سال ۲۰۲۴ با کاهش ۲۵ درصدی به ۵.۸میلیارد دلار رسید، که باعث شد بسیاری از فعالان این صنعت بهطور عمومی نگرانی خود را نسبت به احتمال افول مدل اکران سینمایی ابراز کنند.
سل گذشته میلادی، پایینترین میزان فروش سینمای چین از سال ۲۰۱۵ رقم خورد که ۳۴ درصد کمتر از اوج پیش از کووید در سال ۲۰۱۹ بود و نشانهای از ادامه چالشها برای بازگشت به شرایط عادی پس همهگیری بود.
در سال ۲۰۲۴ درمجموع، ۵۰۱ فیلم (۴۲۵ عنوان داخلی و ۷۶ عنوان خارجی) در چین اکران شدند و سه فیلم داخلی در صدر جدول قرار گرفتند که هرکدام بیش از ۳میلیارد یوان (۴۱۰میلیون دلار) فروش داشتند؛ «یولو» ساخته جیا لینگ (۴۷۲میلیون دلار/ ۳.۴۶میلیارد یوان)، «پگاسوس ۲» ساختهها نها ن (۴۶۴میلیون دلار/ ۳.۳۸میلیارد یوان) و «جانشین» به کارگردانی مشترک یان فی و پنگ دامو (۴۵۴میلیون دلار/۳.۳۲میلیارد.
پس از آن نیز دو فیلم دیگر هرکدام بیش از ۲میلیارد یوان (۲۷۳میلیون دلار) فروش داشتند که شامل «ماده ۲۰» ساخته ژانگ ییمو (۳۳۵میلیون دلار/ ۲.۴۵میلیارد یوان) و انیمیشن «خرسهای بونی» (۲۷۳میلیون دلار/ ۲میلیارد یوان) میشد.
همچنین در ۲۰۲۴، برای دومین سال متوالی، هیچ فیلم خارجی نتوانست از مرز فروش یکمیلیارد یوان عبور کند، بااینحال چین همچنان دومین بازار بزرگ گیشه جهانی پس از آمریکای شمالی است.
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
خبرهای تصادفی روزنامه شیراز نوین