[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۵۳
  • دوره جدید

به انگیزه اکران فیلم «ماحی» در شیراز -تیرگی مفرط در فریم‌های موازی، روزنامه شیراز نوین

گروه هنر- محسن دانش:
فیلم‌شناخت
ماحی
کارگردان: داود خیام
نویسنده: داود خیام
بازیگران: آنا نعمتی، مهران احمدی، همایون ارشادی، احسان امانی، سپیده علایی، مریم داودی، هدی نوری‌زاده
خلاصه داستان 
قصه فیلم ماحی بر اساس اتفاقات واقعی است؛ قصه‌ای از حواشی زندگی یک زن که از پشت پرده اختلاس‌های مالی تا پرونده‌های پزشکی سر به مهر که هیچگاه مطرح نشده است، پرده برداری می‌کند.
داستان فیلم سینمایی ماحی بین سال‌های ۹۱ تا ۹۲ می‌گذرد و روایتگر شرایط زن فیلم به نام ماحی است. شرایطی که بازگوکننده معنای کلمه ماحی است که از آن به معنای محوکننده یا نابودکننده یاد می‌شود.
بازیگران 
هنرمندان و بازیگران فیلم ماحی آنا نعمتی، مهران احمدی، همایون ارشادی، احسان امانی، سپیده اعلایی، هدی نوری زاده و مریم داوودی هستند.
عوامل ساخت 
تهیه‌کننده: جواد نوروز بیگی، سرمایه‌گذار و مجری طرح: روزبه حسینی کارگر، مدیر فیلم‌برداری: مسعود سلامی، تدوین: بهرام دهقانی، طراح صحنه: پیام اسکندری، طراح لباس: ملودی اسماعیلی، طراح گریم: محسن دارسنج، صدابردار: منصور شهبازی، طراحی و ترکیب صدا: محمود موسوی نژاد، آهنگساز: بهزاد عبدی، مدیر برنامه‌ریزی فیلم ماحی: فروزان جلالی، دستیاران اول کارگردان فیلم ماحی: حسین خضوعی، سامان رخصتی، منشی صحنه: سهیلا کاشفی، عکاس: مهدی دلخواسته، مدیر تولید: محمدرضا منصوری، مدیر بازرگانی: نسرین تشکری، طراح پوستر: حامد مسعودی‌فر، ساخت تیزر: نوید توحیدی، روابط عمومی: المیرا حصارکی، مدیر تبلیغات و مشاور رسانه‌ای: شیوا آبا 
افت ریتم 
این فیلم قرار بود برای اولین بار در جشنواره 34 فجر به نمایش درآید که با مشکلاتی رو به رو گردید و پس از حدود یک سال از بهمن 95 در سینماهای سراسر کشور اکرانش آغاز شد.
فضای فیلم تیره است. وجود نورهای خاکستری و آبی و زرد و گاهی سیاهی بیش از حد، بر سردی و قساوت قلب شخصیت‌های فیلم افزوده و حس ناامنی و خشونت را به‌خوبی به بیننده منتقل می‌کند. یکی از نقاط قوت فیلم این‌ است که به‌ندرت لوکیشن تکراری می‌بینیم. فیلم گاهی در ریتم دچار افت می‌شود؛ ولی دوباره و خیلی سریع به خط سیر درست خود بازمی‌گردد.
در فیلم دو پرسوناژ ماحی و فرزین، مونولوگ‌ هم دارند و از احوالات درونی‌شان به مخاطب اطلاعات می‌دهند. البته ماحی بیشتر اوقات با خدا حرف می‌زند و از او طلب کمک می‌کند. فرزین رابطه خوبی با خالق هستی ندارد و از گذشته‌اش بسیار گله‌مند است. مادرش برایش گفته که مادرِ مادربزرگِ پدرش جن بوده و مادر فرزین همیشه برای حفاظت از او به لباسش سنجاق قفلی می‌زده. فرزین، بسیار خرافی است. او با پدرش مشکل داشته و می‌گوید چون برادر ناتنی‌اش پسری زیبا بوده،‌ پدرش همیشه آن دو را با هم قیاس می‌کرده. فرزین بر اساس اعتقاد خرافی پدرش مطمئن است چون مادر خودش طاووس، زنِ زیبا نبوده و پسر هم به مادر می‌رود، در نتیجه او مانند برادر ناتنی‌اش که مادری زیبا داشته، زیبا نشده. فرزین بر اساس اعتقادش به این خرافه، نمی‌خواهد این مسئله برای فرزند او هم اتفاق بیفتد؛‌ در نتیجه به‌دنبال همسری زیبا می‌گردد تا پسرانی زیبا داشته باشد و چه همسری بهتر از ماحیِ زیبا.
راه‌رفتن روی لبه تیغ
ماحی فیلمی‌ست بر اساس واقعیت، با نگاه و حرکتی نو در سینمای ایران. فیلمی که توانسته ذره‌ای از اجحاف رفته بر ملت ایران را در زمان تحریم‌ها، توسط سودجویانی که نامشان را هم‌وطن می‌گذارند،‌ نشان دهد.
برخی از شرکت‌های ترخیص کالا که عملاً در زمان تحریم‌ها فلج شده‌بودند، با دور زدن تحریم‌ها و دریافت رشوه‌های کلان از واردکنندگان ایرانی، پول‌شویی و دادن رشوه به کارگزاران خارجی و حتی دولت‌‌مردانشان، اجناس بعضاً تحریم شده را وارد ایران می‌کردند و از این طریق، هم آن شرکت‌ها و هم واردکنندگان و هم سرمایه‌گذاران، سودهای بسیار کلانی کسب می‌کردند. فیلم ماحی بر اساس یکی از بزرگترین پول‌شویی‌های دورن تحریم در ایران ساخته شده ‌است.
تیتراژ فیلم روی جنینی در شکم مادر بالا می‌آید و در آخرِ تیتراژ، جنین از رحم خارج می‌شود. اما معلوم نیست بیرون آمدن جنین از رحم مادر آغاز ورود او به عنوان نوزاد به جهان هستی‌ست یا که جنین معصوم نیامده، سقط شده‌است. این ابهام در تیتراژ،‌ آمادگی ذهنی خاصی برای مخاطب ایجاد می‌کند. آمادگی برای هستی و نیستی در کنار هم. آمادگی برای راه رفتن روی لبه تیغ.
ناهنجاری‌های اجتماعی
ماحی مهرنیا (آنا نعمتی) کارگزار دکتر (همایون ارشادی) است. دکتر، عمل‌های زیبایی انجام می‌دهد و گرگی‌ست در لباس میش! ماحی و دخترانی امثال او که بی‌پدر و مادر و بی‌پشتوانه در جامعه رها شده ‌بودند و بعد از خروج از یتیم‌خانه سر از ندامتگاه درآورده بودند را از زندان و ناکامی خلاص می‌کرده و با سوءاستفاده از جوانی و زیبایی‌شان،‌ کارهایش را پیش می‌برده. ماحی هم از گذشته‌اش برایمان می‌گوید. این‌که خواهر دوقلویی دارد و این دو از هم جدا شده‌اند. ماحی از طریق بهزیستی متوجه شده که خواهرش اکنون در کاناداست و قصد دارد از دست دکتر خلاص شود و به‌دنبال خواهرش برود.
ساریه نزد ماحی که بعد از زایمان زودرس حال خوشی ندارد، می‌رود و تهدیدش می‌کند. سپس باقی‌مانده پولی که برای فرزین مانده را برایش می‌آورد؛ با امید به اینکه از ماحی دست بکشد. اما فرزین او را می‌زند و می‌گوید عشیره‌اش با ماحی شروع می‌شود، نه ساریه. ماحیِ ترسان به هر زحمتی که هست از بیمارستان فرار می‌کند. می‌داند اگر فرزین بفهمد که او بارها روی صورتش عمل جراحی کرده و زیبایی خدادادی نداشته، ممکن است او را بکشد. حالا فرزین مانده و یک پسر کوچک و نارس که با تمام نواقصش توانسته محبت پدرش را داشته باشد؛‌ پدری که احتمالاً او را آینه تمام گناهانش می‌داند.
قصه این فیلم یک آسیب‌شناسی جدی به ناهنجاری‌های اجتماعی موجود است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی