[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۳۵۴
  • دوره جدید

پرواز سیمرغ در سپهر فرهنگی شهرراز، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی- گروه فرهنگ و هنر
فیلم‌سازان شیرازی از شور و هیجان ایجاد شده در جشنواره فیلم فجر امسال رضایت دارند اما اکران نشدن برخی فیلم‌های مطرح را یکی از ضعف‌های آن عنوان کردند. آن‌ها همچنین حضور تعداد زیادی از فیلم‌سازان فیلم اولی و جوان را نقطه مثبت این جشنواره دانسته و ضعف فیلم‌نامه را همچنان بزرگ‌ترین ایراد فنی سینمای ایران می‌دانند.
به گزارش شیرازنوین، جشنواره فیلم فجر در شیراز از 15 تا 22 بهمن در 3 مجموعه فرهنگی هنری این شهر برگزار شد و بیش از 30 فیلم در 5 سینما به نمایش درآمدند که نظر برخی منتقدان و فیلم‌سازان شیرازی را در خصوص این جشنواره جویا شدیم.

پوست‌اندازی سینمای ایران با کارگردان‌های جوان
فیلم‌ساز و منتقد شیرازی سینما معتقد است که حضور کارگردان‌های جوان و فیلم اولی، نشانگر پوست‌اندازی سینمای کشور است و می‌توان به آینده این سینما امیدوار بود.
سعید ذوالنوریان با ابراز خشنودی از حضور نداشتن فیلم‌های آپارتمانی در جشنواره فیلم فجر امسال، گفت: یکی دیگر از خصوصیات مثبت جشنواره فیلم فجر، پرداختن چند فیلم به 2 دوره تاریخ معاصر ایران، یعنی ابتدای پیروزی انقلاب و سال‌های آغازین جنگ تحمیلی بود.
او حضور کارگردان‌های فیلم اولی را نویدبخش سینمای نو و جوان و نسل جدید دانست و گفت: سینمای ما در حال پوست‌ انداختن است و انگار بعضی فیلم‌سازها می‌دانند در مرز بازنشستگی قرار گرفته‌اند و باید سکان را به جوان‌ها بسپارند.
خصوصیت دیگر جشنواره امسال این است که ما خیلی تنوع فیلم داریم. کمدی جنگی اجتماعی و فیلمی مثل سون ذوالنوریان، تنوع ژانرها را دیگر خصوصیت مثبت جشنواره چهل و سوم عنوان کرد و گفت: امسال جشنواره‌ای چندآوایی داشتیم که این هم نویدبخش آینده‌ای روشن می‌تواند باشد.
این منتقد سینما افزود: نظر کلی من در خصوص جشنواره مساعد است؛ امسال 5 یا 6 فیلم شرافتمند در جشنواره داشتیم و البته 3 یا 4 فیلم هم بهتر بود در جشنواره حضور پیدا نمی‌کردند و برای ساختن آن‌ها متأسفانه بودجه‌ها هدر رفته بود.
وی در پایان با تأکید بر اینکه برخی فیلم‌های خوب جشنواره در شیراز به نمایش در نیامده‌اند، از «سونسوز» به‌عنوان فیلم محبوب خود در بین فیلم‌های اکران شده در جشنواره فیلم فجر شیراز نام برد.

پیشتازی شیراز در اکران فیلم فجر
دیگر فیلم‌ساز و منتقد شیرازی می‌گوید عدم حضور برخی فیلم‌های مهم باعث پایین آمدن کیفیت برگزاری این جشنواره شده است. مسعود احمدی با بیان اینکه از 24 سال قبل و با آغاز اکران فیلم‌های جشنواره در شیراز، پای ثابت این جشنواره بوده است، گفت: در چند دوره اول، فیلم‌های سال قبل در شیراز اکران می‌شد اما به مرور زمان، شیراز به اولین شهری تبدیل شد که فیلم‌های جشنواره فجر را همزمان با تهران اکران می‌کرد و از این نظر نسبت به سایر استان‌ها امتیاز داشت.او ویژگی جشنواره امسال را تنوع ژانر و موضوع عنوان کرد اما کیفیت کلی فیلم‌ها را مطلوب ندانست و افزود: متأسفانه هرسال نسبت به سال‌های قبل، فیلم‌های شاخص کمتری می‌بینیم و باید برای این معضل، فکری اساسی کرد. احمدی درباره کیفیت زیرساخت‌های اکران فیلم در این جشنواره نیز گفت: شیراز در 3‌ مجموعه میزبان جشنواره امسال بود که 2‌ مجموعه کیفیت استانداردی دارند و در تالار حافظ هم شاید کیفیت تصویر و صدا به آن اندازه نباشد، اما حضور تعداد زیادی از مخاطبان، رونق زیادی به جشنواره داده بود. منتقد شیرازی سینما در پاسخ به این سؤال که چند فیلم در حد و اندازه جشنواره فجر نبودند، گفت: حداقل 4 یا 5 فیلم از لحاظ کیفیت در حد جشنواره نبودند؛ البته بعضی فیلم‌ها مخصوص این جشنواره ساخته می‌شوند و اکران عمومی برای آن‌ها در اولویت نیست؛ اما اینکه چرا برای جشنواره ساخته می‌شوند اما کیفیت مطلوبی ندارند، جای سؤال دارد. احمدی، برگزاری جلسات نقد و بررسی را یکی از نقاط مثبت جشنواره امسال در شیراز عنوان کرد و گفت: ویژگی مثبت تالار حافظ این است که جای مناسبی برای برگزاری جلسات نقد و بررسی دارد که از الزامات هر جشنواره است؛ او در پایان از «ناتور دشت» و «خدای جنگ» به‌عنوان بهترین فیلم‌های به نمایش درآمده در جشنواره فیلم فجر شیراز نام برد.

نام‌های ناآشنا عملکرد بهتری در جشنواره فجر داشتند
دیگر منتقد و فیلم‌ساز شیرازی، حضور فیلم‌سازهای فیلم اولی و نام‌های ناآشنا را اتفاق مثبتی برای سینمای ایران ارزیابی می‌کند.
محمدرضا حق‌نگهدار در خصوص فیلم‌های به نمایش درآمده در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر شیراز، اظهار کرد: در این جشنواره با آثار متنوعی در ژانرهای مختلف مواجه بودیم و حضور فیلم‌سازهای فیلم اولی و نام‌های ناآشنا هم با توجه به بیم‌ها و امیدهایی که پیش روی ما قرار داده بود، اتفاق مثبتی برای سینمای ایران محسوب می‌شود.
او ضعف فیلم‌نامه را اساسی‌ترین چالش سالیان اخیر سینمای ایران عنوان کرد و گفت: اگر برای این معضل راه‌حلی برایش اندیشیده نشود و تیم‌های تخصصی زمان بیشتری در حوزه فیلم‌نامه کار نکنند، بخش عمده‌ای از ظرفیت سینمای ایران به هرز می‌رود و این سینما، هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ مخاطب، آسیب زیادی خواهد دید؛ بنابراین نیازمند انقلاب در حوزه فیلم‌نامه‌نویسی هستیم.
این منتقد سینما در خصوص حضور چند فیلم ضعیف در جشنواره امسال گفت: مسامحه هیئت انتخاب با فیلم‌ها کاملاً مشخص بود؛ از همان ابتدا حضور 33 فیلم در بخش سودای سیمرغ، این مسئله را نشان می‌داد تعداد بالایی حدود 33 فیلم در بخش سودای سیمرغ قرار داده شدند که تعداد بالایی نسبت به ادوار گذشته جشنواره است. این نوسان خیلی زیاد است. 
برخی آثار جای تعجب است و اتفاقاً آثاری که برای همه ما جذاب بود توسط کسانی ساخته شده بود که نام‌های آشنایی نبودند و این نویدبخش آینده خوبی برای سینمای ایران است.
وی در ادامه به یکی از نقاط مثبت جشنواره امسال اشاره کرد و گفت: آثار فیلم‌سازانی که با تلاش خود سعی در ایجاد ظرفیت‌های جدید در سینما هستند و با انتخاب فضاهای متفاوت، رویکردهای متفاوتی به موضوعات دارند، جای تقدیر داشت؛ مثل فیلم «سونسوز» که با نابازیگرها ساخته شده بود اما آن‌قدر درخشان بودند که تعجب ما را برانگیختند.
حق‌نگهدار، تداوم هجوم کمدی‌ها به سینمای ایران را موجب نگرانی دانست و گفت: ظرفیت سینمای اجتماعی باید مثل سابق فعال شود.
این سینماگر ادامه داد: تولید بالای آثار کمدی، سینمای ایران را دچار مشکلات عدیده‌ای کرده و به سمتی می‌رویم که حتی ذائقه مخاطب در حال تغییر و نزول است؛ صرف اینکه سینما را به‌عنوان یک سرگرمی نگاه کنیم و کارکرد اجتماعی آن را حذف کنیم، آسیب بلندمدتی را به سینمای ایران وارد کرده است.
او در پایان، فیلم‌های ناتور دشت، سونسوز، شمال از جنوب غربی و آبستن را به‌عنوان بهترین فیلم‌های به نمایش درآمده در جشنواره فجر شیراز معرفی کرد.
به گزارش شیرازنوین، بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر شیراز، دیشب (دوشنبه) با اکران ویژه فیلم «موسی کلیم‌الله» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا در تالار حافظ به پایان رسید.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی