فرهاد آییش: برای اولینبار در سینما از خودم راضی بودم، روزنامه شیراز نوین
فرهاد آییش:
برای اولینبار در سینما از خودم راضی بودم
فرهاد آییش که شب گذشته ۲۲ بهمن در آیین اختتامیه چهلوسومین جشنواره فیلم فجر برای ایفای دو نقش در «موسی کلیم الله» برنده جایزه بهترین نقش مکمل مرد شد، به ارائه توضیحاتی درباره این نقش پرداخت و گفت: با نقش «آنوبیس» اولینبار بود که در سینما از خودم راضی بودم.
به گزارش ایسنا، او درباره دو نقش خود گفت: قبلاز اینکه در این کار با حاتمیکیا همکاری کنم، از آثار او تنها «آژانس شیشهای» و «از کرخه تا راین» را به یاد داشتم. درواقع حاتمیکیا را زیاد نمیشناختم و او را ملاقات نکرده بودم اما وقتی این دو نقش به من پیشنهاد شد، پذیرفتم.
او حاتمیکیا را کارگردانی خوب توصیف کرد و توضیح داد: آقای حاتمیکیا بسیار کارگردان خوبی است باید بگویم در گذشته وقتی بازیگری و کارگردانی تدریس میکردم چیزی که به هنرجویان میگفتم این بود که خطرناکترین آدم برای بازیگران خود کارگردانان هستند، خیلی از کارگردانان بازیگران را به هم میریزند چون چیزی از او میخواهند و او را وارد فضایی میکنند که بازیگر در آن راحت نیست و اجازه رشد به بازیگر نمیدهند. بااینحال به تعداد انگشتان یک دست کارگردان میشناسم که طی یک رابطه دوطرفه و کار درست با آنها توانستهام خلاقیت ارائه بدهم. برخی از کارگردانان نرم و آهسته سراغ شما میآیند و باعث میشوند خلاقیت شما ترک برندارد؛ حاتمیکیا چنین بود.
این بازیگر در ادامه گفتوگوی خود در برنامه «کافه آپارات» اضافه کرد: البته متن خوبی هم داشتیم. من معمولاً از متنهای تاریخی میترسم چون جملات ادبی در دهان نمیچرخد و شما بهعنوان یک بازیگر آزار میبینید، غیرطبیعی میشوید و سخت به صداقت کاراکتر رسیده و به شخصیت نزدیک میشوید. به همین خاطر همیشه میترسیدم، ولی این متن، متنی بود که به راحتی میتوانستم آن را اجرا کنم و احساس نکنم که دارم ادا درمیآورم. درواقع دیالوگهای این فیلم به راحتی مال من میشد البته باید عنوان کنم که بازی همه بازیگران در این فیلم خوب بودند.
وی درباره نحوه همکاری با این کارگردان خطاب به فریدون جیرانی گفت: حاتمیکیا در خلال کار تنها درباره بازیها توضیح میداد و اینطور نبود که خودش بازی کند و ما از روی بازی او الگو برداریم. رابطه ظریفی با بازیگر برقرار میکرد.
آییش با اشاره به دو نقش خود در این فیلم افزود: من این نقش را خیلی دوست داشتم، وقتی نقش «آنوبیس» را خواندم، مدام دعا دعا میکردم که آن را به من بدهند و اینطور نباشد که چند روز دیگر بگویند این نقش را به کسی دیگر دادیم. درواقع نذر کرده بودم این نقش را به من بدهند. در توضیحات فیلمنامه و کارگردان آمده بود این کاراکتر با اجنه صحبت میکند. من هم بهعنوان بازیگر این نقش را آنالیز کردم ولی قرار نبود آن را قضاوت کنم بلکه قرار بود هویت واقعی او را پیدا کنم و صادقانه و بدون اغراق آن را منعکس کنم. حاتمیکیا هم گفت دلش نمیخواهد «آنوبیس» غلو شده از آب دربیاید ولی به او گفتم این نقش به خودی خود اغراق شده است، بنابراین خط باریکی این بین وجود داشت که باید آن را در نظر میگرفتم.
این بازیگر توضیح داد: در متن من نوشته شده بود که «آنوبیس» کور است و اینکه جنسیت ندارد، یعنی مشخص نیست زن است یا مرد. من موقعی که این نقش را در خانه تمرین میکردم، صدای زنانه در میآوردم و گاهی آن را با صدای مردانه تمرین میکردم چون میخواستم به متن وفادار بمانم و اینچنین این صدا ساخته شد.
او درباره نقش دومش در فیلم «موسی کلیمالله» نیز بیان کرد: نقش دومم «اورِئیل» نام داشت. چون مقداری دعا و پیشگویی و گریه داشت، میخواستیم شعاری نباشد و تلاشم این بود که در آن با تماشاگر صادق باشم.
آئیش درباره تجهیزات این فیلم نیز گفت: از داشتن تجهیزات در این فیلم متعجب شدم. روز اولی که به استودیو رفتم با یک استودیوی ۲۰۰ متری و دکوری سنگین مواجه شدم. با اینکه قصه را میدانستم، وقتی فیلم را میدیدم، دچار هیجان میشدم. با نقش «آنوبیس» اولینبار بود که در سینما از خودم راضی بودم.
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
خبرهای تصادفی روزنامه شیراز نوین