نتهای فاخر در حنجره انقلاب، روزنامه شیراز نوین
به گزارش روابطعمومی ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، به پاسداشت فجر انقلاب اسلامی نوزدهمین جشنواره موسیقی فجر استان فارس در سالنهای سبز تالار حافظ، (هنرشهرآفتاب) و تالار احسان برپا شده و سه استاد درجه یک کشوری نیز کارگاههای پژوهشی را ازجمله موسیقی آکادمیک ایران (استاد شریف لطفی) شیوههای نوازندگی و تکنیکهای کاربردی کمانچه (استاد سامر حبیبی) موسیقی فیلم (استاد وارطان ساهاکیان) در سالن غزل تالار حافظ برگزاری کردند که به همین بهانه در محضر «استاد شریف لطفی» گفتوگویی داشتیم.
به پاسداشت فجر انقلاب اسلامی نوزدهمین جشنواره موسیقی فجر استان فارس در سالنهای سبز تالار حافظ، (هنرشهرآفتاب) و تالار احسان برپا شده و سه استاد درجه یک کشوری نیز کارگاههای پژوهشی را ازجمله موسیقی آکادمیک ایران (استاد شریف لطفی) شیوههای نوازندگی و تکنیکهای کاربردی کمانچه (استاد سامر حبیبی) موسیقی فیلم (استاد وارطان ساهاکیان) در سالن غزل تالار حافظ برگزاری کردند که به همین بهانه در محضر «استاد شریف لطفی» گفتوگویی داشتیم.
سه نوع موسیقی داریم و موسیقی عام تنها فقط یک نوع از موسیقی است
آهنگساز، نوازنده هورن، پداگوژیست موسیقی و رهبر ارکستر درباره موسیقی موردعلاقه مردم عام، گفت: ما سه نوع موسیقی داریم. یک نوع موسیقی، موسیقی سنتی است که نباید فراموش شود و نباید از حافظه عزیزان ما در سراسر کشور و خارج از کشور خارج شود. یک موسیقی هم موسیقی آکادمیک است که جاذبه بسیاری برای مخاطبان خود دارد. آخرین موسیقی هم موسیقی عام، مقطعی و مناسبتی است. موسیقی است که عام و عوام خیلی به آن علاقهمند هستند. چون این موسیقی خیلی نیاز بهسمتوسوی خاصی ندارد. خیاط ما در عین اینکه دارد خیاطی میکند یک چیزی در معرض شنودش قرار دارد و به موسیقی که از رادیو پخش میشود گوش میدهد. در نتیجه به کنسرت نمیرود.
شریف لطفی در ادامه درباره موسیقی سنتی و آکادمیک افزود: ما باید امکاناتی را فراهم کنیم که برای موسیقی سنتی، دستگاهی و ردیف و موسیقی آکادمیک هم جایگاهی برای شنیده شدن ایجاد کند و مردم را به آن سمت بکشاند و آنها هم بتوانند طرفداران خودشان را پیدا کنند.
لطفی با تأکید بر این نکته که ما به چیزی که در معرض ذهن، شنود و یا دید ما قرار نمیگیرد مجذوب نخواهیم شد، بیان کرد: این وظیفه سنگین وزارت ارشاد است. وزارت ارشاد بهطور طبیعی دارد اقدامات لازم در این زمینه را انجام میدهد. برای ترویج موسیقی سنتی و آکادمیک در جامعه بودجه میگیرد و تشکیلات دارد و انسانهایی دارد. امکاناتی که وزارت ارشاد دارد باید در راستای اشائه و توسعه هر سه گروه موسیقی در کشور باشد. وی درباره وضعیت موسیقی در غرب بیان کرد: در غرب هم همینطور است. فضا برای رشد و موفقیت هر سه موسیقی سنتی، آکادمیک و عام باز است. هم به موسیقی عام بها میدهند و هم از موسیقی سنتی خودشان حمایت میکنند و هم انتظارات موزیسینهای آکادمیک را برآورده میکنند.
به موزیسینهای سنتی و آکادمیک میدان داده تا شنیده شوند
آهنگساز، نوازنده هورن، پداگوژیست موسیقی و رهبر ارکستر در مورد وظیفه اصلی وزارت ارشاد در قبال موسیقی تشریح کرد: وزارت ارشاد باید میدان برای ارائه موسیقیهای سنتی، ردیف نوازی و اهالی موسیقی دستگاهی ایران تولید کند و همچنین برای اهالی موسیقی آکادمیک باید امکانات را فراهم کند و آنها را ساپورت کند. شریف لطفی گفت: تا زمانی که میدان به موزیسینها برای ارائه داده نشود نمیتوانند ایرادات کار خود را برای جذب مخاطب پیدا کنند. اگر جمعیتی نباشد تا آنها را علاوهبر داوران قضاوت کند، در موسیقی شاهد تغییر خاصی نخواهیم بود. اگر بهدنبال تغییرات در موسیقی و جذب مخاطب هستیم باید آن را به واسطه وزارت ارشاد ایجاد کنیم. اگر این کار را کردیم خود این میدان ایجاد شده میتواند ضعفهای خودش را پیدا کند و آن را برطرف کند. لطفی درباره شهر شیراز افزود: این شهر ظرفیتی عظیم در خود دارد که حاصل گذشته آن است.
این ظرفیتی که در شیراز است فقط در چند شهر دیگر ایران یافت میشود. این شهر بسیار جدی در عرصه فرهنگ و هنر ورود کرده است و بسیار با اصالت است و نمیتوان آن را سطحی دید و باید به آن عمیق نگاه کرد و شهری بسیار مهم است.
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
خبرهای تصادفی روزنامه شیراز نوین