چین از اولین کشتی مکنده کربن در جهان رونمایی کرد، روزنامه شیراز نوین
چین آنچه را که میگوید اولین کشتی شناور تولید، ذخیره و تخلیه (FPSO) مجهز به سیستم جذب کربن است را تکمیل کرده است که گامی قابلتوجه به سمت کاهش انتشار کربن در تولید نفت فراساحلی است.
به گزارش ایسنا، این افپیاساو ۳۳۰ متری در شانگهای ساخته شده و تا پایان ماه جاری تحویل داده خواهد شد.
به نقل از آیای، این کشتی که توسط شرکت دولتی صنایع سنگین کشتیرانی اقیانوس کاسکو توسعه یافته است، ظرفیت تولید روزانه نفت تا ۱۲۰هزار بشکه را دارد و در عین حال دیاکسیدکربن تولید شده در طول سفر و فرایندهای استخراج خود را جذب و ذخیره میکند.
اولین کشتی نفت مکنده کربن در جهان
این رویکرد جدید برای کاهش اثرات زیستمحیطی حفاری دریایی طراحی شده است، بهویژه با توجه به اینکه توربینهای گازسوز که معمولاً در افپیاساو استفاده میشوند، انتشاردهندههای اصلی دیاکسیدکربن هستند.
کشتی ساخت چین آلایندههای خود را جذب میکند و برق را از گرمای گازهای خروجی مهار میکند. هدف این شرکت تطبیق تولید نفت با کنترل نوآورانه انتشار گازهای گلخانهای است.
این کشور متعهد شده است که تا سال ۲۰۳۰ به اوج انتشار کربن برسد و تا سال ۲۰۶۰ به انتشار خالص صفر برسد.
دیگر شرکتهای بزرگ نفت و گاز جهانی نیز به طرحهای مشابه چشم دوختهاند. در ژانویه، اداره حملونقل آمریکا یک واحد تولید آمونیاک با فناوری جذب کربن را تأیید کرد.
این تحولات منعکسکننده شتاب فزایندهای در صنعت برای پذیرش فناوریهای پاکتر است که به دلیل فوریت محدود کردن افزایش دمای جهانی به زیر دو درجه سانتیگراد بالاتر از سطوح قبل از صنعتی شدن است. اقدام چین برای تجهیز تأسیسات نفتی شناور به فناوری جذب کربن، فشار گستردهتری برای کاهش انتشار قابلتوجه مرتبط با استخراج نفت و گاز است.
بر اساس گزارش آژانس بینالمللی انرژی، استخراج، حمل و نقل و فراوری نفت و گاز حدود ۵.۱میلیارد تُن گازهای گلخانهای در سال ۲۰۲۲ تولید کرد که حدود ۱۵ درصد از کل انتشارات مرتبط با انرژی در سراسر جهان را تشکیل میدهد.
فراتر از حفاری دریایی، چین همچنان به دنبال پروژههای تجدیدپذیر در مقیاس بزرگ است.
سازندگان تجهیزات این کشور توربینهای بادی قدرتمندی ساختهاند که در هر چرخش انرژی بیشتری تولید میکنند. بااینحال، چین همچنین با چالش دور انداختن یا استفاده مجدد از این اجزای عظیم توربین زمانی که به پایان عمر ۲۰ تا ۲۵ساله خود میرسند، مواجه است.
محققان در حال یافتن راههایی برای استفاده مجدد از تیغهها بهعنوان مصالح ساختمانی با ترکیب آنها در مخلوط سیمان و آسفالت هستند.
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
خبرهای تصادفی روزنامه شیراز نوین