[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۳۵۴
  • دوره جدید

کاهش اتکای فارس به منابع آب زیرزمینی، روزنامه شیراز نوین

نشست هم‌افزایی مدیران روابط‌عمومی صنعت آب کشور به میزبانی شرکت آب منطقه‌ای فارس و با حضور مدیران ارشد وزارت نیرو و شرکت مدیریت آب ایران، در شیراز آغاز به کار کرد. به گزارش روابط‌عمومی شرکت آب منطقه‌ای فارس، نشست دوروزه هم‌افزایی مدیران روابط‌عمومی دستگاه‌های زیرمجموعه شرکت مدیریت منابع آب ایران با حضور مدیر مرکز روابط‌عمومی و امور بین‌الملل وزارت نیرو، مدیرکل دفتر روابط‌عمومی و امور اجتماعی شرکت مدیریت منابع آب ایران و مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس، در شیراز آغاز به کار کرد.
 گسترش زیرساخت برای تأمین آب پایدار
مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره آب منطقه‌ای فارس در ساعات اولیه آغاز به کار این نشست، ضمن ترسیم شمایی کلی از وضعیت منابع آب این استان، به تشریح ظرفیت‌ها و ضرورت‌های این حوزه پرداخت. 
سیاوش بدری با یادآوری اینکه طی چهل‌وشش سال گذشته از انقلاب اسلامی، اقدامات زیرساختی برای تأمین منابع پایدار آب شرب و بهداشت و تثبیت این منابع ارزشمند، اجرایی شده است، کاهش اتکای استان فارس به منابع آب زیرزمینی را یکی از عواید تلاش‌های مصروف دانست. بدری با اشاره به اینکه در گذشته بالغ بر 80 درصد از نیاز آبی در حوزه شرب و بهداشت ساکنان فارس از منابع زیرسطحی تأمین می‌شده است، این امر را یکی از عوامل مؤثر بر افت سطح آب در این منابع ذکر و خاطرنشان کرد که صنعت آب به همت مهندسان متخصص و متعهد خود، زمینه‌ساز کاهش این وابستگی شده‌اند. 
مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس یادآور شد که به بهره‌برداری رسیدن خط دوم آب‌رسانی از سد درودزن، به عنوان یکی از پروژه‌های ملی در سال گذشته، گامی بلند در کاهش اتکا به منابع آب زیرزمینی بوده است و گفت: با به سرانجام رسیدن این پروژه، حدود 30 درصد از کل نیاز آب شرب و بهداشت شهروندان ساکن در فارس از منابع سطحی تأمین می‌شود. 
وی همچنین با اشاره به سفر اخیر وزیر نیرو به فارس، این حضور را بسیار مغتنم و پرخیر و برکت توصیف و اضافه کرد: در این سفر بالغ بر ۲ همت از پروژه‌های شرکت آب منطقه‌ای فارس در شهرستان‌های جهرم و فسا به بهره‌برداری رسید یا عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شد. رئیس هیئت‌مدیره آب منطقه‌ای فارس این پروژه‌ها را مؤثر بر تقویت تأمین و تثبیت آب پایدار شهرستان‌های جهرم و فسا دانست و گفت: در این سفر، عملیات اجرایی خط انتقال آب سد سلمان فارسی به بخش سیمکان نیز آغاز شد. بدری برگزاری گردهمایی مدیران روابط‌عمومی شرکت‌های آب منطقه‌ای سراسر کشور را اقدامی اساسی برای هم‌افزایی داشته‌ها و به اشتراک گذاشتن تجارب به ویژه در حوزه فرهنگ‌سازی دانست و اضافه کرد که در عصر حاضر، اقدامات فرهنگی با هدف ارتقای آگاهی و دانش مردم برای مدیریت مصرف آب، جزو الزامات برای مواجهه با مشکلات موجود و آینده حوزه آب است.
 دستاورد پرداختن به اقتصاد آب، مدیریت مصرف است
مدیر مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت نیرو نیز در ارتباط مجازی با این نشست، به بیان بخشی از سیاست‌های کلان مدنظر این وزارتخانه برای ایجاد تحول و جهش در حوزه اطلاع‌رسانی پرداخت. غلامحسین مقیمی اسفندآبادی دعوت مردم به صرفه‌جویی در مصرف قبل از منطقی کردن هزینه‌ها را مؤثر ندانست و گفت: برای تغییر نگرش و رفتار شهروندان باید آگاهی آنان از قیمت واقعی آب و برق را تصحیح کنیم.
او با بیان اینکه در راستای ایجاد نگاه منطقی نسبت به قیمت واقعی آب در جامعه، اقداماتی در گذشته بسترسازی و اجرایی شده بود، اما تداوم نیافت، گفت: اقتصاد آب موضوع بسیار مهمی است و مردم اگر آگاهی صحیحی نسبت به این مبحث داشته باشند، برای مدیریت مصرف همراه خواهند شد. مقیمی با اشاره به تعاملات روابط‌عمومی وزارت نیرو با وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صمت، نفت و فرهنگ و ارشاد اسلامی، خاطرنشان کرد که برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی مدیران روابط‌عمومی صنعت آب، موجب تدوین راهکارهای اجرایی اثربخش متناسب با اقلیم‌های مختلف در کشور و صدور پیام‌هایی همسو و مؤثر خواهد شد. مدیر مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت نیرو ضمن بیان اهمیت ایجاد نگرش صحیح نسبت به حوزه روابط‌عمومی در مدیران ارشد صنعت آب و برق، گفت: امروز باید این باور را ایجاد کنیم که در عرصه اطلاع‌رسانی و فعالیت‌های روابط‌عمومی مانند حوزه‌های فنی و مهندسی برای تهیه پیام و انتشار آن نیازمند مشاوران دارای دانش هستیم. مقیمی بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های علمی برای تحول در روابط‌عمومی تأکید و خاطرنشان کرد: طراحی و انتشار پیام باید توسط مشاوران و مجریان متخصص و کارآمد انجام شود تا اثربخشی لازم و مناسب را داشته باشد.
 اثربخشی فعالیت‌های روابط‌عمومی در مدیریت مصرف
مدیرکل روابط‌عمومی و امور اجتماعی شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز در این نشست با قدردانی از میزبانی آب منطقه‌ای فارس از این نشست، الزامات و تکالیف مرتبط با اثربخشی فعالیت‌های حوزه روابط‌عمومی در بخش آب را یادآور شد. عباسعلی کیخایی با اشاره به شرایط خاص کشور در زمینه منابع آب، ناترازی‌های این حوزه را یادآور و متذکر شد که روابط‌عمومی فارغ از اقدامات نمایشی به دنبال شفاف‌سازی فعالیت‌ها، در راستای تأمین آب پایدار از گذشته تاکنون باشد. کیخایی ضرورت تلاش بیشتر برای ارتقای آگاهی‌ها و ارائه آمارها و اطلاعات صحیح به گروه‌های هدف برای همراه کردن مردم در مدیریت منابع آب را موردتأکید قرار داد و گفت: بی‌تردید مردم ایران جزو آگاه‌ترین شهروندان نسبت به مبحث آب هستند، اما برای همراه شدن آنان با مباحث مدیریتی، نیازمند تلاش بیشتر و تدوین و اجرای راهکارهای اثربخش هستیم.این مقام مسئول استفاده مؤثر از ظرفیت‌های رسانه‌ای غیررسمی در کنار به‌کارگیری پتانسیل‌های بسیار مهم رسانه‌های رسمی را با هدف اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی، مدنظر قرار داد و گفت: ما باید به دنبال ایجاد یک طوفان فکری و اجرایی در حوزه روابط‌عمومی باشیم.
 اهمیت اعتمادسازی در افکار عمومی
معاون مرکز روابط‌عمومی و امور بین‌الملل وزارت نیرو نیز در بخشی از این نشست، با اشاره به اهمیت ارتقای اعتماد نزد مخاطبان خاطرنشان کرد: امروز در وزارت نیرو با چالش‌های مختلفی مواجه هستیم؛ اما برق به دلیل محسوس‌تر بودن، بیشتر موردتوجه جامعه قرار گرفته است. امیر جعفری‌زاده با تصریح اینکه هم‌اکنون تأمین آب سالم و پایدار در جهان به بحرانی جدی و یک تهدید تمدنی و سرزمینی بدل شده است، گفت: علی‌رغم مشکلات موجود در حوزه آب، شاهد توجه بیشتر افکار عمومی به انرژی برق و ناترازی‌های آن هستیم؛ زیرا این موضوع برای جامعه محسوس‌تر شده است. وی با بیان اینکه کمتر کسی مرگ هامون و ارومیه و از دست رفتن آبخوان‌ها را مورد توجه جدی قرار می‌دهد، گفت: علی‌رغم آنکه با گوشت و پوست خود تغییرات اقلیمی و مباحث مرتبط و اثرگذار برآن را حس می‌کنیم، اما نه‌تنها تغییری در رفتار مصرفی شهروندان مشهود نیست، بلکه شاهد مطالبه‌گری بیش از پیش هم هستیم. جعفری‌زاده روابط‌عمومی را خط مقدم مواجهه با افکار عمومی توصیف و تأکید کرد که امروز تغییر در روش‌ و محتواهای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی یک الزام محسوب می‌شود؛ زیرا دیگر روش‌ها و محتواهای سنتی پاسخ‌گوی نیاز نیست.
 تدوین تقویم انرژی هم‌زمان با سالگرد تأسیس وزارت نیرو
در ادامه این نشست، جُرّه، دیگر معاون مرکز روابط‌عمومی و ‌امور بین‌الملل وزارت نیرو به بیان راهکارهای مختلف اندیشیده و اجرایی‌شده برای تحول در عرصه اطلاع‌رسانی و افزایش سطح اثربخشی این فعالیت‌ها پرداخت. جُره با اشاره به تدوین تقویم صنعت آب و برق هم‌زمان با پنجاهمین سالگرد تأسیس وزارت نیرو، تلاش برای تقویت توان نیروی انسانی و تجهیزاتی و بودجه‌ای روابط‌عمومی‌های این صنعت در اقصی‌نقاط کشور را از مهم‌ترین برنامه‌های مدنظر ذکر کرد.
 آینده‌ای بهتر در پرتو انسجام در اطلاع‌رسانی
مدیر روابط‌عمومی شرکت آب منطقه‌ای فارس نیز ضمن بیان خیرمقدم به میهمانان این نشست، به طرح دیدگاه‌ها و تجارب خود در حوزه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی پرداخت. محمدمهدی شریفی با بیان اینکه تغییرات ایجادشده در سطح مدیریت روابط‌عمومی شرکت مدیریت منابع آب، نویددهنده آینده‌ای بهتر و فراهم شدن بستر تحول در این حوزه است، تأکید کرد که باید در مواجهه با جامعه‌ای که آگاهی‌ها و اطلاعات بیشتر اما کم‌عمق‌تری دارد، راهکارهای اثربخش و نوینی را تجربه کنیم. شریفی استفاده از تمام ظرفیت‌های رسانه‌ای برای شفاف‌سازی پیرامون ابهامات و تنگناهای حوزه آب را مستلزم تسهیل در قوانین، دستورالعمل‌ها و... دانست و خاطرنشان کرد که برای تغییر در رفتار شهروندان، نیازمند تغییر در آگاهی و نگرش آنان هستیم و مهم‌ترین راهکار حصول به این نتیجه، استفاده مطلوب از بسترهای رسانه‌ای نوین است. در بخش پایانی روز اول این نشست، مدیران روابط‌عمومی شرکت‌های آب منطقه‌ای کشور به طرح دیدگاه‌ها، نقطه‌نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.  

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی