[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

راهنمای کاشت، پرورش و مراقبت از سنبل، روزنامه شیراز نوین

به روش‌های زیر می‌توان سنبل را تکثیر نمود:
از طریق بذر
بذر سنبل حالت کاغذی داشته و 4 تا 6 سال زمان نیاز است تا گیاه گل دهد. سنبل به طور طبیعی سوخک کمی ‌تولید می‌کند و سوخ آن یک ساله است و کیفیت گل‌ها در سال دوم مطلوب نمی‌باشد. استفاده از دو روش ته شکافی و ته برداری برای تولید سوخک بیشتر مرسوم است.
از طریق ته برداری
در ‌این روش به‌صورت افقی صفحه پایگاهی سوخ با چاقوی انحنا دار برداشته شده و تعداد زیادی سوخک در قسمت‌های برش داده شده تولید می‌شود که می‌توانیم آن‌ها را کشت کنیم. ‌این روش به مهارت زیادی نیاز دارد.
از طریق ته شکافی
در ‌این روش در صفحه پایگاهی سوخ برای تولید سوخک بیشتر، با استفاده از چاقو برش‌هایی‌ایجاد می‌شود. به منظور تغذیه سوخ بعد از برداشت گل‌ها، باید برگ‌ها را روی گیاه نگه داشت. سوخ‌های سنبل را در تیر و مرداد که گلدهی تمام شده است، در می‌آوریم. برای زود گل دادن گیاه از تیمار‌هایی نظیر تیمار دمایی می‌توانیم پس از خارج نمودن سوخ از خاک (در تابستان) استفاده کنیم.
روش تکثیر رویشی
روش تکثیر رویشی نیز تنها راه مؤثر برای افزایش عمر سنبل‌های شماست، زیرا‌ این پیازها به مرور زمان کم می‌شوند. در حالی که ممکن است یک پیاز سال‌ها به گلدهی خود ادامه دهد، اندازه شکوفه‌ها و پیازها به تدریج کوچک می‌شوند و با جدا کردن جوانه‌ها هر چند سال یک بار، می‌توانید به طور مؤثر سنبل‌های خود را به طور نامحدود زنده نگه دارید.
آموزش نحوه تکثیر رویشی سنبل
در ‌اینجا نحوه تکثیر سنبل با جدا کردن جوانه پیازها آورده شده است:
بعد از ‌اینکه گل‌ها پژمرده شدند و قبل از ‌اینکه شاخ و برگ‌ها شروع به قهوه‌ای شدن کنند معمولاً در اواخر تابستان یا پاییز، سنبل‌های بالغ را بیرون آورید. هنگام دست زدن به سنبل حتماً از دستکش استفاده کنید، زیرا پیازها دارای سمومی ‌هستند که می‌توانند باعث تحریک پوست شوند.
خاک را بشویید و توده‌ها را با پیازها جدا کنید.
پیازها را بلافاصله در خاکی با زهکشی خوب بکارید. اگر خاک متراکم است، مخلوط کردن در ماسه یا کمپوست ‌ایده خوبی است. یک مشت پودر استخوان یا کود پیاز نیز در زمان کاشت توصیه می‌شود. تعجب نکنید اگر چند سال طول کشید تا جوانه‌ها گل‌های خوبی تولید کنند.
کاشت درگلدان و کاشت مجدد سنبل‌ها
زهکشی خوب در گلدان با استفاده از پلاستیک یا خاک رس انجام می‌شود. اندازه گلدان به تعداد پیازهایی که می‌کارید بستگی دارد، اگرچه پیاز سنبل را می‌توان نزدیک به هم کاشت زیرا پیازها به فضایی برای تکثیر نیاز ندارند یا می‌توانید آن‌ها را فشار دهید تا تقریباً با هم تماس داشته باشند اما، فضایی برای مقداری خاک بگذارید تا آب را نگه دارد.
خاک گلدان تجاری برای کاشت سنبل در گلدان مناسب است، اگرچه برخی افراد دوست دارند کمی ‌ماسه را با خاک گلدان مخلوط کنند. محیط گلدان را تا زمانی که پیازها جوانه بزنند مرطوب نگه دارید سپس هر زمان که خاک خشک شد آبیاری کنید، پس از جوانه زدن پیازها آن‌ها را در نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید. دمای سرد شکوفه‌ها را برای مدت طولانی‌تری نگه می‌دارد.
ادامه دارد...

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی