[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۳۵۴
  • دوره جدید

متروی شیراز، چشم‌انتظار وزارت کشور، روزنامه شیراز نوین

شهردار کلان‌شهر شیراز در حاشیه دیدار مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران با وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به میزبانی وزارت کشور گفت: حوزه حمل‌ونقل به‌خصوص مترو در شهر شیراز برای خدمات‌دهی مطلوب به شهروندان نیازمند راهکاری از سوی دولت برای خرید واگن است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری شیراز، اعضای مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران روز چهارشنبه با اسکندر مؤمنی وزیر کشور و مسعود نصرتی معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها که در سالن کنفرانس وزارت کشور برگزار شد، دیدار و پیرامون مسائل و موضوعات بین مدیریت شهرها و وزارت کشور گفت‌وگو کردند.
شهردار کلان‌شهر شیراز در جلسه مجمع شهرداران کلان‌شهرهای کشور به میزبانی وزارت کشور و ریاست وزیر کشور به موضوع مهم تأمین زیرساخت‌های حمل‌ونقل و ترافیک به‌عنوان یکی از مطالبه اصلی مردم از شهرداری‌ها اشاره کرد و گفت: بالغ بر ۴۰۰ وظیفه و فعالیت برعهده شهرداری‌هاست که همگی دارای اهمیت است. به باور محمدحسن اسدی، بیش از ۵۰ درصد بودجه شهرداری‌ها صرف مسائل زیرساخت حمل‌ونقل از جمله اتوبوس، تاکسی و خصوصاً مترو می‌شود و این نشان‌دهنده اهمیت ویژه‌ در این حوزه است. وی با اشاره به اینکه در شهر شیراز به‌صورت هم‌زمان احداث چهار خط مترو در حال انجام است، تأکید کرد: موضوع تأمین واگن یکی از نیازهای ضروری کلان‌شهر شیراز برای خدمات‌دهی مطلوب مترو به شهروندان است.
محمدحسن اسدی با بیان این مطلب که امکان خرید واگن بدون حمایت‌های دولت برای شهرداری‌ها امکان‌پذیر نیست، افزود: طبق مصوبات قبلی، یکی از راه‌های تأمین واگن، سفارش از شرکت‌های داخلی ساخت واگن بود؛ لذا شهرداری کلان‌شهر شیراز با تلاش‌ها و رایزنی متعدد با شرکت‌های داخلی در نهایت قرارداد خرید ۱۵ واگن را از شرکت واگن‌سازی دریافت کرد، اما به دلیل ممنوعیت واردات توسط وزارت صمت، واردات این تعداد واگن نیز محقق نشد. شهردار کلان‌شهر شیراز عنوان کرد: در حوزه حمل‌ونقل مترو نیازمند راهکاری از سوی دولت برای خرید واگن هستیم؛ همچنین در حوزه نوسازی تاکسی‌ها تعهدات دولت در این حوزه سالیان سال مغفول مانده است. اسدی همچنین گفت: عدم وصول سهم شهرداری‌ها از سهم ۴۳درصدی محل ماده ۲۳ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در یک فضای ابهام‌آمیز باقی مانده است؛ همچنین که نیازمند اتصال مرکز کنترل ترافیک شهرداری به سامانه‌های خدمات‌رسان شهری هستیم.
شهردار کلان‌شهر شیراز تصریح کرد: شهرداری در حوزه زیرساختی از جمله مرکز کنترل ترافیک بیشترین اقدامات را انجام داده و با وجود دسترسی سایر نهادها به مراکز کنترل ترافیک برای خدمات‌دهی به شهروندان، امکان دسترسی مراکز کنترل ترافیک شهرداری به حوزه‌های خدماتی سایر دستگاه‌ها وجود ندارد. اسدی بار دیگر تأکید کرد که یکی از نیازهای کلان‌شهرها در حوزه حمایتی دولت در حوزه حمل‌ونقل است. شهردار شیراز در ادامه به قانون درآمدهای پایدار اشاره کرد و گفت: در قانون درآمدهای پایدار دستگاه‌های خدمات‌رسان در جابه‌جایی تأسیسات پروژه‌های عمرانی وظیفه‌ای مشخص دارند؛ اما لااقل در شهر شیراز با وجود این قانون همچنان شهرداری در جابه‌جایی تأسیسات مورد مسیر پروژه‌های عمرانی تأمین اعتبارات را انجام می‌دهد؛ چراکه احداث پروژه‌ها را نمی‌توان معطل تأمین اعتبار سالیانه دستگاه‌های خدمات‌رسان گذاشت.
اسدی گریزی هم به موضوع بازآفرینی و باززنده‌سازی بافت‌های قدیمی و فرسوده شهری زد و گفت: در این حوزه مهم باید شاهد اقدام چند دستگاه متولی باشیم تا شاهد موفقیت در احیای بافت‌های فرسوده باشیم. موضوع رضایتمندی مردم از شهرداری‌ها در راستای خدماتی از جمله اخذ پروانه ساختمانی و استعلامات آن از محورهای دیگر صحبت‌های شهردار شیراز بود که اسدی دراین‌باره گفت: در همین راستا پیاده‌سازی سامانه bim در راستای مدیریت و مدل‌سازی اطلاعات ساخت‌وساز در شهر شیراز انجام شد و شهرداری شیراز با دغدغه‌مندی در این زمینه اقدام به استفاده از جدیدترین فناوری‌های نوین در مدیریت اطلاعات ساختمان (BIM) و طراحی و تولید زیرساخت‌های آن کرد. این فناوری یک راه­‌حل بهینه مبنی بر یکپارچه‌‌سازی فرایندها، اصلاح ساختار پایگاه­‌های داده و ارائه طراحی جامع سه‌بعدی، هوشمند و یکپارچه طبق جدیدترین روش‌ها در صنعت ساخت است. اسدی در پایان گفت: در این حوزه نیازمند حمایت دولت هستیم تا مسیر پروانه‌های ساختمانی به‌صورت کاملاً هوشمند باشد و از سلیقه‌ای و دستی عمل کردن در این حوزه مهم شهری خودداری شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی