تولید محتوا باید قابلیت چندرسانهای داشته باشد، روزنامه شیراز نوین
به گزارش روابطعمومی ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، کارگاه آموزشی تولید محتوا با موضوعات اینفوگرافیک و موشنگرافیک با ارائه سیدمحمد طبسی و با مدیریت مؤسسه «نگاردستان شیراز» و با مجوز رسمی از ادارهکل فرهنگ و ارشاد فارس، به میزبانی تالار گفتوگوی ادارهکل فرهنگ و ارشاد فارس، برگزار شد. به همین بهانه، گپوگفتی با مدرس داشتیم که تقدیم میگردد.
با توجه به محتوایی که ارائه دادید و با توجه به فضایی که کارگاه در آن برگزار شد، برآیند برپایی کارگاه را چگونه ارزیابی میکنید؟
کارگاه بسیارخوبی بود، به دلیل اینکه افراد شرکتکننده، مطالعاتی در زمینه هنر داشتند و بیشتر آنها از رشته عکاسی و گرافیک بودند. این افراد در حوزه تولید محتوا و تبلیغات کار میکنند و پرسش و پاسخ خوبی شکل گرفت. آنها با تجربه و دانش قبلیای که در زمینه بصریسازی تصویر داشتند و با توجه به اینکه زمینه تولید محتوا را بهصورت موشن گرافیک و اینفوموشن داشتند، باید برای آنها وقت گذاشت و نرمافزارهای تخصصی را به آنها آموزش داد تا بتوانند در این حوزه تولید محتوا کنند.
در دنیای امروز، تولید محتوا و رسانه به چه سمت و سوی اشتباهی رفته است و آیا میتوان کاری کرد؟ چگونه؟
نکتهای که در مورد تولید محتوا در دنیای امروز در رسانهها مغفول واقع شده، این است که عناصر و عوامل بصری و شکلهایی که در کار استفاده میشود، هرکدام معنایی دارند و این معنای آنهاست که به محتوا غنا میبخشد و محتوا را تکمیل میکند. درصورتیکه شکلی بهگونهای طرحی شود که رنگ آن با محتوا تناسبی نداشته باشد، باعث
میشود که مخاطب، پیام درست را از فرستنده پیام دریافت نکند. بنابراین وقتی محتوایی تولید میشود، بایستی به زیباییشناسی آن و آنچه که مربوط به رویکردهای فرمالیستی، نشانهشناسی و جامعهشناسی هنر و اطلاعاتی که در مورد آن فرهنگ هست توجه شود تا آن محتوا بهدرستی منتقل شود. از طرف دیگر، امروزه محتوا با روشهای نوین ایجاد میشود و آن روشهای خستهکننده و تکراری گذشته که در متون روزنامهها و متنهای ثابت در اینترنت استفاده میشد، فراموش شده است.
در حال حاضر، بهترین روش ها، شیوههای تصویری هستند، زیرا این نوع محتوا در خاطره افراد باقی میماند و بعد از آن نیز بهراحتی قابلِبازیابی و استفاده است. امروزه تولید محتوا بایستی قابلیت چندرسانهای داشته باشد و بهصورت صوت و یا تصویر، قابلیت تعامل با مخاطب خود را داشته باشد.
به وضوح شاهد آن هستیم که اینفوگرافی و اینفوموشن و گرافیکهای تعاملی و حتی گرافیکهای آموزشی که بهصورت ویدئو گرافیک آماده میشود، روشهای مناسبی برای تولید محتوا هستند. نکته مهمی که در زمینه تولید محتوا باید به آن توجه کرد آن است که مخاطب امروزی، تحمل زیادی ندارد و باید در فرصتی کوتاه، اصل موضوع مدنظر خود را به وی منتقل کرد. با ورود هوش مصنوعی و با توجه به اینکه بخش زیادی از تولید محتوا، شامل طراحی عکسها و لوگوها، تبدیل متن به تصویر و حتی ساخت اینفوگرافیها و اینفوموشنها و انیمیشنها به کمک هوش مصنوعی انجام میشود، بهتر است که افراد دانشی نسبی پیرامون زیباییشناسی و نرمافزارها به دست آورند و در کنار آن، به سمت هوش مصنوعی در جهت تولید محتوا و کسب اطلاعات در مورد آن، گام بردارند و متناسب با نیازشان، از آن بهره گیرند. هرچند که در نهایت بایستی تخصص لازم را نسبت به مسائل
زیباییشناسی و بعضی نرمافزارها داشته باشند تا بتوانند بهینهسازی کنند؛ به این معنا که دادهای که هوش مصنوعی در زمینه تولید محتوا استخراج میکند، قطعاً به ویرایش و سواد مربوط به شکل و آشنایی با
نرمافزار نیاز دارد. با توجه به آنچه بیان شد، بهترین کار این است که مباحث مربوط به زیباییشناسی را فرابگیریم و در گامهای بعد، از هوش مصنوعی در جهت تولید محتوا بهره ببریم. این عمل باعث میشود تا سرعت کار بالا برود. ازآنجاییکه برخی افراد در بعضی زمینهها تخصص ندارند و توانایی تولید محتوا را به کمک ابزار ندارند، بنابراین بهتر است که از هوش مصنوعی استفاده شود؛ با این شرط که دانش مربوط به آن فراهم شود و این رویکردی است که در آینده ضروری است.
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
خبرهای تصادفی روزنامه شیراز نوین