[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

مشکلی در آشپزی که علامت دمانس و زوال عقل است، روزنامه شیراز نوین

می‌خواهید آشپزی کنید ولی در انجام مراحل آن دچار مشکل می‌شوید، آنچه که ساده از کنارش عبور می‌کنید اما در خود دلیلی جدی و شاید نگران کننده دارد.
به گزارش نمناک، اگر شما هم موقع آشپزی ‌این نشانه‌ها را دارید، طبق گفته پزشکان فراموشی در کمین شماست. انجام ‌این کار‌ها هنگام پختن یک وعده غذایی می‌تواند نشان دهنده ‌این باشد که مغز شما رو به زوال است و بهتر است که هر چه سریع‌تر به یک پزشک مراجعه کنید.
اگرچه فراموشکار شدن در دوران پیری غیرعادی نیست اما مرز باریکی بین نشانه‌های طبیعی افزایش سن و علائمی‌که ممکن است نشان دهنده کاهش جدی‌تر عملکرد مغز شما باشد، وجود دارد.
طبق گفته مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها، فراموشی اخیراً میلیون‌ها میان‌سال را درگیر کرده است؛ اما از آنجایی که نشانه‌های ‌این بیماری بسیار جزیی و مشترک بین طیف وسیعی از بیماری‌های دیگر است و ‌این علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت‌اند، تشخیص‌ این بیماری می‌تواند دشوار باشد؛ اما به طور کلی نشانه‌هایی وجود دارند که پدید آمدن آن‌ها نشان دهنده ‌این است که مغز شما رو به نابودی است و باید نگران خود باشید؛ به ویژه هنگامی‌که ‌این نشانه‌ها در کار‌های روزمره شما مانند آشپزی کردن تغییراتی را ‌ایجاد کند. ‌این قسمت از بهداشت و سلامت نمناک را دنبال کنید تا دریابید دفعه بعد که در حال آشپزی هستید، باید کدام علائم هشدار دهنده را جدی بگیرید.
ارتباط دمانس یا زوال عقل با فراموش کردن دستور تهیه
ناتوانی در عمل کردن به دستور پخت یک غذا هنگام آشپزی، می‌تواند از نشانه‌های بیماری فراموشی باشد. اگر عاشق آشپزی هستید، متأسفانه باید بگوییم که فراموشی می‌تواند زندگی شما را با محدود کردن توانایی‌هایتان برای دنبال کردن یک دستور پخت ساده سخت کند. 
طبق گفته پزشکان، ناتوانی در دنبال کردن یک دستور پخت آشنا، یکی از مهمترین علائم هشداردهنده ‌این بیماری است. یک نمونه از چالش‌هایی که افراد مبتلا به ‌این بیماری با آن روبه‌رو می‌شوند، همین موضوع است.
طبق نظریه‌ها علائم واضح زیادی وجود دارند که می‌توانند بیان کننده ‌این موضوع باشند که افراد به تازگی در دنبال کردن دستورهای غذایی مشکلاتی پیدا کرده‌اند. به طور مثال:
مواد اولیه غذاها را فراموش می‌کنند و مکث می‌کنند و از چک کردن رسپی‌های جدید آن‌ها را به خاطر می‌سپارند
در اندازه‌گیری‌ها اشتباهاتی دارند
از مواد غذایی مانده و فاسد استفاده می‌کنند
در زمان بندی و مراحل پخت غذا دچار اشتباه می‌شوند و اسباب و وسایل آشپزخانه را به هم می‌ریزند.
این‌ها چیزهایی هستند که اطرافیان‌تان ممکن است در رابطه با به وجود آمدن و شیوع ‌این بیماری در شما متوجه آن شوند.
برای آشنایی بیشتر با دمانس می‌توانید سری به مطلب «دمانس همون آلزایمره؟» بزنید و به طور کامل با علائم و انواع آن آشنا شوید.
مشکلات‌ایجاد شده در آشپزی به واسطه فراموشی
انواع مختلف ‌این بیماری، در گذر زمان در شما شدت پیدا می‌کنند؛ به همین دلیل افراد معمولاً متوجه آن و‌ اینکه درگیر ‌این بیماری هستند نمی‌شوند؛ اما‌ این بیماری علائم آشکاری نیز دارد که اطرافیانتان ممکن است متوجه آن شوند، به ویژه هنگامی‌که کار‌های روزمره‌تان مانند پختن غذا از روی دستورالعمل آن را به سختی انجام می‌دهید.
طبق گفته پزشکان و متخصصان دارو،‌ این نشانه‌ها متفاوت از سایر علائم گفتاری یا وابسته به فعالیت ‌این بیماری هستند چرا که اگر یک دستورالعمل به درستی اجرا نشود، عموم اطرافیان شما متوجه حاصل کار شما خواهند شد و در نتیجه توجیه آن دشوارتر خواهد شد.
افرادی که دچار بیماری فراموشی هستند، ممکن است به دلیل دشواری در غذا پختن، خوردن را نیز متوقف کنند و کم اشتها شوند.
گفته می‌شود کسانی که متوجه تغییرات در ادراک خود می‌شوند، ممکن است به مرور زمان به دلیل مشکلاتی که پیدا می‌کنند، از پختن و آماده کردن غذا اجتناب کنند. 
حتی تهیه یک غذای ساده در گرو به یاد آوردن و سازماندهی چیزهای زیادی است. دنبال کردن دستور پخت یک غذا نیازمند پردازش و انجام هم زمان چند کار است و هنگامی‌که شخصی نمی‌تواند ‌این کار را به درستی انجام دهد، موضوع نگران کننده خواهد شد.
چند علامت دیگر دمانس یا زوال عقل
فراموشی همچنین می‌تواند خوردن را کسل کننده جلوه دهد و علاقه افراد مبتلا به ‌این بیماری نسبت به غذای مورد علاقه‌شان را به دلیل از بین بردن حس بویایی و چشایی کاهش دهد.
به طور ویژه، افراد مبتلا به ‌این بیماری ممکن است مزه‌ها را نا آشنا در دهان خود حس کنند.
 تعداد زیادی از ‌این افراد مزه‌هایی مانند فلز را در دهانشان احساس می‌کنند.
 بیماری‌های مغزی تأثیرات سنگینی بر روی عملکرد تمام اعضای بدن انسان دارند. به گفته پژوهشگران، طعم‌های ناخوشایند می‌توانند نتیجه سیگنال‌های ضعیف از طرف مغز باشند.
برخی دیگر هم که با فراموشی و زوال عقل زندگی می‌کنند، ممکن است تغییراتی در توانایی خود در رابطه با کار کردن و محاسبات با اعداد تجربه کنند. آن‌ها همچنین ممکن است در عمل به دستورالعمل‌های ساده مشکل داشته باشند. طبق گفته متخصصان، تمرکز کردن برای‌ این بیماران، ممکن است نسبت به قبل بسیار دشوارتر شود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی