[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۴۱۳
  • دوره جدید

عدم استفاده از کلاه ایمنی عامل اصلی مرگ موتورسواران ، روزنامه شیراز نوین

دکتر ظفرقندی، وزیر بهداشت عنوان کرد:
عدم استفاده از کلاه ایمنی
عامل اصلی مرگ موتورسواران 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آمارها نشان می‌دهد که موتورسواران بدون کلاه ایمنی، بیشترین درصد مرگ و میر را در حوادث درون‌شهری به خود اختصاص داده‌اند.
محمدرضا ظفرقندی در سومین کنگره بین المللی مرکز تحقیقات سوانح و مصدومین و مدیریت درمان مصدومین سوانح ترافیکی گفت: طبق داده‌ها و آمار‌ها ۹۷ درصد شهروندان موتورسوار از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند و این زنگ هشداری برای ماست که باید با آموزش‌ها، فرهنگ‌سازی بیشتر و همراهی پلیس راهور در جهت کاهش آن تلاش کرد، خوشبختانه در بحث استفاده از کمربند ایمنی در سطح بهتری هستیم و اگر بتوانیم با همکاری جمعی و ارائه راهکار‌هایی مؤثر، حداقل نیمی از موتورسوان از کلاه ایمنی استفاده کنند، ۱۵درصد از آسیب‌ها در این زمینه کاهش می‌یابد. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین با اشاره به برگزاری پویش "نه به تصادف" ادامه داد: جان آدمی عزیز و ارزشمند است و هدف اساسی این پویش این است که اگر همه ما با استفاده از تمام امکانات، ظرفیت‌ها و روش‌های مؤثر حتی شده از آمار مرگ و میر یک نفر در این حوادث جاده ای را کم کنیم، گویی تمام انسان‌ها را نجات دادیم.  وی با اشاره به اقدامات برخی از کشورها در راستای کاهش آمار مرگ و میر تصادفات افزود: در کشوری مانند سوئد با استفاده از تحقیقات علمی و بررسی نتایج آن به دنبال رساندن این آمار به صفر هستند و ما برای رسیدن به این هدف نیازمند تدوین برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت با همکاری تمامی ارگان‌ها و سازمان‌ها از جمله مجلس، قوه قضائیه، پلیس، آموزش و پرورش و حتی افراد جامعه هستیم. 
ظفرقندی با اشاره به اینکه بیش از نیمی از تصادفات جاده‌ای به دلیل خطای انسانی است گفت: ۵۰ درصد از عامل تصادفات قابل حل است و نیازمند تبلیغات و فرهنگ‌سازی از طریق رسانه ها، آموزش به مردم و حتی کاهش زمان انتقال مصدومین به بیمارستان‌هاست. وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ایمن‌سازی خودرو‌ها، جاده‌ها و اصلاح نقاط حادثه خیز یک برنامه بلند مدت است که باید برای به تحقق آن برنامه ریزی و تلاش کرد گفت: با توجه به زمان کم پویش" نه به تصادف" می‌توان از راهکارهایی استفاده کرد که در زمان کم نتیجه بخش باشند، از جمله می‌توان به همکاری جدی پلیس راهور در تدوین جریمه‌ها و ایست بازرسی‌های بیشتر جاده‌ای اشاره کرد. وی افزود: اگر ایمن سازی جاده‌ها زمان‌بر است و نیاز به برنامه‌ای بلند مدت دارد اما شناسایی نقاط پرخطر و حادثه آمیز می‌تواند ۳۰ درصد این حوادث را کاهش دهد، در برخی کشور‌ها ایستگاه‌هایی وجود دارد که رانندگانی که به دلیل مصرف مشروبات الکلی، داروها و خواب آلودگی قادر به رانندگی نیستند متوقف و جریمه می‌شوند که تحقق این هدف لزوم همکاری جدی پلیس راهور است. ظفرقندی از نقش موثر کادر درمان و اورژانس در مراقبت‌های حین تصادف و بعد از تصادف سخن گفت و اضافه کرد: انتقال سریع مصدومین به بیمارستان‌ها به شدت مهم است و نیازمند توانمند سازی بیشتر نیروهای وزارت بهداشت است، همانطور که اگر تجارب موفق زمان جنگ را مرور کنیم با نزدیک کردن مراکز درمانی به خط مقدم، جان بسیاری از مجروحین نجات یافت.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی