خروج صدرا از بنبست ارتباطی، روزنامه شیراز نوین
سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
رئیس شورای اسلامی شهر صدرا گفت: در زمانهای قبل از شورای ششم شهر صدرا بودجه فرهنگی شهرداری ۳میلیارد تومان بود که اکنون به بیش از ۴۰میلیارد تومان رسیده است.
«روحالله شجاعیان» در نشست خبری با اصحاب رسانه با تبریک ماه مبارک رمضان گفت: در بودجه سال ۱۴۰۳ برای هر مسجد ۲۰۰میلیون تومان کمکهزینه برنامههای فرهنگی در نظر گرفته بودیم که مورد مواففت واقع نشد و در بودجه سال آینده، ۱۵۰میلیون تومان کمکهزینه فعالیتهای فرهنگی در شهر صدرا پیشبینی کردیم. وی ادامه داد: باتوجه به اعتقاد ما مبنی بر استقلال این شهر در برپایی رویدادهای مختلف، امسال شاهد برپایی یومالله ۲۲ بهمن ماه در این شهر با حضور پرشور مردم بودیم که حتی در سال آینده با مصوبه شورای شهر صدرا، شهرداری مکلف به اجرای پروژه سیستم صوت متمرکز مسیر راهپیمایی برای بسترسازی حضور مردم در این مناسبت مذهبی شد.
رئیس شورای اسلامی شهر صدرا در ادامه از آغاز عملیات اتصال این شهر به آزادراه شیراز- اصفهان خبر داد و گفت: با این کار، صدرا دروازه ورود به شیراز خواهد شد.
شجاعیان پیرامون وضعیت حملونقل این شهر گفت: اخیراً کارگروه مشترک شورای شهر و شهرداری صدرا با شورای شهر و شهرداری شیراز شکل گرفته است و در این کارگروه مباحث مشترکی مانند وضعیت جاده قرهپیری را دنبال میکنیم.
وی اظهار کرد: مهمترین دسترسی شهروندان صدرا به شیراز را از طریق راهاندازی یک خط ون از فلکه سنگی شهر صدرا به میدان قائم شیراز انجام دادیم و تقاضای اتصال یک خط مستقیم نیز به پایان نمازی شیراز دادیم، اما تاکنون با مخالفت معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز مواجه شده است. شجاعیان با بیان اینکه راهاندازی مترو شهر صدرا در سفر ریاستجمهوری به استان فارس تصویب شد، اما به دلیل نداشتن طرح مطالعاتی نتوانستیم وارد فاز عملیاتی شویم، گفت: محورهای مواصلاتی شهر صدرا هماکنون شامل بلوار خلیج فارس، بزرگراه شهید سلیمانی و جاده دوکوهک است و عملیات اتصال صدرا به آزادراه شیراز- اصفهان آغاز شده است و به زودی شهر صدرا دروازه ورودی شیراز خواهد شد.
در ادامه این نشست خبری، «مرتضی زارع» رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر صدرا گفت: بحث حل معضل راههای ارتباطی در شهر صدرا، مخصوصاً جاده قرهپیری در حال تبدیل شدن به یک کابوس است. با وجود اینکه بخش اعظمی از این جاده توسط شرکت عمران صدرا انجام شده است، اما برای سه و نیم کیلومتر آن که در حریم شیراز است، خواستار همکاری شهرداری شیراز هستیم.
وی با تأکید بر اینکه جمعیت شهر صدرا جمعیت سرریز شیراز است، گفت: نگاه برخی مسئولان شهری و استانی به صدرا کلان نیست. او تأکید کرد: ما اصرار داریم شهر صدرا از وضعیت بلاتکلیفی بیرون آید. آیا ما زیر نظر شیراز هستیم یا خیر. اگر هستیم، سهم شهر صدرا چیست و اگر نیستیم، پس چرا فرمانداری مستقل در شهر صدرا راهاندازی نمیشود.
زارع با بیان اینکه تمام متقاضیان مسکن ملی در شیراز را به شهر صدرا سوق دادهاند، به بحث مترو این شهر اشاره کرد و گفت: شورای شهر و شهردار شیراز اعتقاد دارند ایستگاه گلستان یا هایپر مترو شیراز به دلیل محدودیت تعداد واگنها، ظرفیت اتصال مترو صدرا ندارد؛ اما موضوعی که دنبال میکنیم، بحث جاده قرهپیری است که میتوانیم خط مترو را از جاده قرهپیری به صدرا بیاوریم. اما اینکه چرا کار مترو استارت نمیخورد، مشخص نیست.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر صدرا تصریح کرد: جمعیت امروز شهر صدرا ۲۲۰هزار نفر است و با توجه به احداث پروژههای نهضت ملی مسکن در این شهر، جمعیت این شهر به ۶۰۰هزار نفر هم خواهد رسید؛ یعنی رشد جمعیتی بالایی دارد و به طور کلی رشد جمعیتی صدرا سالانه ۱۲ درصد است و این مسئله نشان از اهمیت توجه به زیرساختهای شهر به خصوص در بحث حمل و نقل دارد. این مقام مسئول از فعالیت قریب ۳۸ میدلباس و ون در بخش حمل و نقل عمومی شهر صدرا خبر داد و گفت: این تعداد کافی نیست و باید به بحث حمل و نقل در این شهر توجه ویژه شود.
زارع در عین حال این نکته را متذکر شد که تعاملات شهر صدرا با شهرداری شیراز در دوران کنونی شورای شهر صدرا بیسابقه بوده است؛ به طوری که توانستیم قریب ۸ میدلباس را از شهرداری شیراز برای صدرا بگیریم و ۵ اتوبوس هم بناست به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر صدرا اضافه شود و در تعاملات جدید بنا شده است در خصوص تکلیف آرامستان شمال غرب شیراز و شهر صدرا مشخص و مکانی برای آن در نظر گرفته شود. وی در ادامه سخنان خود با اشاره به تخلفات و ساخت و ساز در شهر صدرا گفت: در دهه ۷۰، منابع طبیعی قریب ۱۸هزار هکتار زمین به شرکت عمران صدرا واگذار کرد و مدیران سابق این شرکت نیز زمینهای مذکور را پلاکبندی کرده و فروختند و برای این زمینها نیز سند صادر شده و حتی کاربریهای آنها هم مشخص شده است؛ لذا شهرداری امکان اینکه برای آنان مجوز ساخت و ساز صادر نکند، ندارد.
زارع همچنین میزان فضای سبز شهر صدرا را ۳۳ هکتار اعلام کرد و گفت: یکی از مهمترین چالشهای شهر صدرا آسفالت معابر بود که قریب ۲۱۰میلیارد تومان اعتبار را در بودجه سال ۱۴۰۴ برای آسفالت معابر این شهر در نظر گرفتیم. حمید صادقی، عضو دیگر شورای شهر صدرا نیز در این نشست گفت: در سنوات گذشته تخلفات زیادی در بحث ساخت و ساز در شهر صدرا وجود داشته است؛ اما امروز روی خط مبارزه با تخلفات حرکت میکنیم و با استفاده از پایش تصاویری پهپادی موضوع ساخت و ساز را در شهر صدرا رصد میکنیم. وی به کاهش تخلفات ساخت و ساز در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: با استفاده از پهپاد، ساخت و سازها در شهر به دقت رصد میشوند. وی تأکید کرد که شهرداری صدرا در محدوده شهر اختیار کامل دارد، اما در حریم شهر، متولی امور اراضی است.
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
خبرهای تصادفی روزنامه شیراز نوین