لوازمیدکی بیکیفیت بلای جان جادهها و مردم، روزنامه شیراز نوین
ضرورت پیوستن به پویش «نه به تصادف» به همه مردم جامعه کمک میکند تا با توجه به بحث ایمنی از حوادث جادهای که خسارات مالی و جانی را به همراه دارد، امسال نسبت به سال گذشته شاهد کاهش تصادفات جادهای باشیم.
درباره ایمنی لوازم یدکی و تأثیر آن در کاهش تصادفات جادهای با آرش محبینژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازی خودرو کشور، علیرضا نیکآیین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران و سید احمد حسینی، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازمیدکی خودرو و ماشینآلات تهران به گفتوگو نشستیم.
آرش محبینژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازی خودرو با اشاره به پویش «نه به تصادف» میگوید: عوامل متعددی در تصادفات جادهای نقش دارد که مهمترین آنها بحث ایمنسازی راهها، علائم راهها، استاندارد بودن جادهها، دقت رانندگان در سرعت رانندگی و رعایت نکات ایمنی، لوازم یدکی استاندارد و کیفیت خودروهاست.
وی ادامه میدهد: نقصهای فنی در خودرو و لوازم یدکی غیراستاندارد نیز نقش مهمی در تصادفات جادهای دارد. اکنون شاهد وجود قطعات غیراستاندارد در بازار به خاطر قیمت پایین هستیم.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازی خودرو میگوید: بارها قطعات و لوازمیدکی بیشناسنامه و بیهویت را دیدهایم و حتی تعمیرکاران نیز انتخاب قطعات اصل و بیاصالت را به انتخاب رانندگان میگذارند که به خاطر ارزانقیمت بودن، استقبال از قطعات بیکیفیت بیشتر است. وی با اشاره به قطعات بیکیفیت میگوید: هیچ نظارت کیفی روی بسیاری از قطعات وارداتی که به صورت قاچاق یا از مبادی رسمی از چین و هند وارد میشود، نیست و مشمول استاندارد اجباری نمیشوند. محبینژاد با تأکید بر اینکه این قطعات حتی از کالاهای ایرانی فاقد استاندارد نیز بیکیفیتتر هستند، میگوید: گاهی قطعات بیکیفیت توسط قطعهسازان زیرپلهای و بیشناسنامه تولید میشود و واحدهای صنفی که وزارت صمت نظارتی روی آنها ندارد، آن را عرضه میکنند. از سوی دیگر مردم نیز به خاطر قدرت خرید پایین، به این قطعات تن میدهند تا خودرو متوقف نشود. وی تأکید میکند: افرادی که اقدام به خرید لوازم یدکی و قطعات ارزانقیمت میکنند، با جان و مال خود بازی میکنند. کسی که حاضر شود خودرو را به هر قیمتی سر پا نگه دارد، منجر به بروز حوادث میشود.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازی خودرو با بیان اینکه انجمن قطعهسازان از تولیدکنندگان خاطی لوازمیدکی و قطعات بیشناسنامه حمایت نمیکند، میگوید: اعتقاد داریم قطعات باید باکیفیت باشد. شرکتهای بزرگ خودروسازان از جمله ایرانخودرو و سایپا، قطعات اصل داخلی دارند که در مراکز معتبر عرضه میکنند. وی عنوان میکند: مردم باید دقت کنند تا کیفیت را قربانی ارزانقیمت بودن قطعات نکنند. هرقدر ایمنی خودرو بالاتر باشد، خسارت کمتری به خودرو و سرنشینان وارد میشود. محبینژاد از رها شدن طرح شناسهدار کردن قطعات خودرو نیز انتقاد کرده و میگوید: وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی این حوزه است که باید این طرح را ادامه دهد.
علیرضا نیکآیین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران نیز درباره پیوستن به پویش «نه به تصادف» به ایرنا میگوید: کیفیت قطعات ۱۰۰درصد در همه عوامل خودرو از جمله گیربکس، ترمز و فرمان حرف اول را میزند و غیرقابلانکار است. وی ادامه میدهد: پیشنهاد ما این است که مردم از جاهای معتبر قطعات با کیفیت خودرو را خرید کنند که این مراکز دارای جواز کسب از اتحادیه تعمیرکاران باشد. در بازار انواع مختلف قطعات بیکیفیت وجود دارد که بهقدری ماهرانه بستهبندی شده است که قابلتشخیص از کالای باکیفیت نیست. رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران با اشاره به نقش مسئولان در جلوگیری از ورود کالاهای بیکیفیت، تقلبی و قاچاق میگوید: در بازار انواع مختلف قطعات بیکیفیت وجود دارد که بهقدری ماهرانه بستهبندی شده که قابلتشخیص از کالای باکیفیت نیست.
وی اضافه میکند: مسئولان مربوطه باید نظارتها را افزایش بدهند و اجازه ورود کالاهای قاچاق در حوزه لوازمیدکی را ندهد که این لوازم به دلیل کیفیت پایین منجر به خسارتهای جانی و مالی در جادهها میشود. نیکآیین به طرح شناسه کالا اشاره کرد و گفت: چند سال گذشته این طرح آغاز شد، اما بهخاطر اینکه هیجانی بود، رها شد. باید این سامانه دوباره فعال شود تا افراد با زدن کدهای رهگیری بتوانند اصالت کالا را تشخیص دهند. وی عنوان میکند: کالاها و لوازمیدکی بهقدری دقیق بستهبندی شده و شبیه کالاهای اصل است، که حتی گاهی برای تعمیرکار که تجربه زیاد دارد، قابلشناسایی نیست.
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران با اشاره به نقش تعمیرکاران در تشخیص کالاهای تقلبی میگوید: ما آموزشهای لازم را به صورت دورهای اجرا میکنیم. از آنجایی که بازار بسیار متغیر است، ما نمیتوانیم همه کالاها را موردبررسی قرار دهیم. از این رو از تعمیرکاران تقاضا میکنیم دقت عمل داشته باشند تا هنگام نصب قطعات مشکلی برای شهروندان و رانندگان ایجاد نشود. نیکآیین ادامه میدهد: این همه کشته در جادهها و تصادفات منطقی نیست و بخش عمده آن به دلیل کالاهای بیکیفیت و خودروهای فرسوده است. وی با تأکید بر اینکه در قطعات جلوبندی از لوازم یدکی غیراستاندارد استفاده میشود، اضافه میکند: نسبت به آمار جهانی، با وجود جادهها و خرابی آسفالتها شاهد هستیم؛ بهطوری که عمر مفید قطعات به خاطر غیراستاندارد و نامرغوب بودن حدود هفت تا هشت ماه است. این کارشناس حوزه تعمیرات بیان میکند: همه مسائل در کنار هم در تصادفات جادهای نقش دارد که مهمترین موضوع نوع رانندگی است. سرعت و عجله در رانندگی مصرف لوازم یدکی از جمله لنت و سوخت را بالا میبرد.
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
خبرهای تصادفی روزنامه شیراز نوین