پویش نه به تصادف؛ طرحی ملی برای حفظ جان هموطنان، روزنامه شیراز نوین
کارشناس مسئول کاهش خطر بلایا و حوادث دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: حوادث ترافیکی و حملونقل جادهای یکی از اساسیترین مشکلات پررنگ اجتماعی محسوب میشود که پویش ملی «نه به تصادف» راهی برای کاهش حوادث ترافیکی و جادهای و حفظ جان هموطنانمان در سراسر کشور و به تبع آن استان قزوین است.
حمید گلناری در گفتوگویی اظهار کرد: امسال به همت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طرحی به ریاستجمهوری ارائه شد با عنوان راهاندازی «پویش نه به تصادف» که از ابتدای اسفندماه سال جاری تا ۱۵ فروردینماه سال آینده تا پایان مسافرتهای نوروزی اجرایی میشود تا شاهد کاهش آمار تصادفات باشیم.
وی ادامه داد: این پویش به تمامی دستگاههای اجرایی نیز ابلاغ شده و در حال اجرا بوده و از آنجایی که حوادث جادهای و ترافیکی عوامل مختلفی دارد و بیشترین گروههای هدف در این حوادث و اتفاقات سنین کودکان، نوجوانان و جوانان را شامل میشود، اجرایی شدن این پویش بسیار ضروری است.
گلناری تصریح کرد: حوادث ترافیکی، نخستین علت مرگ گروه سنی پنج تا ۱۸ سال در قزوین است؛ یعنی ۲۵ درصد علل مرگ برای این گروه سنی را شامل میشود و ۳۰ درصد علل گروه سنی ۱۸ تا ۳۰ سال تصادفات هستند.
این کارشناس دانشگاه علوم پزشکی قزوین افزود: به صورت کلی حوادث ترافیکی چهارمین علت مهم مرگ در تمامی گروههای سنی از بدو تولد تا مرگ را شامل میشود و بررسیها و تحقیقات نشان میدهد که سه مؤلفه راه، کاربران و خودروها در بروز این حوادث مؤثر هستند.
وی با بیان اینکه کاربران شامل عابران پیاده، رانندگان و سرنشینان خودروها، راکبان موتورسیکلتها و دوچرخهها هستند که در سطح شهر و جادهها تردد دارند، افزود: بررسیها نشان میدهد سهم کاربران در علل بروز تصادفات بسیار پررنگتر از ۲ علت ایمنی خودروها و جادههاست.
به گفته این مسئول، با توجه به اینکه نقش خطای انسانی در بروز تصادفات بسیار پررنگ است، از این رو فرهنگ رانندگی و آموزش در این زمینه بسیار مؤثر واقع میشود و باید با کمک اصحاب فرهنگ و رسانه، آگاهی شهروندان را در این زمینه افزایش دهیم.
گلناری بیان کرد: عابران پیاده و همچنین راکبان دوچرخه و موتورسیکلتها با حوادث بسیاری روبهرو میشوند که باید رعایت ایمنی را داشته باشند؛ مخصوصاً در زمان شب راکبان با نصب چراغهای هشداردهنده در جلو و عقب دوچرخه و موتورسیکلت، استفاده از کلاه ایمنی و پرهیز از سوار کردن راکبان بیشتر را باید در دستور کار قرار دهند.
این کارشناس دانشگاه علوم پزشکی قزوین افزود: دسته دیگر حوادث ترافیکی مربوط به سرنشینان خودروهاست که بسیاری از آنها از کمربند ایمنی استفاده نمیکنند؛ در حالی که این کمربند یکی از راههای حفظ جان سرنشینان و رانندگان است.
وی ادامه داد: همچنین ایمنی و وضعیت هموار بودن مسیر جادهها در علل بروز تصادفات نقش مهمی دارد که باید شهرداریها و دستگاههای متولی این موضوع را در دستور کار خود قرار داده تا با ایمنی سطح جادهها در کاهش تصادفات جادهای تأثیرگذار باشند.
گلناری تصریح کرد: در کنار تمامی این موارد، صبر و قانونمداری رانندگان در بروز تصادفات بسیار مهم و تأثیرگذار است و امیدواریم امسال با اجرای پویش نه به تصادف و با کمک تمامی دستگاههای اجرایی، حوادث رانندگی کمتری را شاهد باشیم.
کارشناس مسئول کاهش خطر بلایا و حوادث دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: ۱۰۰ فوتی ناشی از تصادفات طی سال جاری در قزوین ثبت شده که این آمار زیبنده و شایسته استان قزوین نیست و باید برای کاهش این آمار همگی تلاش کنیم.
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
خبرهای تصادفی روزنامه شیراز نوین