هر فوتی در تصادفات ۲۰میلیارد تومان هزینه برای کشور دارد، روزنامه شیراز نوین
معاون بهداشت گفت: هر فوتی ناشی از تصادفات ۲۰میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل میکند؛ با توجه به اینکه جانباختگان جوان هستند. طبق آمار، ۸۳ درصد از جانباختهها زیر ۵۰ سال سن دارند.
نشست خبری پویش ملی «نه به تصادف!» روز یکشنبه ۱۹ اسفند با حضور علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این نشست اظهار کرد: برخی از موارد از جمله ترافیک، تصادف و مصدومیت هستند که همه افراد جامعه تجربه کردهاند؛ بنابراین پویش نه به تصادف مهم است که هدف از اجرای پویشها آگاهیبخشی و هشدار دادن است.
وی با بیان اینکه پویش نه به تصادف دارای سه بخش است و در یک دوره ۴۵روزه اجرا میشود، افزود: یک برنامه سهساله برای کاهش تصادفات تدوین کردیم. رئیسی عنوان کرد: اگر گفته میشود سالانه ۲۰هزار فوتی در تصادفات رخ میدهد، میتوان آن را به ۱۰هزار مرگ کاهش دهیم. ۵۲ درصد از عوامل تصادفات و فوتیها مربوط خطای انسانی و ۴۸ درصد از آن مربوط به خودرو و جادههاست. همه کشورها دارای جاده خوبی نیستند، اما فرهنگ رانندگی و ترافیک بالایی دارند و به همین دلیل ۵۲ درصد مربوط به خطای انسانی است که میتوانیم بر این مسئله فعالیت و فرهنگسازی کنیم.
معاون بهداشت تصریح کرد: در حوزه پیشگیری میتوانیم ۴۰ الی ۵۰ درصد از مرگومیرها را با وجود وضعیت مناسب خودروها کاهش دهیم. رفتارهایی که عمدتاً در رانندگی داریم، فرهنگ رانندگی ماست. به اعتقاد من مهمترین عامل کاهش حوادث ترافیکی و جادهای قانون بازدارنده است؛ اما قوانین ما در حوزه رانندگی بازدارنده نیست. قوانین بازدارنده رفتارساز هستند. بنابراین باید قوانین را اصلاح کنیم؛ چراکه در حال حاضر جریمهها و قوانین موجود بازدارنده نیستند.
رئیسی ادامه داد: در اجرای قانون نباید هیچ استثنایی وجود داشته باشد و در کشورهای دیگر دنیا مسئول متخلف جریمه بیشتری میشود. قوانین موجود بازدارنده نیست و باید اصلاح شوند. جریمه سنگین میتواند حدود ۲۰ درصد از تصادفات و مرگومیر کاهش میدهد.
وی افزود: هر فوتی ناشی از تصادفات ۲۰میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل میکند؛ با توجه به اینکه جانباختگان جوان هستند. طبق آمار، ۸۳ درصد از جانباختهها زیر ۵۰ سال سن دارند و همچنین ۵۲ درصد از آنها زیر ۳۰ سال سن دارند؛ در حالی که این افراد نیروهای مولد کشور هستند.
معاون بهداشت با بیان اینکه آسیب مغزی و شکستگیهای متعدد دو عامل مرگومیر در حوادث ترافیکی هستند، عنوان کرد: حدود ۲۰ درصد از فوتیها مربوط به موتورسواران است. در کشور حدود ۱۲میلیون موتورسیکلت فرسوده وجود دارد. یکی از عوامل فوت موتورسواران نداشتن کلاه ایمنی است.
وی با بیان اینکه میزان آسیب سرنشینان در خودرو بیشتر از راننده است، عنوان کرد: رانندگان خودرو ملزم به بستن کمربند هستند و در جامعه به فرهنگ تبدیل شده است؛ در حالی که بستن کمربند ایمنی برای سرنشینان هنوز الزامی نیست.
رئیسی گفت: خودروی فرسوده مورد معاینه فنی قرار نمیگیرد و در حالی است که خودروی فرسوده حرکت میکند. نظارت بر این موضوع وجود ندارد.
معاون بهداشت با اشاره به اینکه میزان فوتی را در کشور میتوان کاهش داد، بیان کرد: فرهنگسازی تنها اطلاعرسانی نیست؛ بلکه مجموعهای از رفتارها، قوانین و اطلاعات است که منجر به فرهنگسازی میشود. این پویش با پویشهای دیگر متفاوت است؛ چراکه سطح رئیسجمهور و فرماندهان درگیر این پویش شدهاند و مسئولان و وزرا به دلیل اهمیت این پویش پای کار آمدهاند.
وی ادامه داد: وزارت بهداشت تصمیم دارد که این همگرایی بهوجودآمده را ادامه دهند. تصادفات دارای چهار ضلع قانون، انسان، خودرو و جاده است. در کشورهای دنیا به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۳ الی ۷.۵ دوربین وجود دارد؛ در حالی که در کشور ما هر ۱۰۰ کیلومتر ۰.۲ دوربین داریم. وزارت بهداشت تصمیم دارد در این سه سال چهار ضلع را اصلاح کند و نقاط حادثهخیز جادهها شناسایی کنیم. همچنین خودروسازان ایمنی خودروها افزایش دهند.
رئیسی افزود: طبق آمار، سالانه حدود ۴هزار موتورسوار جان میبازند و ۴هزار و ۵۰۰ عابر پیاده جان خود را از دست میدهند. همچنین ۲۴.۵ درصد از جانباختگان مربوط به رانندگان و ۳۳.۵ درصد مربوط به سرنشینان است. ۶۴ درصد از تصادفات در ورودی شهرها و ۳۲ درصد از آنها مربوط به واژگونی است.
معاون بهداشت گفت: ۵۲ درصد فوتیها در صحنه رخ میدهد که نشاندهنده عدم ایمنی و شدت تصادف است. همچنین ۶ درصد فوتی در حین انتقال به بیمارستان اتفاق میافتاد.
وی افزود: ۶۰ درصد از مرگومیرها مربوط به ۸ استان از جمله تهران، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، فارس، کرمان، خوزستان، سیستان و بلوچستان است.
رئیسی عنوان کرد: در برنامه هفتم توسعه، وزارت راه و شهرسازی موظف شده است نقاط پرخطر را در جادهها شناسایی و اصلاح کند که تعداد آنها ۵هزار نقطه است. همچنین مقرر شده است که وزارت صمت سالانه ۱۵هزار خودروی فرسوده را از رده خارج کند و در سال جاری ۲۰۰هزار خودرو فرسوده را از رده خارج کرد. همچنین باید رانندگان وسایل نقلیه عمومی را به دریافت معاینه فنی ملزم
کرد.
رئیسی افزود: ۲۰ تا ۲۵ درصد مصدومان حوادث رانندگی در کشور، دچار معلولیت و قطع نخاع میشوند. وی سهم حوزه بهداشت از منابع بیمه شخص ثالت را صفر اعلام کرد و گفت: متأسفانه آنقدر بابت درمان مصدومان حوادث رانندگی در کشور هزینه میشود که پولی به بحث پیشگیری نمیرسد.
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
خبرهای تصادفی روزنامه شیراز نوین