[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۳۵۴
  • دوره جدید

تسویه‌حساب در آزادراه، روزنامه شیراز نوین

قطعات یک تا ۶ آزادراه شیراز- اصفهان تا ایزدخواست به طول ۲۱۲ کیلومتر به عنوان بخشی از کریدور شمال- جنوب که اوایل دهه ۹۰ شروع شده بود، سال گذشته بهره‌برداری شد، اما تکمیل قطعه هفت با گره کمبود اعتبار مواجه شد و اکنون با پیگیری مدیران ارشد استانی و اداره‌کل اقتصادی و دارایی فارس، با تأمین مالی ۹هزار میلیارد ریالی این قطعه، شتاب در اجرای پروژه محقق شده است. به گزارش ایرنا، فاز نخست پروژه آزادراه شیراز- اصفهان شامل قطعه یک تا ۶ بطول حدود ۲۱۲ کیلومتر با رعایت ضوابط ایمنی و استانداردهای لازم افتتاح شده است. قطعه هفت آزادراه شیراز به طول ۱۳ کیلومتر و دارای سه باند رفت و سه باند برگشت است. بارها موضوع مشکل اعتباری این قطعه از طریق رسانه‌های استان انتشار یافته بود.
کمبود منابع مالی برای تکمیل قطعه هفتم دردسرساز شده بود و برای تأمین این منابع، دولت موظف بود که این کار را از طریق مولدسازی انجام دهد. پیش از این نیز دکتر حسینعلی امیری استاندار فارس اعلام کرده بود که تحقق این مهم در گرو تأمین منابع مالی موردنیاز است که برای آن نیز راهکار مناسبی یافت شده که امیدواریم با عملیاتی شدن آن، آزادراه شیراز- اصفهان هرچه سریع‌تر به طور کامل زیر بار ترافیک برود. استاندار فارس آزادراه شیراز- اصفهان را کریدور اتصال بندر انزلی به بندر بوشهر و بالعکس می‌داند و می‌افزاید که این پروژه که عملیات اجرایی آن از حدود ۱۳ سال قبل آغاز شده، امروز به نقطه خوبی رسید و مراحل پایانی خود را طی می‌کند.
امیری تأکید کرده است که آزادراه شیراز- اصفهان علاوه بر اینکه مدت‌زمان سفر از اصفهان تا شیراز را حدود ۲ ساعت کاهش می‌دهد، موجب کاهش مصرف بنزین و همچنین کاهش تصادفات و حوادث جاده ای نیز می‌شود. مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس گفت: در حوزه مولدسازی یکی از اقدامات بسیار خوبی که در دو الی سه هفته اخیر انجام شد، تأمین مالی مطالبات پیمانکار آزادراه شیراز به اصفهان بود. ایوب فرامرزی روز سه‌شنبه در جریان بازدید از دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان فارس افزود: پیمانکار حدود ۱۲هزار میلیارد ریال از دولت مطالبه داشت و این بدهی دولت در سامانه سماد نو این مطالبه ثبت شده بود. وی تأکید کرد: از طریق فرایند مولدسازی در همین رابطه ملکی به ارزش ۹هزار میلیارد ریال مربوط به اداره‌کل راه و شهرسازی استان بود که در قبال ۹هزار میلیارد ریال از مطالبات پیمانکار تهاتر شد. مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس عنوان کرد: اکنون ۹هزار میلیارد ریال از ۱۲هزار میلیارد مطالبه پیمانکار آزادراه شیراز به اصفهان پرداخت شده است و اکنون اقدامات دیگری در زمینه مولدسازی در دستور کار این اداره کل قرار دارد.
به گفته فرامرزی، منطق مولدسازی این است که در گام نخست همه دستگاه‌های دولتی باید همه اموال و املاک خود را در سامانه سادا ثبت کنند. برخی از دستگاه‌های اجرایی حدود یکی دو سال قبل املاکی داشتند که حتی خودشان از آن اطلاعی نداشتند.
وی گفت: تاکنون سه بار با دستگاه‌های دولتی استان مکاتبه شده که اگر ملکی را آن دستگاه داشته باشد و در سامانه سادا ثبت نشده باشد، از سمت وزارت اقتصاد این اختیار به ما داده شده است که این ملک را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به اسم اداره‌کل اقتصاد و دارایی در راستای تأمین بخشی از پروژه‌های عمرانی تغییر سند بدهیم.
فرامرزی ادامه داد: در گام دوم هم دارایی‌هایی که کمتر قابل‌استفاده دستگاه‌های اجرایی هستند، به فروش می‌رسند و هزینه تکمیل پروژه‌های عمرانی استان و دستگاه مربوطه می‌شود. وی با اشاره به اینکه اقدامات دیگری در زمینه مولدسازی در دستور کار این اداره‌کل قرار دارد، اظهار کرد: یکی از این طرح‌های مهم ورزشگاه پارس است که سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسیده است، اما از آن زمان تاکنون ساختمان‌های آن نیمه‌کاره و بلااستفاده زیر باد و باران و آفتاب رها شده است. به گفته فرامرزی، یکی از اموال ورزش و جوانان استان تبدیل به اعتبار برای تکمیل ورزشگاه پارس خواهد شد و چنانچه فجر شهید سپاسی شیراز به لیگ برتر ارتقا پیدا کند، تکمیل این ورزشگاه ضرورت بیشتری پیدا می‌کند. او همچنین گفت: بیمارستان نمازی شیراز یکی دیگر از طرح‌های در دست اجراست که اورژانس آن محدودیت‌های جدی دارد. دانشگاه علوم پزشکی استان یک سری املاک دارد که در حال تلاش برای تبدیل این املاک به ساختمانی در مجاورت بیمارستان نمازی هستیم. کادر اداری بیمارستان نمازی به آن ساختمان انتقال پیدا می‌کنند و آن بخشی از ساختمان که در اختیار کادر اداری است، به اورژانس بیمارستان اختصاص می‌یابد. فرامرزی افزود: بیمارستان نمازی ۲ هم اعتبار بسیار هنگفتی نیاز دارد و از بودجه عمرانی دولت در شرایط فعلی قابل‌تأمین نیست، اما از طریق مولدسازی می‌توان بیمارستان نمازی را اندکی توسعه داد تا فرایند خدمت‌رسانی به مردم بهتر شود. مولدسازی فرایند بسیار مطلوبی است که باید به جدیت دنبال شود. اعتبارات به‌دست‌آمده برای هر دستگاه در فرایند مولدسازی فقط برای همان دستگاه مورداستفاده قرار می‌گیرد و اعتبار حاصل از فروش اموال ۱۰۰درصد به استان می‌رسد و در اختیار مدیر دستگاه مربوط قرار می‌گیرد. طبق آخرین آمار، ۴۳۱ مورد ملک مازاد در فارس شناسایی شده و ۶۵ مورد آن به ارزش ریالی یک‌هزار و ۳۵۰میلیارد ریال به فروش رسیده است. ۱۱ مورد هم با بانک‌ها در زمینه فروش اموال مازاد به ارزش ۲هزار میلیارد ریال همکاری شده است. از مجموع املاک شناسایی‌شده ۱۲۹ ملک مربوط به دانشگاه علوم پزشکی پزشکی شیراز، ۱۰۲ ملک مربوط به آموزش و پرورش، ۴۷ ملک مربوط به سازمان جهاد کشاورزی، ۲۳ مورد مربوط به بانک سپه، ۱۷ ملک مربوط به بهزیستی و مابقی مربوط به سایر دستگاه‌هاست. به گزارش ایرنا، آزادراه شیراز به اصفهان که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۸۹ آغاز شد و از آن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های آزادراهی کشور یاد می‌شود. آزادراه شیراز به استان اصفهان به طول ۲۱۲ کیلومتر و به‌عنوان طولانی‌ترین آزادراه ایران روز ۲۰ مهر ۱۴۰۲ هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهوری وقت به استان فارس به بهره‌برداری رسید. با افتتاح این آزادراه، ۹ درصد به طرح‌های آزادراهی کشور افزوده شد. این آزادراه طول مسیر را نسبت به جاده فعلی ۱۳۴ کیلومتر کوتاه‌تر و زمان سفر را حداقل دو ساعت کاهش می‌دهد و پیش‌بینی شده است که بیش از ۱۰۰میلیون لیتر در سال کاهش مصرف سوخت به همراه داشته باشد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی