اظهارات کارگردان «پیشمرگ» درباره سیمرغ مردمی و اکران نوروزی، روزنامه شیراز نوین
کارگردان «پیشمرگ» از سیمرغ مردمی فیلم فجر و وضعیت اکران فیلمش سخن گفت.
به گزارش ایسنا، فیلم «پیشمرگ» به کارگردانی علی غفاری و تهیهکنندگی آرش زینالخیری روایت زندگی سردار شهید سعید قهاری از فرماندهان دوران دفاع مقدس است.
شهید سعید قهاری در سال ۵۸ در ماجرای پاوه در کنار شهید چمران حضور داشت و بعدها نیز در کنار شهید احمد متوسلیان، احمد کاظمی و … در عملیاتهای مختلف حاضر شد. او سپس تا فرماندهی قرارگاه حمزه سیدالشهدا پیش رفت و در سال ۱۳۸۵ درحالیکه حدود ۴ ماه از فرماندهی لشکر ۳ نیروی مخصوص حمزه سیدالشهدا میگذشت، به شهادت رسید.
به بهانه اکران نوروزی این فیلم علی غفاری -کارگردان فیلم «پیشمرگ»- در مورد چگونگی انتخاب شهید سعید قهاری بهعنوان سوژه فیلم جدیدش گفت: بههرحال یکی از وظایف همگی ما فیلمسازان پرداختن به قهرمانهای ملی کشورمان است و شهید سعید قهاری نیز یکی از فرماندهان ایران است که از ابتدای انقلاب اسلامی در بحرانهای مختلف حضور داشته و تلاشهای زیادی برای حفظ خاک این وطن کشیده است.
وی در مورد اینکه چرا در فیلم «پیشمرگ» تنها برشی از زندگی این شهید در ابتدای دهه ۷۰ انتخاب شده است، خاطرنشان کرد: این شهید از ابتدای انقلاب اسلامی در زندگی خود فرازوشیبهای زیادی را داشته است و در عملیاتهای زیادی حضور داشته اما ما سعی کردیم برشی از زندگی او را انتخاب کنیم که موضوع عزت، آبرو و میهمنپرستی در آن پررنگتر است.
این کارگردان در مورد اینکه چرا فیلم با نقش تشکیل خانواده آغاز میشود اما در خلال فیلم چیزی از خانواده نمیبینیم، ابراز کرد: ما در ابتدا فیلم مراسم خواستگاری این شهید را نشان میدهیم زیرا یک نکته مهم در آن وجود داشت و آنهم این است که این شهید از ابتدا شرط میکند «کل زندگی من داخل یک کوله است». بعد از آن هم نشان میدهیم که شهید سعید قهاری برای هر مأموریت به همراه خانواده خود مهاجرت میکند و اصلاً به همین خاطر به او لقب «فرمانده مهاجر» را داده بودند.
غفاری در خصوص منابع این فیلم و جریان پژوهش و اینکه تا چه اندازه این فیلم بر مبنای واقعیت بوده است، توضیح داد: برای این فیلم بیش از ۸ ماه پژوهش، گفتوگو با همرزمان شهید، دیدن فیلمهای مستند و سفر به مناطقی که این شهید در آن حضور داشته است را انجام دادیم، این شهید در استانهای غربی بهویژه کردستان، کرمانشاه و آذربایجان عربی حضور فعال داشته و بسیار شناخته شده است و از همان روزهای اول انقلاب و تحولات در این مناطق و تا پایان جنگ حضور پررنگی در این استانها داشته است.
وی افزود: تمامی آنچه را در فیلم میبینید مستند است، زیرا بخش عمدهای از فیلم ما را یادداشتهایی که این شهید بهصورت روزانه مینوشته تشکیل میدهد و ما سعی کردیم فیلم را منطبق با واقعیت بسازیم.
این کارگردان در مورد بخش پایانی فیلم و نجات هلیکوپتر که موردانتقاد برخی از مخاطبان است نیز تصریح کرد: دقیقاً در سکانس پایانی شما چیزی را میبینید که بر اساس واقعیت و مستندات است.
غفاری در مورد دلیل انتخاب اکران نوروزی برای فیلم «پیشمرگ» گفت: من شخصاً رضایتی برای اکران نوروزی نداشتم زیرا تاریخ ۸ اسفند برای آغاز اکران نوروزی خوب نیست، در اکران نوروزی یک فیلم نهایتاً باید یک هفته قبل از ایام عید وارد چرخه اکران شود، زیرا در آن یک هفته فرصت دارید تبلیغات خود را انجام دهید و فیلم در بین مردم جابیافتد آنوقت در ایام نوروز فروش خود را آغاز کنید.
وی بیان کرد: ضمن اینکه اکران نوروزی امسال همزمان شده با ماه مبارک رمضان و کارهای مردم برای روزهای پایانی سال و خیلی کسی وقتی برای تماشای فیلم ندارد، پس نباید توقع داشته باشیم تا عید نوروز در چرخه اکران فروش خوبی برای فیلمها اتفاق بیافتد. به نظرم از ۴ فروردینماه تازه میتوان بر روی فروش فیلمها حساب باز کرد و قضاوت کرد چه فیلمی فروش خوبی داشته است.
این کارگردان در مورد انتخاب «پیشمرگ» بهعنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و تأثیر آن بر روی فیلمش به هنگام فروش تأکید کرد: اول این نکته را باید متذکر شوم که سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردمی به فیلمی داده میشود که بیشترین رضایت تماشاگر را داشته باشد، برخی به غلط تصور میکنند فیلمی که بیشترین مخاطب را داشته این جایزه را دریافت میکند درحالیکه تعداد تماشاگران مهم نیست بلکه میزان رضایت مخاطبان از فیلم در آرا مدنظر است.
غفاری ادامه داد: باتوجه به اینکه ما بیشترین رضایت مردم را پس از تماشای فیلم داشتیم این نشان میدهد که فیلم موردپسند مردم بوده است و اگر تبلیغات خوبی در خصوص فیلم صورت بگیرد قطعاً در گیشه هم میتواند موفق باشد.
وی در خصوص وضعیت اکران فیلمهای دفاع مقدسی خاطرنشان کرد: چگونگی اکران برای فیلمهای دفاع مقدسی مهم است که متأسفانه فعلاً وضعیت تأسفبار است، شما یک مروری به فیلمهای دفاعمقدسی دورههای اخیر جشنواره فیلم فجر داشته باشید، چه اتفاقی برای اکران فیلمهایی همچون «مجنون»، «احمد» یا «متروپل» افتاد؟، چرا این فیلمها هنوز فرصت اکران پیدا نکردند؟، پاسخ این سؤال مشخص است چون سینما ما چندین سال است که از کمدی اشباع شده و در واقع قدرت انتخاب تماشاگر محدود شده است، درحالیکه اگر شرایط برابر باشد و فیلم خوب دفاع مقدسی ساخته شود مردم قطعاً استقبال میکنند و شک نکنید اگر تماشاگر قهرمان خود را بر روی پرده ببیند به سینما میرود.
این کارگردان در خصوص اینکه چرا با توجه به تجربه تلخ اکران فیلم «تکتیرانداز» بازهم در این ژانر فیلم ساخته است، توضیح داد: وظیفه من بهعنوان یک کارگردان نشان دادن قهرمانان کشورم است، من نمیتوانم بهخاطر بیمهری به یک فیلم قید قهرمانان کشورم را بزنم. بههرحال در تاریخ این کشور روزگاری یکسری افراد برای حفظ وطن خود از جانشان که مهمترین چیز برای یک انسان است گذشتهاند و ما وظیفه داریم آنها را به تصویر بکشیم. در فیلم «تکتیرانداز» هم ما دقیقاً یک قهرمان را به تصویر کشیدیم و من آن فیلم را برای سینما ساختم اما متأسفانه یک روز اتفاقی در زیرنویس تلویزیون دیدم که ساعت پخش فیلم ما را زده است و از این اتفاق واقعاً جاخوردم.
غفاری در پایان گفت: چرا یک فیلمی که برای سینما ساخته شده بود بهیکباره باید سر از تلویزیون دربیاورد، چرا پخشکننده فیلم باید فیلم خودش را به تلویزیون بفروشد، زیرا در چرخه اکران از این دست فیلمها حمایت نمیشود و تعداد سینماها و سانسها خوب نیست.
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
خبرهای تصادفی روزنامه شیراز نوین