[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۳۷۴
  • دوره جدید

چلچراغ عمرانی در شهر زیرزمینی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی - گروه گزارش
amirabadi_shznvn@yahoo.com

اولین بازدید مدیریت شهری شیراز و خبرنگاران از روند اجرای نوبت شب پروژه‌های عمرانی بزرگ‌مقیاس در سال ۱۴۰۴ برگزار شد. در این بازدید پروژه تقاطع غیرهم‌سطح شهدای حرم احمد بن موسی شاهچراغ(ع) و فاز ۲ خط دو مجموعه قطار شهری شیراز توسط رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار شیراز و جمعی از معاونان با همراهی اصحاب رسانه موردبازدید قرار گرفت.
 تمرکز بر رضایتمندی شهروندان است
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در این بازدید از تلاش‌های شهرداری تقدیر کرد و خواستار بهره‌برداری زودهنگام از پروژه‌های عمرانی شد. سید ابراهیم حسینی با اشاره به ویژگی‌های منحصربه‌فرد تقاطع غیرهم‌سطح شهدای حرم احمد بن موسی شاهچراغ(ع)، آن را ترکیبی بی‌نظیر از فناوری روز، اجرای سریع و صحیح و رضایتمندی شهروندان دانست. وی افزود: این پروژه ویژه، رضایتمندی فوق‌العاده‌ای برای مردم شیراز به ارمغان آورده و مشکلات ترافیکی را به‌صورت چشمگیری کاهش خواهد داد و همچنین آسایش، آرامش و رفاه عمومی را ارتقا می‌بخشد. حسینی به سرعت اجرای پروژه اشاره کرد و افزود: تصور نمی‌کردیم این پروژه با چنین سرعتی به نتیجه برسد. این اقدام واقعاً قابل‌تقدیر است و نشان‌دهنده همت والای مجریان و برنامه‌ریزی دقیق آن‌هاست. وی با بیان اینکه این پروژه رکوردهای ملی را جابه‌جا کرده است، توضیح داد: در حوزه دانش فنی، این پروژه در کشور بی‌نظیر است. به‌عنوان مثال، در ۲۴ ساعت، ۳۵۰۰ مترمکعب بتن‌ریزی اجرا شده که نشان‌دهنده توانمندی بالای مهندسی و مدیریتی است. مقام عالی سیاست‌گذاری شهر شیراز به جذابیت گردشگری پروژه اشاره کرد و گفت: این پروژه تنها یک طرح عمرانی نیست؛ بلکه می‌تواند از سیما و منظر گردشگری نیز موردتوجه قرار گیرد و بسته‌های فرهنگی و گردشگری حول این پروژه تعریف شود.وی درباره ابعاد پروژه گفت: مساحت اجراشده این پروژه 20 هکتار است؛ درحالی که تملک زمین‌های آن به 15 هکتار می‌رسد. این پروژه علاوه بر جنبه‌های عمرانی، دارای ارزش‌های فرهنگی و تاریخی نیز است.
 اجرای پروژه‌های نوآورانه در شهرراز
حسینی با تشکر از شهردار، مجری پروژه و اعضای شورا در اجرای مطلوب این پروژه گفت: این کار بزرگ، ترکیبی از رضایت مردم، شکستن رکوردها، نمایش دانش فنی و برنامه‌ریزی دقیق است و لذا شایسته تقدیر است.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در پایان ابراز امیدواری کرد: این پروژه رضایت مردم را به همراه داشته باشد و شیراز را بیش از پیش به عنوان شهری پیشرو در اجرای پروژه‌های نوآورانه معرفی کند.رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در بخش دیگری از سخنانش افزود: مدیریت جهادی، رمز تحول شیراز در اجرای پروژه‌های کلان شهری است. حسینی در بازدید شبانه مدیریت شهری از فاز دوم خط ۲ مترو ایستگاه قائم (میدان اطلسی)، بر مدیریت جهادی و اجرای پروژه‌های باکیفیت به‌عنوان افتخار مدیریت شهری شیراز تأکید کرد. وی ضمن تشکر از اقدام اثربخش و ایده شکل‌گیری بازدید‌های شبانه از سوی مدیریت شهری، خطاب به شهردار شیراز گفت: شایسته است از مجموعه مدیریتی تحت نظارت و راهبری شما و به‌ صورت‌ ویژه از کمیسیون عمران و حمل‌ونقل که با پیگیری‌های دقیق، نظارت مستمر و برنامه‌ریزی صحیح، زمینه اجرای پروژه‌های ارزشمند را فراهم کرده‌اند، تقدیر و تشکر ویژه‌ای به عمل آید.
 شیراز دارای مدیریتی پویا و اثربخش است
حسینی با اشاره به مدیریت جهادی حاکم بر شهر، افزود: امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که شیراز دارای مدیریتی پویا و اثربخش است که در آن، کمیت، کیفیت، سرعت عمل و توجه به تمام جوانب شهری، در اولویت قرار دارد. وی همچنین از همکاران شهرداری، مجریان، ناظران و مشاوران پروژه‌ها تقدیر کرد و گفت: به‌ نمایندگی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، وظیفه خود می‌دانم از همه این عزیزان که با تلاش بی‌وقفه، باعث پیشرفت و سربلندی شیراز شده‌اند، تشکر کنم. مقام عالی سیاست‌گذاری شهر شیراز با بیان اینکه تسریع در بهره‌برداری از پروژه‌ها یکی از اولویت‌های شورا و شهرداری است، تأکید کرد: تلاش ما بر این است که مردم هرچه سریع‌تر از مواهب این پروژه‌های زیبا، ارزشمند و کاربردی بهره‌مند شوند. وی در پایان با قدردانی از وفاق و همکاری‌های مؤثر بین شورا و شهرداری گفت: این همدلی و مدیریت یکپارچه، باعث شده که شیراز در کشور به عنوان الگویی موفق شناخته شود و این امر موجب سرافرازی و مباهات همه ماست.
 توزیع متوازن زیرساخت‌های شهری
در ادامه این بازدید، شهردار شیراز خدمت به شهروندان و زائران سومین حرم اهل بیت(ع) را سعادتی بزرگ برشمرد و از رونق پروژه‌های عمرانی خبر داد. محمدحسن اسدی با تقدیر از همراهی همیشگی اصحاب رسانه با مدیریت شهری، بیان داشت: تقاطع غیرهم‌سطح شهدای حرم مطهر شاهچراغ(ع) بزرگ‌ترین تقاطع چندسطحی در کل کشور محسوب می‌شود و جزو موارد نادری است که عملکردی کامل دارد. وی افزود: در واقع باتوجه‌به رمپ، لوپ، پل‌ها و شبدری‌های انجام‌شده، عملکرد این پروژه کامل شده است. وی همچنین به موضوعی که به دنبال بازگشایی زیرگذر نیمه‌مسقف گویم در ۱۷ روز گذشته مطرح شده، اشاره و تصریح کرد: ظلم است بگویند این پروژه متعلق به شمال شهر است؛ چراکه پروژه‌ای شریانی و اصلی است که برای توسعه شمال‌غرب، آزادراه اصفهان- شیراز و… اجرایی شده است. شهردار شیراز اضافه کرد: اگر آن پروژه در شمال اجرایی شده، پروژه تقاطع غیرهم‌سطح شهدای حرم احمد بن موسی(ع) هم در کمربندی و جنوب شهر احداث شده است؛ پروژه‌ای که شهرک‌های جنوب را به شمال کمربندی وصل می‌کند.
 اهتمام بر عدالت عمرانی است
اسدی خاطرنشان کرد: برخی شورا و شهرداری را متهم به عدم عدالت عمرانی می‌کنند؛ درحالی‌که توسعه زیرساخت‌های شهری به محروم‌ترین نقاط شهری نیز رسیده است. شهردار شیراز با اشاره به اجرای دو و سه نوبت بسیاری از پروژه‌های عمرانی، گفت: در این پروژه تلاش بسیاری شد که فروردین‌ماه به بهره‌برداری برسد که از شرکت سد عمران پارس‌گستر در این‌باره تقدیر می‌کنم. اسدی ابراز امیدواری کرد که این پروژه برای مردمان بسیار خوب، عزیز و شریف شیراز مبارک باشد و بتوانیم هر هفته یکی پس از دیگری به شهروندان مژده بهره‌برداری از پروژه‌ها بدهیم. وی همچنین در حاشیه بازدید از روند عملیات اجرایی ایستگاه مترو قائم(عج) هم عنوان کرد: هم‌زمان با فعالیت پروژه‌های عمرانی در روی زمین، شاهد فعالیت در شهر زیرزمینی هستیم و درواقع چلچراغ شیراز در زیر زمین هم روشن است. شهردار شیراز با بیان اینکه همکاران ما در سازمان حمل‌ونقل ریلی در دو نوبت ‌کاری در خط ۲ فعالیت می‌کنند، گفت: طی چند روز آینده دستگاه حفار ماشینی از میدان آزادی به سمت کلبه سعدی خارج می‌شود. اسدی خاطرنشان کرد: اواسط سال جاری مسافرگیری تا کلبه سعدی انجام خواهد شد.
 حمل‌ونقل از دغدغه‌های اصلی تمام شهرهاست
وی با تصریح بر این نکته که امروز مردم شیراز استقبال خوبی از مترو دارند و همین امر موجب تسریع در عملیات اجرایی دیگر خطوط شده است، عنوان کرد: خط ۴ مترو هم به‌زودی کار عملیاتی خود را آغاز خواهد کرد. شهردار شیراز خاطرنشان کرد: حمل‌ونقل و ترافیک از دغدغه‌های اصلی تمام مدیریت‌های شهری در دنیاست و نسخه راهبردی برای سامان‌دهی و کاهش ترافیک هم حمل‌ونقل عمومی است و یکی از مدهای حمل‌ونقلی هم مترو است. اسدی با بیان اینکه شهر شیراز دوستدار ناوگان حمل‌ونقل عمومی و قطار شهری است، تأکید کرد: در سال سرمایه‌گذاری برای تولید مصمم هستیم که مترو را با سرعت بیش از گذشته ادامه دهیم. وی اعلام کرد که سه پروژه شاخص به اعتبار ۱۶هزار میلیارد تومان طی روزهای آینده تقدیم مردم خواهد شد. شهردار شیراز همچنین عنوان کرد: در ایام نوروز شهرداری و شورای شهر شیراز در کنار دیگر دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان رضایتمندی خوبی را برای مسافران فراهم کردند و نزدیک به ۵۵۰هزار نفر در کمپ‌های شهرداری شیراز اسکان یافتند.
 میزبانی شیراز از ابرپروژه‌های ملی
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز در این مراسم خواستار اهتمام ویژه به برنامه زمان‌بندی‌شده در پروژه‌های عمرانی شد. رضا محمدیان در بازدید از پروژه تقاطع غیرهم‌سطح شهدای حرم حضرت احمد بن موسی(ع) گفت: جای افسوس دارد که این پروژه چرا زودتر اجرا نشد و به بهره‌برداری نرسید؛ ولی این نوید را به مردم می‌دهیم که شهرداری، پیمانکار و شورای شهر در حال برنامه‌ریزی برای پروژه‌های بعدی هستند. وی این پروژه را یکی از بزرگ‌ترین تقاطع‌های مسطح در جنوب کشور و حتی در سطح ایران دانست و اظهار داشت: طول این تقاطع حدود ۵۰۰۰ تا ۵۴۰۰ متر و سطح عرصه درگیر آن حدود ۲۰ هکتار است. وی این پروژه را نمادی از توان اجرایی شیراز در انجام کارهای بزرگ به شیوه جهادی خواند و تأکید کرد: این پروژه نشان می‌دهد که اگر در شیراز کاری با جدیت پیگیری شود، به‌طور قطع قابل‌اجراست و حتی پروژه‌های بزرگ‌تری نیز محقق خواهد شد.
 تکمیل رینگ ترافیکی شهر شیراز
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترافیک و عمران شورای شهر شیراز خاطرنشان کرد: این پروژه در سال ۱۴۰۴ به مردم شیراز تقدیم می‌شود و نقش مهمی در تکمیل رینگ ترافیکی شهر خواهد داشت. وی افزود: این پروژه دسترسی شهرک‌های جنوب کمربندی را به راه‌های اصلی و مرکزی شهر بهبود می‌بخشد، از خطرات کمربندی می‌کاهد و ایمنی عابران پیاده و خودروسازان را افزایش می‌دهد. محمدیان تأکید کرد که این پروژه تنها محدود به یک محله نیست؛ بلکه تأثیر آن در کل منطقه شیراز و حتی به‌عنوان یک پروژه فرامنطقه‌ای قابل‌توجه است. وی ضمن قدردانی از تلاش مجدانه و پیگیری‌های مسئولانه مجموعه مدیریت ارشد شهری و شرکت فارس‌گستر به‌عنوان مجری پروژه گفت: این شرکت کارهای بزرگی در استان فارس و جنوب کشور انجام داده و این پروژه احتمالاً بزرگ‌ترین پروژه غیرهم‌سطح و ابنیه بتنی در کارنامه شرکت فارس‌گستر است. این مقام سیاست‌گذار مدیریت شهری در حوزه عمران با اشاره به اهمیت انتشار اخبار مثبت گفت: اصحاب رسانه باید نشانه‌های امید و رویدادهای خوب را بیشتر تبیین کنند تا مردم اخبار مثبت بیشتری بشنوند و برکات اجتماعی را شاهد باشیم.
 ایمنی و تسهیل ترافیکی ارمغان پروژه‌های عمرانی است
مدیرکل عمرانی شهرداری شیراز هم در بازدید از پروژه تقاطع غیرهم‌سطح شهدای حرم حضرت احمد بن موسی(ع)، با بیان اینکه در دو فاز قبلی پروژه تقاطع غیرهم‌سطح شهدای حرم احمد بن موسی (ع)، پل شماره‌های ۱ و ۳ به بهره‌برداری رسیده و هم‌اینک در آخرین روزهای عملیات اجرایی پل شماره ۲ قرار داریم که مشتمل بر دو دستگاه پل است، گفت: در حال حاضر مراحل روسازی راه، آسفالت، فضای سبز، روشنایی و گاردریل‌ها در حال انجام است. بابک همتی ادامه داد: این پروژه علاوه بر تسهیل و تأمین ایمنی ترافیکی و تأمین دسترسی رینگ‌های درون و برون‌شهری، سه ویژگی منحصربه‌فرد دیگر نیز دارد که نخستین ویژگی آن طول پل و طول مسیرهایی بوده که در موقعیت احداث این پل ایجاد شده است. وی عنوان کرد: قریب ۴.۵ کیلومتر احداث مسیر در این تقاطعات داشتیم که در نوع خود در کشور بی‌نظیر است. مدیرکل عمرانی شهرداری شیراز مشخصه دوم را زمان اجرای پروژه ذکر کرد و افزود: علی‌رغم وجود معارضین ملکی زیاد و تداخل با مسیر پرترافیک و سنگین کمربندی شیراز، اما همکاران ما و پیمانکاران پروژه موفق شدند که در زمان ۲۴ماهه آن را به اتمام برسانند. همتی همچنین تملک قریب به ۱۵ هکتار زمین را از دیگر ویژگی‌های بارز این پروژه اعلام کرد که در سطح شیراز و فارس و حتی کشور بی‌نظیر است.وی یادآور شد: این پروژه در یک دهه گذشته شروع شده بود، اما به دلیل تملک‌های موجود بلاتکلیف مانده بود که به دستور شهردار شیراز در دور ششم فعالیت شورای شهر، این مهم انجام و شهرداران مناطق ۵ و ۹ در ضلع شمال و جنوبی وارد شدند و در کمترین زمان ممکن تملک زمین‌ها انجام شد.
 شکافتن قلب زمین برای پروژه قطار شهری
علی کلانتری در بازدید از ایستگاه مترو قائم اظهار کرد: این برنامه‌ریزی در دستور کار است تا این ایستگاه در هفته دولت سال آینده با اتمام معماری کامل آن به بهره‌برداری برسد. وی افزود: فاز دوم خط دو مترو شیراز در شهریور سال آینده در صورت تأمین نقدینگی به اتمام می‌رسد و تقدیم شهروندان شیراز می‌شود.رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز تصریح کرد: هم‌اکنون فعالیت در فاز دوم خط 2 مترو در دو شیفت کاری در حال انجام است و بر اساس هدف‌گذاری صورت‌گرفته اجرا شده و پیشرفت فیزیکی خطوط از برنامه زمان‌بندی پیش‌بینی‌شده فراتر است. کلانتری خاطرنشان کرد: طول ایستگاه قائم 123 متر، عرض ایستگاه 25 متر و طول حفاری ریب بالغ بر 1600 متر است. وی با اشاره به اینکه مدت‌زمان اولیه قرارداد 36 ماه است، اضافه کرد: مبلغ اولیه قرار داد اجرای این ایستگاه 8هزار و 500میلیارد ریال است. مدیر پروژه ایستگاه مترو قائم(عج) هم بیان کرد: این ایستگاه به‌صورت زیرزمینی به طول ۱۲۳ مترمربع و عرض ۲۵ مترمربع در حال عملیات اجرایی است. رئیسی همچنین حجم حفاری ایستگاه را ۶۳هزار مترمکعب عنوان کرد و گفت: ۲۰۰ مترمربع هم حفاری شمع و ۱۸هزار و ۵۰۰ مترمکعب هم بتن‌ریزی خواهیم داشت.وی خاطرنشان کرد: دسترسی از طریق سطح زمین و محورهای اصلی به طرفین ایستگاه ایجاد شده است.بر اساس این گزارش، شایان ذکر است بیست‌وپنجمین بازدید شبانه مدیریت ارشد شهری شیراز و اصحاب رسانه از پروژه‌های عمرانی بزرگ‌مقیاس هم‌زمان با پایان تعطیلات نوروزی آغاز شد و روند عملیات اجرایی تقاطع غیرهم‌سطح شهدای حرم احمد بن موسی(ع) و ایستگاه قطار شهری قائم(عج) به‌صورت میدانی موردبررسی قرار گرفت.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی