[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

تحلیلی بر دیدار دریا بابل - فجرشهیدسپاسی، روزنامه شیراز نوین

محمدرضا جوکار- از هفته سیزدهم لیگ دسته اول، تیم فجر سپاسی در بابل میهمان تیم دریا بابل ‌این شهر بود و در یک بازی ضعیف با نتیجه سنگین سه بر صفر شکست خورد تا دومین شکست پیاپی ‌این تیم در ‌این فصل رقم بخورد
در‌ این بازی مهدی رجب‌زاده با همان سیستم ۴_۴_۲ و با چند تغییر در ترکیب نسبت به بازی گذشته، شاگردانش را روانه زمین مسابقه کرد.
مجید تاجیک در میانه میدان جانشین حامد بحیرایی شده بود و زینالی و رجبی هم دو تغییر دیگر رجب زاده در دو سمت راست و چپ خط دفاعی در ‌این بازی بودند. 
زمین لغزنده و ناهموار بابل در همان شروع مسابقه نشان از یک بازی فیزیکی و درگیرانه از سوی دو تیم را می‌داد.  از آن دست بازی‌هایی که توان بدنی و آمادگی بالای بازیکنان را می‌طلبید و اشتباه فردی بازیکنان هر تیم در ‌این زمین شرایط را برای تیم خود دشوار می‌سازد.
اولین اشتباه مسابقه را مدافعان فجر در دقیقه ۹ مرتکب شدند. توپ گیری مهاجم بابل از مدافع وسط تیم فجر، سعید ‌ایران خواه، مهاجم تیم دریا بابل را با گلر فجر تک به تک کرد ولی حضور به موقع مدافع دیگر فجر محمد زینالی و قطع توپ، مانع از گلزنی بابلی‌ها شد.
فجری‌ها که مشخص بود روز سختی در بابل خواهند داشت خیلی زود و از یک ضربه کرنر در دقیقه ۱۶ غافلگیر شدند و با جاگیری مناسب مهاجم تیم بابل در تیر دوم گل اول تیم دریا بابل به ثمر رسید.
شرایط ناهموار زمین و پرس تیم بابل عملاً امکان شروع بازی‌سازی از زمین تیم فجر را گرفته بود. فجر که به نظر در ‌این شرایط قدرت بازی‌سازی از میانه زمین هم نداشت قصد داشت از کناره‌ها صاحب موقعیت شود که با پوشش مناسب مدافعان بابل همراه شد، همچنین جنگندگی و برتری نفری تیم دریا بابل در اکثر نقاط زمین برتری نسبی را از آن میزبان کرده بود.
تیم دریا بابل که قصد عقب نشستن نداشت، توانست روی یک شوت سرضرب و استثنایی گل دوم را در دقیقه ۲۷ وارد دروازه فجر کند تا میزبان  نیمه اول را با برتری دو گل و خیالی آسوده به رختکن برود.
در شروع نیمه دوم بازیکنان فجر که کمی ‌احساسی بازی می‌کردند در مقابل تیم پر انگیزه دریا بابل نتوانستند موقعیت جدی ‌ایجاد کنند. رجب زاده با دو تعویض زود هنگام و اضافه کردن ابوالفضل بابایی و مهدی خانی به‌جای(سعید آقابابایی و علی آل کثیر) قصد داشت با ارسال توپ به پشت مدافعان تیم‌ دریا صاحب موقعیت شود که عملاً دفاع خوب و پوشش مناسب مدافعان تیم ‌میزبان و همچنین کیفیت ضعیف  پاس‌ها در انتقال بازی، زردپوشان را صاحب موقعیت مهمی ‌نکرد.
فجری‌ها که تمام تمرکز  خود را روی  زدن گل اول به حریف گذاشته بودند، باز هم غافلگیر شدند و برای دومین بازی پیاپی و سومین بار در ‌این فصل، در محوطه جریمه خودی مرتکب خطای پنالتی شدند تا میزبان خیلی راحت گل سوم خود را به ثمر برساند.
بعد از ‌این گل، تیم فجر که به نظر روحیه و توان لازم برای جبران نتیجه را نداشت، حملاتی پراکنده روی دروازه حریف داشت و از معدود موقعیت‌های خلق شده هم نتوانست بهره ببرد تا در پایان با یک شکست سنگین و دور از انتظار بابل را ترک کند.
آمار بازی نشان می‌دهد که فجر در نیمه نخست نتوانسته موقعیت صد در صد گلزنی روی دروازه حریف ‌ایجاد کند و از 9 حمله خود، به 4 موقعیت نسبی دست یافته است. در حالی که دریا با 11 حمله و خط 5 موقعیت، به 3 موقعیت آشکار گلزنی و دو گل دست یافت.
در نیمه دوم و با نیاز بیشتر فجر به حملات بیشتر، شاهد افزایش هجوم‌ها از سوی میهمان بودیم و نماینده شیراز 13 بار به محوطه جریمه حریفش حمله کرد که حاصل آن خلق شش موقعیت گل بود که در دو مورد، به موقعیت‌های آشکار گلزنی تبدیل شد اما مهاجمان از ‌این فرصت‌ها استفاده لازم را نبردند. در حالی که دریا در ‌این نیمه تنها 6 حمله انجام داد و فقط دو موقعیت داشت که یک بار به پنالتی و گل تبدیل شد و بار دیگر شوت سنگین مهاجم ‌این تیم با تلاش یوسف بهزادی، به تیر افقی دروازه برخورد کرد.
نکاتی از بازی فجر شهیدسپاسی و دریا بابل:
۱. زمین ‌مسابقه اصلاً شرایط استاندارد و طبیعی نداشت و فوتبال در ‌این زمین به‌خصوص برای تیم فجر بسیار مشکل بود.  فجر وقتی از بازی‌سازی روی زمین به‌خصوص در نیمه اول نتیجه نگرفت، در اغلب دقایق بازی در نیمه دوم مجبور به ارسال و انتقال توپ مستقیم از خط دفاعی  شد.
۲. تیم دریا بابل  تا قبل از ‌این مسابقه از یازده بازی گذشته خود، تنها چهار گل به ثمر رسانده بود و از آخرین گل ‌این تیم در رقابت‌های دسته اول حدود ۴۲۶ دقیقه می‌گذشت. ولی در ‌این مسابقه توانست ضمن زدن سه گل به تیم فجر، آمار ضعیف گلزنی خود را بهبود دهد.
۳. بازیکنان فجر در ‌این مسابقه بسیار پر انتقاد و ضعیف ظاهر شدند. به نظر مشکل اصلی ‌این تیم در بازی‌سازی، دوندگی، عدم سرعت انتقال توپ و  شکست در  جنگ‌های تن به تن در اغلب نقاط زمین بود.
۴. مدافعان فجر برای دومین بازی پیاپی  پر اشتباه و ضعیف عمل کردند. تیمی‌که در طول یازده مسابقه گذشته تنها چهار گل دریافت کرده بود، در دو مسابقه اخیر با خوردن پنج گل عملکرد ضعیفی به‌جا گذاشت.
در دو بازی گذشته مدافعان فجر در مقابل پرس و فشار بازیکنان تیم حریف دچار اشتباهات فردی زیادی شدند.
۵. به نظر می‌رسد برخی از بازیکنان اصلی فجر در ‌این هفته‌های اخیر دچار افت بدنی شده‌اند و آمار دوندگی تیم را کاهش داده‌اند. همچنین غیبت و مصدومیت حسین خسروی و رسول بهاروندی دو بازیکن انرژیک تیم فجر در ‌این بازی احساس می‌شد.
۶. فجر برای ‌اینکه بتواند همچنان جزو مدعیان باشد، باید به عملکرد خود ثبات بیشتری بدهد. تنوع تاکتیکی، ریکاوری بهتر بازیکنان با توجه به فشردگی مسابقات و بهره مناسب از تعطیلات پیش رو جهت تقویت تیم و رفع  نقاط ضعف،  می‌تواند کمک زیادی به روند و ثبات تیم‌ بکند.
۷. فجر همچنان جزو مدعیان و تیم‌های بالانشین جدول هست و بازیکنان وکادر فنی ‌این تیم قطعاً توانایی برگشت به روزهای خوب گذشته را خواهند داشت و هواداران تیم همچنان امیدوار به نتایج خوب ‌این ‌تیم‌ هستند.
۸. فجر همچنان سرپرستی روی نیمکت ندارد. پست مهم و کلیدی که حضور آن روی نیمکت فجر لازم و ضروری است .
تیم فجر شهیدسپاسی شیراز در پایان هفته سیزدهم و با توجه به حذف نتیجه مقابل تیم وحدت مشهد با ۲۰ امتیاز در رده سوم جدول رده بندی قرار گرفت و در آخرین بازی خود در هفته چهاردهم قبل از تعطیلی یک ماه رقابت‌ها (به‌علت برگزاری مسابقات جام جهانی) در روز جمعه ۲۷آبان در ورزشگاه حافظیه میزبان تیم شهرداری همدان خواهد بود.
 هواداران ‌این تیم امیدوار هستند با پیروزی در‌این بازی خانگی، با روحیه‌ای مطلوب و شرایطی بهتر به استقبال تعطیلات پیش رو بروند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی