[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۷۸۰
  • دوره جدید

مدیرکل آموزش و پرورش فارس: پیشرفت هر کشوری حاصل فکر و اندیشه معلمان است، روزنامه شیراز نوین

مدیرکل آموزش و پرورش فارس، توسعه و پیشرفت و تعالی هر کشوری را مرهون فکر و اندیشه معلمان دانست و بر لزوم توجه به ارتقای جایگاه این قشر تأکید کرد. به گزارش ایسنا منطقه فارس، علی عسکر نجفی یکشنبه 15 اردیبهشت در مراسم تجلیل از معلمان نمونه استان فارس، آموزش و پرورش را نهاد بزرگ دولت در همه کشورها و جوامع انسانی دانست و گفت: همه ابعاد توسعه و پیشرفت کشورها بستگی به توانمندسازی و عملکرد مناسب نظام تعلیم و تربیت دارد؛ لذا می توان آینده هر کشوری را در سیمای کنونی آموزش و پرورش آن کشور ترسیم کرد.
وی گفت: اگر بخواهیم ارزش کار معلم و ارج و منزلت معلم را بسنجیم، اهمیت آن به وسعت و عمق انسان‌سازی، هویت‌بخشی و هدایت و کمال جامعه است که اصلاً قابل اندازه‌گیری نیست و عظمت آن بسیار بالاست. مدیرکل آموزش و پرورش فارس خاطرنشان کرد: لازمه توسعه یافتگی و پیشرفت هر کشوری، تربیت و پیشرفت انسان‌های توسعه یافته است که این امر به دست توانای معلم و حاصل ذهن و فکر و اندیشه آنهاست. در واقع، ارزش کار معلم و نقشی که در جامعه پیدا می‌کند به خوبی هویداست. وی افزود: آموزش و پروش ستون و خیمه جامعه است که اگر مستحکم و درست استوار شود، همه ابعاد آن جامعه خوب بنا گذاشته می‌شود.
نجفی پل ارتباطی بین جامعه توسعه یافته و جامعه توسعه نیافته امروز را آموزش و پرورش معرفی و اضافه کرد: از نظر همه صاحب‌نظران اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی دنیا، اگر کشوری بخواهد توسعه پیدا کند و به تعالی برسد، آغاز آن در آموزش و پرورش و مدرسه و به دست توانای معلم است.
وی گفت: با آسیب‌شناسی نظام تعلیم و تربیت فعلی ما و با بحث و بررسی و مطالعه چندین ساله بر نظام تعلیم و تربیت توسط اندیشمندان این حوزه، به درستی متوجه شدیم که طبق فرمایش  مقام معظم رهبری آموزش و پرورش امروز فرسوده است و توان راهبری نظام تعلیم و تربیت را ندارد و باید تحولات عمقی در آموزش و پرورش به وقوع پیوند.
نجفی با اشاره به ضرورت کار معلم و اهمیت آموزش و پرورش، گفت: رسیدن به نقطه مطلوب نیازمند برنامه‌ریزی مناسب است که بر همین اساس، سند تحول بنیادین به عنوان حاصل و چکیده تجربیات محققان و اندیشمندان امروز در دستور کار سردمداران نظام و تعلیم و تربیت قرار گرفته است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: در این سند، اصل و اساس کار بر این است که ما از نگاه تک‌محوری، تک‌بعدی و تک‌ساحتی نظام تعلیم و تربیت باید به نگاه چندبعدی و چندساحتی برسیم. وی ادامه داد: ابعاد تربیت فقط خلاصه در بعد علمی و سواد و تحصیل نمی‌شود و شامل ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، زیبایی‌شناختی و هنری، بعد جسمی و بدنی، اعتقادی، عبادی و اخلاقی است که باید در دستور کار قرار گیرد. 
نجفی اصلی‌ترین برنامه در آموزش و پرورش را سند تحول بنیادین دانست و گفت: در این سند تلاش بر این است که شهروندی تربیت شود که از مهارت‌های لازم زندگی برخوردار باشد و در مواجهه با نارسایی‌ها و مشکلات توان مقابله داشته باشد و بتواند در برابر آسیب‌ها خودش را حفظ کند و مسیرش را به سمت کمال و تعالی ادامه بدهد. مدیرکل آموزش و پرورش فارس، آموزش و مهارت را دو رکن جدایی‌ناپذیر در تعلیم و تربیت اسلامی دانست و افزود: ما نباید صرفاً به آموزش بپردازیم، بلکه در کنار آن توجه به مهارت و مهارت‌آموزی یک ضرورت انکارناپذیر است. وی بر ضرورت تمرکززدایی در آموزش و پرورش تأکید و اضافه کرد: مدرسه‌محوری راهکاری است که می‌تواند موجب رفع تمرکز در آموزش و پرورش و بهبود امور در نظام تعلیم و تربیت شود و اساس  این کار به دست مدیران توانمند است. نجفی گفت: انتخاب مدیران باید بر اساس چارچوب و معیار و یک‌سری شایستگی‌ها و صلاحیت‌های تخصصی باشد و اسامی افراد وارد سامانه تعیین شده شود تا از این طریق، در انتصاب‌هایمان کمتر دچار اشتباه یا مداخلات غیرضروری باشیم. مدیرکل آموزش وپرورش فارس افزود: در سند تحول بنیادین تربیت دانش‌آموز پژوهش‌محور، مدرسه پژوهش‌محور مورد توجه است. در همین خصوص تاکنون توانسته‌ایم 13مدرسه پژوهنده را در استان فارس افتتاح کنیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی