[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

لمس بهتر اجسام در دنیای مجازی با پوست الکترونیکی، روزنامه شیراز نوین

پوست هیدروژل لمسی احساس لامسه را در واقعیت مجازی و واقعیت افزوده شبیه‌سازی و به کاربر منتقل می‌کند.
به گزارش ‌ایسنا و به نقل از نیواطلس، در حالی که در حوزه فناوری گام‌های بزرگی برای در بر گرفتن چشم‌ها و گوش‌های ما در دنیاهای مجازی برداشته شده است، درگیر کردن حواسی مانند لامسه کار دشوارتری است. مهندسان دانشگاه سیتی هنگ‌کنگ اکنون «WeTac» را توسعه داده‌اند که یک پوست الکترونیکی نازک و پوشیدنی است که احساس لامسه را برای کاربران واقعیت مجازی و واقعیت افزوده فراهم می‌کند.
هیچ کمبودی در دستگاه‌های پوشیدنی که به کاربران اجازه می‌دهند اشیاء مجازی را دستکاری کنند و بازخورد لمسی از آن‌ها دریافت کنند، وجود ندارد. اما بیشتر اوقات ‌این دستگاه‌ها بزرگ و حجیم هستند و نیاز به تنظیمات پیچیده و سیم‌های درهم تنیده دارند.
سیستم «WeTac» به نظر یکی از جدیدترین مواردی است که تاکنون دیده‌ایم. ‌این سیستم از یک هیدروژل لاستیکی ساخته شده که به کف دست و روی انگشتان می‌چسبد و به یک باتری کوچک و سیستم ارتباطی بلوتوثی که در یک برچسب پنج سانتی متر مربعی تعبیه شده و روی ساعد دست قرار دارد، متصل می‌شود. باتری آن را می‌توان به صورت بی‌سیم شارژ کرد.
این هیدروژل دارای ۳۲ الکترود است که در کف دست، شست و انگشتان پخش می‌شوند و جریان‌های الکتریکی برای ‌ایجاد حس لامسه از طریق آن‌ها ارسال می‌شود. محققان می‌گویند که با تحریک ترکیبات خاصی از ‌این الکترودها در قدرت‌های مختلف، ‌این سیستم می‌تواند طیف وسیعی از احساسات لامسه را شبیه‌سازی کند. ‌این موارد شامل گرفتن یک توپ تنیس یا احساس راه رفتن یک موش مجازی روی دست شما است. حتی می‌توان احساسات ناخوشایند مانند لمس یک کاکتوس دیجیتال را از آن دریافت کرد.
این تیم می‌گویند که فناوری آن‌ها می‌تواند به سیستم‌های واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده متصل شود. علاوه بر آن، ‌این پوست هیدروژلی می‌تواند به کاربران کمک کند تا ربات‌ها را از راه دور کنترل کنند و حس لامسه‌ای که ربات دریافت می‌کند را درک کنند.
این تحقیق در مجله Nature Machine Intelligence منتشر شده است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی