[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۲۶
  • دوره جدید

سند ۲۰۳۰ جایی در آموزش و پرورش اسلامی ندارد، روزنامه شیراز نوین

مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری به نشاط و شادابی و پویایی در بین دانش‌آموزان نیاز داریم و نسلی که تربیت می کنیم باید سرحال و سرزنده، پویا و بانشاط باشند.
به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، دکتر علی عسکر نجفی در دیدار با آیت‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، از شهید مطهری به عنوان فیلسوف اسلام‌شناس، متفکر، عالم، روحانی مسئولیت‌پذیر و مسئولیت‌شناس یاد کرد و گفت: او کسی است که در تمام صحنه‌های انقلاب اسلامی و پیش از آن حضور داشته و اسوه و الگوی خوبی برای ماست.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس همچنین از شهیدان عرصه تعلیم و تربیت شهیدان رجایی و باهنر هم یاد کرد و گفت: آنها الگوهای ساده‌زیستی و کم‌ادعایی بودند که با رفتار خود راه درست را به ما نشان دادند. امیدوارم که معلمان عزیزمان با بهره‌گیری از سیره، منش و روش آن بزرگان راه تعلیم و تربیت را به درستی ادامه دهند.
وی یاد و خاطره شهدای عزیز فرهنگی را هم گرامی داشت و گفت:  بیش از 3هزار معلم شهید استان جان خودشان را فدا کردند تا اسلام و ایران زنده بماند و ما امروز افتخار می‌کنیم که همکاران عزیزمان در برهه‌ای از زمان، با درک بالا و احساس مسئولیت در صحنه‌های دفاع از انقلاب اسلامی حضور پیدا کردند.
نجفی گفت: وظیفه خطیر دستگاه تعلیم و تربیت بر کسی پوشیده نیست. همه ما معلمان به این مسئولیت عمیق و بزرگی که بر عهده داریم آگاهیم و می‌دانیم که باید تمام تلاشمان را برای انجام وظیفه و مسئولیت خطیر به کار گیریم.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اشاره به دیدار اخیر با مقام معظم رهبری با فرهنگیان و اشراف ایشان به تمامی مسائل آموزش و پرورش، گفت: ما راهنمایی‌ها، نصایح و دغدغه‌های ایشان را شنیدیم و آنها را نصب‌العین خود قرار دادیم.
نجفی با اشاره به اینکه اشراف کامل رهبر معظم انقلاب  بر مسائل آموزش و پرورش مسئولیت ما را در پاسخگویی به مطالبات معظم‌له دو چندان می‌کند، گفت: ایشان در فرمایشاتشان دفاع جانانه‌‌ای از آموزش و پرورش انقلاب کردند.
وی گفت: آموزش و پرورش علی‌رغم تمام مشکلات و کمبودهایی که هست، در عرصه‌های پرورش فرزندانی که بتوانند با تعهد کامل از آرمان‌های انقلاب دفاع کنند، موفق عمل کرده است و در حوزه‌های جدید علوم، نانو و هسته‌ای ورود خوبی داشته است، به گونه‌ای که  امروز ایران را به مدارج عالی در سطح دنیا رسانده است.
نجفی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب که شهدای مدافع حرم را  آموختگان مکتب آموزش و پرورش دانستند، گفت: آنها با تعهد از دفاع از حرم شریف ائمه هدی علهیم السلام جان فشانی می کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: امروز آسیب‌های اجتماعی در کنار هجمه سامان یافته فرهنگی دشمن و مشکلات اقتصادی و مسائل دیگر شرایط خاصی را در مملکت ایجاد کرده و این شرایط بر آموزش و پرورش هم بی‌تأثیر نبوده که به خوبی محسوس است که ما در برابر این شرایط باید تدبیر و چاره کنیم.
وی با بیان اینکه با استفاده از راهنمایی‌های هوشیارانه مقام معظم رهبری، تحول در آموزش و پرورش آغاز شده است، گفت: بر همین اساس، مطالعات دقیقی از سوی علما و اندیشمندان تعلیم و تربیت آغاز شد که امروز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان نقشه راه پیش پای ماست و در واقع در دستور کار ماست. همه ما متعهد هستیم که اجرای این سند راه نجات آموزش و پرورش است.
وی با اشاره به ساحت‌های تربیتی عنوان شده در سند تحول بنیادین گفت: در بعد اعتقادی و اخلاقی دنبال این هستیم که شهروندانی مؤمن، معتقد، مسئولیت‌پذیر و توانمند از طریق ترویج فرهنگ انس با قرآن، نماز، عترت، حفظ ارزش‌های دینی تربیت کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اشاره به اجرای طرح ایران مهارت در سراسر کشور و فارس مهارت در استان گفت: ما باید مهارت‌آموزی را در دستور کار خود قرار دهیم و همان‌گونه که تاکنون هم تلاش‌هایی در این زمینه شده، مهارت‌های پایه را از دوران ابتدایی داریم که دانش‌آموزانمان نظم‌‌پذیر و مسئولیت‌پذیر و احترام‌گذار به خانواده، حافظ محیط زیست باشند.
نجفی با تأسی از تأکید مقام معظم رهبری بر اهمیت نشاط و پویایی در بین دانش‌آموزان گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری به نشاط و شادابی و پویایی در بین دانش‌آموزان نیاز داریم. نسلی که تربیت می‌کنیم باید سرحال و سرزنده، پویا و بانشاط باشند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس یکی دیگر از آسیب‌های امروز را کنکور و حواشی آن دانست و گفت: کنکور به عنوان یک عامل مخرب، نظام آموزشی، اجتماعی و اقتصادی خانواده‌ها را تحت تأثیر خود قرار داده و لازم است این نظام آموزشی کنکورمحور، تغییر اساسی یابد.
وی گفت: در تلاش هستیم که از طریق پژوهش در بین دانش‌آموزان و معلمان، مدار تصمیم‌گیری را به یک مدار منطقی و علمی تبدیل کنیم و  از حرکت‌های ذوقی و سلیقه‌ای پرهیز شود. پژوهش می‌تواند مبنای خوبی برای تصمیم گیری باشد.
نجفی با قدرت و قاطعیت و با استناد به سخن وزیر آموزش و پرورش  اعلام کرد: ما امروز همه متفق القول دنبال اجرای سند تحول هستیم و به هیچ عنوان سندی دیگری از جمله 2030 جایی در آموزش و پرورش امروز اسلامی ما  ندارد.
وی افزود: اگر کسانی عامدانه یا ناآگاهانه اقداماتی می‌کنند که در جهت سند 2030 هست، اینها به هیچ عنوان مورد تأیید آموزش و پرورش نیست و هیچ مجوزی از آموزش و پرورش ندارد تمام تلاش ما اجرای سند تحول که مبتنی برفلسفه  تعلیم و تربیت اسلامی و الهی است.
نجفی گفت: امیدواریم که معلمان عزیزمان با فراگیری مهارت‌های لازم و با درک درست از راهی که آموزش و پرورش دارد، بتوانند در اجرای سند تحول بنیادین کمک کنند و ما از بار فشاری که به لحاظ مسائل تبلیغاتی آموزش و پرورش در خصوص سند 2030 می آید، کم کنیم.
وی با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش برای انجام رسالت خود به همکاری همه نهادها و دستگاه‌ها نیازمند است، گفت: نظام تعلیم و تربیت فقط منحصر به آموزش و پرورش نیست و مرکب از متغیرها و عوامل متعددی است که باید این‌ها در هدف، ابزار‌ها و شیوه‌های رسیدن به هدف با هم تشریک مسائی و وحدت کلمه  داشته باشند.
نجفی گفت: ما انتظار داریم حوزه‌های علمیه به عنوان متولیان فکر، اندیشه و علم، حوزه‌ای که می‌تواند در تربیت اعتقادی، عبادی،  اخلاقی دانش‌آموزان کمک حال آموزش و پرورش باشند. همان طور که تاکنون همکاری خوبی، چه در کمیته مشترک حوزه و آموزش و پرورش صورت گرفته و چه در اعزام مبلغین و ائمه جماعت مدارس این زمینه در آموزش و پرورش وجود دارد که این همکاری بیش از پیش گسترش یابد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی