بدرقه نفتکشها، روزنامه شیراز نوین
تأمین سوخت یکی از مباحث بسیار مهم و استراتژی کشور و هر استانی است؛ چراکه از اصلیترین نیازهای مردم امروز همین مبحث است. بنابراین توجه و تسهیل این کار میتواند نقش بسزایی در بخش اقتصادی داشته باشد. استان فارس علیرغم اینکه بیشترین جمعیت کشور نسبت به مساحت آن داراست، تنها دارای یک پالایشگاه برای تأمین سوخت است که آن هم ظرفیت محدودی دارد؛ بنابراین فارس بخش عمدهای از سوخت موردنیاز خود را از استانهای همجوار به خصوص هرمزگان و از طریق ناوگان حمل و نقل سوخت تأمین میکند. این مسئله موجب افزایش میزان تردد کامیونهای سوخت در محورهای مواصلاتی فارس و آثار ناشی از آن اعم از مباحث ترافیکی و سانحهای و حتی قاچاق سوخت میشود؛ لذا توجه به احداث خطوط لولههای انتقال سوخت از پالایشگاه بندرعباس یکی از نیازهای اصلی استان فارس است که با توجه به حجم بالای کار، نیاز به اعتبارات ملی دارد. گرچه طی سالهای متمادی تلاشهایی در این راستا شد، اما در هر روی برای تحقق این پروژه مهم و تأثیرگذار در اقتصاد استان فارس، نیاز به حمایت همهجانبه نمایندگان مجلس و دولت وجود دارد. حسینعلی امیری، استاندار فارس طی روزهای گذشته نوید اجرای این کار را در استان داده بود.
مدیرعامل شرکت پخش فراوردههای نفتی فارس هم در این رابطه به ایسنا گفت: استان فارس تقریباً روزانه هشتونیم میلیون مصرف بنزین و هفتونیم میلیون نیز مصرف گازوئیل دارد که این حجم مصرف سوخت شامل نفت کوره، سوخت هوایی و گاز مایع نیز است.
اسدالله طاهری حسینخانی با بیان اینکه تقریباً ۲۰ درصد بنزین موردنیاز فارس توسط پالایشگاه شیراز تولید میشود، افزود: طبق پیشبینیهای انجامشده در سال ۱۴۰۴ قریب ۱۰ درصد مصرف سوختمان در استان افزایش خواهد داشت؛ یعنی روزانه قریب ۱۰میلیون مصرف بنزین خواهیم داشت. در صورتی که ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه شیراز روزانه تنها یکمیلیون و ۸۰۰هزار لیتر است که با این احتساب، حتی ۲۰ درصد هم دیگر نمیتواند پاسخگوی نیازهای استان باشد و بقیه سوخت موردنیاز را باید به وسیله کامیونهای حمل سوخت انجام دهیم. وی با یادآوری اینکه قریب ۹۰ درصد سوخت موردنیاز استان را باید از استانهای دیگر تأمین کنیم، گفت: عمده سوخت استان از پالایشگاه بندرعباس با مسافت ۶۰۰ کیلومتری است و برای تأمین سوخت مناطقی نظیر کازرون، کوهچنار، مصیری و نورآباد از پایانه بوشهر و گاهی اوقات هم از انبار ذخیره سوخت ماهشهر استفاده میکنیم و برای مناطقی نظیر جهرم، خفر، داراب، زریندشت و فسا هم معمولاً از انبار نفت سیرجان، کرمان یا رفسنجان سوخت تأمین میکنیم. طاهری حسینخانی ادامه داد: مابقی نواحی استان مانند نواحی شمالی، بخش مرکزی و... به وسیله ذخیره انبار نفت شهرستان شیراز که شامل سوخت پالایشگاه شیراز و بندرعباس است، سوخت تغذیه میشود. مدیرعامل شرکت پخش فراوردههای نفتی فارس اظهار کرد: ماهانه قریب ۳۰۰میلیارد تومان کرایه نفتکش پرداخت میکنیم که مبلغ جمع آن سالانه ۶۰۰هزار میلیارد تومان است و قطعاً در سال ۱۴۰۴ با افزایش نرخ کرایهها، این مقدار هم افزایش خواهد یافت و همین مسائل باعث شده است که ضرورت احداث خطوط انتقال فراوردههای نفتی از بندرعباس به فارس احساس شود و این مسئله را بهجد پیگیری میکنیم.
وی با ذکر این نکته که پیگیری احداث خطوط انتقال سوخت از مهر سال ۱۴۰۰ به شدت در دستور کار قرار گرفت و خیلی هم پیشرفت کرد، گفت: استاندار فارس و بخشی از نمایندگان و مدیرعامل شرکت پخش فراوردههای ایران و مدیرعامل پالایش پخش نیز تقریباً هر هفته پیگیر اجرای این پروژه اساسی هستند. طاهری حسینخانی بیان کرد: در نوروز امسال، مدیرعامل شرکت پالایش پخش هم سفری به استان فارس داشت و این موضوع را با مسئولان ارشد فارس بهجد دنبال کرد و قطعاً در سال جاری کارهای تشریفاتی و اداری این کار به نقطه بسیار خوبی رسیده و شروع به فعالیت خواهد کرد.
وی با بیان اینکه کلید احداث خطوط انتقال فراوردههای نفتی از بندرعباس به فارس در سال ۱۴۰۴ استارت میخورد، گفت: این طرح یکسری موانع زیستمحیطی داشت که در دو سه سال گذشته کار آن را انجام دادیم.
مدیرعامل شرکت پخش فرآوردههای نفتی فارس ادامه داد: این خط لوله از مهرآران بندرعباس به شیراز میآید و در طراحی اولیه طرح مذکور، یک انبار ذخیره سوخت در شهرستان فسا دیده شده و آخر کار هم سوخت موردنیاز به انبار ذخیره سوخت شهرستان شیراز انتقال خواهد یافت.
طاهری حسینخانی همچنین گفت: بحث دیگر در این زمینه، توسعه انبار ذخیره سوخت شیراز است. ظرفیت کنونی این انبار ۱۶۰میلیون لیتر است؛ در حالی که ظرفیت انبار شهری مثل اصفهان و بندرعباس حداقل ۱۰ برابر آن است؛ در صورتی که خودشان هم پالایشگاه دارند.وی با بیان اینکه در روزهای گذشته استاندار فارس از انبار ذخیره سوخت شیراز بازدید کرد و پیگیریهای لازم را برای توسعه این انبار انجام داد، گفت: ضرورت احداث خطوط انتقال سوخت در فارس از هرچیز دیگری مهمتر است؛ چراکه روزانه تصادفات بسیار زیادی در طول خط شیراز- بندرعباس میشود و همچنین چون ما راه عبور به سمت بندرعباس هستیم، قاچاق بسیار بالای سوخت هم در این حمل و نقلها صورت میگیرد و علاوه بر اینها استفاده از نفتکشها برای حمل و نقل سوخت موجب آلودگی زیستمحیطی و افزایش استهلاک جادهها خواهد شد. مدیرعامل شرکت پخش فراوردههای نفتی فارس اظهار کرد: انجام پروژه احداث خطوط انتقال سوخت به فارس، موجب کاهش هزینهها و فسادها خواهد شد؛ لذا یکی از الزاماتی است که باید عنایت ویژهای به آن داشت و به حمد الهی نگاه استاندار فارس هم به این قضیه بسیار مثبت است و پیگیریهای لازم را در این زمینه دارد. امیدواریم برای بهبود شرایط اقتصادی استان، این پروژه مهم به سرانجام برسد.
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
خبرهای تصادفی روزنامه شیراز نوین