[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۳۹۸
  • دوره جدید

پر توان در شاهراه توسعه، روزنامه شیراز نوین

اشاره: کلان‌شهر شیراز در اتوبان توسعه پرتوان گام برمی‌دارد. پروژه‌های عمرانی با نگاهی عدالت‌محور به سرانجام می‌رسند و دستاورد آن‌ها ارتقا کیفیت زندگی شهروندان و جذب گردشگران بیشتر است.
بزرگ‌راه‌های شهید استوار و آیت‌الله‌ها حائری در کرانه‌های شهر به سرانجام رسید و ارمغان دوربرگردان‌های نیایش و اردیبهشت تداوم هوای پاک و ایمنی شهروندان است. به ابرپروژه قطار شهری که می‌رسیم، شهر زیرزمینی به کانون سازندگی تبدیل شده و سرسختانه قلب زمین را می‌شکافیم تا به قطب حمل‌ونقل پاک در کشور بدل شویم. کمی آن‌سوتر به پروژه‌های حوزه گردشگری به سردمداری پارک آبی، آکواریوم و تله‌کابین روبه‌رو هستیم که نقش ارزنده‌ای در نشاط شهروندی دارند.
امروزه در هرکجای شهر که بایستیم کمتر از یک‌هزار متر با اولین پروژه شهرداری شیراز فاصله داریم و این به معنای توزیع متوازن امکانات و خدمات شهری در کلان‌شهر شیراز است. با همین فرمان که پیش برویم دیگر با انباشته‌ای از آرزوهای عمرانی در جغرافیای محروم و فرسوده روبه‌رو نیستیم و شیراز یک گام بلند در شاهراه توسعه برداشته است. به همین دلیل است که مسئولان کشوری برای رونمایی از پروژه‌های مدیریت شهری شیراز از یکدیگر پیشی می‌گیرند و در فواصل کوتاه شاهد حضور مدیران ارشد کشور در سومین حرم اهل‌بیت(ع) هستیم.

 رونمایی از بسته 16هزار میلیاردی
چهل و ششمین مرحله جهش عمرانی کلان‌شهر شیراز با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌‌وبودجه کشور برگزار شد. آیین رونمایی و افتتاح پروژه‌های زیربنایی با رویکرد بهبود حمل‌و‌نقل عمومی و تسهیل ترافیک در نقاط مختلف شهر شیراز با اعتباری بالغ‌بر ۱۶۰۰۰‌میلیارد تومان گامی بلند در راستای شهر پایدار است که شیراز در مسیر آن حرکت می‌کند. در چهل و ششمین مرحله جهش عمرانی کلان‌شهر شیراز شاهد پایان عملیات حفاری مکانیزه  و ساخت تونل جنوبی خط دو مترو شیراز از ایستگاه آزادی تا ایستگاه سعدی بودیم و پس از آن نوبت به افتتاح تقاطع چندسطحی شهدای حرم مطهر حضرت احمدبن ‌موسی‌(ع) رسید و در نهایت آیین افتتاح زیرگذر شهدای گویم و رونمایی از یادمان این طرح دوستدار محیط‌زیست برگزار شد.
رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور از تلاش‌های مدیریت شهری شیراز در راستای توسعه پایدار قدردانی کرد و خواستار الگوسازی از اقدامات شد. حمید پورمحمدی با تقدیر از تلاش‌های مدیریت شهری شیراز خواستار تداوم حمایت‌های نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی شد و اظهار داشت: استاندار مردمی فارس مدیری توانمند مجرب است که در همه قوا در مسئولیت‌های عالی کار کرده و تجربه و دانش فراوان دارد که می‌تواند زمینه‌ساز تحول در استان باشد. وی از شهردار کلان‌شهر شیراز به‌عنوان مدیری باتجربه، کاردان و لایق یاد کرد و افزود: شهر شیراز آینده درخشانی با تلاش‌های صورت گرفته پیش رو دارد. وی با بیان این‌که همکاری و هم‌افزایی مسئولان در کنار هم موجب جهش جدی در توسعه استان فارس خواهد شد، گفت: تمام خادمان استان فارس در حال تلاش و خدمت‌رسانی هستند و این را می‌توان در انجام پروژه‌های عمرانی منحصربه‌فرد در شیراز و استان فارس مشاهده کرد. پورمحمدی با یادآوری این‌که طبق اعلام پیمانکاران پروژه‌های عمرانی که در شیراز افتتاح می‌شود، بنا بود این پروژه‌ها در بازه زمانی ۴ساله تمام شوند اما با جهد و تلاش، این پروژه‌ها دو ساله به اتمام رسیدند، تأکید کرد: همه پروژه‌ها عمرانی با سرعت و شتاب و باکیفیت در حال انجام هستند که در خور توجه است. وی به نقش قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) در انجام پروژه‌های قطار شهری اشاره کرد و اقدامات آن را شگفت‌آور و با سرعت توصیف کرد که همگی ماحصل تلاش‌های مهندسان و متخصصان ایرانی است.

 تحول صنعت گردشگری در شیراز
معاون رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: افتتاح خط دوم مترو شیراز که دارای ایستگاه‌های سعدیه، حافظیه، همچنین باغ ارم است، می‌تواند تحولی برای صنعت گردشگری در این کلان‌شهر ایجاد کند، ضمن این‌که از میزان ترافیک شهری هم می‌کاهد و در نهایت موجب ایجاد احساس آسایش و آرامش و کاهش مصرف سوخت در سطح شهر خواهد شد. پورمحمدی با بیان این‌که هرچقدر این کار سرعت گیرد، انسان به معنای واقعی توسعه را حس می‌کند، تأکید کرد: دولت با هر بضاعتی که داشته باشد، برای این پروژه‌ها کمک می‌کند تا کام مردم شیرین بماند.
رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه کشور اظهار کرد: با شایستگی که در تلاش شهردار و همت و شور و شوق اعضای شورای شهر شیراز و مدیریت فاخر و کلان استاندار فارس و خیرخواهی و پیگیری‌هایی که نمایندگان دارند، بسیار به آینده این استان و شهر امیدوار هستیم و امیدواریم هرچه زودتر شیراز و استان فارسی که مهد تمدن ایران زمین است، به شکوه و جلال در خور خود برسد.

 تکمیل پازل گردشگری شیراز
در ادامه این مراسم استاندار فارس از تصویب سند گردشگری استان در آینده نزدیک خبر داد و تکمیل پازل گردشگری شیراز را گامی مهم در راستای به نمایش کشیدن قابلیت‌های سومین حرم اهل‌بیت(ع) دانست. حسینعلی امیری با بیان این‌که توسعه شهر شیراز با سرعت خوبی در حال انجام است، گفت: زمان اجرا و بهره‌برداری از پروژه‌ها در شهرداری شیراز به‌موقع انجام می‌شود. وی با تأکید بر این موضوع که گردشگری از مباحث اصلی و اساسی توسعه این استان محسوب می‌شود، افزود: سند توسعه گردشگری فارس در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با همکاری سایر دستگاه‌ها در حال تدوین است که به‌زودی تصویب می‌شود. وی تصریح کرد: پروژه‌هایی که شهرداری شیراز در دست اجرا دارد و یا به بهره‌برداری رسانده نیز در راستای تکمیل پازل زیرساخت گردشگری است.
استاندار فارس ابراز امیدواری کرد که با تناسب محیطی، محلی و امکانات تاریخی و فرهنگی شیراز شاهد تحول باشیم، بیان کرد: تهیه سند توسعه گردشگری از الزامات موردتأکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده است. استاندار فارس هم درباره پروژه زیرگذر گویم گفت: یکی از گله‌مندی مردم منطقه گویم و شیراز گره ترافیکی گویم بود که برای آن‌ها بسیار آزاردهنده بود. علاوه بر آن نگرانی تردد در ایام نوروز در این مسیر هم داشتیم چون اینجا مسیر ورودی آزادراه 
شیرازـ اصفهان هم هست. لذا با همتی که مسئولان مدیریت شهری شیراز داشتند، این زیرگذر قبل از این‌که مسافران نوروزی وارد شیراز شوند، بازگشایی و باعث شد که کمتر شرمنده مردمی شویم که از این مسیر عبور می‌کنند و بحمداللّه اکنون رضایت کامل حاصل شده است. یکی دیگر از سخنرانان این مراسم رئیس شورای اسلامی شهر شیراز بود.
 تمرکز بر مردم‌مداری و مردم‌محوری
سیدابراهیم حسینی در مراسم افتتاحیه این پروژه‌ها خطاب به معاون رئیس‌جمهور خواستار ابلاغ مراتب قدردانی مدیریت شهری این کلان‌شهر از همکاری مسئولان ارشد استان فارس با مدیریت شهری به هیئت دولت شد و گفت: احترام و همکاری صمیمانه با محوریت مردم‌داری و مردم‌محوری در شیراز حاکم است. وی اضافه کرد: شیراز همان‌گونه که در طول تاریخ رکوردشکن در حوزه‌های شعر و ادب و علم بوده امروز هم در حوزه فنی و عمرانی شهری سرآمد شده است.این مقام مسئول با اشاره به قانون درآمدهای پایدار، خواستار حمایت دولت در جاهایی که تکلیف قانونی دارد شد و گفت: دولت رفع موانع مدیریت واحد شهری را در دستور کار قرار دهد.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به سفر رهبر معظم انقلاب نزدیک به ۱۷ سال پیش به استان فارس و اعطای لقب سومین حرم اهل‌بیت(ع) به شیراز، بیان کرد: اقتضائات این مهم به خوبی تبیین نشده است و باید آن را به جایگاه اصلی خود برسانیم که در این راستا سند جامع حرم  اهل‌بیت(ع) تدوین شده است که در سطح کلان کشور هم باید جایگاهی داشته باشد. بر مبنای این سند، برنامه شهرداری شیراز برای ۲۰ساله آینده تدوین شده است.

 عهد توسعه عدالت‌محور پابرجاست
شهردار شیراز در این مراسم از هدف‌گذاری به‌منظور رساندن شیراز به جایگاه فاخری که لایق آن است، خبر داد و گفت: در هرکجای شهر که بایستیم کمتر از یک‌هزار متر با اولین پروژه عمرانی فاصله داریم. محمدحسن اسدی با بیان این‌که امروز مفتخر به حضور بزرگانی در شیراز غرق در شکوفه و گل هستیم، اظهار کرد: ۲۳۰۰ پروژه در شهرداری شیراز از پیاده‌روسازی، فرهنگ‌سرا و تقاطع گرفته تا پروژه‌هایی نظیر مترو داریم که حتی یکی از آن‌ها نیمه‌تعطیل نیست. همچنین یکی از ویژگی‌های مدیریت فعلی شیراز را بهره‌برداری زودتر از موعد پروژه‌ها عنوان کرد و گفت: امروز پایان عملیات حفاری خط ۲ از ایستگاه آزادی تا ایستگاه کلبه سعدی را ملاحظه می‌کنیم. وی همچنین با بیان این‌که در نوروز امسال یک میلیون و ۶۰۰‌هزار نفر وارد شیراز شدند و معمولاً تا هفته شیراز این آمار به سه میلیون نفر می‌رسد، گفت: این ایستگاه از خط ۲ مترو شیراز در مجاورت آرامگاه سعدی، باغ جهان‌نما و آرامگاه حافظ طراحی شده و لذا اهمیت اجرای این ایستگاه بر کسی پوشیده نیست.
شهردار شیراز تصریح کرد: ازآنجاکه شیراز قطب گردشگری، پزشکی، دانشگاهی و الکترونیک است، این پروژه کمک می‌کند که دسترسی آسان‌تری به اماکن گردشگری در راستای سند توسعه گردشگری ایجاد شود. اسدی ادامه داد: در شورای ششم کارمان را با شش‌ هزار ‌میلیارد تومان بودجه شروع کردیم و امروز پس از گذشت بیش از سه سال به ۴۲‌میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و هفت برابر شده که ۸۰ درصد آن عمرانی است. وی با بیان این‌که در این سه سال ۶۱‌هزار ‌میلیارد تومان قرارداد سرمایه‌گذاری منعقد کردیم، افزود: شهربازی، باغ پرندگان، آکواریوم، پارک آبی و … ازجمله آن‌هاست.
 قطار شهری شیراز در انتظار واگن است
شهردار شیراز اعلام کرد که برای نخستین‌بار درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در ردیف‌های بودجه‌ای شهرداری توسط شورای شهر شیراز به تصویب رسید. اسدی به کمبود واگن در خط ۲ مترو شیراز هم اشاره و بیان کرد: خط ۲ با یک رام روزانه تنها ۴ ساعت مسافرگیری می‌کند که نیازمند مساعدت هرچه سریع‌تر در اختصاص واگن به این خط از سوی دولت هستیم. شهردار شیراز همچنین در خصوص تقاطع‌ شهدای حرم شاهچراغ(ع) هم بیان کرد: تملک ۱۶هکتاری و رکود بتن‌ریزی در این پروژه کاری بی‌نظیر بود. میزان جابه‌جایی تأسیسات، تملک و رفع معارض موجب شاخص شدن این پروژه شد. وی با اشاره به احداث این پروژه در کمربندی جنوبی شیراز، گفت: در سال ۱۴۰۲ متأسفانه ۴۲ نفر در کمربندی جنوبی شیراز کشته شدند اما شهرداری شیراز با ایمن‌سازی، شانه‌سازی، تراش، ترمیم، پایش تصویری و … در ۱۸ کیلومتر از کمربندی موجب کاهش تعداد کشته‌شدگان این مسیر در سال گذشته به ۸ نفر شد. شهردار شیراز هم در خصوص پروژه زیرگذر گویم گفت: طی قریب ۱۵‌سالی که در شهرداری مشغول به فعالیت هستیم و پروژه‌های مختلفی طی این مدت افتتاح شدند اما هیچ پروژه‌ای به اندازه این پروژه تأثیرگذار نبود و بازخورد مثبت نگرفت.

 نقش فراعمرانی زیرگذر گویم در ارتقا کیفیت زندگی
وی تصریح کرد: این فقط یک پروژه دو کیلومتری زیرگذر نیست بلکه پنج کیلومتر قبل از آن هم بهسازی کردیم که البته وظیفه شهرداری نبود و وظیفه راهداری بود؛ پس این یک پروژه هفت کیلومتری است. معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز در مراسم افتتاح این پروژه با اشاره به بهره‌برداری از تقاطع‌ شهدای حرم شاهچراغ(ع) به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تقاطع‌های غیرهمسطح شهری، بیان کرد: این پروژه در محل تلاقی بزرگ‌راه امام‌خمینی(ره)، بلوار احمدبن موسی(ع) و نواب‌صفوی و در موقعیت شهرداری مناطق ۵ و ۹ توسط شرکت سد عمران پارس گستر شده احداث شده است.محمد امین، ارزش روز ساخت این پروژه را ۵‌هزار‌ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این پروژه از بهمن ۱۴۰۱ آغاز شد و حین اجرا در دو سال با مشکلاتی اساسی به‌ویژه در بخش در تملک مواجه بود. وی با بیان این‌که بیش از ۱۶ هکتار اراضی که اکثراً مسکونی بودند و ۶۶ پلاک برای اجرای این پروژه تملک شدند، تصریح کرد: رکورد بتن‌ریزی در تقاطع‌های شهری کشور با بتن‌ریزی ۳۵۰۰ مترمربع در ۲۴ ساعت در این پروژه شکسته شد.
امین با تصریح این‌که اجرای شیفت شب موجب افتتاح ۲۶‌ماهه این پروژه شد، سطح مقطع اشغالی این پروژه را حدود ۲۲ هکتار عنوان کر و گفت: تسهیل و هدایت ترافیکی در بلوارهای متصل، کاهش ترافیک در محور رحمت و کمربندی، افزایش ایمنی بزرگ‌راه امام‌خمینی(‌ره)، حذف ۴ دور برگردان ناایمن و صرفه‌جویی اقتصادی سالانه بیش از ۳۰۰‌میلیارد تومان سوخت ازجمله اهداف احداث این تقاطع بوده است.
مدیرعامل هلدینگ راه و ساختمانی قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) در حاشیه مراسمی که به مناسبت پایان این عملیات حفاری انجام شد، گفت:  یکی از حوزه‌های فعالیت قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) ساخت قطار شهری است که این کار را در ۹ کلان‌شهر کشور در این قسمت مشغول به فعالیت هستیم.سردار رحمانی با بیان این‌که بیش از ۳۰۰ کیلومتر قطار شهری در کشور توسط این قرارگاه در حال احداث است، افزود: بیش از ۵۰ درصد این طرح‌ها به بهره‌برداری رسیده‌اند.
 رونق گردشگری زیارت در شیراز
وی در ادامه به قطار شهری شیراز اشاره کرد و گفت: در میان‌ طرح‌های فعال قرارگاه خاتم در حوزه مترو شیراز، طرح خط ۲ قطار شهری شیراز در کشور اول است و امیدواریم قطار شهری شیراز نیز همچون مشهد شرایط دسترسی سریع و سهل زائران به حرم مطهر شاهچراغ(ع) را فراهم کند.
مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیرو قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) در مراسم افتتاح این زیرگذر گفت: پروژه‌ای به این عظمت در عرصه مهندسی و ساخت‌وساز کشور، به‌عنوان گامی بلند در راستای پیشرفت و توسعه ملی ایران به‌شمار می‌رود. محمد رستمی با یادآوری این‌که پروژه مذکور به دست متخصصان ایرانی و با همت قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) انجام شد، افزود: زیرگذر گویم با طول حدود دو کیلومتر و موقعیت استراتژیک خود در شمال غربی شیراز به‌عنوان شریان ورودی اصلی شهر، نقشی حیاتی در اتصال این کلان‌شهر به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان ایفا می‌کند. وی ادامه داد: در این پروژه که برای اولین‌بار در کشور از فناوری دیوار دیافراگمی استفاده شده، بهینه‌سازی ترافیک، کاهش حوادث جاده‌ای، افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و ارتقای زیبایی‌های بصری مبادی ورودی شهر شیراز در دستور کار قرار گرفته است. رستمی با بیان این‌که برای نخستین‌بار در تاریخ مهندسی کشور، اجرای دیوار دیافراگمی در این پروژه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نوآوری‌های فنی و علمی در صنعت ساخت‌وساز ایران معرفی شد، اظهار کرد: این فناوری که معمولاً در پروژه‌های پیچیده و در شرایط خاص به‌کار می‌رود، نشان‌دهنده توانمندی‌های برجسته مهندسان ایرانی در مواجهه با چالش‌های بزرگ و استفاده از فناوری‌های‌نوین در پروژه‌های عمرانی است.

 توسعه زیرساخت‌ها برای رونق گردشگری
مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیرو قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) ادامه داد: این پروژه ملی نه‌تنها به‌عنوان یک شاهراه ارتباطی بین شیراز و استان‌های هم‌جوار، بلکه به‌عنوان یک فرصت بی‌نظیر برای توسعه گردشگری و تسهیل حمل‌ونقل در منطقه، به‌طور رسمی افتتاح شد. وی با بیان این‌که اتصال این سه استان در یک نقطه، یکی از نقاط قوت این پروژه است که می‌تواند در آینده به‌عنوان یک موتور محرک برای توسعه منطقه‌ای و اقتصادی محسوب شود، گفت: افتتاح زیرگذر نیمه‌مسقف گویم شیراز، تنها یک پروژه عمرانی نیست. این پروژه نماد تلاش شبانه‌روزی، خستگی‌ناپذیر و مبتکرانه متخصصان ایرانی است که توانسته‌اند با استفاده از فناوری‌های نوین و بومی نه‌تنها به بهبود زیرساخت‌های شهری بپردازند، بلکه نشان داده‌اند که ایران در عرصه‌های مختلف علمی و فنی می‌تواند حرف اول را بزند.
مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیرو قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) تأکید کرد: این پروژه به‌عنوان الگویی از پیشرفت مهندسی، در تاریخ سازندگی کشور به‌عنوان یک نقطه عطف ثبت خواهد شد.

 از سعدیه تا گویم بر مدار سازندگی
این گزارش می‌افزاید: عملیات حفاری مکانیزه TBM و ساخت تونل جنوبی خط ۲ مترو شیراز از ایستگاه آزادی تا ایستگاه سعدی با اعتبار ۳۴۰۰‌میلیارد تومان انجام شده است. همچنین در سلسله‌های برنامه افتتاح پروژه‌های عمرانی شهرداری شیراز، زیرگذر نیمه‌مسقف گویم شیراز با فناوری دیوار دیافراگمی، نماد نوآوری مهندسی ایرانی افتتاح شد. گفتنی است پروژه تقاطع چندسطحی شهدای حرم احمدبن موسی(ع) به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه چندسطحی و از مهم‌ترین پروژه‌های ترافیکی سطح ملی است که در چهل و ششمین گام جهادی جهش عمرانی کلان‌شهر شیراز به بهره‌برداری رسید. هدف اصلی این ابرپروژه، تکمیل رینگ پیرامونی جنوب شرقی به شمال غربی کلان‌شهر شیراز و فراهم کردن دسترسی آسان به شهرک‌های مجاور و هسته مرکزی به‌ویژه فرودگاه این کلان‌شهر است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی