[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۳۹۸
  • دوره جدید

خط ائمه «خط ایستادگی و استقامت» و درس ائمه «درس منطق و استدلال» است، روزنامه شیراز نوین

مجلس عزاداری سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد.
به گزارش ایلنا، مجلس عزاداری سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع)، پیش از ظهر روز پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۴ با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد.
گزیده بیانات رهبر معظم انقلاب در پایان این مجلس را در ادامه بخوانید:
در زمان امام صادق(ع) در تقدیر الهی و نه در قضای محتوم الهی بنا بوده یک تحولی اتفاق بیفتد به نفع ائمه‌ هدیٰ(ع). این را در روایات متعددی که وارد شده، انسان می‌فهمد. یک روایت از حضرت صادق(ع) هست که می‌فرماید «اِنّ اللهَ قَدّرَ هذا الاَمرَ فی سَنَةِ سَبعین». خدای متعال این امر را، یعنی امر امامت را امامت به معنای واقعی را در تقدیر خودش برای سال ۷۰ هجری گذاشته بود.
ببینید، وقتی که امام حسن مجتبی(ع) صلح کردند با معاویه، یک عده‌ای می‌آمدند گله می‌کردند و اعتراض می‌کردند. حضرت می‌فرمودند که: «ما تَدری لَعَلَّه فِتنَةٌ لَکُم وَ مَتاعٌ الی حین»؛ این تا یک وقتی هست؛ این موقّت است. یعنی در کلمات امام حسن مجتبی(ع) اشاره شده به اینکه این حادثه، این تسلط کفر و نفاق، بنا نیست دائمی باشد؛ در تقدیر الهی این موقّت است. تا کی؟ تا سال ۷۰. یعنی طبق همین روایت، سال ۷۰ هجری بناست هرکس از اهل‌بیت(ع) در قید حیات است، قیام کند و حکومت را به دست بگیرد و امامت واقعی تحقق پیدا کند. بعد حضرت می‌فرمایند: فَلَمّا قُتِلَ الحُسینُ علیه السلام اِشتَدَّ غَضَبُ اللهِ عَلی اَهلِ الاَرضِ فَاَخَّرَهُ اِلی مِئَةٍ وَ اَربَعین؛ یعنی حادثه‌ کربلا، این بی‌اعتنایی مردم به مبانی دینی، این اِعراض آن‌ها، اثرش این بود که این تقدیر الهی عقب افتاد تا سال ۱۴۰. ۱۴۰ زمان امام صادق(ع) است دیگر، که حضرت [سال] ۱۴۸ از دنیا رفتند. این را شیعه می‌دانستند. یعنی خواص شیعه می‌دانستند. لذا مثلاً در یک روایتی دارد که زُراره به اصحابش زراره که خب جزو نزدیکان است، می‌گوید لا تَری عَلی أعوادِها اِلّا جعفراً؛ اعواد، [یعنی] پایه‌های منبر، منبر خلافت؛ یعنی من جعفر را دارم میبینم که روی این منبر خواهد نشست. این [جور] است.
یا در یک روایت دیگر باز همین زراره چون زراره ساکن کوفه بود، پیغام می‌دهد به حضرت صادق(ع) و عرض می‌کند که یکی از دوستان ما از شیعیان مقروض شده و طلبکارها دنبالش هستند. او هم برای اینکه پول ندارد، گذاشته از شهر رفته، آواره شده. اگر این قضیه، یعنی قضیه‌ خلافت، تا همین یکی دو سال بناست انجام بگیرد در روایت، هذا الأمر دارد؛ [یعنی] اگر این قضیه بناست همین یکی دو سال انجام بگیرد، خب این [شخص] باشد تا شما بیایی سر کار و قضایا حل می‌شود؛ اما اگر طولانی است، رفقا پول جمع کنند و قرض او را بدهند. یعنی کسی مثل زراره منتظر بوده که در همین یکی دو ساله مسئله تمام بشود. اینکه شما می‌بینید می‌آیند خدمت حضرت صادق(ع) و مدام می‌گویند آقا، چرا قیام نمی‌کنید، [چرا] قیام نمی‌کنید، ناشی از این است که منتظرند؛ [یعنی] یک چیزی شنفته‌اند، یک مطلبی به گوششان رسیده. بعد دنباله‌ همان روایت که [سال] ۱۴۰ را معین فرمود، فرمود: شما افشا کردید، خدا عقب انداخت. یعنی اگر شیعیان دهنشان قرص بود و افشا نمی‌کردند، شاید همان وقت قضیه تمام می‌شد؛ و شما ببینید تاریخ چقدر تغییر پیدا می‌کرد! اصلاً مسیر بشر یک مسیر دیگری می‌شد و امروز دنیا، دنیای دیگری بود. یعنی کوتاهی‌های ما، یک جا دهن‌لقی‌مان، یک جا کمک نکردنمان، یک جا اعتراض کردن بیخودی‌مان، یک جا صبر نکردنمان، یک جا تحلیل غلطی که از اوضاع می‌کنیم، گاهی تأثیر می‌گذارد [آن هم] تأثیرات تاریخی؛ یعنی این‌جور مسیر را عوض می‌کند؛ لذا خیلی باید مراقبت کرد.
و البته زندگی امام صادق(ع) زندگی فوق‌العاده‌ای است، زندگی عجیبی است، زندگی موفّقی است از لحاظ اشاعه‌ احکام الهی و روایات فراوانی که از آن بزرگوار و اصحاب ایشان داریم. البته این چهارهزار شاگردی که [برای حضرت] نقل می‌شود، شنونده خیال می‌کند که حضرت یک درسی شروع می‌کردند، چهارهزار نفر آنجا می‌نشستند؛ این [جور] نیست. در طول عمر این بزرگوار چهارهزار نفر از ایشان روایت کرده‌اند آن‌طور که حالا در آن کتاب هست، ایشان چهارهزار نفر راوی دارند؛ چهارهزار شاگرد به این معناست؛ نه‌اینکه حالا چهارهزار نفر می‌نشستند پای درس ایشان و ایشان درس می‌دادند.
و ماها دوریم از زندگی ائمه(ع)؛ اطلاعاتمان کم است، هم از کلماتشان، هم از بیاناتشان، روایاتشان و حالات زندگی‌شان.
این قضایایی هم که در روایات ماست و نقل می‌شود که ایشان را بردند پیش منصور و منصور به ایشان شدت خشم نشان داد، ایشان هم گفتند که «یابن‌عمّ! بزرگان، پیغمبران مظلوم واقع شدند، آن‌ها بخشیدند، تو هم ما را ببخش»، این‌ها را بنده به طور قاطع می‌گویم دروغ است؛ به طور قاطع اینها واقعیت ندارد. امام با هیچ‌کس این‌جوری حرف نمی‌زند؛ چه آن وقتی که خطر کشته شدن باشد، چه خطر کشته شدن نباشد. هرچه؛ امام اصلاً این‌جوری حرف نمی‌زند. راوی [این حرف] کیست؟ ربیع؛ راوی‌اش ربیع خادم است! ربیع، خادم منصور است، یعنی همه‌کاره‌ منصور است؛ یک فرد درباریِ دروغگوی مثلاً این‌جوری. این [شخص] آمده نقل کرده که امام صادق(ع) این‌جوری گفت. خب این برای از بین بردن روحیه‌ شیعه ابزار خوبی است دیگر؛ لذا از نقل این‌ها مطلقاً باید اجتناب کرد. بعضی‌ها بیخودی نقل می‌کنند؛ در حالی که این روایات، روایات درستی نیست. ائمه(ع) درس استقامت و درس ایستادگی و درس منطق [می‌دادند]؛ و در سخن گفتن با منطق، استدلال، طرف را گیر انداختند.
شما ببینید حضرت زینب(س) در مجلس ابن‌زیاد، در مجلس یزید چه‌جوری حرف میزند! آن درست است؛ آن خط، خط درست ائمه است. هرکسی ایستادگی کند، در خط این بزرگواران دارد حرکت می‌کند. امروز هم این‌هایی که در غزه، در لبنان دارند ایستادگی می‌کنند، این‌ها در واقع در خط همین ائمه‌ دین، ائمّه‌ هدیٰ(ع) دارند کار می‌کنند. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی