[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۶۹
  • دوره جدید

عصیان عشق‌های لاکچری، روزنامه شیراز نوین

مهدی ارزنده - «رقص روی شیشه» جدیدترین سریال ایرانی است که وارد شبکه نمایش خانگی شده است. سریالی که مهدی گلستانه آن را کارگردانی کرده و سرمایه‌گذار آن نیز بوده است. آخرین فیلم گلستانه در مقام کارگردان «نقطه کور» با بازی محمدرضا فروتن و ‌هانیه توسلی بود که موفقیت چندانی در سینما کسب نکرد. «رقص روی شیشه» مهدی گلستانه همان مشکلات آشنایی را دارد که دیگر سریال‌های شبکه اجتماعی از آن رنج می‌برند. این سریال مانند «عاشقانه» و «نهنگ آبی» در همان قسمت‌های اول، از موقعیت‌ها و شخصیت‌هایی رونمایی می‌کند که سطحی و پرداخت نشده هستند؛ به شکلی که به نظر می‌رسد هیچ زمانی برای دکوپاژ اثر به کار گرفته نشده است. تأکید بی‌خود و بی‌جهت گلستانه بر استفاده از المان‌های سبک زندگی لاکچری، باعث ضعف اثر گردیده است؛ چراکه در دل این سبک از زندگی ما با شخصیت‌هایی مواجه هستیم که تراز صحیحی با موقعیتی که در آن قرار گرفته‌اند، ندارند. شخصیت‌های مکمل فراوانی در «رقص روی شیشه» حضور دارند. لیلی به عنوان دوست صمیمی ‌رعنا و یغما، ماکان که نماینده نسل عشق فضای مجازی به شمار می‌رود، ادریس که عاشق قدیمی ‌است و از راه می‌رسد و بسیاری دیگر که حضورشان خیلی زود در سریال علنی می‌شود. این شخصیت‌ها توانایی تنوع بخشیدن به سریال و گسترش قصه را دارند؛ اما ارتباط آنها با یکدیگر و موقعیت‌هایی که سریال برای پیشبرد داستان مهیا می‌کند، از ضعف مفرط رنج می‌برد که باعث می‌شود سریال جذابیت خود را از دست دهد. آنها بیشتر از اینکه شخصیت باشند، یک تیپ محض به شمار می‌روند. دیالوگ و گفتگوهایی که در سریال شاهد آن هستیم قرابت معنایی با جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، ندارند و حاصل درک نادرست نویسندگان از محیط پیرامونشان است. انتخاب بازیگران نیز یکی از ضعف‌های مشهود سریال محسوب می‌شود. انتخاب مهتاب کرامتی و بهرام رادان به عنوان زوج در فیلم، اشتباه بزرگی بوده؛ چراکه هیچ چیز در مورد این دو بازیگر وجود ندارد که بتواند آنها را به یکدیگر مرتبط نماید. مهرداد صدیقیان هم که نسخی کپی شده از هومن سیدی در سریال «عاشقانه» است، یکی دیگر از انتخاب‌های اشتباه سازندگان سریال است. انتخاب میترا حجار در نقش لیلی که زنی سلطه‌گر است نیز وجه تشابهی با شخصِ میترا حجار ندارد و به طور ساده‌تر باید گفت روحیه حجار به چنین نقشی نزدیک نیست، به همین جهت فاقد توانایی‌های لازم برای زنده نگه داشتن شخصیت لیلی است. «رقص روی شیشه» مانند دیگر سریال‌های شبکه نمایش خانگی، جذابیت را در به تصویر کشیدن سبک زندگی لاکچری یافته است. تصمیمی‌که به خودی خود ایرادی محسوب نمی‌شود؛ اما زمانی که سریال فاقد قوه ابتکار برای خلق موقعیت و اتصال آنها به یکدیگر باشد، سبب می‌شود ارزش سریال کاسته شده و مخاطب آن را پس بزند.

صدف پیکامی‌- سریال رقص روی شیشه از بهمن ماه ۱۳۹۷ از شبکه خانگی منتشر شد. کارگردان این سریال مهدی گلستانه است که پیش از این آثاری چون فاکتور هشت، بگو که رویا نیست و دردسر بزرگ را در کارنامه‌‌ خود داشته است. وی در سریال‌های زیادی دستیار کارگردان و تهیه نیز بوده است. پیش از بررسی و تحلیل سریال رقص روی شیشه، ابتدا به معرفی اجمالی این سریال می‌پردازیم. فیلم‌نامه این سریال به قلم طلا معتضدی نگاشته شده و طرح داستان آن نیز متعلق به ابوالفضل کاهانی است. بازیگران رقص روی شیشه عبارت‌اند از: مهتاب کرامتی، بهرام رادان، بیتا فرهی، امیر آقایی، میترا حجار، مهرداد صدیقیان و هدی زین‌العابدین. همان‌طور که می‌بینیم، بازیگران رقص روی شیشه از بازیگران مطرح و پرطرف‌دار سینما هستند. در نقد رقص روی شیشه می‌توان گفت که کارگردان خواسته با این انتخاب بازیگر طیف زیادی از مخاطبان فیلم و سریال را جذب کند. رقص روی شیشه که می‌توان گفت ملودرامی‌خانوادگی-اجتماعی است، ابتدا زندگی زوجی به نام رعنا (مهتاب کرامتی) و یغما (بهرام رادان) را روایت می‌کند که این زندگی دچار پیچیدگی‌ها و فراز و نشیب‌هایی می‌شود. تاکنون پنج قسمت از این سریال منتشر شده و می‌توان گفت که از آن استقبال متوسطی شده است. شاید پیش‌بینی تهیه کننده و سازنده‌‌ این سریال پیش از انتشار سریال، خوشبینانه‌تر بوده است. همان‌طور که مخاطبان نیز پیش‌بینی بهتری از استقبال این سریال داشتند. در معرفی سریال رقص روی شیشه آنچه بیش از هر چیز جلب نظر می‌کند، تمایل کارگردان به شخصیت‌پردازی و رابطه‌های میان آن‌ها بوده است. در این سریال تلاش بر این بوده است که روابطی خاص و عجیب میان خانواده و دوستان را شاهد باشیم.
خلاصه قسمت اول تا ششم
داستان از این قرار است که در قسمت نخست سریال ما به عنوان مخاطب متوجه می‌شویم که رعنا بازیگری مشهور بوده که که در ده سال گذشته به خاطر همسرش که راضی نبوده او بازیگر باشد، شغل خود را کنار گذاشته است. او اکنون پس از ده سال می‌خواهد به عرصه‌ بازیگری بازگردد؛ اما پنهانی این کار را انجام می‌دهد. شوهر او توسط دوست صمیمی‌اش متوجه محل کار رعنا می‌شود و به آنجا می‌رود. اختلاف رعنا و یغما اوج می‌گیرد. رعنا که تازه فهمیده باردار است و می‌خواهد روز تولد یغما خبر پدر شدن را به او بدهد، در شب تولد یغما بچه‌اش را ناخواسته سقط می‌کند. در همان قسمت است که یغما به صورت موقت مفقودالاثر می‌شود و مشکلات مهم از همین جای داستان آغاز می‌شود. رعنا در غیاب یغما می‌ماند و دردسرهای فراوان مالی و معنوی که بر سر وی ریخته است. رعنا با ابعاد تازه‌ای از زندگی یغما آشنا می‌شود. پس از ناپدید شدن یغما است که طلبکارها یکی یکی پیدا می‌شوند و مشخص می‌شود که یغما ورشکست شده و فراری است. در این بین، رعنا یک دلباخته‌‌ قدیمی ‌دارد که دشمن یغما است و از طریق دوست صمیمی ‌رعنا، لیلی (میترا حجار) در زندگی وی نقشه‌هایی پیاده می‌کند. طرف دیگر داستان، همین روابط پیچیده‌‌ شخصیت‌ها و خانواده‌ها است که این داستان را گونه‌ای به سمت مافیایی شدن می‌برد. یغما وکیلی دارد که به نظر می‌رسد به صورت پیچیده‌ای می‌خواهد او را از مخمصه نجات دهد. در قسمت سوم به بعد، هرچه بیشتر با خانواده‌‌ رعنا و خواهر و برادرهای وی آشنا می‌شویم، به نظر می‌رسد که رازهایی در این خانواده نیز وجود دارد که در زندگی کنونی آن‌ها تأثیر گذاشته است. خواهر رعنا که دریا (هدی زین‌العابدین) نام دارد در واقع همسر برادر یغما است. سیاوش برادر یغما (حامد کمیلی) که فردی معتاد به مواد مخدر و قمار است، همسر خود یعنی خواهر رعنا را نیز معتاد کرده است. در میان تمام شخصیت‌های ذکر شده، داستان‌های مرتبطی وجود دارد که قرار است پیچیدگی ماجرا و روایت را بیشتر کند؛ اما شاید با نحوه‌‌ پیچیده شدنش تنها داستان را باورنکردنی‌تر می‌کند. برای مثال، از قسمت دوم به بعد با شخصیت ادریس (امیر آقایی) مواجه می‌شویم که همسری از دارودسته‌‌ مافیایی و مرموزی دارد. او همان‌طور که گفته شد، عاشق رعنا بوده و هست. وی تمام زندگی خود را صرف کنجکاوی و دخالت در زندگی رعنا می‌کند و به نظر می‌رسد که می‌خواهد از یغما انتقام بگیرد. اما رفتار او با شغلی که دارد و اتفاق‌هایی که رقم می‌زند تناقض‌هایی دارد که البته امید است در قسمت‌های آتی برای این تناقض و گاهی اغراق‌ها توجیه مناسبی در داستان سریال شکل بگیرد. نکته‌‌ جالب دیگر اینجاست که بین رعنای اول داستان که زندگی نسبتاً آرام و بی‌دغدغه‌ای داشته تا رعنای پرمشغله‌‌ وامانده در مشکلات، هیچ تغییر به وجود نمی‌آید. این اتفاق درباره‌‌ تمام شخصیت‌های سریال افتاده است. آن‌ها هیچ‌کدام دچار تغییر نمی‌شوند و تا انتهای قسمت ششم همان آدم‌ها هستند که اتفاق‌های عجیب و بزرگی در اطرافشان می‌افتد بدون آنکه در برخورد و واکنش‌هایشان اندک تغییری رخ دهد. شاید به همین علت است که می‌توان در بررسی و تحلیل رقص روی شیشه، بزرگ‌ترین نقطه ضعف آن را دوری از مخاطب دانست. مخاطب به راحتی می‌تواند سریال و داستان را دنبال کند اما تنها این کافی است؟! شاید مهم‌تر از دنبال کردن، ارتباط برقرار کردن مخاطب با داستان و شخصیت‌ها است که بعید به نظر می‌رسد هیچ کدام از شخصیت‌های این سریال توانایی ایجاد ارتباط عمیق با مخاطب خود را داشته باشند.
قسمت‌های هفتم و هشتم سریال رقص روی شیشه
در ادامه سریال رقص روی شیشه، آنچه بیش از هر چیز جلب توجه می‌کند، تند شدن ریتم داستان است. مقدمه‌چینی، معرفی و تفهیم موقعیت دیگر به پایان رسیده و شخصیت‌ها در حال عمل کردن به رفتارهایی هستند که باید انجام دهند. در قسمت هفتم سریال، رعنا تمام وسایل خانه‌ خود و یغما را به حراج گذاشته است. ماکان که کافه‌اش از وقتی پخش کننده‌ مواد مخدر را بیرون کرده، خالی و بدون مشتری است. کامران که رفتارش مرموز است شک رعنا را برانگیخته تا اینکه ماکان از طریق شبکه‌های اجتماعی پی به راز برادر تازه‌واردش می‌برد. همسر کامران او را رها کرده و حالا کامران با کودک خود به خانه‌ مادرش آمده است. از طرف دیگر، کامران و رعنا به دنبال دریا به خانه‌ او می‌روند؛ ولی می‌بینند که او در اثر سوءمصرف مواد مخدر بیهوش شده. آن‌ها دریا را به خانه‌ مادرشان می‌آورند؛ اما او دوباره فرار می‌کند. او را در پارک به دلیل درگیری دستگیر می‌کنند. در این میان، رعنا متوجه می‌شود یغما در شمال کشور است و با کامران به دنبال او می‌روند. اما پیش از نشان داده شده که یغما با قاچاقچی مسافر می‌خواهد از طریق دریا از کشور خارج شود. آن‌ها یغما را پیدا نمی‌کنند. یغما نیز که از طریق عکس فهمیده رعنا در حال بازی در فیلم دشمنش ادریس است، به شدت از رعنا عصبانی می‌شود. سپس دریا به وسیله‌ کمک فردی ناشناس از زندان بیرون می‌آید، با سیاوش همسرش در خانه‌ مردی که سیاوش بازی قمار را به او باخته قرار می‌گذارد. مرد، سیاوش را به بهانه‌ای به بیرون می‌فرستند و وقتی دریا می‌آید، می‌خواهد به او تجاوز کند. دریا به او چاقو می‌زند و فرار می‌کند. سیاوش بازمی‌گردد و متوجه ماجرا می‌شود. او ضربات متعددی را بر بدن مرد قمارباز وارد می‌کند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی