[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۷۳۴
  • دوره جدید

وعده تأمین اجتماعی برای حل مشکل بیمه‌ رانندگان تاکسی و اتوبوس، روزنامه شیراز نوین

مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی ‌و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به مشکلات بیمه‌ای تاکسیرانان و اتوبوسرانان گفت: با مکاتبات اخیر این قول داده شده است که بیمه تأمین اجتماعی برای این حوزه‌ها ادامه پیدا کند.
مرضیه حصاری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه بیمه تأمین اجتماعی تاکسیرانی و اتوبوسرانی دچار مشکل شده است، اظهار کرد: تأمین اجتماعی می‌گوید که سهم بیمه‌اش را از هدفمندی یارانه‌ها نگرفته است و این بیمه‌ها تا مرحله قطع شدن رفت؛ اما با مکاتبات اخیر این قول داده شده است که بیمه تاکسیرانی و اتوبوسرانی ادامه پیدا کند و افراد جدید هم بیمه شوند.
وی در ادامه صحبت‌هایش به برنامه‌های دفتر حمل‌ونقل عمومی ‌و ترافیک شهری سازمان شهرداری‏‌ها و دهیاری‌‏های کشور اشاره کرد و گفت: یکی از وظایف ما این است که قوانین و مصوباتی که مجلس و دولت در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی‌ مشخص کرده است را به ثمر برسانیم و قانون بالادستی ما در حوزه حمل و نقل، «قانون توسعه حمل و نقل عمومی ‌و مدیریت مصرف سوخت» است. مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی ‌و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افزود: این قانون در سال 86 نوشته و ابلاغ شد و قانون مادر در حوزه حمل و نقل شهری است. در سال‌هایی که این قانون نوشته شد تأکید بر استفاده بیشتر از مصرف گاز بود و قرار بود سهم حمل و نقل عمومی ‌در کل کشور به 75 درصد برسد و در همین راستا نیز کمک‌هایی از جانب دولت برای شهرداری‌ها صورت گیرد که متأسفانه محقق نشد و چون شهرداری‌ها نیز در بحث مالی با مشکلاتی مواجه بودند در حوزه حمل و نقل نیز با کمبود بودجه مواجه شدیم.
وی تصریح کرد: حمل و نقل عمومی ‌به نوعی خدمات است که در دنیا برای این نوع خدمات سوبسیدی از جانب دولت داده می‌شود ولی اگر دولت در این زمینه کمک نکند و شهرداری‌ها هم برای حوزه حمل و نقل عمومی، کمک یارانه‌ای در نظر نگیرند، حمل و نقل عمومی ‌به‌هدف اصلی خود که همان برقراری عدالت اجتماعی است نخواهد رسید و طبیعتاً قشر کم‌درآمدی که بهره‌برداران اصلی این خدمات هستند، از استفاده بازمی‌مانند.
به گفته وی، تاکسی در دنیا به عنوان خدمات لوکس است و به جز چند کشور باقی کشورها از آن به عنوان حمل و نقل عمومی ‌استفاده نمی‌کنند؛ اما در کشور ما از ابتدا و به شکل سنتی تاکسی به عنوان حمل و نقل عمومی ‌بوده و تا به امروز نیز باقی مانده است و حدود 300هزار نفر هم از این  طریق امرار معاش می‌کنند. همچنین مردم نیز به این شیوه عادت کرده‌اند. بنابراین شاید در بلندمدت بتوان سهم تاکسی را از حمل و نقل عمومی ‌کم کرد؛ البته در قانون سهم تاکسی 25درصد از  سهم حمل‌ونقل عمومی ‌است که در بعضی شهرها هم این مقدار به 30درصد می‌رسد.
حصاری در پاسخ به این سؤال که آیا نظارتی بر بی‌نظمی ‌در برخی خطوط که بعضاً منجر به اخذ کرایه بیشتر از مسافران می‌شود وجود دارد یا خیر؟ گفت: اگر در خطوطی برخلاف قانون کرایه بیشتری از مسافران دریافت شود تخلف بوده و باید پیگیری شود؛ اما اگر نرخ کرایه دریافت شده مصوب شورای شهر باشد قطعاً چکش‌کاری بسیاری شده است تا به‌نفع مردم و بهره‌برداران اصلی باشد.
 مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی‌ و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در بخشی دیگر از صحبت‌هایش به نصب تاکسی‌متر در تاکسی‌ها نیز اشاره کرد و گفت: در بعضی شهرها تاکسی‌متر بر تاکسی‌ها نصب شده است. اما دلیل اینکه در برخی شهرها از تاکسی‌متر استفاده نمی‌شود آن است که خود رانندگان نیز استفاده نمی‌کنند و حتی مردم هم گاهی اوقات تصور می‌کنند اگر کرایه با تاکسی‌متر محاسبه شود بیشتر خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: معتقدم بایستی در حوزه حمل و نقل عمومی ‌به خصوص تاکسیرانی از اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای موجود استفاده شود و تلاش داریم از این طریق نظم بیشتری به این حوزه بدهیم که البته این نظم نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی