سرنوشت شیراز، روزنامه شیراز نوین
سرنوشت شیراز
شاید سرنوشت ترافیکی پایتخت در انتظار اهالی شهرراز باشد. بسیاری از خیابانهای شهر دیرینه شیراز، دیگر مجالی برای گسترش ندارند و تناسب چندانی میان اتومبیلهای ورودی به چرخه حملونقل و ظرفیت بزرگراهها و خیابانها دیده نمیشود. در ساعات اوج رفتوآمد، ازدحام اتومبیلها به اوج خود رسیده و بحران شلوغی تا حدود زیادی تداعیگر وضعیت تهران با همه مشکلات روزافزونش است. از آنجا که گرههای ترافیکی شهر بهصورت خزنده و زیرپوستی گسترش مییابند، بسیاری از شهروندان متوجه بارقههای منفی آن نشده و رفتهرفته به ازدحام اتومبیلهای شخصی در مرکز شهر و گذراندن ساعات طولانی در پیچوخمهای متروپلیس عادت میکنند. این در حالی است که انرژی فراوانی از شهروندان در این مسیرها به هدر میرود و عموم جامعه، تاوان سنگینی برای آن پس خواهند داد.
یکی از دلایل اصلی شکلگیری گرههای ترافیکی در مرکز شهر، به تجمع پزشکان و مراکز پزشکی در این منطقه بازمیگردد. متأسفانه بسیاری از متولیان جامعه درمانی در بخش خصوصی ترجیح میدهند در خیابانهای قدیمی و سنتی شهر به فعالیت پرداخته و تمایل چندانی به خرق عادت در این زمینه ندارند. نتیجه کار چنان شده است که خیابان زند و فرعیهای آن، به مرکزی برای گرههای کور ترافیکی بدل شوند.
شکلگیری دهکده سلامت فارس
شاید شکلگیری دهکده سلامت فارس بتواند قدمهای مؤثری برای حل ازدحام در مرکز شهر بردارد و انرژی کمتری از ساکنان تلف شود. در نظر داشته باشیم که شهر شیراز به دلیل حضور پزشکان حاذق به پایتخت پزشکی خاورمیانه بدل شده است و جمعیت انبوهی از دامنه جنوب کشور و کشورهای حاشیهنشین خلیج، برای مداوا و بهرهمندی از خدمات پزشکی زیبایی مسافر شهرراز میشوند. به همین منظور، باید راهکارهایی را مدنظر قرار داد تا تبعات منفی اینگونه مهاجرتها بر دوش شهروندان سنگینی نکند و شاهد به بار نشستن بحرانهای پایتخت در شیراز نباشیم.
سهم مراکز تجاری و اداری و درمانگاههای تخصصی هم در افزایش گرههای ترافیکی شهر کم نیست. با نگاهی گذرا بر خیابانها، با تعداد زیادی از مجموعههای بزرگ تجاری روبهرو میشویم که بار ترافیکی مراجعهکنندگان را به خیابانهای شهر و کوچهپسکوچههای مجاور تحمیل میکنند.
به راستی چه تفکری بر اندیشه گروهی از مسئولان پیشین شهری حکمفرما بوده که بدون در نظر گرفتن پارکینگ، حکم به فعالیت مراکز بزرگ تجاری دادهاند و چرا بسیاری از مراکز بزرگ تجاری و درمانی، با منفعتطلبی رادیکالی به فکر انبوهی از مراجعهکنندگان نبوده و نیستند.
امروزه بسیاری از شهروندانی که در اطراف اینگونه مراکز قرار دارند، با مشکلات عدیده روحی و جسمی مواجه شدهاند و هیچکس حاضر به خریداری مایملک آنها حتی با قیمتهای اندک هم نیست. خوشبختانه در سالهای اخیر مجموعه شهرداری و راهنمایی و رانندگی و دیگر نهادهای ذیربط به این مسئله توجه زیادی دارند؛ اما غفلت گذشتگان یکی از دلایل اصلی شکلگیری گرههای ترافیکی شیراز و ناخرسندی شهروندان است.
یکی دیگر از دلایل شکلگیری گرههای ترافیکی، به نبود توازن میان پدیده فرهنگسازی و توسعه زیرساختها باز میگردد. تا به امروز هزینههای بسیاری برای افزایش خطوط مترو و نوسازی ناوگان حملونقل عمومی شیراز صورت گرفته و این در حالی است که چنین تلاشهایی باید دارای عقبه و پشتوانه فرهنگسازی و دعوت از شهروندان برای استفاده از وسایل حملونقل عمومی باشد.
با نگاهی اجمالی، در خواهیم یافت که تعداد اتومبیلهای تکسرنشین در مرکز شهر شیراز کم نیست و چنانچه فرایندهای تبلیغاتی مستمر و مؤثری در این زمینه شکل گرفته بود، با مشکلات کمتری روبهرو بودیم.
درنهایت، به نظر میرسد برای حل بحرانهای ترافیکی شیراز باید راهکارهای سختافزاری و نرمافزاری را بهصورت موازی در دستور کار قرار داد و از مواهب آن بهصورت توأمان بهرهمند شد. امروزه قسمتی از ظرفیتهای مترو شیراز به دلیل خلأهایی که در زمینه فرهنگسازی و تبلیغاتی وجود دارد، با استقبال شهروندان روبهرو نمیشود و همه اقشار جامعه آنچنان که شایسته است، از ناوگان حملونقل عمومی استفاده نمیکنند. این در حالی است که سرمایهگذاریهای سنگینی در این زمینه انجام شده و شیوع استفاده از تمامی ظرفیتهای مترو و اتوبوسها به سود شهر و شهروندانش است.
برای گریز از سرنوشت ترافیک پایتخت باید اقدامات همهجانبهای را در دستور کار قرار داد. آلودگی هوا، شیوع بیماریهای تنفسی، ازدیاد افسردگی، وفور سرب، اتلاف انرژی، افزایش سکتههای قلبی و مغزی، فقط گوشهای از آسیبهای گرههای ترافیکی است که بر پایتخت سایه افکنده است. در صورت غفلت و بیمبالاتی ما، شاید سرنوشت ترافیکی پایتخت در انتظار اهالی شهرراز هم باشد.
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
خبرهای تصادفی روزنامه شیراز نوین