سنگ بوروکراسی، سد توسعه فارس، روزنامه شیراز نوین
سعیدرضا امیرآبادی- شیرازنوین
عضو هیئت نمایندگان و رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی فارس گفت: استان فارس به دلیل ضعف زیرساختهای ریلی، از سهم اندکی در حملونقل ریلی کشور برخوردار است.
سهراب شرفی در جلسه کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی فارس با موضوع بررسی مشکلات حملونقل ریلی استان فارس که با حضور هادینژاد، مدیرکل بازرگانی راهآهن جمهوری اسلامی ایران و سایر اعضای آن در این اتاق برگزار شد، بیان کرد: نبود خطوط مؤثر، اتصال ضعیف به شبکههای ملی و کمبود ایستگاههای باری، موجب کندی توسعه اقتصادی و افزایش هزینههای حملونقل در استان شده است.
وی افزود: فاصله استان فارس تا مرزهای کشور زیاد است و بهترین راه حمل کالا راهآهن و استفاده از خطوط ریلی است. البته احداث بارانداز و ایجاد فضای دپو کالا از اساسیترین نیازهای استان فارس میباشد و متمرکز شدن در یک سایت باعث بهبود فرایند خواهد شد.
شرفی اظهار داشت: از ابتدا سیاست اجرای پروژههای شهرکهای صنعتی در بحث مکانیابی و جانمایی اشتباه بوده است. معمولاً احداث شهرکهای صنعتی باید در کنار جادههای بینالمللی و خطوط ریلی باشد. جایگاه شهرک صنعتی بزرگ شیراز نه از نظر مکانی و نه از نظر امکانات بهدرستی دیده نشده است.
وی اضافه کرد: اگر شهرک صنعتی روبهروی پالایشگاه شیراز احداث شده بود، هم در کنار جاده بینالمللی و هم خط ریلی بود، هم از نظر آب در مسیر خط آبرسانی سد درودزن بود، هم از نظر آبوهوایی جهت احداث منازل مسکونی کارگران مناسب بود و هم زمینه احداث سایت باربری فراهم میگردید.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: استان فارس به عنوان مرکز تجارت جنوب کشور نیاز مبرم به توسعه ریلی در خصوص حملونقل کالاهای سنگین دارد؛ اما با وجود بوروکراسی و قوانین دستوپاگیر و غیرکارشناسی تاکنون به این هدف نرسیدهایم.
شرفی عنوان داشت: باید در جهت پالایش قوانین تلاش کنیم. ما در کشور سرمایههای فراوانی داریم؛ اما نیازمند بسترسازی و داشتن دانش اقتصادی هستیم. باید از فرار سرمایه جلوگیری و از سرمایهگذاران استقبال کنیم.
در ادامه این جلسه، عابدین هادینژاد مدیرکل بازرگانی راهآهن جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: ارائه قابلیتهای حملونقل ریلی و خطوط راهآهن، شناخت انواع واگنها و معرفی حملونقل ریلی به تجار و بازرگانان اهمیت دارد.
وی افزود: طبق دستور مقام معظم رهبری در سیاستهای کلی نظام، گسترش خطوط راهآهن تکلیف شده است؛ به این صورت که ۳۰ درصد حمل بار به بخش حملونقل ریلی انتقال یابد و حمل بار بهوسیله خطوط راهآهن جمهوری اسلامی ایران در جهت توسعه از ۱۱ درصد به ۳۰ درصد افزایش باید.
هادینژاد اظهار داشت: از جمله مشکلات کلی راهآهن میتوان به کمبود لوکوموتیو، مشکل در تأمین قطعات تعمیری، مشکل تأمین ناوگان کشنده، تحریمهای ظالمانه و... میباشد که با پیگیری این مشکلات امسال توانستیم اعتبارات و بودجه بیشتری دریافت نماییم.
وی اضافه کرد: همچنین قراردادهایی با بخش خصوصی در خصوص تأمین ریل بسته شده است که سرمایهگذاران کوچک و بزرگ در مبحث ریلی استقبال نمودند. جهت رو به توسعه و رشد بدون کمک سرمایهگذار بخش خصوصی ممکن نیست.
هادینژاد ادامه داد: ما نگاه جادهستیزی نداریم؛ جاده و ریل مکمل یکدیگر هستند. در جهت رقابت سالم باید تفکیک سیاستگذاریهای ریل و جاده در وزارتخانه صورت پذیرد. از جمله مزایای حمل با ریل میتوان به مصرف سوخت کمتر (ریل یکششم جاده سوخت مصرف میکند)، حمل بارهای بلند برای ریل با سوخت کمتر و بار کوتاه (مسیرهای کوتاه) برای جاده اشاره کرد.
وی عنوان داشت: قابلیت حمل کالاهای ترافیکی با قیمت ارزان در زمان کمتر نسبت به جاده را نیز داریم. بارهای ترافیکی به جاده خسارت میزنند، ایجاد ترافیک، هزینه بالا، عدم ایمنی کافی، مصرف سوخت بالا و پاک نبودن این مدل حملونقل از مشکلات حملونقل کالاهای سنگین بهصورت جادهای است. نرخ حمل ریلی باید حداقل ۵ درصد زیر نرخ حمل جادهای شود.
هادینژاد از ایجاد ادارهکل لجستیک با هدف ایجاد دهکده و شهر لجستیک در فارس خبر داد و تصریح کرد: اگر پایانه لجستیک ساخته شود، تجار نیز تعهد بدهند که کالا آورده شود. سرمایهگذار خودش بهصورت شخصی و خصوصی نیز میتواند انبار، بارانداز و پایانه لجستیک بسازد. ما نیز در قسمت رساندن ایمن و سریع کالا و تعدیل نرخ تعهد میدهیم. همچنین در خصوص نقص در احداث خطوط ریلی، عدم اتصال خطوط به پتروشیمیها، شهرکهای صنعتی و کارخانههای فولاد و سیمان و...، سیاستگذاری جدید راهآهن جمهوری اسلامی ایران جهت حل این مشکلات میباشد.
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
خبرهای تصادفی روزنامه شیراز نوین