[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۳۹۸
  • دوره جدید

اول اخطار، بعد پیگیری قانونی هر ۲۰۰ واحد مسکونی، یک مدرسه، روزنامه شیراز نوین

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش، گفت: انبوه‌سازان تکالیف خود را در باب مدرسه‌سازی انجام دهند. در این خصوص ترک فعل آن‌ها را پیگیری می‌کنیم.
علی فرهادی که به منظور سفر به شهرستان فسا به استان فارس وارد شد، در بدو ورود در جمع مدیرکل و اعضای شورای معاونین و مسئولین بودجه، خدمات، امور اداری و تعاون اداره‌کل و ادارات آموزش‌وپرورش نواحی چهارگانه شیراز، صدرا و عشایری در باشگاه فرهنگیان شماره یک شیراز، با تبریک میلاد حضرت امام رضا(ع)، اظهار کرد: مردم استان فارس مردمی شجاع، ادیب، هنرمند و بافرهنگ هستند و این استان مهد تمدن و تاریخ کشور است و افتخار میزبانی از سلاله اهل بیت(ع) را دارد. معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش ادامه داد: در مواجهه با بحران‌ها در حوزه نیروی انسانی، مسائل مالی یا سایر موارد، از یک سال و نیم گذشته ابتدا باید با برنامه‌ریزی از بحران خارج می‌شدیم، سپس زمینه‌های ایجاد بحران را از بین برده و در ادامه با برنامه‌ریزی متناسب امور را مدیریت کنیم. وی گفت: از جمله این موارد می‌توان تثبیت نسبی تأمین نیروی انسانی و پرداخت عمده بدهی‌ها را برشمرد.
توجه به آموزش‌وپرورش، تضمین آینده کشور
وی همچنین با اشاره به اینکه آینده هر کشوری از میزان توجه به آموزش‌وپرورش قابل‌پیش‌بینی است، گفت: نزدیک به نیمی از کارمندان دولت در آموزش‌وپرورش هستند؛ لذا فرایند بسیار سنگینی در بحث مالی و پشیبانی در این دستگاه بزرگ داریم.
فرهادی گفت: آموزش‌وپرورش چشمه جوشان مهم‌ترین ثروت کشور، یعنی نیروی انسانی است. وی اضافه کرد: از مهم‌ترین حلقه‌های گمشده نظام حکمرانی، مسئله وفاق بود که خوشبختانه دولت چهاردهم این مهم را محقق کرده است؛ لذا با وفاق و همدلی بین دستگاه‌ها بسیاری از موانع برطرف می‌شود. فرهادی خاطرنشان کرد: جذب نیرو با حجم بالا از طریق کانون‌های ارزیابی کاری دشوار بوده و متناسب با حجم بالای تعداد افراد موردهدف برای جذب نیست؛ لذا تغییراتی در نحوه جذب نیروی انسانی از طریق آزمون انجام شده و سهم آزمون کتبی و شاخصه علمی در پذیرش افراد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: در قالب ماده ۲۸ و بر اساس مجوزهای صادره از سازمان امور استخدامی، در سال جاری، ۸۵هزار نیرو را در قالب دانشجو معلمان دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی جذب خواهیم کرد.
عضو شورای معاونان وزارت آموزش‌وپرورش گفت: اصلاحاتی در احکام کارکنان با رویکرد بهبود پرداخت‌ها در حوزه‌های مدیریتی و همچنین تلاش برای توسعه دامنه رتبه‌بندی به افراد اداری از جمله مواردی است که در دستور کار قرار دارد. وی از تلاش برای ارتقای میزان پوشش‌های بیمه‌ای خبر داد و عنوان کرد: امسال بیش از ده‌هزار نیروی خدماتی استخدام خواهند شد که البته جذب نیروی جوان در این فرایند موردتوجه خواهد بود. فرهادی اذعان کرد: انبوه‌سازان موظف‌اند به‌ازای احداث هر ۲۰۰ واحد مسکونی، یک مدرسه احداث کنند و با تجهیز کامل به آموزش‌وپرورش تحویل دهند؛ در غیر این صورت مدیران آموزش‌وپرورش باید مطالبه‌گری کنند و در صورت لزوم این ترک فعل را به نهادهای نظارتی اعلام نمایند. معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش افزود: در بحث اسکان باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که معلم هنگام سفر از بابت اسکان خود آسوده‌خاطر باشد. وی ادامه داد: مهم‌ترین ثروت هر کشور منابع انسانی آن کشور است و البته ظریف‌ترین و سخت‌ترین کارها، تربیت نیروی انسانی است و این وظیفه خطیر بر عهده آموزش‌وپرورش و ‌معلمان آن است که نیاز به همت مضاعف دارد. فرهادی اضافه کرد: پرداخت فوق‌العاده ویژه و فوق‌العاده خاص کارکنان را در دستور کار قرار خواهیم داد. اهتمام وزیر آموزش‌وپرورش اجرای برنامه هفتم پیشرفت است. اجرای جدول ۲۰ و جدول ۱۶ قانون برنامه هفتم پیشرفت از اولویت‌های وزیر آموزش‌وپرورش است و باید تلاش کنیم متناسب با تکالیف مصرح در برنامه، منابع لازم را نیز جذب و تأمین کنیم.
آموزش‌وپرورش، اولویت اول دولت وفاق ملی 
فرهادی خاطرنشان کرد: امروز عزم رئیس‌جمهور و دولت وفاق ملی، تحقق عدالت آموزشی است و از ابتدای دولت تاکنون ۲۸ جلسه کارشناسی با مدیریت مستقیم آقای رئیس‌جمهور برگزار شده است و این میزان از توجه و نگاه رئیس دولت به آموزش‌وپرورش تاکنون بی‌نظیر است. مدیرکل آموزش‌وپرورش فارس هم در این جلسه اظهار کرد: تسویه و به‌روز کردن بخش اعظمی از مطالبات فرهنگیان اتفاق خوبی است که امیدواریم استمرار پیدا کند. محسن کلاری افزود: استان فارس نیز در راستای همین سیاست توانسته گام‌های ارزشمندی بردارد. خاطرنشان می‌شود، در این جلسه که بیش از سه ساعت به طول انجامید، اعضای شورای معاونین و مسئولین بودجه، خدمات، امور اداری و تعاون اداره‌کل و ادارات آموزش‌وپرورش نواحی چهارگانه شیراز، صدرا و عشایری به بیان مسائل، مشکلات و پیشنهادات خود پرداختند. کمبود نیروهای خدماتی و سرایدار مدارس، ضرورت سامان‌دهی موضوع ثبت‌نام دانش‌آموزان، تقویت سرانه مدارس، مشکل پرداخت قبوض خدماتی، کمبود فضای آموزشی، نبود پست‌های موردنیاز ادارات، تراکم شدید برخی کلاس‌ها خصوصاً در کلان‌شهر شیراز، ضرورت توانمندسازی معلمان، به‌ویژه دبیران مدارس غیردولتی، عدم پرداخت حق مأموریت‌ها، تأخیر در پرداخت‌های بیمه‌ای، عدم ساخت مدرسه در طرح مسکن ملی، تعیین تکلیف نیروهای سوادآموزی، نیاز مبرم برخی مدارس به بازسازی، عدم تمایل نیروها برای اشتغال در حوزه‌های اداری، ضرورت تعلق فوق‌العاده ویژه به همه کارکنان آموزش‌وپرورش، حذف برخی پست‌های اداری موردنیاز، رفع نواقص فرایند اسکان فرهنگیان به ویژه در ایام نوروز، توسعه ظرفیت اسکان مهمانان به‌ویژه در شیراز، ضرورت تجهیز محل‌های اسکان، برداشت از حساب آموزش‌وپرورش از سوی سایر دستگاه‌ها، فرسودگی ساختمان‌های اداری، ضرورت به‌روز کردن نرم‌افزارها و تجهیزات سخت‌افزاری الکترونیکی، لزوم اصلاح قوانین حوزه مالی، رتبه‌بندی همکاران اداری، تعلق پاداش ویژه نیروهای دارای خدمت بیش از سی سال به همکاران حوزه ستادی، سامان‌دهی اموال، توجه به رفاهیات فرهنگیان و... از جمله موارد مطرح‌شده در این جلسه بود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی