[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۷۵۲
  • دوره جدید

با تصویب شورای شهر شیراز‌: ناوگان اتوبوسرانی نوسازی می‌شود ، روزنامه شیراز نوین

 پیمان کشاورز-گروه خبر
 سرانجام پس از گذشت بیش از هشتاد روز، گزارش کارشناسی بررسی علل و عوامل وقوع سیل پنجم فروردین‌ماه‌98 شیراز که منجر‌به فوت 21‌تن از هموطنان و همچنین زخمی شدن عده‌ای دیگر و بروز خسارات مالی شد، روز گذشته در صحن علنی شورا توسط سیدعبدالرزاق موسوی رئیس کمیته حقیقت‌یاب شورا قرائت شد. در این گزارش 58‌صفحه‌ای که توسط هیئت کارشناسان رسمی دادگستری استان فارس تهیه شده به تفصیل پیرامون حادثه سیل و چگونگی شکل‌گیری آن صحبت شده و آنچه که مورد توجه بود در صفحات پایانی گزارش قید شده بود: مقصران و میزان حق‌السهم آنان از خطاهای انسانی شکل‌گرفته در بروز حادثه سیل نوروز 98.
در‌صدر جداول ارایه شده شهرداری شیراز در ادوار مختلف با سهم 53درصدی بیشترین میزان خطا را به‌خود اختصاص داده است. البته بخش عمده‌ای از این سهم مربوط به مدیریت شهرداری شیراز در فاصله سال‌های 66 تا 68‌بوده است.یعنی همان سالی که طرح مطالعات تکمیلی در حوزه آبریز دروازه قرآن انجام و اجرایی شده است. ظرفیت ناکافی مجرای زیرسطحی و همچنین اجرای غیرمنطبق پروژه در قیاس با طرح اولیه و عدم دریافت مجوز و تأییدیه از وزارت نیرو از جمله دلایل خطای شهرداری در بازه زمانی سال‌های 66 تا 68 عنوان شده است. اما عدم اجرای طرح‌های تکمیلی بعدی، عدم تهیه طرح خطرپذیری شهر در مواجهه با سیل و عدم ایجاد ساختار قانونی ستاد مدیریت بحران در شهرداری نیز از جمله دلایل دیگری بود که شهرداری شیراز در ادوار مختلف بدون اعتنا به آن موجب بروز این پدیده شد. 
دومین سازمان مقصر اداره کل راه و شهرسازی فارس در ادوار مختلف بوده است که سهم این سازمان نیز 11درصد عنوان شد. شرکت آب منطقه‌ای فارس در ادوار مختلف با 8.5درصد، استانداری فارس در ادوار مختلف با 6‌درصد، نیروی انتظامی با 5‌درصد در بازه زمانی ادوار مختلف و اداره کل هواشناسی فارس در زمان وقوع سیل با 4درصد نیز به ترتیب در سایر رتبه‌ها قرار داشتند. اما یکی از مقصرانی که جلب توجه می‌کرد رانندگان وسایل نقلیه و عابران پیاده حاضر در محل در زمان وقوع سیل بود که میزان سهم آنان از خطاهای انسانی 3درصد عنوان شد. اما سازمان مدیریت بحران کشور با دو‌درصد، سازمان برنامه و بودجه کشور با 2‌درصد و شرکت آبفای شیراز با 1.5‌درصد سایر مقصران شناخته شده توسط این گزارش بودند.
اما در این جلسه دو لایحه شهرداری شیراز نیز به تصویب اعضا رسید. ابتدا لایحه دوفوریتی مبنی بر اعطای مجوز به شهرداری جهت انعقاد قرارداد تعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی 6هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت قطار شهری سال‌97 مورد تصویب اعضا قرار گرفت تا شهرداری شیراز جهت تأمین منابع مالی موردنیاز تکمیل خط یک و اجرای بخشی از خط دو قطار شهری با کمک شرکت تأمین سرمایه بانک ملت اقدام نماید. اعضای شورا همچنین با لایحه‌ی شهرداری مبنی بر اصلاح مصوبه انعقاد قرارداد با بانک شهر به میزان 5هزار میلیارد ریال در چارچوب پروژه‌های مصوب در بودجه شهرداری اقدام کند.
اما شهرداری یک لایحه یک‌فوریتی جهت تکمیل سامانه خطوط اتوبوسرانی شیراز با انتشار اوراق مالی اسلامی نیز ارایه داده بود که مورد تصویب اعضا قرار گرفت. با تصویب این لایحه به شهرداری اجازه داده می‌شود به منظور توسعه ناوگان حمل و نقل درون شهری نسبت به انتشار اوراق مالی اسلامی به مبلغ 3300میلیارد ریال برای خرید اتوبوس به استناد قانون بودجه‌98 با بازپرداخت 50درصد اصل و سود توسط دولت و 50‌درصد اصل و سود توسط شهرداری اقدام کند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی