[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۰۲۶
  • دوره جدید

۳۳دقیقه، روزنامه شیراز نوین

شیرازنوین- سعیدرضا امیرآبادی

amirabadi_shznvn@yahoo.com

هر 33دقیقه یک‌نفر در تصادفات رانندگی ایران کشته می‌شود. شاید مردم و مسئولان با مطالعه آمار و ارقام متوجه وخامت ماجرا شوند و اقدامات اساسی و تأثیرگزاری را در دستور کار قرار دهند. 
میزان قربانیان تصادفات جاده‌ای در ایران به‌مراتب از تلفات جنگ، حوادث طبیعی، مصرف موادمخدر، مشروبات الکلی، سوانح هوایی و موارد مشابه بیشتر است و آمار و ارقام تکان‌دهنده‌ای در این زمینه به گوش می‌رسد. شاید ایرانیان دیگر به حوادث و تلفات بی‌شمار رانندگی عادت کرده باشند و دیگر سونامی کشتارهای ناشی از تصادفات باعث حیرت کسی نشود. با نگاهی منصفانه به این نکته پی‌می‌بریم که سلسله عواملی دست به دست یکدیگر داده تا کشور ما در زمینه قربانیان حوادث رانندگی در دنیا پیشتاز بوده و هیچ خانواده‌ای از مهلکه این مصیبت، جان به سلامت نبرده باشد... 

 

در نظر داشته باشیم سهم هر یک از مؤلفه‌هایی که ایرانیان را در جاده‌ها به کام مرگ می‌فرستد، به یک اندازه نیست. در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای پیشگیری از این حوادث به‌عمل آمده است؛ با این حال هنوز تا مرزهای ایده‌آل و کاستن از شمار قربانیان، فرسنگ‌ها فاصله داریم و تا سال‌های نزدیک هم به‌نظر نمی‌رسد افق‌های روشنی در انتظارمان باشد. 
هر 33دقیقه یک نفر در تصادفات رانندگی ایران کشته می‌شود و خودروهای فرسوده و غیراستاندارد به‌عنوان یکی از عوامل اصلی تصادفات و کشته شدن سرنشینان به حساب می‌آیند. خانواده دوست نداشتنی پرایدها به سادگی و درکمال حیرت کانال‌های چهل و پنجاه میلیون تومانی را در هم می‌نوردد و این در‌حالی است که سطح استاندارد و جایگاه کیفی آنها متعلق به هزاره پیشین است.
‌گروهی از کارشناسان پلیس براین باورند که اتومبیل‌های پراید برای حمل و نقل‌های درون شهری مناسب هستند و عبور و مرور آنها در شاهراه‌های جاده‌ای آبستن حوادث بسیاری خواهد بود. اما متأسفانه تا زمانی‌که این خودرو غیرایمن به‌عنوان گزینه اصلی اقشار میانی و فرودست جامعه ایران به‌حساب می‌آید، نمی‌توان به عملی شدن این پیشنهاد عاقلانه و راه گشا امید بست. این اتومبیل‌ها آن‌چنان در حوادث جاده‌ای دچار فروپاشی می‌شوند که هیچ‌کس نمی‌تواند نوع اتومبیل را در نگاه اول حدس بزند.
هر 33دقیقه یک نفر در تصادفات رانندگی ایران کشته می‌شود و جاده‌های غیراستاندارد به‌عنوان یکی دیگر از مسببان مرگ و میر ایرانیان برشمرده می‌شوند. با وجود اقدامات اساسی و تأثیرگزاری که در سال‌های اخیر در راستای استانداردسازی مسیرهای حمل و نقل انجام شده، هنوز هم کشور ایران دارای صدها کیلومتر مسیر غیرایمن و پرخطر است و هر لحظه بیم آن می‌رود که اتومبیل‌ها و اتوبوس‌ها به اعماق دره‌ها فروافتند. از یاد نبرده‌ایم در ۵‌دیماه ۱۳۹۷، چگونه اتوبوس دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران دچار حادثه شد و بسیاری از خانواده‌ها را برای همیشه داغدار کرد. این حادثه دردناک منجر به ۱۰‌کشته و ۲۸زخمی‌شد؛ با این حال نکته تأمل‌برانگیز در این است که باوجود گذشت 6ماه از بروز حادثه هنوز هیچ اقدام مثبتی در راستای استانداردسازی و بهسازی مسیر صورت نگرفته و هر لحظه بیم حوادث مشابهی می‌رود. حادثه‌های دلخراشی نظیر اتوبوس‌های راهیان نور و سرویس‌های دانش‌آموزی را به این موارد اضافه کنید. جاده‌هایی نظیر این‌ها در مسیرهای اصلی و کوره راه‌ها انگشت‌شمار نیستند و هر لحظه بیم آن می‌رود مردم که به سوگ عزیزان‌شان بنشینند.
هر 33دقیقه یک نفر در تصادفات رانندگی ایران کشته می‌شود و با وجود همه اتومبیل‌ها و جاده‌های غیراستاندارد، به‌نظر می‌رسد فرهنگ رانندگی و احترام به قوانین در میان شماری از هموطنان آن‌چنان که شایسته است، رعایت نمی‌شود. سبقت‌های غیرمجاز، انحراف به چپ، تخطی از سرعت مطمعنه، نبستن کمربند ایمنی و بسیاری از این‌گونه موارد نقش بسزایی در آمار تصادفات و ازدیاد تلفات رانندگی دارند. در سال‌های اخیر پلیس به انحاء مختلف کوشیده است تا فرهنگ رانندگی و احترام به قوانین را در میان ایرانیان ارتقا بخشد. فرآیند احترام به قانون گاهی با افزایش قبوض جریمه صورت گرفته و گاهی با فعالیت‌های فرهنگی. با این‌حال به‌نظر می‌رسد در مبحث آموزش و نهادینه کردن فرهنگ رانندگی هنوز هزارراه نرفته پیش رو داریم و باید سرمایه‌گزاری‌ها و اقدامات زیادی در دستور کار قرار گیرد. متأسفانه هنوز شماری از هموطنان به مواردی نظیر بستن کمربند ایمنی، استفاده از زنجیرچرخ، حرکت بین خطوط و عدم استفاده از تلفن همراه به چشم قوانینی دست و پاگیر نگریسته و از هر فرصتی برای گریز از قانون بهره می‌برند. نتیجه کار چنان می‌شود که آمار تصادفات در ایران بسیار بالاتر از استانداردهای جهانی است و جامعه تاوان مادی و معنوی فراوانی را در این زمینه متحمل می‌شود.
هر 33دقیقه یک نفر در تصادفات رانندگی ایران کشته می‌شود و در کنار همه این‌ها از یاد نبریم که هنوز گروهی از شهروندان ترجیح می‌دهند تا به‌جای استفاده از پل‌های عابرپیاده و مسیرهای خط کشی شده از مسیرهای غیرایمن برای پیمودن عرض خیابان استفاده کنند و هنوز بسیاری از موتورسواران به کلاه ایمنی به عنوان وسیله‌ای فانتزی و غیرضروری می‌نگرند. شیوه رانندگی، استاندارد کیفی اتومبیل‌ها، بهسازی مسیرها، احترام به قوانین و فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه در ایران نیازمند یک تغییر اساسی و دگردیسی بنیادین است و تا روزی که همه ما متوجه وخامت ماجرا نشویم، هر‌لحظه بر شمار قربانیان افزوده می‌شود. قربانیانی که از عزیزان ما هستند.

پی نوشت:
سالی 3هزار کودک در حوادث رانندگی ایران می‌میرند. سالی 3هزار کودک ...

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی