اشاره: روز و شب ندارند. از بامداد خمار تا هوای گرگومیش در صحنه حاضر هستند. به تکنیکهای برقراری ارتباط مؤثر، مخاطبشناسی، دانش سازمانی، فن بیان، مدیریت بحران، رسانهشناسی، فنون مذاکره، مهندسی خبر، تشریفات، مردممداری و بسیاری دیگر از ارکان روابطعمومی آگاه هستند و باید بتوانند در لحظه از هوش هیجانی و دانش اکتسابی خود به نحو شایستهای استفاده کنند. اتاق کار آنها معمولاً شبیه انبار تدارکات است. بنرها، لوحهای تقدیر، سیستم صوت و تصویر، متن سخنرانی، روزنامهها، هدایا و بسیاری دیگر از وسایل
بر روی هم انباشتهشده و فرصت مناسبی برای ساماندهی آنها یافت نمیشود. اگرچه بسیاری از کارکنان در پایان وقت اداری مشغلهها را کنار میگذارند و بهسویِ خانه و خانواده میروند؛ اما بسیاری از مدیران روابطعمومی تا پاسی از شب همچنان مشغول به خدمت هستند و باید خستگیناپذیر بمانند. به گروههای فضای مجازی رجوع کنیم. نهضت اطلاعرسانی روابطعمومیها در فضای سایبری هم پابرجاست و به این حرفه هنرمندانه عشق میورزند. اما همیشه حال روابطعمومیها خوب نیست و تلاشهای آنها در بسیاری موارد نادیده انگاشته میشود. گاهی مظلومانه مورد سرزنش و بازخواست قرار میگیرند و این در حالی است که نقشی در ناهماهنگیها ندارند. آنها باید پاسخگوی نقصها باشند، پیمانکاران را دعوت به صبوری کنند، مناسبتها را بهخاطر بسپارند، گلایهها را به جان بخرند و بسیاری از کاستیهای مجموعه را در خود بریزند. به همین دلیل است که میتوان جایگاه آنها را در قامت یک معاونت کارآمد دید و با تقویت روابطعمومی زمینه بالندگی سیستم را فراهم آورد. توجه داشته باشیم تزریق اعتبار و انگیزه به روابطعمومی رابطه مستقیمی با ارتقا جایگاه سازمان دارد و میتوان زحمات کلیه بخشها را در کانون توجه قرار دهد. چنانچه روابطعمومیها به جایگاهی که شایسته آنها است، دست یابند بسیاری از نارضایتیهای عمومی که ریشه در عدم اطلاع از قوانین دارد برطرف خواهد شد. در همین راستا گروه گزارش روزنامه شیرازنوین نظرات بهترین مدیران روابطعمومیهای استان را بهمناسبت هفته جهانی ارتباطات و روابطعمومی جویا شده است. بهراستی که توانمند، ایثارگر و مظلوم هستند...
محمدجواد برزگر- استانداری فارس
روابطعمومی، روایتگر امید است و گاه، سپر بیصدای بحرانها.
شیرینیاش در لبخند مردم است وقتی صدایشان شنیده میشود،
تلخیاش در سکوتی است که گاه بر حقیقت مینشیند.
در هفته روابطعمومی، فقط یک آرزو داریم:
اعتماد بماند، صدا گم نشود.
عبدالرضا حیدری اردکانی- سیمان لامرد
در روزگاری که هر واژه میتواند مرزی بسازد یا پلی بیافریند، نقش روابطعمومی فراتر از یک وظیفه سازمانیست؛ رسالتی است برای تبیین حقیقت، برای ساختن ارتباطی انسانی میان مردم و نهادها.
روابطعمومی، نقطه تلاقی سکوت و صداست؛ جایی که صداقت باید با مهارت و احترام به گوش بنشیند و پیامها بیتحریف و بیهیاهو به مقصد برسند. این جایگاه نهتنها نیازمند آگاهی و تسلط بر رسانه و افکار عمومیست، بلکه نیازمند دلسپردگی به اعتمادسازی و روشنگریست.
اهالی این حرفه، فانوسداران مسیر شفافیتاند؛ آنها که میدانند یک جمله درست، میتواند سوءتفاهمی را پایان دهد، امیدی را زنده نگه دارد یا ارتباطی فروپاشیده را از نو بسازد.
روز روابطعمومی، روز تجلیل از کسانی است که در پشتصحنههای بینامونشان، تصویر روشنی از عملکرد و مسئولیتها میسازند. آنانی که زبان پرسشگری مردماند و گوش شنوا برای دغدغهها؛ کسانی که حتی در دل بحران، روایت را با صداقت مینویسند و در اوج طوفانهای رسانهای، سنگر اعتماد عمومی را حفظ میکنند.
در این روز، باید ایستاد و قدردان آنان بود که بیوقفه، بیتکلف، با قلم و کلام خود، تنفس سازمانها را ممکن میسازند؛ زیرا روابطعمومی، قلب تپنده هر نهاد زنده است.
این روز بر همه تلاشگران این عرصه، گرامی و مبارک باد.
سیدمحمد پشاپو- روابطعمومی بیمه سلامت فارس
۲۷ اردیبهشت، روزیست میان واژهها؛ روزی که آدمهای همیشه پشتصحنه، دیده میشوند. نه چون دنبال دیدهشدناند، که شغلشان ساختن تصویر دیگران است. روابطعمومی بودن، یعنی بلد باشی میان سکوت مدیران و هیاهوی مردم، صدایی پیدا کنی که هر دو طرف را بشنود. نه همیشه در قاب دوربین، نه لابهلای اخبار پر زرق و برق، بلکه در سکوتهایی که باید با یک جمله، یک تصمیم، یا یک لبخند پر شوند. در جهانی که سرعت خبر، بیشتر از فهم آن است، کار روابطعمومی شاید شبیه راه رفتن روی طناب باشد؛ باید تعادل را نگه داری میان واقعیت و روایت. میان آنچه هست، و آنچه باید درست گفته شود. روابطعمومی بودن، گاهی نوشتن یک متن است. گاهی ننوشتن. گاهی لبخند زدن در مصاحبهای سخت. گاهی شنیدن یک انتقاد، و فروبردن هزار جواب. ۲۷ اردیبهشت را به همه آنان تبریک میگوییم که بلدند خوب گوش بدهند، درست پاسخ دهند، و در میان هزار حرف، صدای سازمانشان را صادقانه به گوش جامعه برسانند.
مجید فیضآبادی- نظاممهندسی ساختمان استان فارس
فرارسیدن ۲۷ اردیبهشتماه، روز ملی ارتباطات و روابطعمومی را به همه تلاشگران این عرصه تبریک میگویم. روابطعمومی، قلب تپنده هر سازمان و پل ارتباطی آن با جامعه است و بیشک عزیزانی که با تعهد، صداقت و خلاقیت، تصویر شفاف و مثبتی از مجموعه را در ذهن مخاطبان میسازند، نقشی بیبدیل در توسعه پایدار و اعتمادسازی ایفا میکنند.بیتردید، هنر فعالان حوزه روابطعمومی در بیان واقعیات، مدیریت افکار عمومی و تعامل سازنده با ذینفعان، موجب رشد و ارتقا جایگاه سازمان میشود. از زحمات بیوقفه همه همکاران گرانقدر، پرتلاش و مسئولیتپذیر در مسیر ارتباط مؤثر، پاسخگویی حرفهای و حفظ شأن مجموعه صمیمانه قدردانی میکنم و برایشان تندرستی، موفقیت و سربلندی آرزو دارم. روز روابطعمومی فرخنده باد.
محمدامین آبادیان- آبفا شیراز
درک شیرینی و تلخی کار روابطعمومی به زاویه نگاه ما بستگی دارد. اگر روابطعمومی را مسئولیتی پرهیجان، متنوع و سرشار از خلاقیت ببنیم با اشتیاق به آن عشق میورزیم و برای ادامه کار انگیزه میگیریم. فعالیت در عرصه روابطعمومی به معنای هر روز یک تولد جدید است و به همین دلیل است که طیف گستردهای از مدیران روابطعمومی علیرغم تمامی خستگیها، فشارها و مظلومیتها به این هنر دل میبندند و برای حل چالشها تلاش میکنند. فعالیت در عرصه روابطعمومی توانایی حل مسئله و مدیریت بحران را ارتقا میبخشد و با این تفکر، حتی فشارهای کار روابطعمومی هم متنوع و شیرین است. اما روابطعمومیها روزهای تلخی هم تجربه میکنند. در برههَای از سال، فشار کار روابطعمومیها به دلیل آیینهای افتتاح و بهرهبرداری افزایش مییابد و روابطعمومی فرصت کمی دارد تا محل پروژه که در کوه و بیابان است را برای برگزاری مراسم آماده کند. برنامهریزی دقیق برای این مراسمها فشار جسمی، ذهنی و روحی دوچندانی را بر روابطعمومی مستولی میکند. در چنین بزنگاههایی، گاهی روابطعمومی متهم به کاستیهایی میشود که در حوزه عملکردی سایر بخشها است و همه انگشت اتهام را بهسوی آنها نشانه میروند و حتی فرصت پاسخگویی نمیدهند. اما روزهای شیرین روابطعمومی بهمراتب بیشتر از روزهای تلخ است و همهچیز در زندگی به نگاه انسان بازمیگردد.
سیدعلیاصغر محدث- ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس
سیدعلیاصغر محدث، مدیر روابطعمومی ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس موفق به کسب چندین مقام جشنوارههای روابطعمومیهای استانی در رشته پوستر، تبلیغات محیطی و ارزیابی پایگاه اطلاعرسانی سازمانی شده است. او پیشتر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهعنوان روابطعمومی برتر کشور در سالهای متمادی شناخته گردید. محدث با تبریک و ابراز خرسندی از فرارسیدن ایام روابطعمومی و روز ارتباطات، اظهار داشت: در عصر حاضر، ارتباط اگرچه نگوییم اولین عنصر و اساسیترین اصل موردنیاز بشر است، اما به جرأت میتوان گفت یکی از بنیادیترین دانشها و مهمترین عوامل پیشرفت انسان امروزی و شالوده و اساس دیگر علوم قرن حاضر شناخته میشود. مدیر روابطعمومی فرهنگ و ارشاد فارس با بیان اینکه، جای خالی روابطعمومیها در کارگروههای استانی، مشهود است، گفت: شاخصهایی، چون میزان مشارکت خبری، تعامل با مخاطبان، تبلیغات و اطلاعرسانی، خدمات الکترونیکی و امکانات جانبی در پایگاههای اطلاعرسانی روابطعمومیهای امروزی و الکترونیک، بسیار حائز اهمیت قرار گرفته است. محدث، با اشاره به اینکه، نظام اداری دستگاهها میبایست نسبت به کارکرد روابطعمومی دیدگاه حرفهای داشته باشند، خاطرنشان کرد: با همین دیدگاه کسانی که در پست روابطعمومی قرار دارند با تخصص لازم و تجربه در این حوزه میتوانند نماینده افکارعمومی جامعه بوده و با آگاهی و شناسایی که در این زمینه پیدا میکنند، آسیبهای موجود در لایههای مردمی را بهصورت کاملاً واقعی و ملموس برای ارائه در این کارگروهها دستهبندی کرده و برای مواجهه با آن در تصمیمات مؤثر واقع شوند. محدث افزود: زمانی تمام فعالیت روابطعمومی در چاپ پلاکارد خلاصه شده بود و حالا هم به نصب بنرهای مناسبتی و ارسال اخبار یکسویه تغییر یافته است و هیچ خبری از انعکاس دیدگاهها و بررسی آسیبهای جدی حوزه اطلاعرسانی و عملکردی نیست تاآنجاییکه دیگر دغدغههای مردمی و نیازهای بهروز جامعه روبهرشد و جوان استان فارس در حال فراموشی است و فقط نگارش رویدادهای سازمانی، ملاک انتشار اخبار شده است. وی ابتداییترین و مهمترین وظیفه را بر اساس تنها تئوری موجود در این رشته، ایجاد ارتباط دوسویه با مخاطبان دانست و گفت: در انجام این وظیفه ذاتی با توجه به دغدغه مقام معظم رهبری در نامگذاری سال بر دوش روابطعمومیها است و معتقدم، عملکرد این بخش در انجام رسالت و وظایف ذاتیاش ما را به این مرحله خواهد رساند. محدث در پایان با تأکید بر اینکه امیدواریم جایگاه روابطعمومیها حرفهای گردد و در بازخورد عملکرد دولت و سازمان خود بتوانند نقشآفرینی کنند، ارتباط با رسانهها که در میان وظایف اصلی ششگانه روابطعمومی قرار میگیرد را از مهمترین کارکردهای روابطعمومیهای دستگاههای اجرایی دانست و ابراز داشت: ارتباط با رسانهها نقش مهمی در برقراری ارتباط بین سازمان و مردم داشته و ارائه اطلاعات به افکارعمومی را تسهیل میکند.
علی رهایی- اتاق اصناف فارس
روابطعمومیها در عصر ارتباطات از جایگاه بسیار والا و ارزشمندی برخوردار هستند و یک رکن اصلی در شکلدهی و جهتدهی افکار، دیدگاهها و نگرش انسانها بهشمار میروند. روابطعمومیها صدای رسای افکارعمومی هستند و روابطعمومی در ارتباط دوسویه صمیمانه و اثربخش بین مردم و حاکمیت معنا مییابد. در عصر حاضر نقش یک روابطعمومی بهعنوان یک بلندگو و مبلغ صرف برای یک مدیر و دستگاه در عرصه اطلاعرسانی مفید و مؤثر نیست و باید یک کارشناس روابطعمومی با خلاقیت، نوآوری، ابداع و تازگی در کار خود برای برقراری ارتباط میان دستگاه، مردم و رسانهها تلاش کند. یک روابطعمومی خلاق هر روز که به سرکار میآید به این فکر میکند امروز چه کار نوینی را میتواند در اشکال مختلف انجام دهد، چرا که اگر روابطعمومی درجا بزند سیستم از حرکت و پویایی میایستد و البته لازمه خلاقیت و ایدهپردازی، انگیزه و عشق به کار است. همچنین مدیران نیز باید روابطعمومی را بهعنوان یک تشکیلات مجزا باور کنند و برای تأمین امکانات سختافزاری و نرمافزاری آن اعتبار تعریف کنند که البته این اعتبار هزینه محسوب نمیشود و یک سرمایهگذاری برای نیل به هدف سازمانی است. روز روابطعمومی را به تمام مدیران و کارشناسان روابطعمومی استان تبریک گفته و از تمامی مسئولان خواستار توجه ویژه به ظرفیت روابطعمومی هستم.
محمدرضا عدلآسا- پگاه فارس
در عصر تحولات فناورانه، روابطعمومی بهعنوان بازوی ارتباطی و فکری سازمان، نقشی کلیدی در شکلدهی به تصویر برند، تقویت سرمایه اجتماعی و مدیریت افکارعمومی ایفا میکند. از سوی دیگر، هوش مصنوعی با ظرفیت تحلیل کلانداده، شناخت دقیقتر مخاطبان و تولید محتوای هدفمند، چشماندازی نوین پیش روی روابطعمومی قرار داده است. تعامل این دو حوزه، موجب ارتقای کیفیت تصمیمسازی ارتباطی، افزایش سرعت پاسخگویی، مدیریت هوشمند بحران و گسترش تعاملات اثربخش با ذینفعان میشود. بدون تردید، آینده روابطعمومی در گرو تلفیق خلاقیت انسانی با توانمندیهای فناورانه است؛ آیندهای که در آن ارتباطات، هوشمند، دادهمحور و انسانمحور خواهد بود.
محمود قهرمانی- شرکت گاز استان فارس
۲۷ اردیبهشتماه، روز ملی ارتباطات و روابطعمومی، فرصتی ارزشمند برای قدردانی از تلاشهای خستگیناپذیر فعالان این عرصه و بازنگری در جایگاه راهبردی روابطعمومی در ساختار سازمانی است. روابطعمومی امروز، دیگر صرفاً ابزاری برای اطلاعرسانی نیست، بلکه نقشی راهبردی در هدایت افکارعمومی، مدیریت بحران، ارتقا سرمایه اجتماعی و همراهسازی مخاطبان با اهداف کلان سازمانی ایفا میکند. اهمیت این حرفه بهویژه در صنایع زیرساختی نظیر صنعت گاز، دوچندان است؛ چرا که در سایه فعالیتهای هوشمندانه و هدفمند روابطعمومی، امکان فرهنگسازی در مصرف بهینه انرژی، ارتقا آگاهی عمومی و کاهش شکاف میان مردم و نهادهای خدماترسان فراهم میشود. در شرایطی که کشور با ناترازیهای نگرانکننده در حوزه انرژی مواجه است، نقش روابطعمومیها در تبیین مسئولانه واقعیتها، تولید محتوای مؤثر، اقناع افکارعمومی و ایجاد حس مسئولیت اجتماعی در میان آحاد مردم، حیاتی و بیبدیل است. از سوی دیگر، دنیای امروز، دنیای تحول دیجیتال و تغییرات پرشتاب است. بیتردید، موفقیت روابطعمومیها در گرو تسلط بر فناوریهای نوین ارتباطی، توان تحلیل دادهها، بهرهگیری از ابزارهای نوین و نیز بهروزرسانی مستمر دانش و مهارتهای تخصصی کارکنان این حوزه است. در این میان، ضروری است مدیران سازمانها نیز با عبور از نگاه سنتی به روابطعمومی، آن را بهعنوان بازوی راهبردی مدیریت و تصمیمسازی به رسمیت شناخته و بسترهای لازم برای شکوفایی این ظرفیت بیبدیل را فراهم آورند. اینجانب ضمن تبریک این روز ارزشمند به همکاران پرتلاش روابطعمومی در سراسر کشور، بر این باورم که «روابطعمومی هوشمند، سازمان آیندهنگر میسازد» و تنها با تقویت این نهاد کلیدی، میتوان در مسیر توسعه پایدار، شفافیت، پاسخگویی و مشارکت واقعی مردم گام برداشت.
محمدعلی کلائیفرد- شهرداری شیراز
تبریک عرض میکنم ۲۷ اردیبهشتماه روز ارتباطات و روابطعمومی را خدمت همه همکارانم. کار در حوزه روابطعمومی روزهای شیرین و تلخی دارد، آن زمانی که در حال برنامهریزی و اجرای برنامههای مختلف برای شهروندان هستیم و بعد از اجرای برنامه حال خوب مردم را میبینیم جزئی از شیرینیهای کار ما هست و همین باعث میشود تمام تلخی و سختیها فراموش شود.
حسنعلی رحمانیان- ادارهکل صنعت، معدن و تجارت فارس
عصر دیجیتال نقش روابطعمومی را تغییر داده است، بنابراین در عصر حاضر با پیشرفت تکنولوژیهای نوین جهت تولید و نشر اخبار، اطلاعات و افزایش بهرهوری، ضرورت دارد؛ مدیران و کارشناسان حوزه روابطعمومیها بتوانند با استفاده از شیوههای نوین و ابزار روابطعمومی الکترونیک همچنین بهرهگیری صحیح از فناوریهای نوین اطلاعاتی (IT) حجم وسیع اطلاعات و دادههای گسترده را در سریعترین زمان ممکن در اختیار مخاطب قرار دهند. قابلذکر است، مسئولیتهای تازه روابطعمومی در دنیای جدید شامل موارد مهمی چون اطلاعیابی، اطلاعشناسی، اطلاعرسانی، تبلیغ و ترغیب توام با مخاطبشناسی و زمانشناسی است، که در این گستره وسیع اهمیتبخشی به روابطعمومی الکترونیک از سوی دولتمردان و سیاستگزاران عرصه روابطعمومی، همراه با آموزشهای تخصصی، دورهای و حضور در همایشهای بینالمللی میتواند این شرایط را تسهیل نماید. درنهایت درکنار فناوریهای نوین، که هوش مصنوعی یکی از مهمترین آنها بهشمار میآید، آشنایی با روابطعمومی الکترونیک انتخاب نیست بلکه یک الزام است.
محمدرسول تحفه- شرکت توزیع نیروی برق فارس
روز 27 اردیبهشتماه در تقویم رسمی کشورمان به نام روز ارتباطات و روابطعمومی نامگذاری شده است. دنیای امروز دنیای ارتباطات است و ما در عصری زندگی میکنیم که به دوره انفجار اطلاعات، گسترش فناوریهای نوین ارتباطی، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و فضای مجازی شهرت یافته و دسترسی به اطلاعات، به یکی از مهمترین ابزارهای توسعه و پیشرفت در جوامع تبدیل شده است. انسان امروزی برای ادامه زندگی و کسب موفقیت نیازمند ارتباط و کسب اطلاعات از جهان پیرامون خود است و در این میان فعالان عرصه روابطعمومی نقش انکارناپذیر در انتقال صحیح، دقیق و صادقانه اندیشهها، رویکردها و تحولات سازمان مطبوع خود به افکارعمومی داشته و از سوی دیگر مدیریت ارتباطات اجتماعی و ارتباطات انسانی را نیز برعهده دارند. اهمیت جایگاه روابطعمومی در دورانی که اطلاعرسانی در همه عرصهها پیشتاز است، دوچندان شده؛ بهگونه ای که موفقیت سازمانها، ادارات و شرکتها در عرصهها و فعالیتهای تخصصی به عملکرد روابطعمومیها وابسته شده است. صنعت برق ازجمله صنایعی است که در رشد و پیشرفت جامعه از جایگاه خاصی برخوردار است و ازاینرو روابطعمومیهای این صنعت مهم و حیاتی در تمامی فرایندهای درون و برون شرکت، در زمینه آگاهیبخشی، فرهنگسازی، مدیریت مصرف و... نقش و سهم بسیار مهم و برجستهای ایفا میکنند. روابطعمومیهای صنعت برق در راستای ایجاد اعتماد بین بدنه اجرایی و مردم و همچنین جلب مشارکت مردمی و افزایش سرمایه اجتماعی پیوسته در حال تلاش و کوشش هستند و سعی دارند با برقراری تعامل مناسب با بخشهای مختلف جامعه و بهرهمندی از زبان تأثیرگذار و البته قابل درک برای عموم، فعالیتهای شبانهروزی کارکنان صنعت برق در جهت تأمین برق مطمئن و پایدار و جلب رضایتمندی و آسایش مردم را به تصویر درآورند.در فضای کنونی که ناترازی مصرف انرژی در کشور به مسئلهای جدی تبدیل شده است، روابطعمومیهای صنعت برق پیوسته در تلاشند بهعنوان یکی از ارکان اصلی ارتباط میان سازمانها و جامعه، نقشی محوری در اطلاعرسانی، فرهنگسازی و جلب اعتمادعمومی ایفا کرده و با ایجاد و حفظ ارتباطات دوسویه بین سازمان و مخاطبان و از سوی دیگر انعکاس درست، دقیق و بهموقع فعالیتهای صورتگرفته در مسیر خدمت به مردم، نقش سازنده و مثبتی در پویایی و رشد سازمان و همچنین جلب مشاركت مشتركان و فرهنگسازی مدیریت مصرف برق داشته باشند و امید است که در این راه از حمایت و پشتیبانی سایر ارکان سازمان و ذینفعان برخوردار شوند. در آستانه فرارسیدن ۲۷ اردیبهشتماه روز روابطعمومی و ارتباطات من نیز به سهم خود این روز را به فعالان متعهد و پرتلاش حوزه روابطعمومی بهویژه همسنگرانم در صنعت برق تبریک و تهنیت عرض میکنم.
سیدمهدی حسینینیک- شهرداری صدرا
در عصر حاضر افکار جمعی نقش اساسی در به ثمر رسیدن برنامههای هر سازمان ایفا میکند. جهان شکل دیگری یافته و مدیران دیگر نه بهعنوان یک فضیلت اخلاقی که بهعنوان یکی از ضروریات مدیریت نیازمند ارتباط با جامعه هدف و مردم و آگاهی از افکارعمومی هستند.روابطعمومی هنر ایجاد ارتباط سازنده با جامعه است و مسئولیت خطیری در فرایند دسترسی مدیران به افکارجمعی را بر عهده دارد. انعکاس فعالیتهای و برنامههای هر سازمان و ساخت نگاهی که از بیرون به آن میشود، در ریلگذاری و مسیر موفقیت هر نهاد و سازمان نقش راهبردی دارد که ایفای آن بر عهده واحدهای روابطعمومی است. اینجانب ۲۷ اردیبهشتماه، روز روابطعمومی که بهواقع روز هنر ارتباط با افکارعمومی است، به همه متخصصان و کارشناسان این حوزه تبریک میگویم.
محمدرضا جعفری- هیئت ورزشهای همگانی فارس
در جهان پرتلاطم امروز، روابطعمومی نه صرفاً یک واحد سازمانی، بلکه «نبض تپنده ارتباطات راهبردی» و ستون فقرات هویت سازمانی است. روز ملی ارتباطات و روابطعمومی، فرصت مغتنمی است برای ارج نهادن به تلاش کسانی که در پشتصحنه، با تکیه بر مهارتهای بینفردی، سواد رسانهای، و قدرت اقناع، بستر تعامل مؤثر میان سازمان و جامعه را فراهم میکنند. اینجانب، بهعنوان خادم عرصه روابطعمومی در هیئت ورزشهای همگانی استان فارس و انجمن کورنهول ایران، این روز را به تمامی کنشگران حوزه ارتباطات سازمانی، مدیران ارتباطات، کارشناسان محتوا، تحلیلگران افکارعمومی و فعالان شبکههای اجتماعی تبریک عرض مینمایم. باشد که با نگاهی مبتنیبر «برندسازی نهادی»، «دیپلماسی رسانهای» و «تحلیل دادهمحور»، روابطعمومیها در مسیر شفافسازی، انسجام اجتماعی و توسعه سرمایه اجتماعی سازمانها بیش از پیش نقشآفرینی کنند. روابطعمومی؛ آینه تمامنمای اعتماد و صداقت در عصر ارتباطات هوشمند.
ابوذر پاریزی- دانشگاه علومپزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز
هفته ملی روابطعمومی، فرصتی مغتنم برای تجلیل از تلاشها و نقشآفرینیهای بیوقفه همکاران ارجمندمان در عرصه ارتباطات است؛ عرصهای که محور تحرک، شفافسازی و پویایی جامعه امروز بهشمار میرود و این نقش، امروز بیش از هر زمان دیگری، با ضرورت «دیدن و شنیدن جامعه» گره خورده است. انتخاب شعار امسال، «در خیابان صداهایی هست که از جنس باراناند، باید شنیدشان»، یادآوری موزون برای رسالت اصیل ما در روابطعمومی است؛ اینکه صدای مردم باشیم، از جنس مردم بمانیم و با دلهای شنوا، پل ارتباطی مطمئن و مؤثر میان نظام سلامت و جامعه را استوار نگاه داریم. بهپاسِ زحماتی که همکاران فرهیختهام در مجموعه ستادی و محیطی روابطعمومی دانشگاه، بهصورت شبانهروزی متقبل میشوند، وظیفه خود میدانم صمیمانه سپاسگزاری کنم و قدردان اراده و تعهد آنان در خط مقدم اطلاعرسانی، پاسخگویی و ایجاد اعتماد عمومی باشم. خدمت در روابطعمومی حوزه سلامت، تنها یک حرفه نیست؛ بلکه مسئولیتی شبانهروزی، پیچیده و حساس است که آمیزهای از دانش، ظرافت، دلسوزی و تابآوری میطلبد و در هر لحظهاش، امید، آرامش و آگاهی به جامعه تزریق میشود. باشد که با همدلی، خلاقیت و مسئولیتپذیری، همچنان در مسیر تعالی این رسالت ارزشمند گام برداریم و گوش شنوای جامعهای باشیم که با همه وجود، به ما اعتماد دارد. این روز را به همه آنان که ارتباطات را بهعنوان دانشی پیشبرنده در مسیر توسعه و آگاهی برگزیدهاند، بهویژه همکاران پرتلاشم در روابطعمومی دانشگاه علومپزشکی شیراز، تبریک میگویم و توفیق روزافزونتان را در این مسیر خطیر، از درگاه ایزد منان خواستارم.
سعیده هنر- شهرداری شیراز
شکر ایزد که در وادی قدم گذاشتهایم که سراسر آگاهی است و آگاهیبخشی. روابطعمومی در یک سازمان چشم بینا، گوش شنوا و زبان گویایی است که زحمتها را با قلمش تبیین میکند و صدای مردم را با ذکاوت به مسئولین میرساند. با هدف ایجاد انرژی مثبت، حفظ و تداوم تفاهم برای داشتن جامعهای با عزتمندی بسیار گام برمیدارد و آگاهی را نشر میدهد.اینجانب سعیده هنر مدیر روابطعمومی شهرداری منطقه ۱۱شیراز، این روز فرخنده را به تمام همکاران خوب روابطعمومی در سراسر استان فارس و شهر شیراز در تمام ادارات و سازمانها خصوصاً روابطعمومیهای محترم در شهرداری شیراز تبریک عرض نموده و بسیار خرسندم که در تیمی قرار دارم که بهقول حافظ شیرازی از تاراج خزان در امان مانده و سرو شیراز را همچنان با قدرت حفظ کرده است.
شکر ایزد که ز تاراجِ خزان رخنه نیافت
بوستانِ سمن و سرو و گل و شمشادت
امیدوارم همبستگی بین روابطعمومیها چنان گستردهتر از دیروز شود که طوفان حوادث نتواند ذرهای آسیب به اساس کشور و هر نهاد و سازمانمان بزند.
حافظ از دست مده دولت این کشتی نوح
ور نه طوفانِ حوادث بِبَرَد بُنیادت
محمدرضا فتوت- سازمان مدیریت و برنامهریزی فارس
روابطعمومیها نباید توجیهگر سیاست غلط باشند بلکه باید در پاسخگویی به مردم و در برقراری ارتباط با آنها صداقت را اصل قرار دهند. اهمیت جایگاه روابطعمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاعرسانی در همه عرصهها پیشتاز است، دوچندان شده است بهگونهای که موفقیت سازمانها، ادارات و شرکتها و دوامشان در عرصهها و فعالیتهای تخصصی به عملکرد روابطعمومیهای آنها وابسته است. با پیشرفت علم و تکنولوژی، یک جای خالی در قلب ادارات دیده میشد. جایی که با حضور مهندسین ارتباطات پر گشت و نورانی شد. در سال ۱۴۰۴، این انتظار از مدیران کشوری و استانی وجود دارد تا در مرحله نخست قدر روابطعمومیهای فعال خود را بیشتر از گذشته بدانند و در راستای ارتقای جایگاه و پست روابطعمومی و همچنین استفاده از ظرفیت و توانمندی آنها در نقش سخنگوی سازمان، گامهای اساسی بر دارند. اینجانب بهرسمِ ادب، وظیفه خود میدانم فرارسیدن ۲۷ اردیبهشت، روز ارتباطات و روابطعمومی را به همکاران عزیز و پرتلاش « اهالی حوزه روابطعمومی و اطلاعرسانی» تبریک عرض نمایم.