معلمان نخبه، رکن تحول نظام آموزشی ، روزنامه شیراز نوین
حسینعلی امیری با تأکید بر لزوم جذب معلمان خلاق، باهوش و دارای توان تولید محتوا، خواستار بازنگری در شیوههای جذب نیرو، ارتقای منزلت معلم و فاصله گرفتن از نگاه آتشنشانی به آموزشوپرورش شد.
استاندار فارس گفت: جذب معلمان، بهعنوان سرچشمه توسعه نظام آموزشوپرورش باید موردتوجه قرار گیرد و بهترین نیروها با ضریب هوشی بالا و دارای خلاقیت و توان تولید محتوا به خدمت گرفته شوند.
حسینعلی امیری چهارشنبه در صدو هفتاد و ششمین نشست شورای آموزشوپرورش فارس اظهارکرد: تا نیروی انسانی توسعهیافته نداشته باشیم، نمیتوان از توسعه سخن گفت و این اصل، در آموزشوپرورش بهمراتب مهمتر است.
او افزود: معلم مهمترین رکن آموزشوپرورش است، گاه یک معلم میتواند مسیر زندگی یک دانشآموز را تغییر دهد و گاه اثرگذاری رفتار یک معلم در آموزش و یادگیری دانشآموزان بیش از چندین صفحه متن و ساعتها منبر است.
استاندار فارس ادامه داد: هنگامی که معلمان از متانت، ادب، فضل و دانش و سواد برخوردار نباشند، هرگونه طرح در تعلیموتربیت نیز بیفایده خواهد بود؛ بنابراین جذب معلمان شایسته باید موردتوجه قرار گیرد.
امیری گفت: دلیل راهاندازی دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی با همه هزینههایی که دارد، ضرورت و اهمیت تربیت معلم متخصص در آموزشوپرورش است؛ درحالیکه گاهی
بهیکباره گروهی معلم بدون توجه به صلاحیت معلمی او جذب میشوند.
او با اشاره به اینکه جمعیتی از معلمان فارس در سن بازنشستگی هستند، تأکید کرد: باید برای جایگزینی کیفی این نیروها چارهاندیشی شود.
استاندار فارس اضافه کرد: نیروهای غیررسمی و خرید خدمت بسیاری به ضرورتهای غیرقابل اجتناب، در آموزشوپرورش فارس جذب شدهاند.
امیری همچنین بر رسیدگی به منزلت معلمان تأکید کرد و گفت: معلم برای موفقیت در فعالیت خود، باید احساس وجود کند.
استاندار فارس با بیان اینکه بخشی از مسائل آموزشوپرورش استان در سطح ملی هستند و بخشی به روش اجرا برمیگردد، گفت: بااینحال در بخش اول نیز دستبسته نیستیم که بدون آسیبشناسی، اجراکننده سیاستها باشیم.
او اظهار کرد: بهجای عاملیت به ابتکار و خلاقیت معتقدم؛ بنابراین اگر مواردی با واقعیتهای موجود استانها سازگاری ندارد، مدیران استانی باید پیشنهاد اصلاح دهند.
تعدد طرحها و مدیریت آتشنشانی نظام تعلیم و تربیت را تهدید میکند
امیری گفت: برخی از طرحهای آموزشوپرورش براساس ایده آلگرایی و یا برخی آمالوآرزوها طراحی شده اما واقعیت غیر از آن است و آمالوآرزوها تبدیل به برنامههای اجرایی نمیشود. او افزود: طرحهای متعدد ناشی از این حس است که نظام آموزشوپرورش مطلوبی وجود ندارد و با مدیریت آتشنشانی تلاش شده تا به فوریت، برای حل مشکلات مختلف برنامهریزی شود، درحالیکه تعدد طرحها نظام تعلیموتربیت را تهدید میکند.
استاندار فارس با بیان اینکه مدیریت آتشنشانی سبک مدیریتی مطلوبی نیست، گفت: بسیاری از این طرحها، در عمل بهخوبی اجرایی نمیشود چرا که ابزار و زیرساختهای لازم برای آن مهیا نیست و ساختار متناسب با آن وجود ندارد؛ بنابراین عوامل را هم دچار آشفتگی روحی میکند.
برنامه «الگوی تربیت هوشمند» آموزشوپرورش فارس در معرض افکار صاحبنظران قرار گیرد
امیری با اشاره به برنامه «تربیت هوشمند» ارائهشده از سوی آموزشوپرورش فارس، بیان کرد: این برنامه باید در معرض افکار صاحبنظران آموزشوپرورش قرار گیرد تا درباره آن اظهارنظر کنند.
او تأکید کرد: سازمان برنامهوبودجه فارس نیز نیازمندیهای آموزشوپرورش را بررسی و ارزیابی کند و نیازهای آن بر اساس واقعیتها برآورد شود تا بتواند برنامههای خود را طراحی و اجرایی کنند.
استاندار فارس اضافه کرد: برنامههای آموزشوپرورش نیز باید براساس نقشه راه کمیتپذیر برای رسیدن به نقطه مطلوب طراحی و اجرا شود.
امیری با بیان اینکه دولت وفاق توجه ویژهای به نظام تعلیموتربیت دارد، گفت: ما نیز این سیاستها را به حکم عقل، شرع و تکلیف منطبق بر سیاستهای دولت بهپیش میبریم.
او ادامه داد: برخی از مدارس فرسوده، ناامن است و در برخی مدارس ضعف زیرساختهای دیجیتال وجود دارد که باید پیگیری شود و آن را رفع کنیم.
انتقادات معلمان، با برخورد سلبی مواجه نشود
امیری گفت: گاهی رفتار معلمان دینی و پرورشی دانشآموزان را بهسوی ارزشهای دینی و اسلامی سوق دهد و این مسئله نباید موردِغفلت قرار گیرد.
او ادامه داد: نوع رفتار مدیران نیز در جذب معلمان و دانشآموزان به برنامههای آموزشی و دینی اثرگذار است؛ مدیران باید مدیر و مدبر، متعادل و واقعبین باشند.
استاندار فارس بیان کرد: گاهی معلمان بر سر کلاسهای درس، حتی خارج از توقع معلمی انتقاداتی را مطرح میکنند؛ نباید برخورد سلبی با معلمان انجام شود، چرا که هم بر آنها و هم دیگران اثر منفی خواهد داشت، بلکه برخوردها باید با قول احسن باشد.
امیری با بیان اینکه خانوادهها جزئی از نظام آموزشوپرورش هستند، توصیه کرد: والدین در جهت نظارت بر آموزش دانشآموزان و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، ارتباط با معلمان و مدیران و ارتباط با این مجموعه، با مدرسه در ارتباط قرار گیرند.
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
خبرهای تصادفی روزنامه شیراز نوین