[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

مجاهدت راهداران در اتوبان توسعه، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی: گروه خبر
آیین گرامیداشت هفته حمل و نقل و تقدیر از تلاشگران عرصه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان پهناور فارس در آستانه روز راهدار برگزار شد. این مراسم صبح چهارشنبه 30 آذرماه با حضور عضو هیئت عامل و معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، مشاور وزیر و قائم مقام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، شماری از نمایندگان مردم فارس در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس، جمعی از معاونان استاندار، فرمانده انتظامی فارس و جمعی دیگر از مقامات مسئول با همراهی اصحاب رسانه در مجتمع طلاییه برگزار شد.
 اهمیت رسیدگی به مطالبات اهالی حمل و نقل
عضو هیئت عامل و معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در‌ این مراسم گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۴ میلیون تن کالا جابه‌جا شده است. محمد تیموری در آیین تجلیل از فعالان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس با بیان ‌اینکه ‌این سازمان متولی حاکمیتی بخش حمل و نقل جاده‌ای و عهده دار جابه‌جایی بیش از 90 درصد کالا و مسافر در کشور است، اظهار داشت: سال گذشته 38 میلیون تن کالای اساسی از بندر امام (ره) و بنادر جنوبی حمل شد و امسال تاکنون 14 میلیون تن جابه‌جا شده است. وی عنوان کرد: بیش از 700 هزار راننده حرفه‌ای دارای کارت هوشمند با بیش ازهشت هزار و 500 شرکت حمل و نقل فعال کالا، مسافری و بین‌المللی سالانه 11 میلیون تن ترانزیت، 195 میلیون نفر مسافر را در کشور جابه‌جا می‌کنند که ‌این نشان از اهمیت حمل و نقل جاده‌ای در اقتصاد کشور دارد. تیموری با اشاره به ‌اینکه مشکلات در ‌این حوزه به تبع گستردگی بالا است، عنوان کرد: در زمینه سوخت، بیمه تکمیلی و امور رفاهی رانندگان مطالباتی وجود دارد که به حق هم است و در ‌این راستا باید کمیته هماهنگی صنوف مختلف حمل و نقل کالا و مسافر در بخش کارفرمایی و کارگری در اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تشکیل و به ‌این موارد رسیدگی شود. معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور خاطرنشان کرد: فارس، استان حمل و نقلی است و جزو استان‌های اول در زمینه حمل و نقل بار و مسافر محسوب می‌شود. وی همچنین با اشاره به وجود حدود 221 هزار کیلومتر راه، 364هزار پل، 5600 کیلومتر روشنایی و 14 هزار ماشین آلات سبک و سنگین، خاطرنشان کرد: به واسطه مسئولیت حفظ و نگهداری ‌این میزان ابنیه و تجهیزات، سالانه به 200 هزار میلیارد تومان درحالت آرمانی و 68 هزار میلیارد تومان در بدترین حالت نیازمندیم، حال آنکه کمتر از 30 هزار میلیارد تومان اعتبار داریم. به گفته معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور از ابتدای امسال تاکنون در فارس و لارستان حدود 1200 میلیارد تومان طرح استانی اجرا کرده‌ایم و 900 میلیارد تومان تخصیص گرفته‌ایم، اما تاکنون 39 میلیارد تومان تخصیص نقدی به فارس داده‌اند که نیمی از آن صرف پرداخت حقوق می‌شود. تیموری افزود: استراتژی سازمان‌ این است که کنار رانندگان باشد و مشکلات آن‌ها را حل کند و سازمان کنار رانندگان است. تیموری همچنین در بحث قطعات و لاستیک مورد نیاز رانندگان نیز گفت: سازمان کنار رانندگان است و مطالبات آن‌ها را مطالبه خود می‌داند و ‌این رانندگان بودند که نگذاشتند در حمل کالای اساسی کشور با مشکل روبه‌رو شود. وی خاطرنشان کرد: سال گذشته 38 میلیون تن کالای اساسی از بندر امام (ره) و بنادر جنوبی جابه‌جا و حمل شد و امسال تاکنون 14 میلیون تن جابه‌جا شده است.
 هویت بخشی به رانندگان حوزه حمل و نقل
مشاور وزیر و قائم مقام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در آیین  گرامیداشت روز  راهداری که به همت اداره کل حمل و نقل جاده‌ای و راهداری استان فارس برگزار شد، گفت: مجموعه اقدامات در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با هدف ارتقاء شخصیت و هویت به رانندگان حمل و نقل راهداری  صورت گرفته است. علی جعفری با اشاره به ‌اینکه مشکلات در حوزه راهداری زیاد است، تصریح کرد: با ورود  مهرداد بذرپاش وزیر جدید راه و شهرسازی  که هم‌زمان با تنظیم لایحه بودجه در سال 1402 کشور  است پیشنهادات برای رفع مشکلات ‌این حوزه ارائه می شود. جعفری  با بیان ‌اینکه به دنبال رفع مشکلات  کارکنان  راهداری و رانندگان  حمل و نقل جاده‌ای هستیم، خاطر نشان کرد: در تلاش هستیم یک بار برای همیشه تفاوت حقوق بین کارکان وزارت راه و شهرسازی و راهداری حل گردد. قائم مقام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای  کشور با اشاره به تهیه لایحه برای قانون ساماندهی نیروی انسانی و پرنسل‌ این سازمان و ادارات کل استان‌ها به صحن مجلس  اظهار امیدواری کرد؛ نیروهای سازمان راهداری  و نیروهای شرکتی با فعالیت متنوع  طبق‌ این قانون ساماندهی و تفاوت در حقوق‌های آن‌ها مرتفع گردد. قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لایحه  اصلاح  قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت به‌عنوان یکی از  دغدغه‌های رانندگان گفت: طبق ‌این لایحه  بیمه تکمیلی رانندگان و نوسازی ناوگان در کمیسیون مصوب شده است. جعفری تصریح کرد: ‌این موضوع با پیگیری وزیر راه و شهرسازی  تا تبدیل شدن آن به قانون پیگیری می‌گردد تا تمام دغدغه رانندگان از جمله بیمه تکمیلی و نوسازی ناوگان با‌ این قانون به سرانجام برسد. او با اشاره به تهیه مسکن کارکنان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس گفت: درخواست ‌این  موضوع در مرحله ابلاغ است تا‌ این موضوع به‌زودی وارد فاز عملیاتی گردد. جعفری با تصریح ‌این مطلب که برای رفع مشکلات نیازمند بازبینی در برخی تصمیم‌ها هستیم، عنوان کرد: در شرایط اقتصادی  در برخی از موارد دچار کاستی هستیم و اگر معتقد هستیم حمل و نقل کشور و جاده‌ای بیش از 90 درصد بار را به دوش می‌کشد و معتقد هستیم ‌این حوزه در تولید ناخالص ملی سهم عمده‌ای دارد بر ‌این باوریم حیات و زندگی عادی مردم و تأمین کالاهای اساسی و  عمومی تحت تأثیر فعالیت حمل و نقل و راهداری است. پس باید در در توزیع منابع‌ این شرایط را لحاظ نماییم تا مشکلات ‌این قشر مرتفع گردد. جعفری با بیان ‌اینکه تاکنون اعتبار راه روستایی در استان تخصیص نیافته است، عنوان کرد: برای احداث 30 هزار کیلومتر راه روستایی نیازمند بیش از 200  هزار میلیارد تومان منابع هستیم. او عنوان کرد: راستیار مدیریت اداره کل  راهداری و حمل و نقل جاده‌ای  از زمان گرفتن مسئولیت  با پیگیری‌های خود باعث سرعت بخشی به پروژه‌ها در ‌این حوزه شده است.
 پیشتازی فارس در حوزه حمل و نقل ‌ایران
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس گفت: در حال حاضر ۲۱هزار کیلومتر شبکه راه در استان فارس وجود دارد که از ‌این نظر استان ما با ۹و سه دهم درصد رتبه اول راه‌های کشور را دارد. علیرضا راستیار در مراسم بزرگداشت روز حمل و نقل و یک دی روز راهدار  با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم رستم قاسمی  وزیر سابق راه و شهرسازی و با تقدیر از مسئولان و فعالان حوزه حمل و نقل افزود: از ‌این میزان راه  ۱۸۰۰کیلومتر بزرگراه ،۲۹۰۰کیلومتر راه اصلی، بیش از۳۸۰۰کیلومتر راه فرعی و۱۲هزار کیلومتر سهم راه‌های روستایی است که ‌این‌ها جزو شبکه ارزشمند راه‌های فارس هستند. وی ادامه داد: هم اکنون ۶۰ مجتمع خدمات رفاهی جاده‌ای در استان فعال هستند که از ‌این نظر هم رتبه اول را داریم و در کنار آن ۱۵مرکز معاینه فنی،۲۱پاسگاه پلیس راه و ۱۴۷پایگاه اورژانس جاده‌ای از داشته‌های حوزه حمل و نقل جاده‌ای فارس است. راستیار با اشاره به موقعیت استراتژیک فارس به عنوان شاهراه جنوب کشور و قرار گرفتن در کنار چند استان صنعتی و موقعیت استراتژیک آن در کریدور شمال به جنوب کشور و اهمیت راه در‌ این زمینه گفت: در حال حاضر ۴۱هزار ناوگان حمل و نقل کالا در استان داریم‌ که با ۶۰ هزار نفر راننده در حوزه پخش حرفه‌ای کالا فعالیت دارند، همچنین بیش از ۲۶۵شرکت حمل و نقل، ۲۵تشکل صنفی کارگری رانندگی، ۱۹انجمن صنفی شرکت‌ها و یک کانون صنفی شرکت‌ها در فارس حضور دارند که حاصل تلاش تمامی آن‌ها در ۹ماهه امسال صدور بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار بارنامه  و انتقال ۲۴میلیون تن کالا از مبادی شهرستان‌های فارس  به مابقی استان‌های کشور بوده است. وی با اشاره به شکست خوردن توطئه دشمنان در از کار انداختن چرخ حوزه حمل و نقل در حوادث اخیر گفت: به رغم آنکه در چند ماه گذشته فراخوان‌هایی توسط معاندین  و گره زدن حوزه حمل و نقل به اعتراضات صادر شده بود، اما  تقدیر می‌کنیم از همکاری همه دستگاه‌های امنیتی فارس که با تعامل و رصد لحظه‌ای و همراهی و غیرت همه همکاران و رانندگان فعال و شرکت‌ها در از حرکت نایستادن چرخ ‌این حوزه و ما در فارس کمترین چالش را در ‌این زمینه داشتیم. راستیار گذری هم به حوزه حمل مسافر زد و گفت: در حوزه حمل مسافر در حال حاضر بیش‌ از ۳۶۰۰ناوگان حمل مسافر شامل  اتوبوس، مینی بوس و سواری با بیش‌ از ۶۲۰۰ راننده حرفه‌ای در‌ این حوزه فعالیت می‌کنند. همچنین ۱۴۷شرکت، ۱۱کانون و ۲۵پایانه مسافری در فارس در حوزه حمل مسافر داریم.
وی با اشاره به جابه‌جایی بیش‌ از ۶۰ هزار زائر در اربعین توسط ناوگان حمل و نقل مسافر فارس گفت: اما مشکل عمده  ما ‌این است که بیشتر ۹۰درصد جابه‌جایی کالا در فارس به عهده حمل و نقل جاده‌ای است  که در ‌این راستا باید برای  اتصال ریلی و استفاده از حمل و نقل ترکیبی چاره‌ای اندیشیده شود و با رویکردی خوب از ظرفیت شبکه ریلی در آن جابه‌جایی بار و مسافر استفاده کنیم. راستیار گفت: در ‌این مدت بیش از۸۱ راه روستایی جدید در استان ‌ایجاد شده و در کنار آن  ۱۱۴کیلومتر راه نیز بهسازی و نوسازی ،۶۰پروژه بهسازی و روکش آسفالت راه‌های اصلی و فرعی آغاز و اجرای  ۲۰ مورد هم در دست مطالعه است. وی با اشاره به قرار گرفتن در آستانه فصل سرما و زمستان گفت: در حوزه راهداری با توجه به نزدیک شدن زمستان ۷۰۰راهدار با ۴۳۰ انواع ماشین آلات عملیات راهداری زمستانه آماده انجام رسالت اصلی خود در حوزه راهداری هستند که البته  با توجه به گردنه‌های صعب العبور و نیز وضعیت بحرانی ناوگان نیازمند نوسازی ناوگان در حوزه ماشین آلات و نیز رسیدگی بیشتر به تأمین معیشت پرسنل با توجه وضعیت کاری آن‌ها هستیم که در سرما و گرما باید کارکنند. راستیار گفت: البته  به رغم مشکلات توانستیم گام‌های خوب و مؤثری در حوزه حمل و نقل برداریم و چالش‌ها را پشت سر بگذاریم و ‌این تنها با همکاری تمامی فعالان ‌این حوزه صورت گرفته است.
 حمل و نقل بر مدار توسعه و خدمت‌رسانی
نماینده مردم شریف شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در ‌این مراسم گفت: در حوزه حمل و نقل با نگاهی مبتنی بر مبانی توسعه‌ای حرف‌های زیادی برای گفتن خواهیم داشت.ابراهیم عزیزی از استان فارس به عنوان یکی از قطب‌های مهم جنوب کشور در حوزه حمل و نقل یاد کرد و افزود: نقش صنعت حمل و نقل در همه حوزه‌ها پررنگ و برجسته است و یکی از عرصه‌های اصلی آن در مبانی امنیتی تعریف می‌شود. او با تأکید بر‌ این موضوع که گوش شنوایی برای شنیدن دغدغه‌های فعالان حوزه حمل و نقل داریم، اظهار داشت: راهکارهایی برای حل مشکلات‌ این حوزه وجود دارد که باید با هم اندیشی و تعامل و حمایت از اصحاب صنعت حمل و نقل احصا شوند. عزیزی در بخش پایانی سخنانش از مرحوم رستم قاسمی به عنوان یکی از سرداران بزرگ‌ ایران اسلامی یاد کرد که همه عمر و وجود خود را صرف خدمتگزاری کرد و افزود: او تعصب ویژه‌ای به کار و خدمت داشت و به جرئت می‌توان واژه شهید را برازنده سردار قاسمی دانست.
 نقش حمل و نقل در تولید ناخالص ملی
نماینده سروستان، خرامه و کوار در مجلس شورای اسلامی هم در ‌این مراسم با اشاره به اهمیت حوزه حمل و نقل گفت: در اهمیت صنعت حمل و نقل همین بس که در برخی کشورها تا ۳۵درصد تولید ناخالص کشورها  از صنعت حمل و نقل است. عبدالعلی رحیمی با اشاره به قرار گرفتن ‌ایران در مسیر جاده ابریشم در گذشته و اهمیت استراتژیک آن افزود: امروز هم  ۶ درصد از اشتغال و ۸ درصد از در آمد کشور سهم حوزه حمل و نقل است هر چند که‌ این حوزه هنوز جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده است. وی با اشاره به اطلاق عنوان صنعت به حوزه حمل و نقل گفت: وقتی نام حمل و نقل به نام صنعت شمرده می‌شود ارکان ‌این صنعت صرفاً راننده‌ها نیستند و همه ارکان اطراف آن را هم در بر می‌گیرد، اما ‌اینکه چرا صنعت حمل و نقل دیده نمی‌شود دلایل مختلف دارد که یکی از دلایل آن این است که اهمیت‌ این صنعت در رسانه‌ها و اذهان عمومی به خوبی معرفی نشده است. رحیمی اظهار داشت: امروز یکی از مواردی که در مجلس پیگیری می‌شود ‌این است که چه کار کنیم که هزینه حمل و نقل که ارتباط مستقیم در قسمت کالاها دارد پنج درصد کاهش یابد تا در پی آن قیمت‌ها هم کمی کاهش یابد. این نماینده مجلس گفت: امروز  در کشور ما به دلیل برخی مشکلات در حوزه حمل و نقل از جمله عدم وجود خودروهای با کیفیت، عدم شریان‌های مواصلاتی مناسب،کمبود شبکه هوشمند انتقال بار و... روزانه ۳هزار میلیارد تومان داریم هزینه بیشتر می‌دهیم. نماینده مردم شریف شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در ‌این مراسم گفت: استان پهناور فارس در یکی از شاهراه‌های مهم ارتباطی کشور واقع شده و در تلاش هستیم تا بسترهای لازم برای بهره‌برداری از ‌این موقعیت استراتژیک را فراهم آوریم. وی با تبریک هفته حمل و نقل از تلاش‌های سختکوشانه اهالی ‌این حوزه قدردانی کرد و افزود: حمل و نقل یکی از مبانی اصلی توسعه است و در مجلس شورای اسلامی تلاش می‌کنیم تا استعدادهای حوزه حمل و نقل را بارور سازیم. وی با اشاره به پیوندهای ارتباطی‌ ایران با کشورهایی نظیر ترکیه، عراق، ارمنستان، آذربایجان، ترکمنستان و دیگر کشورها از طریق مسیرهای ریلی گفت: استان پهناور فارس با امکاناتی که در اختیار دارد می‌تواند از کریدورهای شمالی- جنوبی و غربی- شرقی منتفع شده و در پرتو آن زیرساخت‌های حمل و نقل را توسعه داد. این مقام مسئول به تلاش‌هایی که در حوزه گسترش خطوط لوله و به‌موازات حمل و نقل‌های زمینی، دریایی و هوایی انجام می‌شود، اشاره کرد و افزود: در شرایط حاضر چهار خط لوله وجود دارد که برخی از آن‌ها مصوب هیئت دولت را دارد و برخی دیگر هنوز از شورای اقتصاد مصوبه نگرفته است. قادری افزود: استان فارس با دارا بودن هفت فرودگاه فعال و نیمه فعال در حمل و نقل هوایی توانمندی‌های زیادی دارد. او خاطرنشان کرد: در حوزه حمل و نقل ریلی با تأییدیه مقام معظم رهبری خط آهن شیراز- بوشهر- عسلویه با اعتبار یک میلیارد و پانصد میلیون دلار احداث می‌شود که با بهره‌برداری از ‌این پروژه‌ها استان فارس به عنوان یکی از قطب‌های مهم حمل و نقل ریلی در کشور فعالیت خواهد داشت.
 پایداری صنعت حمل و نقل در عرصه امنیت
معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس نیز در ‌این مراسم گفت: از سال 62 که روز حمل و نقل نام‌گذاری شد تا به امروز شبکه حمل و نقل کشور در بدترین و سخت‌ترین شرایط تحریمی قطعات یدکی و لاستیک بود که با برنامه‌ریزی سعی به فلج کردن شبکه حمل و نقل داشتند، اما با تلاش و مقاومت ناوگان حمل و نقل‌ این توطئه دشمن خنثی شد. اسماعیل محبی پور بیان کرد: برنامه‌ریزی دشمن برای از بین بردن شریان حمل و نقل جاده‌ای و جلوگیری از حرکت کالا‌ها و تهدید به از بین بردن ناوگان حمل و نقل بود. محبی‌پور با بیان ‌اینکه دشمن به دنبال تعرض به جریان حمل و نقل کالا، زدن پل‌ها و ناوگان حمل و نقل در جاده‌ها بود، خاطرنشان کرد: دشمن دست بردار نیست؛ ارتباط مردم با فضای مجازی، مخابرات و شبکه حمل و نقل قابل قطع کردن نیست و در سه ماه اخیر دیدیم که تلاش کردند راننده و کامیون‌ها را به اعتراض بکشانند، اما ‌این تیر دشمن به سنگ خورد.
 پلیس در کنار رانندگان است
سردار حبیبی فرمانده نیروی انتظامی استان فارس در ‌این آیین گفت:‌ این عملکرد و تأثیر‌گذاری  زحمتشکان حوزه حمل و نقل است که جایگاه آن‌ها را ارزشمند می‌کند. او با بیان ‌اینکه مأموران نیروی انتظامی برای تأمین امنیت در کنار رانندگان حوزه حمل و نقل هستند، تصریح کرد: انسان‌های با ارزش در مقاطع حساس همواره خدمتگزار مردم بوده‌اند. حبیبی با بیان‌ اینکه دشمنان تحمل خنده و خدمتگزاری به مردم را ندارند، گفت: دشمنان در 4 سال گذشته برنامه‌ریزی کرده‌اند که با جنگ رسانه‌ای به اتحاد و همدلی مردم ضربه بزنند و در‌ این راستا صدها محتوای دروغ  را رسانه‌ای کرده‌اند. او با اشاره به ‌اینکه عملیات روانی بر علیه رانندگان حمل و نقل جاده‌ای توسط دشمنان ناکام ماند، عنوان کرد: عملکرد رانندگان حوزه حمل و نقل جاده‌ای در ناکام ماندن عملیات رسانه‌ای دشمنان در مدت اخیر  ارزشمند است. بر اساس‌ این گزارش؛ شایان ذکر است در پایان ‌این مراسم از فعالان حوزه حمل و نقل تقدیر به عمل آمد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی