[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۴۳۳
  • دوره جدید

از ترس تا تاب‌آوری؛ راهنمای روان‌شناسی در روزهای ناآرام، روزنامه شیراز نوین

از ترس تا تاب‌آوری؛ راهنمای روان‌شناسی در روزهای ناآرام

روان‌شناس بالینی و متخصص مشاوره خانواده، با اشاره به تأثیر تحولات اخیر بر سلامت روان افراد و خانواده‌ها، راهکارهایی را برای مدیریت اضطراب و تقویت تاب‌آوری ارائه داد.
به گزارش ایسنا، دکتر مجیدغفاری تأکید کرد: آموزش سواد رسانه‌ای به تمامی اعضای خانواده ضروری است تا از تأثیر اخبار نادرست و هیجانی جلوگیری شود.
این روان‌شناس بالینی توصیه کرد: پیگیری اخبار تنها از منابع معتبر ملی و در زمان‌های مشخص صورت گیرد و از پیگیری مستمر و اعتیادگونه آن پرهیز شود. همچنین، داشتن اطلاعات لازم در مورد شماره تلفن‌های ضروری مانند اورژانس، آتش‌نشانی، اطلاعات، صدای مشاور، اورژانس اجتماعی، می‌تواند احساس امنیت را افزایش دهد.
غفاری با نگاهی تاریخی، بر اهمیت درک ریشه‌های جنگ‌ها، به‌ویژه جنگ‌های علیه ایران و ارتباط آن‌ها با مسائل اقتصادی (منابع نفت و گاز) تأکید کرد و توضیح داد: این درک، می‌تواند به فهم بهتر شرایط و کاهش احساس ناامیدی کمک کند.
وی همچنین بر پذیرش احساسات اضطراب و ترس در خود و دیگران و ایجاد فضایی امن برای ابراز این احساسات، بدون قضاوت یا سرکوب آن‌ها، تأکید کرد.
این روان‌شناس در ادامه پیشنهاد داد: حفظ روال‌های روزمره زندگی خانوادگی همچون گفت‌وگو، تعاملات اجتماعی، تفریح و استفاده از رسانه‌های داخلی برای سرگرمی و آموزش، می‌تواند به حفظ آرامش و تداوم زندگی عادی کمک کند.
غفاری یادآور شد: مطالعه منابع علمی و مشاوره با متخصصان در مورد علائم اضطراب، استرس پس از بحران و افسردگی، و همچنین آشنایی با تکنیک‌های آرام‌سازی مانند مدیتیشن، یوگا، هیپنوتیزم، تنفس عمیق، برای حفظ سلامت روان ضروری است.
وی بر اهمیت گفت‌وگوهای واقع‌بینانه و پذیرش محدودیت‌های واقع‌بینانه و تقویت امید در زندگی تأکید کرد.
این روان‌شناس بالینی با برشمردن نشانه‌های اضطراب و ترس در کودکان شامل دلهره، تشویش، بی‌قراری، خشم، گریه، انزوا، بدخوابی، کابوس شبانه و افکار ترسناک (حتی افکار مربوط به مرگ)، اظهار کرد: بروز این علائم در اوایل بحران طبیعی است، اما در صورت تداوم و شدت یافتن و اختلال در عملکرد روزانه کودک، مراجعه به متخصص ضروری است.
این متخصص مشاوره خانواده بر نقش مهم والدین در این شرایط تأکید و تصریح کرد: رویکرد والدین باید متناسب با سن و درک کودک باشد. والدین ابتدا باید به سؤالات کودک پاسخ دهند یا با پرسش سؤالات کلی (نه جزیی) مانند «به نظرت چه اتفاقی افتاده؟» یا «خودت چه فکر می‌کنی؟» پیش‌دستی کنند.
غفاری توصیه کرد: در پاسخ به سؤالات کودک، از قصه‌گویی و بازی با محوریت مفاهیم ظالم و مظلوم و قهرمان استفاده شود تا ضمن آرامش کودک، رشد اخلاقی او نیز تقویت شود.
وی با هشدار نسبت به نمایش تصاویر دلخراش جنگی یا انفجارها به کودک و پیگیری مداوم اخبار جنگی در حضور او، بر حفظ روتین و روزمره زندگی کودک تا حد امکان تأکید کرد.
این روان‌شناس افزود: اختصاص وقت بیشتر به بازی، فعالیت‌های فیزیکی و خلاقانه با کودک و تمرین آرام‌سازی به‌شکل بازی و سرگرمی نیز می‌تواند به کاهش اضطراب آن‌ها کمک کند.
غفاری در پایان بر پذیرش و حمایت از احساسات و هیجانات مضطربانه کودک و اجتناب از سرکوب آن‌ها تأکید کرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی