[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۷۵۶
  • دوره جدید

ورزش را زندگی کنیم، روزنامه شیراز نوین

اهمیت ورزش برای کودکان
 

هومن برزگر
متخصص رفتار حرکتی

فعالیت‌های هدفمند ورزشی، تأثیر بسزایی در شکل‌گیری آناتومیک و فیزیولوژی، همچنین بر شرایط ذهنی و شکل‌گیری شخصیتی کودکان دارد.
باورهای سنتی و اشتباهی در باره موضوع ورزش برای کودکان وجود دارد و عده‌ای براین باورند که فعالیت‌های روزانه برای کودکان کافی‌ست. اما باید بگویم تمام فوایدی که درباره ورزش بزرگسالان بیان می‌شود، برای کودکان نیز مطرح است. علاوه بر اینها، دو موضوع استخوان‌سازی و عادت به سبک زندگی سالم همراه با تحرک، از نکاتی است که درباره نقش ورزش در سلامت حال و آینده کودکان اهمیت دارد.
همه پدر و مادرها باید بدانند استخوان‌سازی و تراکم استخوان در سنین پایین شکل می‌گیرد و به همین دلیل اگر بتوانند همراه با یک برنامه غذایی مناسب در این سنین، کودک را به انجام فعالیت بدنی تشویق کنند، فرزندشان در آینده از نظر تراکم استخوان با مشکلی روبه‌رو نخواهد شد. همچنین اگر می خواهید فرزندانتان در سنین بزرگسالی به بیماری‌های ریوی دچار نشوند، بهتر است آنها را به ورزش و تحرک در کودکی تشویق کنید. محققان معتقدند ورزش باعث تقویت عضلات ریه و مقابه با امراض ریوی می شود.
ورزش، قد را بلند می‌کند یا نه
ورزش‌هایی مانند بسکتبال و والیبال معمولاً طرف‌داران زیادی دارند، چون خیلی‌ از افراد فکر می‌کنند این ورزش‌ها قد بچه‌ها را افزایش می‌دهد. والدینی که انتظار دارند همه خوبی‌ها یکدفعه و یکجا در کودکشان جمع شود، اغلب به دنبال این نوع شایعات هستند و برنامه سلامت جسم و روح فرزندشان را براساس آنها تنظیم می‌کنند. انجام ورزش‌هایی مثل بسکتبال نمی‌تواند باعث افزایش قد بچه‌ها شود یا ورزش کشتی قدشان را کوتاه نمی‌کند.
عاملی که می‌تواند قد نهایی کودک را مشخص کند، اندازه قد پدر و مادر اوست. پس ورزش کردن فقط می‌تواند کمک کند فرد به نهایت قدی که از نظر ژنتیک برایش تعیین شده برسد. از طرف دیگر، کسانی که قد بلندتری دارند در ورزش‌هایی مانند والیبال و بسکتبال موفق‌تر عمل می‌کنند و این به اشتباه باعث می‌شود مردم تصور کنند ورزش عامل افزایش قد این افراد بوده، در حالی که در واقعیت چنین نیست.
ورزش‌ حرفه‌ای خوب است یا تفریحی
اگر فکر می‌کنید ورزش فقط هنگامی مفید است که به صورت حرفه‌ای و بسیار سنگین انجام شود، باید بدانید نظرتان اشتباه است. ورزش‌های دوران کودکی نباید جنبه رقابتی و حرفه‌ای داشته باشد که حتی توصیه می‌کند بیشتر به فکر ورزش‌هایی باشید که برای کودک حالت بازی و تفریح دارد. البته از سنین 8 یا 9سالگی به بعد می‌توانید به فکر ورزش‌های رقابتی باشید، اما در سنین پایین بهتر است فعالیت‌های ورزشی به شکل تفریحی انجام شود. ورزش‌ تفریحی به حفظ سلامت بچه‌ها کمک می‌کند و علاوه بر اینکه از نظر روحی برای آنها بهتر است، می‌تواند موجب تقویت عضلات شود و ظرفیت قلبی ریوی آنها را نیز افزایش دهد.
اهمیت ورزش بر عملکرد ذهن کودک
فعالیت‌های فیزیکی می‌تواند تأثیرات بسزایی بر تقویت عملکرد ذهنی کودکان بگذارد و موجب تقویت مهارت‌های آنان شود و تأثیر ورزش بر هوش کودکان بسیار مؤثر خواهد بود. مطالعه جدیدی نشان می‌دهد وزن و فعالیت فیزیکی ممکن است بر مهارت‌های فکری و یادگیری کودکان تأثیرگذار باشد.
تأثیر ورزش‌های گروهی بر کودکان 
ورزش و بازی‌های گروهی مانند فوتبال، به کودکان کمک می‌کند مهارت‌های اجتماعی همانند اشتراک‌گذاری، رعایت کردن نوبت، همکاری کردن و یادگیری شکست و پیروزی را در خود به وجود آورند و مهارت‌های فیزیکی مانند دویدن، هماهنگی چشم و دست و مهارت کنترل توپ را تقویت کنند. همچنین زمانی که کودک با کودکان دیگر مشغول انجام کاری است، حس تعلق و مشارکت پیدا می کند. 
ورزش یکی از بهترین ابزارهای تخلیه و کنترل برای استرس است و می‌تواند به کودکانی که درخوابیدن، تمرکز کردن و ارتباط با دوستان مشکل دارند کمک کند. قدم زدن زیاد به صورت فعالیت روزانه، می‌تواند به سالم نگه داشتن وزن کودک کمک کند. کودکانی که فعال هستند احتمال تبدیل شدن آنها به یک بزرگسال فعال و سالم بیشتر است.
چه ورزش‌هایی انرژی کودک را تخلیه می‌کند
هر فعالیت ورزشی که کودکان انجام می‌دهند، می‌تواند انرژی‌شان را تخلیه کند و موجب می‌شود خواب راحت‌تری داشته باشند. همچنین باعث تقویت سیستم عضلانی و بهبود ظرفیت قلبی ریوی آنها خواهد شد. بنابراین، برای تخلیه انرژی کودکان فقط نباید به ورزش‌های رزمی فکر کنید بلکه هر نوع فعالیتی برای رسیدن به این هدف مفید است؛ حتی دویدن در پارک محل زندگی یا حیاط مناسب.
بدون کلاس ورزشی هم می‌شود ورزش کرد
استفاده از کلاس‌های ورزشی تنها راه افزودن فعالیت جسمی به برنامه‌های روزمره زندگی کودکان نیست. والدین باید برای افزایش تحرک بچه‌ها و تضمین سلامت آنها، فضای مناسب برای ورزش و فعالیت در اختیار آنها قرار دهند، اما این مطلب به این معنی نیست که بدون ثبت‌نام در باشگاه و کلاس نمی‌توان ورزش کرد. هم‌اکنون بیشتر پارک‌ها، فضا و تجهیزات خوبی برای بازی و ورزش بچه‌ها دارند که خانواده‌ها می‌توانند از این موقعیت استفاده کنند. کرایه کردن دوچرخه، پیاده‌روی و دویدن هم ازجمله ورزش‌هایی است که بدون نیاز به باشگاه و کلاس می‌تواند به افزایش فعالیت بدنی کودک کمک کند. البته بعضی‌ها نه‌تنها تصور می‌کنند کلاس ورزش ضروری است که فقط به فکر کلاس‌هایی هستند که آموزش خصوصی داشته باشد. در حالی که کلاس‌های خصوصی و حتی نیمه‌خصوصی نه‌تنها موجب علاقه‌مند شدن بچه‌ها به ورزش نمی‌شود که می‌تواند برعکس عمل کرده و آنها را دلزده و خسته کند؛ چون بچه‌ها بیشتر دوست دارند در جمع همسالان خود بازی و فعالیت کنند. 
به همین دلیل توصیه می‌شود برای اینکه ورزش جنبه تفریحی پیدا کند، اگر دوست دارید فرزندتان را در کلاسی ثبت‌نام کنید، کلاسی را انتخاب کنید که حداقل 8 تا 9نفر در آن شرکت داشته باشند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی