[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۴۴۰
  • دوره جدید

حمل‌ونقل ریلی، کلید صرفه‌جویی در سوخت، روزنامه شیراز نوین


محمدرضا رضایی کوچی با بیان اینکه میزان مصرف سوخت در حمل‌ونقل جادهای ۴ تا ۷ برابر حمل‌ونقل ریلی است، گفت: این در حالی است که با انتقال بار از جاده به روی ریل، صرفه‌جویی قابل‌توجهی رخ می‌دهد.
دومین نشست اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با مدیرعامل راه‌آهن به منظور بررسی مشکلات حمل بار و دستیابی به راهکارهای مناسب در ساختمان مرکزی شهدای راه‌آهن برگزار شد. در این نشست که معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن و عضو هیئت‌مدیره و معاون سازمان بنادر و دریانوردی حضور داشتند. محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در این نشست با بیان اینکه میزان مصرف سوخت در حمل‌ونقل جاده‌ای ۴ تا ۷ برابر حمل‌ونقل ریلی است، گفت: این در حالی است که با انتقال بار از جاده به روی ریل، صرفه‌جویی قابل‌توجهی رخ می‌دهد. رضایی کوچی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بندر ذخیره‌گاه نیست، بلکه محل عبور کالاست، گفت: بار باید به سرعت از بنادر کشور به پس‌کرانه‌ها و بنادر خشک مانند مطهری و آپرین منتقل و تخلیه شود و شبکه کامیونی حمل بار نیز دو سربار شود تا راندمان جابه‌جایی حمل بار افزایش یابد. رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با قدردانی از عملکرد فعالان حوزه حمل‌ونقل کشور به‌ویژه کارکنان شرکت راه‌آهن گفت: وجود فرماندهی واحد در بنادر ضروری است تا کالاهایی که به کشور وارد می‌شود، بلادرنگ ترخیص و حمل شود. مدیرعامل راه آهن ضمن قدردانی از حمایت‌های انجام شده از بخش ریلی گفت: با وجود اینکه در برنامه‌های توسعه کشور، سهم بار ریلی از کل بار کشور ۳۰ درصد در نظر گرفته شده، اما این میزان طی دهه‌های گذشته بین ۹ تا ۱۳ درصد متغیر بوده است. 
وی افزود: لازمه رسیدن به تکلیف در نظر گرفته‌شده برای راه‌آهن در برنامه‌های توسعه، فراهم کردن مقدمات و عزم جدی بین دستگاه‌های مختلف است. ذاکری همچنین درباره سهم بار ریلی از بنادر کشور گفت: خوشبختانه رسیدن به ظرفیت ۲۵درصدی از بار موجود در بنادر در مجلس مصوب شده است که با امضای تفاهم‌نامه بین شرکت راه‌آهن و سازمان بنادر و دریانوردی، امیدواریم به نتیجه مطلوب برسیم. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سهم راه‌آهن از بار موجود در بنادری همچون امیرآباد و کاسپین قابل‌قبول نیست، تصریح کرد: وجود الزامات قانونی برای صاحبان دولتی بار می‌تواند منجر به افزایش سهم راه‌آهن از کل بار کشور شود. به گفته ذاکری، استفاده از ظرفیت‌های موجود در بخش‌های مختلف کشور، اصلاح فرایندها و پرهیز از نگاه جزیره‌ای و بخشی، از دیگر مواردی است که می‌تواند در افزایش سهم ریلی بار کشور مؤثر باشد. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عبور راه‌آهن از بحران کمبود ناوگان در سال گذشته، افزود: اکنون تعداد لوکوموتیوهای آماده به کار از ۴۸۹ دستگاه در مرداد و شهریور سال گذشته، به ۵۵۵ دستگاه رسیده است و در حال حاضر نیز در صدد اخذ چند مجوز از دولت به منظور تأمین ناوگان ریلی هستیم. وی با بیان اینکه تا رسیدن به افق ۳۰ درصد حمل ریلی بار کل کشور، فاصله زیادی داریم گفت: هدف‌گذاری راه‌آهن در سال جاری حمل ۵۴میلیون تن بار داخلی و بین‌المللی است که امیدواریم با انسجام تیمی و فراهم کردن مقدمات به این برنامه دست یابیم.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی