[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۷۵۷
  • دوره جدید

در سطح شهر خلاء جدی فرهنگی وجود دارد، روزنامه شیراز نوین

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد سلامی پیش از ظهر دیروز در نشست کمیته ارتباطات و اطلاع‌رسانی دهه کرامت با اشاره به راه‌اندازی دبیرخانه دائمی دهه کرامت در حرم شاهچراغ(ع) اظهار کرد: هدف این کار تداوم و استمرار برنامه‌ها و برنامه‌ریزی در طول سال و ارتباط ماهانه و فصلی با کمیته‌های دهه کرامت است. وی افزود: در سطح شهر خلاء جدی فرهنگی وجود دارد و این نیازمند همراهی اهالی رسانه و پرسشگری آنها از مسئولان است و آمادگی حضور نماینده اهالی رسانه در دبیرخانه دهه کرامت را داریم. سلامی با اشاره به مشکلات مالی مجموعه‌های فرهنگی و حرم مطهر بیان کرد: از ظرفیت‌های حرم شاهچراغ(ع) برای برگزاری دهه کرامت استفاده می‌شود. وی با اشاره به جشنواره مطبوعات دهه کرامت گفت: برگزیدگان جشنواره علاوه بر هدایا، به غبارروبی ضریح مطهر نائل می‌شوند. معاون ارتباطات حرم حضرت شاهچراغ(ع) خبر داد: ساخت سریال حضرت شاهچراع(ع) بین مسئولان پاس‌کاری می‌شود؛ چون می‌خواهند از زیربار بحث مالی شانه خالی کنند، در حالی که ساخت این سریال نقش بسزایی در معرفی حضرت دارد و این تجربه را در مورد حضرت شاه‌عبدالعظیم حسنی(ع) مشاهده کردیم. وی با اشاره به برنامه پیاده‌روی حرم شاهچراغ(ع) تصریح کرد: امسال نزدیک به ۶۰۰۰نفر شب میلاد در حرم گرد هم جمع می‌شوند و همچنین برنامه زیارت اولی‌ها را در برنامه خود داریم که در خلال برگزاری برنامه‌ها بحث‌های فرهنگی و اطلاع‌رسانی نیز برگزار می‌شود. مسئول کمیته اطلاع‌رسانی دهه کرامت استان فارس با اشاره به نقش رسانه‌ها در دهه کرامت گفت: اهالی رسانه با به چالش کشیدن برنامه‌ها، به آسیب‌شناسی برنامه‌های دهه کرامت بپردازند. سیدعلی‌اصغر محدث در نشست کمیته ارتباطات و اطلاع‌رسانی دهه کرامت استان فارس با اشاره مصوبات و پیشنهادات جلسه پیشین، اظهار کرد: با تشکیل کاروان رسانه‌ای دهه کرامت و ارتباط آنان با تمام افرادی که در این دهه فعالیت می‌کنند با استفاده از جزءترین کارها تا بالاترین سطح فعالیت‌ها موج رسانه‌ای در این دهه ایجاد شود. وی افزود: امسال رسانه‌ها به جای مسئولان برنامه‌ها به سراغ مردم و گردانندگان برنامه‌های دهه کرامت می‌روند تا مردم با برنامه‌های مشابه آشتی کرده و خود اجرای برنامه‌ها را به دست گیرند. مسئول کمیته ارتباطات و اطلاع‌رسانی دهه کرامت استان فارس با بیان اینکه کاروان رسانه باید پیش از دهه کرامت فعالیت خود را آغاز کند، تصریح کرد: باید اهالی رسانه به آسیب‌شناسی برنامه‌های سال گذشته بپردازند تا برنامه امسال و سال‌های بعد باکیفیت‌تر برگزار شود. محدث خاطرنشان کرد: رسانه‌ها رکن اصلی و تأثیرگذارترین منبع رسمی برنامه‌های دهه کرامت هستند و باید با فعالیت در این زمینه برنامه‌ها رابه سمتی پیش ببرند که بیش از ۸۰درصد برنامه‌ها را مردم به دست گیرند. وی با اشاره به برخی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری دهه کرامت مانند کاروان نمادین ورود حضرت شاهچراغ(ع) عنوان کرد: باید هنرمندانی که در بوستان‌ها، خیابان‌ها و جشن‌های محله‌ای فعالیت می‌کنند را مورد توجه قرار داد. مسئول کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی دهه کرامت استان فارس هدف تشکیل کاروان رسانه را به چالش کشیدن برنامه‌های تکراری خواند و گفت: باید با درگیر کردن برگزارکنندگان برنامه‌ها آنها را به سمت نوآوری سوق داد و همچنین با آسیب‌شناسی از شعارزدگی پرهیز کرد. محدث بیان کرد: اهالی رسانه به طور تخصصی به این موضوع بپردازند و مردمی شدن مراسم دهه کرامت را از اهداف اصلی جریان رسانه‌ای خود قرار دهند. سیدعلی‌اصغر محدث همچنین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رضوی در فارس با اشاره به راه‌اندازی کاروان رسانه‌ای دهه کرامت برای اولین بار در کشور بیان کرد: راه‌اندازی این کاروان یک کار خلاقانه با لطف حضرت امام رضا(ع) و حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع) و به برکت ایام دهه کرامت است که البته همت تازه و متخصصانه اهالی رسانه، مطبوعات و خبرگزاری‌ها را می‌طلبد. محدث افزود: بر خلاف آن که همواره در این ایام و به مناسبت دهه کرامت خبرنگاران و عکاسان خبری اقدام به تهیه خبر، مصاحبه و گزارش می‌کنند یا منتشر کننده اخبار ادارات یا سخنرانی‌های مختلف مسئولان در خصوص ایام مبارک و ارزشمند دهه کرامت هستند، در نظر داریم با یک ساختارشکنی در کنار تمام این تلاش‌های ارزشمند، تحت یک عنوان دور هم جمع شویم و در قالب کاروان رسانه‌ای عکاسان خبرنگاران و سردبیرانی که متخصص هستند با یک وسیله نقلیه واحدی در میان کسانی به جز برگزارکنندگان و مسئولان اجرایی و کسانی که اتاق فکر تولید می‌کنند برویم. مسئول کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی دهه کرامت در فارس اظهار کرد: انعکاس اخبار و برنامه‌ها و مصاحبه و اندیشه مسئولان به مناسبت‌های مختلف جای خود دارد؛ اما سعی داریم این بار در کنار مسئولان به سراغ کسانی برویم که در دهه کرامت برنامه‌های مختلف فرهنگی، ادبی هنری، قرآنی و عترتی، سرود و تئاتر و برنامه‌های آوا و نوا و رونمایی را در جشن‌های مردمی و در میان مردم در سالن‌ها و جاهای مختلف اجرا می‌کنند برویم. محدث تصریح کرد: از این قاعده گروهی که کاروان ورود حضرت شاهچراغ(ع) را می‌آورند و گروه تواشیحی که سرود و ملودی و برنامه جدید دارد، پرده‌خوان‌ها و برگزارکنندگان نشست‌های علمی مرتبط با دهه کرامت و کسانی که جشن‌های مردمی را در پارک‌ها اجرا می‌کنند یا کسانی که با تخصص خود قرار است در این ایام حرف بزنند مستثنی نیستند که البته همه این موارد فهرست شده‌اند و در قالب کاروان به سراغ آنها خواهیم رفت. مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ادامه داد: تلاش داریم با کسانی که قصد دارند در برگزاری این جشن‌ها نقش داشته باشند گفتگو کنیم و پی ببریم به اینکه در دل و ذهن و اندیشه آنها چه اتفاقی می‌افتد که اقدام به تولید آثار خود در این رابطه نموده‌اند. محدث افزود: برای ما و برنامه‌ریزان این حوزه مهم است که بدانیم خالقان اثر آیا اتفاقات معنوی و تخصصی و علمی را گذرانده‌اند و آیا پژوهشی کرده‌اند که تأثیر کارشان در میان مردم و در دهه کرامت چیست؟ آیا برای آشتی جوانان با ایام زیبای دهه کرامت و مناسبت‌های مذهبی قدمی برداشته می‌شود؟ آیا واژه کرامت را در تولید اثرشان تبیین کرده‌اند؟ مدیر کاروان رسانه‌ای دهه کرامت استان فارس یکی از مهم‌ترین وظیفه‌های این کاروان را معرفی دهه کرامت به مردم دانست و گفت: بنا داریم به سراغ کسانی برویم که از دهه کرامت خبر ندارند و نمی‌دانند چرا این دهه را دهه کرامت نامیده‌اند و چه داستانی دارد و چه بازخوردی در آینده خواهد داشت و چرا این اتفاق می افتد. 
وی تأکید کرد: بنا داریم برای اولین بار این ساختارشکنی اتفاق بیافتد و فعالان حوزه رسانه بر اساس سواد و معلومات و تجربه خود به دل این‌ها بروند. مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس همچنین به میزبانی استان فارس در بحث جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی اشاره کرد و گفت: در این موضوع هم کاروان رسانه‌ای ورود خواهد کرد و با شاعران و اهالی ادب در استان فارس و شیراز و شهرستان‌های استان و حتی کشور گفتگو خواهد داشت. محدث افزود: در این راستا شب‌های شعر رضوی را پیگیری می‌کنیم تا مردم خودشان در محلات آن را برگزار کنند که البته هدف هم همین است و ما قصد داریم کاری کنیم که جشن‌های دهه کرامت را خود مردم برگزار کنند. وی ادامه داد: وظیفه رسانه این است که تمام برنامه‌هایی که برای تربیت روح و معنویت و اندیشه انسان‌هاست و علم و پژوهش را می‌طلبد را دوباره به مردم برگرداند و این برنامه‌ها از مردم آغاز شود و مردم متولی‌اش بشوند؛ چراکه مسئولان بیش از ظرفیت خود برای بزرگداشت دهه کرامت تلاش می‌کنند و در این راستا کل کشور بسیج می‌شوند و کمیته‌ها و دبیرخانه‌های مختلف تشکیل شده‌اند، اما بخش دولتی و بخشی که در حوزه دولت در این مورد کار می‌کنند درست است که از جنس مردم هستند، اما محدودیت‌های ساختار اداری درون خود را دارند و اگر این امور به مردم واگذار شود و مردم متولی شوند، ما شاهد این خواهیم بود که مسئولان بیشتر در خدمت مردم قرار می‌گیرند و آنچه مردم می‌خواهند و در فرهنگ دینی و رفتاری و زندگی‌شان وجود دارد اتفاق می‌افتد و ما هم خدمتگزار مردم می‌شویم و به این موضوع افتخار می‌کنیم.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی