میثم محجوبی- گروه گزارش
meisammahjoobi@gmail.com
افسانه خواستخدایی یکی اعضای شورای ششم شهر شیراز است که معمولاً او را به جملات اعتراضی در صحن علنی میشناسند. اما خودش عقیده دارد که عملکرد شورای ششم و همچنین شهرداری در چند سال اخیر، کمنظیر و گاهی بینظیر بوده است. او در این گفتوگو با نگاهی تحلیلی و بیپرده از تجربههای دفاعی کشور در روزهای بحرانی، عملکرد شهرداری در بخشهای مختلف و ضعفهایی چون نگاه انحصاری، غیرتخصصی و محتاطانه در شورای شهر سخن میگوید. خواستخدایی بر این باور است که محرومیتزدایی با خدمات روزمره شهری یکی نیست و باید برایش برنامهای فراتر از آسفالت یا جدولکشی تعریف کرد. او در کنار ستایش از عملکرد عمرانی شهرداری، از وضعیت نهچندان مطلوب حوزههای فرهنگی و اجتماعی نیز گلایه دارد و خواستار احیای ظرفیتهای مردمی واقعی در مدیریت شهری است.
با او زمانی گفتوگو کردیم که مسئله آتشبس جنگ مطرحشده اما هنوز قطعی نشده بود. بنابراین، گفتوگو با سؤالی در همین زمینه آغاز شد.
کشور وارد جنگ تحمیلی 12 روزه شد؛ تحلیل شما از این تجاوز رژیم صهیونی چیست؟
من واژه اشتباه را به کار نمیبرم، چون هر رویدادی تجربهای برای یک ملت است. این تحولات تجربیاتی برای نیروهای دفاعی ما ایجاد کرد که میتواند در بهروزرسانی و اصلاح روشهای آینده مؤثر باشد. یکی از مهمترین دستاوردهای این اتفاق مشاهده وحدت ملی بود؛ حتی کسانی که در جنبشهای اعتراضی حضور داشتند، در برابر دشمن خارجی پشت نظام ایستادند. همه ما دیدیم که عشق به وطن و حفظ نظام برای مردم خط قرمز است و مسئولان باید قدردان این ملت باشند.
از منطقه ۵ شهرداری که شما عضو ناظر شورا در آن هستید، چه خبر؟
منطقه ۵ بهصورت مداوم در حال خدمترسانی است و نظارتهای میدانی در هفتههای اخیر افزایش یافته است. اولویت ما در این منطقه تقویت زیرساختها و ارائه خدماتی است که سالها از برخی محلات دریغ شده بود. در محلهها کوچههایی وجود دارد که شاید ۳۰ سال رنگ آسفالت ندیدهاند. در سالهای اخیر با برنامهریزی مدون، محلات را بر اساس میزان برخورداری دستهبندی کردهایم تا عدالت خدماتی رعایت شود.
پروژههای شاخص منطقه چه وضعیتی دارند؟
پروژههای بزرگی در منطقه ۵ اجرا شدهاند که در کل شهر بینظیر هستند. تقاطع غیرهمسطح شهدای حرم مطهر شاهچراغ(ع) در انتهای بلوار نواب صفوی یک نمونه است. همچنین پروژه بزرگ تقاطع رحمت به قائم که اکنون به نام شهیدان سرانجام نامگذاری شده در آستانه بهرهبرداری است. این پروژهها به منطقه رونق ویژهای دادهاند اما در کنار آن، رسیدگی به محلات کمبرخوردار نیز با جدیت پیگیری میشود.
درباره ظرفیتهای ورزشی این منطقه بگویید. به نظر شما زیرساختهای این حوزه کافی هستند؟
باید بگویم منطقه ۵ قطب ورزشی شیراز به شمار میرود. بزرگترین سالنهای ورزشی شهر در این منطقه قرار دارد، ازجمله سالن تیراندازی پارک مادر که پس از سالن آزادی، بزرگترین سالن تیراندازی خاورمیانه است. همچنین پیست موتورکراس و پیست سوارکاری داریم که در جنوب کشور کمنظیرند. سه سالن ورزشی جدید نیز در حال احداث است که پیشرفت بیش از ۸۰درصدی دارند.
آیا این سالنها هماکنون فعالاند؟
برخی از آنها تکمیل شدهاند اما هنوز به بهرهبرداری نرسیدهاند. مشکلاتی مثل راهاندازی تأسیسات باقیمانده که با پیگیری معاونت عمران در حال رفع است. قرار است این مجموعهها به هیئتهای مربوطه واگذار شوند تا در اختیار ورزشکاران قرار گیرند.
زیرساختهای خدماتی مثل ایستگاه آتشنشانی چه وضعیتی دارد؟
تا چند سال پیش، فقط یک ایستگاه آتشنشانی در منطقه ۵ فعال بود. اما هماکنون دو ایستگاه جدید در حال احداث است. یکی در خیابان بنیهاشمی و دیگری در بلوار رحمت کنار سالن پهلوانان نصیری. این مناطق پیشتر هیچ دسترسی به ایستگاه نداشتند، اما حالا زیرساختها در حال تکمیل است.
به نظر شما اولویت مردم در پروژههای شهری چیست؟
مردم بیشتر از پروژههای بزرگ به دنبال رفاه در زندگی روزمره خود هستند. برایشان مهم است که وقتی از خانه بیرون میآیند، کوچه و محلهشان وضعیت مناسبی داشته باشد. بنابراین یکی از سیاستهای ما تعریف پروژههای کوچکمقیاس و محلی بود. در همین راستا، نهضت آسفالت در محلات کمبرخوردار منطقه ۵ از روزهای ابتدایی آغاز شد و بسیاری از نقاطی که سالها از آسفالت بیبهره بودند، اصلاح شدند.
نقش شما در این پروژهها چیست؟
شورای شهر نهاد سیاستگذار است، نه اجرایی. ما با حضور میدانی در محلات، نیازها را شناسایی کرده و آنها را به شهرداری منتقل میکنیم. وظیفه اصلی شورا، تصویب بودجه، پیگیری مطالبات مردم و نظارت بر عملکرد شهرداری است. در این زمینه تلاش شده هماهنگی میان شورا و شهرداری برای پاسخ به مطالبات مردم برقرار باشد.
در سازمان سیما و منظر نیز نظارت دارید. چه تغییراتی در این حوزه اتفاق افتاده است؟
سازمان سیما و منظر در سالهای اخیر گامهای مثبتی برداشته است. یکی از دغدغههای من، موضوع شهدا بود که با تغییر تابلوها و نصب تمثالهای جدید در سطح شهر، این موضوع تا حد زیادی محقق شد. این طرح همزمان با کنگره ۱۵هزار شهید استان اجرا شد. همچنین لوسترهای خیابانی و طرحهای زیباسازی سطح شهر، حاصل سیاستگذاری شورا و تلاش شبانهروزی پرسنل شهرداری است.
در حوزه فضای سبز شهری چطور؟
گرچه برخی اقدامات مثبت بوده، اما در زمینه باغات شهری هنوز ضعفهایی وجود دارد. متأسفانه شاهد آتشسوزیهای عمدی و خشک شدن درختان هستیم که نیاز به نظارت ویژه دارد. حفظ باغات مستلزم همکاری جدی شورا و شهرداری است و در این زمینه باید همافزایی بیشتری ایجاد شود.
اگر بخواهید به وضعیت محرومیتزدایی در منطقه ۵ از ۱۰۰ نمره بدهید، چه نمرهای میدهید؟
محرومیتزدایی برای من یک نگاه و تفکر است، نه یک پروژه یا کمیته خاص. در همه کمیسیونها و مصوبات باید رویکرد اولویت دادن به مناطق کمبرخوردار حاکم باشد. بهجای تعریف اعتبارات جداگانه، باید سیاستگذاریها با نگاه محرومیتزدایی انجام شود. من از ابتدای شورای ششم، چهار سال است که منطقه ۵ را ترک نکردهام و سعی کردهام تا پایان دوره همان جا بمانم تا پروژههای نیمهتمام به سرانجام برسند.
بقیه اعضای شورا منطقه نظارتیشان را تغییر دادهاند؟
بله، بهدلیل جابهجایی اعضا و ورود برخی علیالبدلها، نظارت برخی تغییر کرده اما من ترجیح دادم در منطقه بمانم تا پیگیریها ادامه یابد. در منطقه ۵ اولویت ما همواره توجه به محلات کمتر دیدهشده بوده و سعی شده پروژههای عمرانی و خدماتی را با همین رویکرد طراحی و اجرا کنیم.
محرومیتزدایی فراتر از وظایف روزمره شهرداری
دیدگاه شما نسبت به تعریف پروژه در حوزه محرومیتزدایی چیست؟
محرومیتزدایی باید فراتر از وظایف روزمره شهرداری تعریف شود. اقداماتی مانند آسفالت یا خدمات معمول شهری، وظایف ذاتی شهرداری است و نمیتوان آنها را ذیل محرومیتزدایی قرار داد. اگر قرار باشد پروژه ویژهای تعریف شود، باید فراتر از وظایف جاری شهرداری و صرفاً با هدف ارتقای عدالت اجتماعی باشد.
عملکرد مجموعه مدیریت شهری را در بحث محرومیتزدایی چگونه ارزیابی میکنید؟
نمیتوان نمره عددی مشخصی داد، چرا که بخشی از پروژهها میراث شورای گذشته و بخشی دیگر حاصل سیاستهای جدید است. مهمتر از عدد، نوع نگاه به محرومیتزدایی و اعتقاد به کار جهادی است که باید در میان مدیران و نمایندگان مردم وجود داشته باشد.
آیا امروز شرایط ایدهآل حاصل شده است؟
خیر، هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم. برای تحقق عدالت اجتماعی باید محرومیتزدایی را از وظایف جاری شهرداری تفکیک و برای آن راهبرد خاص تعریف کرد.
با توجه به اینکه نخستین دوره حضورتان در شوراست، آیا در گذشته نیز پیگیر عملکرد شورا بودهاید؟
بله، از قبل در جریان مسائل شورا و مدیریت شهری بودم. معتقدم شورای ششم یکی از قویترین شوراهای ادوار گذشته است؛ بهویژه از نظر انسجام در پیگیری امور.
نقطه ضعف شورا را در چه میبینید؟
گاهی برخی افراد تنها در گفتار بر اتحاد تأکید دارند اما در عمل دچار نگاه تمامیتخواه هستند. چنددستگی نباید وجود داشته باشد. همچنین، هرچند شهرداری در حوزه عمرانی در نقطه طلایی قرار دارد اما در حوزههای فرهنگی و اجتماعی هنوز به شرایط مطلوب نرسیدهایم و باید عملکرد بهتری ارائه شود.
کار به اندازه چند وزارتخانه
پاسخ شما به برداشت عمومی مبنیبر نگاه انتقادیتان به شهرداری چیست؟
واقعیت آن است که نیروهای شهرداری در بسیاری از بخشها ازجمله عمرانی عملکرد قابلتوجهی داشتهاند و نباید زحماتشان نادیده گرفته شود. معتقدم که شهرداری در چند سال اخیر به اندازه چند وزارتخانه در شیراز کار انجام داده است. اما این به معنای نبود نقاط ضعف نیست. در حوزههای فرهنگی و اجتماعی منکر تلاشها و زحمات کشیده شده نیستیم اما با توجه به گستردگی شهر و نیازهای فرهنگی و اجتماعی، نیازمند ارتقای جدی شرایط موجود دراین بخش هستیم.
عملکرد سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری را چطور ارزیابی میکنید؟
در سالهای اخیر این سازمان با چالشهایی روبهرو بود و ساختار آن نیازمند بازسازی بود و بخش زیادی از وقت و انرژی مدیریت جدید، صرف این امور شد. اکنون هم تلاشهایی برای احیای آن در جریان است، اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیدهایم. با توجه به جایگاه فرهنگی شهر شیراز، انتظار بیشتری در این حوزه وجود دارد.
موضوع یاوران شورا و انتقادهایی که نسبت به آن مطرح است را چگونه ارزیابی میکنید؟
در جلسات متعددی که در شورا داشتیم، تأکید شد که ساختار یاوران شورا باید قانونی و شفاف شود. بسیاری از یاوران شورا افراد دلسوز و پیگیر هستند. شخصاً در منطقه ۵ عملکرد اغلب آنها را مثبت دیدهام. بااینحال، برخی نگرانیها در سایر مناطق وجود دارد که باید با تدوین آییننامه شفاف و ثبت رسمی این نهاد بهعنوان یک سازمان مردمنهاد به آن پاسخ داد.
استفاده از ظرفیت تمام گروههای مردمی
بااینحال برخی نگران سوءاستفاده یا انحصارطلبی در این ساختار هستند.
این نگرانی بهجاست. نباید به گروه خاصی امتیاز انحصاری داده شود. پیشنهاد شد آییننامهای برای استفاده از ظرفیت تمام گروههای مردمی تدوین شود تا همه افراد دغدغهمند بتوانند در فرایندهای شورا حضور یابند. متأسفانه این طرح در مرحلهای متوقف شد، اما تلاش بر این است که با تداوم پیگیری زمینه حضور فراگیر مردم در شورا فراهم شود.
اگر این ساختار به سمت انتخابات یا لابیگری پیش برود، پیامدهای منفی در پی نخواهد داشت؟
قطعاً آسیبزا خواهد بود. یاوران شورا باید بازوی اجرایی و مردمی شورا باشند نه بستری برای رقابتهای سیاسی. اگر این نهاد به دست گروههای خاص بیفتد هم خود یاوران و هم شهر دچار آسیب خواهند شد. تأکید ما این است که این مجموعه به شرط غیرفرمایشی بودن و بدون جهتگیری سیاسی میتواند یکی از مؤثرترین ظرفیتها در حل مشکلات محلات باشد.
بیشترین نامگذاری معابر در سالهای اخیر
برخی معتقدند نامگذاریها در شورا فقط به نام شهدا انجام میشود. بهعنوان رئیس کمیته نامگذاری معابر چه توضیحی دارید؟
چنین برداشتی نادرست است. بر اساس فرمایش صریح رهبر معظم انقلاب در سال ۱۴۰۰ مبنی بر بازگرداندن نام شهدا به خیابانها این موضوع در دستور کار شورا قرار گرفت. بله، نامگذاری به نام شهدا از اولویتهای ماست و به آن افتخار میکنیم، اما تنها اولویت نبوده است. همزمان، مفاخر و مشاهیر علمی، فرهنگی و تاریخی استان نیز موردتوجه قرار گرفتهاند. شورای ششم بیشترین نامگذاری معابر در سالهای اخیر را داشته است ازجمله نامهایی که پیشتر حتی در تاریخنگاری شهری نیز مغفول مانده بودند.
برای مثال چه نامهایی مدنظر بوده است؟
شخصیتهایی چون صولتالدوله قشقایی، باختر بیگلری، شریف جرجانی (استاد حافظ)، سیداحمد دشتکی و ناصرالدیوان کازرونی ازجمله این افراد هستند. همچنین گذرهایی به نام خاتمکارها، علمدارها، شهدای ادیان توحیدی و نام ورزشکارانی چون ساره جوانمردی و برادران گرایی در سطح شهر نامگذاری شدهاند. نام استاد مرحوم امین تارخ هم که برای مجموعه سینمایی فاخر جنوب شهر انتخاب شد. فکر میکنم اگر اطلاعرسانی دقیقتری صورت میگرفت، این سوءتفاهم که همه معابر صرفاً به نام شهدا نامگذاری میشود، به وجود نمیآمد.
بااینحال، ظاهراً نام شهدای جنگ اخیر نیز در اولویت قرار گرفتهاند؟
بله، این وظیفه شورا و شهرداری است که به نام شهدا احترام بگذارد. حدود ۳۴۰۰ شهید داریم که فرایند پایش برای نامگذاری به نام آنها در حال انجام است. اخیراً نیز به دلیل شهادت ۵ نخبه کشور در حمله رژیم صهیونیستی نام این بزرگواران که همگی از استان فارس بودند در معابر شهری ثبت شده است؛ ازجمله شهید دکتر فریدون عباسی، شهید دکتر فقهی و دیگر عزیزانی که در اولین حمله اسرائیل به شهادت رسیدند.
روند پیشنهاد و تصویب این نامگذاریها چگونه است؟
هم از سوی مردم و فعالان اجتماعی پیشنهاداتی مطرح میشود و هم از طرف اعضای کمیته، بهویژه کسانی که در حوزه تاریخ یا فرهنگ تخصص دارند. برای نمونه، نامهایی چون صولتالدوله قشقایی یا شریف جرجانی مستقیماً در کمیته مطرح شد و هیچ تقاضای مردمی دراینخصوص وجود نداشت. این نشان میدهد نامگذاریها بر پایه تحقیق و شناخت انجام شده، نه صرفاً فشارهای اجتماعی.
آیا نام برخی معابر نامناسب بوده که تغییر یافته باشد؟
بله، در منطقه ۵ معبری با نامی نامتعارف به سه شهید تغییر نام داده شد که بر اساس درخواست مردم و بررسیهای میدانی انجام شد.
افزایش عوارض محدود به نرخ تورم سالانه
برخی شهروندان شهرداری را یکی از عوامل گرانی مسکن در شیراز میدانند، بهویژه بهخاطر عوارض ساخت. دیدگاه شما چیست؟
تا پیش از تصویب قانون درآمدهای پایدار در دو سال گذشته، امکان افزایش نامحدود عوارض با رأی شورا وجود داشت. اما از زمان اجرای این قانون افزایش عوارض محدود به نرخ تورم سالانه شده است. این اقدام گامی مثبت در جهت کنترل قیمتها بود اما در مناطق با بافت فرسوده کافی نیست.
در این مناطق چه سیاستهایی اتخاذ شده است؟
در شورای ششم، برای بافتهای فرسوده تا ۵۰ درصد تخفیف در عوارض ساخت در نظر گرفته شد، ولی معتقدم این میزان نیز کافی نیست و باید در برخی نقاط عوارض بهطور کامل حذف شود تا سرمایهگذاری در ساختوساز صرفهاقتصادی پیدا کند. چون بسیاری از مالکان این مناطق زمینهایی با مقیاس کوچک دارند که با وجود تخفیف هم برایشان صرفهای ندارد. این امر بهویژه با افزایش قیمت مصالح ساختمانی تشدید شده است.
در این زمینه شورا چه اقدامی انجام داده است؟
در کمیسیونهای برنامهوبودجه و شهرسازی بستههای تشویقی متعددی برای بافت فرسوده تصویب شده، اما این بستهها هنوز به مرحله اثربخشی نرسیدهاند. برای تحریک واقعی بازار مسکن در این مناطق باید سیاستهای جسورانهتری اتخاذ شود.
یکی دیگر از مشکلاتی که مردم میگویند تصمیمات شهرداری در آن نقش دارد، ترافیک است. قبول دارید که شهرداری، خود یکی از عوامل ایجاد ترافیک در شهرشده است؟
بله این را هم تا حدودی قبول دارم. متأسفانه در بعضی محلهها بدون رعایت اصول، مجوزهای تجاری صادر شده که پارکینگ برای آنها تعریف نشده. این مسئله باعثشده مردم مجبور شوند هزینه کسری پارکینگ را بپردازند ولی این درآمد بهجای ساخت پارکینگ عمومی، صرف موارد دیگری شده است. مثلاً در سال ۱۴۰۲، از این محل درآمد خوبی به دست آمد ولی حتی یک پارکینگ عمومی جدید ساخته نشد. این موضوع بارها در بودجه و جلسات شورا مطرح شده، اما هنوز ضعف داریم.
اشاره کردید که برخی تخلفات در صدور مجوز وجود دارد، میشود توضیح دهید؟
بله، متأسفانه مواردی هست که افراد بهراحتی مجوز تجاری میگیرند بدون اینکه پارکینگ مناسب داشته باشند. حتی در کمیته صیانت و شفافیت چند مورد بررسی شده که گاهی برای گرفتن تراکم بیشتر، پارکینگها حذف میشود. این در حوزه تجاری باید دقت بیشتری صورت بگیرد، چون تأثیر مستقیم روی ترافیک و کیفیت زندگی مردم دارد.
وضعیت ترافیک مطلوب نیست
بهطورکلی وضعیت ترافیک شهری را چطور ارزیابی میکنید؟
واضح است که وضعیت ترافیک شهر اصلاً مطلوب نیست. در شورا، بیشتر روی پروژههای عمرانی تمرکز شده تا حملونقل عمومی و مدیریت ترافیک. پروژههای عمرانی بعضاً فقط ترافیک را از نقطهای به نقطه دیگر منتقل میکنند و گاهی هم کار کارشناسی دقیقی روی آنها انجام نشده است. بهعنوان مثال، برخی پلها انتظار کاهش ترافیک ایجاد میکنند اما بعد از پل همچنان ترافیک وجود دارد. طرح جامع حملونقل باید بیشتر موردتوجه قرار گیرد و ما امیدواریم این روند اصلاح شود.
دوره شورای ششم تا کی ادامه دارد و برنامههای شما در ماههای باقیمانده چیست؟
دوره شورای ششم تا خرداد سال آینده ادامه دارد. در این ۱۱ ماه باقیمانده، تمرکز من روی مسائل محلات و تعامل بیشتر با گروههای مردمی است. میخواهم بیشتر روی مشکلات مردم در سطح محلی وقت بگذارم چون رضایت مردم برای ما اهمیت زیادی دارد.
نظرتان درباره تقسیمبندی کمیسیونها در شورا چیست؟
متأسفانه تقسیمبندی کمیسیونها در شورای سال گذشته تا حد زیادی سیاسی شد. بعضی افرادی که تخصص لازم نداشتند مسئولیت کمیسیونها را گرفتند. این مشکل باعثشده بعضی مصوبات به دلیل ضعف حقوقی در فرمانداری رد شود. من معتقدم تخصص باید اصل قرار بگیرد، نه سیاست. مردم ما را بهعنوان خادم خود انتخاب کردند، نه برای کسب اعتبار سیاسی.
خودتان در چه زمینهای تخصص دارید؟
من وکیل پایه یک دادگستری هستم. جالب است که رئیس کمیسیون حقوقی یک استاد حوزه شهرسازی است و رئیس کمیسیون شهرسازی فردی دیگر که تخصص دیگری دارد. این مسائل باعث مشکلات حقوقی در مصوبات میشود. کمیته انطباق حقوقی هم فعال است ولی گاهی به نظر کارشناسان حقوقی اعتماد کافی نمیشود.
همچنان وکالت میکنید؟
خیر، از چند ماه قبل از ورود به شورا پروندهای قبول نکردم تا تمام وقتم را برای خدمت به شورا و شهرداری بگذارم. همچنین نخواستم دچار تعارض منافع شوم چون خیلی از پروندههای حقوقی مرتبط با شهرداری است.
خودتان را چقدر سیاسی میدانید؟
من سیاسی نبودم و نیستم. بعضی افراد کوچکترین نقدی را سیاسی میکنند و جو را ملتهب میکنند، ولی من اعتقاد دارم باید با مردم شفاف بود. هرجا ایرادی بوده، گفتهام. من انصاف را رعایت میکنم و ضعفهای شهرداری را میپذیرم، اما در عین حال خدمات خوب آن را هم میشناسم.
نماینده مردم هستیم نه نماینده شهرداری
در نقش نماینده مردم، چگونه عمل میکنید؟
ما نماینده مردم هستیم نه نماینده شهرداری، باید بر اساس خواستههای مردم برنامهریزی کنیم و از محافظهکاری سیاسی دوری کنیم، وقتی نماینده فقط به منافع شهرداری فکر کند، صدایش بسته میشود و این برای مردم ضرر دارد. مردم خیلی باهوش هستند و میفهمند چه کسی واقعاً به فکر آنهاست.
شفافیت، هماهنگی و مسئولیتپذیری سه مؤلفه اصلی شورا
بهعنوان سؤال پایانی، نقش و عملکرد خبرنگاران شیرازی را چطور ارزیابی میکنید؟
من خودم پیشینه خبرنگاری دارم. در دوران دانشجویی خبرنگار بودم و احترام زیادی برای خبرنگاران قائلم. آنها افسران جنگ نرم هستند و رسالتشان اطلاعرسانی و آگاهیبخشی است، که برگرفته از رسالت پیامبران است. در همین حوادث اخیر هم شاهد فداکاری خبرنگاران بودهایم که کنار مردم بودند و حتی چند تن از آنها به شهادت رسیدند. اما متأسفانه میبینیم که وقتی آنها حرف مردم را میزنند، چطور تحتفشار گروههای مختلف قرار میگیرند. ولی با همه این مشکلات و سختیها، امیدوارم همه اصحابرسانه همیشه منافع مردم را در اولویت قرار دهند.
به گزارش عصرمیهن، خواستخدایی در این گفتوگو بر لزوم مرزبندی میان وظایف قانونی شهرداری و انتظارات اجتماعی تأکید کرده و خواستار بازگشت به نقشهای اصلی مدیریت شهری شد. او معتقد است شورا باید با تمرکز بر سیاستگذاری و نظارت مؤثر از ورود به کارهای اجرایی پرهیز کند. به گفته این عضو شورا، حل مشکلات اجتماعی نیازمند همکاری نهادهای مختلف و نگاه واقعبینانه است و شفافیت، هماهنگی و مسئولیتپذیری، سه مؤلفهای است که شورا نباید از آنها غافل شود.