[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۷۸۱
  • دوره جدید

صادرات در ابهام ، روزنامه شیراز نوین

  فرزاد وثوقی-گروه خبر
 باید به سمت توسعه صادرات غیرنفتی گام برداریم. محصولات غیر‌نفتی فارس درشمار بهترین‌های صادرات هستند اگر روی خوشی به آنها نشان دهیم. هم هزینه‌های تولید را باید کاهش داد و هم روند صادرات را باید تسهیل کرد. کشورهای حاشیه خلیج فارس یکی از بهترین بازارهای مصرف برای تولیدات کیفی ایرانی هستند؛ اما آن‌طورکه ما می‌دانیم و بزرگان تولید وصادرات واقف هستند در یکی دوسال گذشته این فرصت‌ها توسط بازرگانان ترک ویا سایر کشورها از دست ما خارج شده است. 
تولیدات داخلی حتی برای نفس کشیدن در بازارهای داخلی هم مشکل دارند تا چه رسد به بازارهای خارجی وپر رقیب. زیر ساخت‌های صادرات هم آن‌چنان که باید وشاید آماده نیستند، گویا یک نگاه سنتی بر بازار حاکم است خصوصاً دربخش حمل ونقل کالا. اگر در بخش محصولات غیرنفتی، صادرات محور بودیم پس از تحریم نفت درمخمصه نمی‌افتادیم. باید را‌ههای صادرات کالاهای غیر نفتی را بازکرد. 
نایب رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران گفت: حمل‌ونقل هوایی (کارگو) درمقاطعی در استان فارس با مرکزیت شیراز راه اندازی شده اما مجموعه‌ای از عوامل باعث شده این برنامه استمرار نداشته‌باشد و عقیم بماند. 
مهدی علیپور به شیراز نوین گفت: به‌نظرمن مشکلات قانونی برسرراه این اتفاق وجودندارد وبعید می‌دانم قانون سد راه این مهم شده‌باشد. دولت باید حمایت کند و این حمایت به نفع صادرکننده و درنهایت تولید داخلی است. دولت باید امکاناتی را در فرودگاه شیراز فراهم کند و درمیان مدت سرمایه‌گذاران داخلی و تولید‌کنندگان پای کار حاضر شوند. ما وقتی یک منطقه گردشگری را درست می‌کنیم باید منتظر حضور گردشگران باشیم وتا وقتی یک منطقه را به لحاظ زیر ساختی فراهم نکنیم تورگردان‌ها به این منطقه گردشگر اعزام نمی‌کنند. پس لازمه هر کاری ایجاد زیر ساخت‌های آن است.
به گفته وی این امکانات موجود است که سطح تقاضا را افزایش می‌دهد و سود وصرفه را ایجاد می‌کند. ما اگر در فرودگاه شیراز کارگو را ایجاد کنیم به‌طور قطع مشتری پای کار حاضر خواهد شد ودیگران نیز به طبع آن بار خود را به فرودگاه شیراز می‌آورند وصادرات از طریق این گمرک انجام خواهد شد. 
این فعال اقتصادی یادآورشد: دولت می‌بایست از صادرات غیرنفتی حمایت کند تا این عرصه با رونق خود هم اشتغال ایجاد کند وهم افزایش سرمایه‌گذاری داشته ‌اشد والبته کسب درآمدهای ارزی پیامد مهم آن است که هم به نفع فارس وهم کشور است. 
علیپور خاطر نشان کرد: درست است که ما امروز هواپیما نداریم تا بار از فارس جابجا وبه خارج کشور حمل شود؛ اما هواپیمایی قطر این مهم را برعهده گرفته ویک روز درمیان بار فارس را از فرودگاه شیراز به قطر ودیگر مقاصد حمل می‌کند. دراین خصوص یک شب پرواز از تهران به قطر است ویک شب از شیراز به قطر ومحصولات غیرنفتی شامل: صیفی‌جات، لبنیات واقلام کشاورزی وخشکبار وگل وگیاه  با این پرواز به بازار هدف صادرمی شود. دراین رابطه هم مسئله‌ای وجوددارد که قابل بیان است وآن اینکه کار به یک بخش خصوصی سپرده شده وجالب است بدانید حمل بار از شیراز به قطر گران‌تر از حمل بار از تهران به قطر انجام می شود. این درحالی است که فاصله شیراز تا قطر کوتاه‌تر از فاصله تهران تا قطر است. 
نایب‌رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران درادامه یادآور شد، اگر قرار است کارگو به شیراز مرکز فارس بیایید همه باید همکاری داشته باشند. به هواپیمای حمل بار به چشم هواپیمای حمل مسافر نگاه نکنند شاید لازم باشد چند شب هواپیما در فرودگاه شیراز توقف داشته‌باشد تا بار جمع شود. برای این کار نیاز به تبلیغات است. فرودگاه هم نباید اجاره‌های آنچنانی از کارگو مطالبه کند، درحالیکه تازه وارد میدان شده است. باید کاری کنیم از استان‌های همجوار هم بارهای مورد نظر به فرودگاه شیراز بیایید. همچنین باید یک سردخانه بزرگ و مجهز دایر شود مثلاً در شهرک صنعتی شیراز که ظرفیت‌های موجود را دارد تا اگر نیاز شد بار یک شب یا دوشب معطل شود درسردخانه بماند و تلفات نداشته‌باشد. 
وی با بیان برخی مشکلات دراین رابطه از بخش‌های نظارت وبازرسی فرودگاه شیراز خواست تا ساعات بازرسی را طوری تنظیم کنند تا صادرکننده در زحمت نیفتد. باید با صادرکننده همراه بود اینکه بازرسی درساعت 24 انجام شود ومحصول حدود 5 ساعت درانتظار حمل بماند با توجه به فسادپذیر بودنش افت کیفیت پیدا می‌کند وشاید مورد نظر خریدار نباشد و با مرجوع شدن آن، صادرکننده وتولید کننده ضرر خواهند کرد. وی در رابطه با سوالی مبنی براینکه افزایش گیت‌های بازرسی و برخورداری از تجهیزات لازم الکترونیکی درباب بازرسی‌ها یک الزام برای بخش خصوصی محسوب می‌شود یا خیر، گفت: خرید دستگاه‌های بازرسی و ارتقای آن در بخش‌های مهم وامنیتی سپاه پاسداران و پلیس فرودگاه برعهده بخش‌های حاکمیتی است. بطور مثال در گمرک بندرعباس تجهیزات بازرسی الکترونیک درحدی است که کانتینر از زیر آن عبور می‌کند و نیازی نیست بسته‌بندی‌های بزرگ بازشود و به‌صورت قطعه قطعه از زیر گیت‌ها عبور داده شوند. 
علیپور درپاسخ به سوال دیگرمان مبنی برمیزان مشارکت پروازهای داخلی دراین امر خاطر نشان کرد: شاید به‌صورت محدود حمل بار انجام شود، اما بصورت جدی و برای سرعت بخشیدن به موضوع هواپیمایی قطریک شب درمیان به این کار پرداخته است. محصولاتی چون لبنیات وانواع میوه وسبزی و یا گل‌های فارس فسادپذیرند ودرموضوع تأخیرها کیفیت خود را از دست می‌دهد، اما در محصولات غیرنفتی دیگر مانند زعفران وخشکبار این حساسیت‌ها وجود ندارد، هرچند صادرکننده باید به موضوع تعهدات خود حساس باشد. 
 نایب‌رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران همچنین درباره سوالی درخصوص بازگشت ارز ناشی از صادرات، گفت: بازگشت ارز ناشی از صادرات یک ضرورت است، چرا که صادرکننده که گنج قارون ندارد باید ارز ناشی از صادرات خودرا به توان سرمایه درگردش خود بازگرداند. بدون این تقویت قوای مالی قادر نخواهد بود پول محصولات خریداری شده را پرداخت کند. بالاخره تولیدکننده هم دریک فرصت محدود پول خودش را می‌خواهد و باید جوابگوی عوامل تولید وخرید مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خودش باشد. پس این یک چرخه اقتصادی وباعث اعتماد طرفین است که پول صادرات بازگردد و در چرخه تولید وصادرات دوباره قرار گیرد. اینکه بگوییم ارز ناشی از صادرات بازنمی‌گردد خیلی درست نیست. ارزناشی ازصادرات  توان تولید را افزایش می دهد وباید بازگردد. 
درحاشیه: در یک اتاق جلسه که برخی دست اندرکاران حوزه اقتصاد جمع می‌شوند تا تصمیم‌گیری‌کنند که چه چیزی به نفع اقتصاد استان فارس است، باید یک کمیته پیگیری هم داشته‌باشیم که از فردای همان روز دنبال مصوبات این جلسه باشد. جلسات مهم درباب سرمایه‌گذاری و صادرات غیرنفتی و این دست مطالب زیر نظر مستقیم استاندار فارس برگزار می‌شود وگاهاً نام این جلسات را شورای گفتگوی استان می‌گذارند. انتظار می‌رود نتایج این گفتگوها به‌صورت جدی پیگیری شود. از قرار معلوم مدت بیست سال است حمل ونقل هوایی بار درجلسات متعدد مورد واکاوی قرار می‌گیرد، اما در عمل گشایشی نمی‌شود.
 این درحالی است که صادرات غیرنفتی باید بیش از آنچه امروز شاهدیم مورد توجه دولت‌مردان ما قرار می‌گرفته که البته نگرفته است. بیست سال انتظار زمان قابل توجهی  برای عقب‌ماندگی ویا عقب نگهداشته شدن است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی