سهم فارس از آزادراه صفر است، روزنامه شیراز نوین
جادههای فارس وحشت به رانندگان هدیه میدهند، راههای ناایمن و رخ به رخی که هر روز قربانی تازه میگیرند تا روند بهبود وضعیت جادهای استان به کندی پیش رود.
به گزارش شیراز نوین به نقل از مهر، دوم تیر ماه سال ۹۵ به دلیل سقوط یک دستگاه اتوبوس به دره در محور سیرجان - نی ریز ۱۳ نفر از سربازان و شش نفر دیگر از اتباع بیگانه جان باختند.
حادثهای که تا مدتها محل بحث بود و خیلیها آن را نتیجه ناایمن بودن جادههای فارس دانستند.
پیش از این حادثه سالها بود که فارس را به جادههای ناایمنش میشناختند. عدهای میگفتند از ناهمواریهای جاده متوجه میشویم که وارد فارس شدهایم.
همیشه زنگ خطر در جادههای فارس با صدای رسا شنیده میشد اما روند توسعهای در مسیرهای جادهای استان آنچنان به کندی پیش میرفت که حادثه سربازان و پس از آن حادثه اتوبوس فرزانگان رقم خورد.
آن سالها که مردم منتظر اقدام جدی نمایندگان مجلس برای برخورد قاطع در سطوح مختلف از جمله وزارت راه بودند، برخی از نمایندگان ادعا کردند قصد نداریم با دولت مقابله کنیم یا قصد نداریم واکنش احساساتی به خرج دهیم.
حالا سه سال از آن دوران گذشته و جادههای فارس هنوز قربانی میگیرند، قربانیانی که نشان میدهد فارس هنوز جاده با کیفیت ندارد.
استانی استراتژیک که هنوز یک کیلومتر آزادراه ندارد، نقاط حادثهخیزش به کندی رفع میشود تا این جادههای ناامین باشد که سرنوشت مردم را درجادههای فارس تعیین کند.
هرچند گفته میشود که در تصادفات رانندگی سه وجه راننده، خودرو و جاده دخیل هستند، اما فارس تاکنون در بخش جادهای کارنامه قابلقبولی نداشته است.
طی چند هفته گذشته وقوع چندین مورد تصادف خونین در جادههای استان فارس باعث واکنشهایی از سوی مسئولان کشوری از وزیر راه گرفته تا مسئولان استانی شد.
از دختر جوانی که با مانع جاده در مسیر شیراز به خرامه برخورد کرد و جانش را از دست داد و اداره راهداری در سکوت مطلق به کارش ادامه داد تا تصادفات دلخراشی که در سایر نقاط فارس از جمله لار به وقوع پیوست.
استاندار فارس در جلسه شورای راهبری تصادفات استان اعلام کرد که رخ دادن یک فقره تصادف هم ناخوشایند است و از مسئولان فارس خواست که کاهش آمار تصادفات دغدغه جدی آنها باشد.
رحیمی در این جلسه عنوان کرد در دنیای امروز قدرت فضای مجازی و اطلاعرسانی نگرانیهایی در افکار عمومیایجاد کرده اما همانگونه که وقوع تصادفات در این فضاها به سرعت اطلاعرسانی میشود باید اقدامات و تلاشهای انجام شده نیز اطلاعرسانی شود تا مردم بدانند مسئولان نیز دغدغه کاهش این تصادفات و تلفات را دارند.
استاندار فارس همچنین خواستار تشکیل مداوم کارگروه ایمنی راهها و فعالیت این کارگروه در حوزه کاهش نقاط حادثهخیز و ایمنسازی جادهها شد.
با وجود این دستورات استاندار، در حالی که کمتر از ۲۴ ساعت از این مسئله میگذشت این بار تصادف دلخراشی در محور آباده - اصفهان رخ داد و در این حادثه پنج نفر از اعضای یک خانواده جان باختند.
استان فارس با دارا بودن ۲۱ هزار و ۲۸۰ کیلومتر راه و با وجود اینکه یکی از استانهای پرتردد کشور به شمار میرود، از داشتن یک کیلومتر آزادراه محروم است.
فرمانده پلیس راه شمالی استان فارس در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به وقوع چندین حادثه دلخراش رانندگی طی چند مدت اخیر در این استان گفت: در این مدت سه تصادف دلخراش در محورهای مربوط به خرامه رخ داد که کارشناسان پلیس راه پس از بررسی سهم ادارات و راننده را در این حوادث مشخص کردند.
سرهنگ دهقانی افزود: در حادثهای که منجر به مرگ دختر جوان شد ۵۰ درصد شرکت توسعه ساخت راه مقصر شناخته شد و در حادثه دیگر نیز سهم اداره راه نیز مشخص شد. وی با اشاره به حادثه رانندگی محور لار نیز بیان کرد: این محور یکی از پردترددترین محورهای استان به شمار میرود که متأسفانه رخ به رخ است.
فرمانده پلیس راه شمال استان فارس ادامه داد: در دنیا جادههای رخبهرخ منسوخ شده و تمام جادهها به سمت بزرگراه و آزادراه رفته اما متأسفانه سهم استان فارس در آزادراه صفر است.
سرهنگ عبدالهاشم دهقانی با اعلام اینکه فقط نزدیک به سه هزار کیلومتر از جادههای فارس بزرگراه است، گفت: در حالی که استان فارس نزدیک به ۲۸ هزار و ۲۸۰ کیلومتر راه دارد فقط نزدیک به سههزار کیلومتر از این راهها بزرگراه است و مابقی رخ به رخ و فرعی است. وی با بیان اینکه امکان حضور پلیس در تمامیاین محورها وجود ندارد، تأکید کرد: به ازای هر ۲۸۰ کیلومتر یک گشت پلیس وجود دارد زیرا پلیس این همه توان و امکانات برای حضور ۲۴ ساعته در جادهها را ندارد. وی با تأکید بر اینکه ۲۱۳ نقطه حادثه خیز در سطح جادههای فارس شناسایی شده، افزود: از این تعداد نزدیک به ۱۷۰مورد از نقاط به تأیید سازمان راهداری رسیده است البته اقداماتی نیز برای آشکارسازی این نقاط انجام شده است.
سرهنگ دهقانی با اشاره به لزوم فرهنگسازی در این حوزه گفت: متأسفانه بخشی از این تصادفات مربوط به خود راننده و عدم رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی است.
نماینده مردم نیریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه گفت: طی چند ماه گذشته تذکراتی به وزیر راه پیرامون وضعیت جادههای استان فارس داده شده است.
اصغر مسعودی با اشاره به اینکه فارس در صدر تصادفات کشور است، گفت: با وجودی اینکه فارس ظرفیتهای زیادی هم در حوزه صنعت و هم گردشگری و کشاورزی دارد به تناسب جایگاهش در این حوزهها، در زمینه راه و جاده و خطوط ریلی در وضعیت بسیار بدی است. وی با بیان اینکه مهمترین زیر ساختهای توسعه حمل و نقل بحث جاده است، افزود: به عنوان نمونه شهرستان نیریز به عنوان دومین شهرستان بزرگ استان همچنان ۴۰۰ کیلومتر راه خاکی دارد.
این نماینده مجلس ادامه داد: « در گردنه لایرز نیریز که در آن ۲۱ سرباز جان خود را از دست دادند، با وجود پیگیریهای مداوم و پیشرفت ۹۰ درصد زیرسازی این مسیر، اما همچنان با وجدی اینکه پیمانکار مطالبات خود را گرفته، برای بهرهبرداری از آن اقدامیانجام نشده است».
مسعودی با اشاره به اینکه وزیر راه باید در زمینه تخصیص بودجه پاسخگو باشد، افزود: متأسفانه بودجههایی که از سوی این وزارتخانه توزیع میشود اولویتبندی نشده در حالیکه باید این بودجه متناسب با زیر ساختها و نیازهای هر استان تخصیص یابد.
وی با بیان اینکه فارس از ظرفیتهای زیادی برخوردار است، بیان کرد: به عنوان نمونه قرار بود سال ۹۲ آزادراه شیراز - اصفهان افتتاح شود که این امر باعث کاهش ۱۴۰ کیلومتری مسیر شده و میتواند در حوزه اقتصادی برای کشور با صرفه باشد.
مسعودی با اشاره به اینکه علاوه بر این در حوزه اقتصاد مقاومتی کاهش ۱۴۰ کیلومتری این مسیر میتواند باعث صرفهجویی چندین میلیون لیتری بنزین شود، بیان کرد: مسئولان ما فقط شعار میدهند و هیچ راهکاری برای رفع مشکلات حوزه راه فارس ندارند.
این نماینده مجلس گفت: برای منطقه لایرز هشت تا ۹ میلیارد پرداخت شده اما اکنون کار لنگ آسفالت است و تاکنون هیچ مسئولی پیگیری مؤثری انجام نداده است. مسعودی به جاده فسا به استهبان نیز اشاره کرد و گفت: این جاده سال گذشته آسفالت شده اما چون مطالبات پیمانکار داده نشده، پیمانکار با ریختن سنگ در جاده، اجازه تردد به خودروها نمیدهد در حالیکه بسیاری از تصادفات ما در همین مسیر رخ میدهد.
وی با اعلام اینکه به وزیر راه نامه زده میشود، بیان کرد: از وزیر میخواهیم اقدام عاجلی برای حل مشکلات راههای فارس انجام دهد زیرا استان فارس با وجود داشتن مسیرهای ترانزیتی حتی یک کیلومتری آزادراه ندارد و از استانهای بسیار کوچک نیز در حوزه راه محرومتر است. به گزارش مهر، جادههای فارس جادههای وحشت شدهاند، هر روز قربانی دیگری به کشتهشدگان این مسیرها اضافه میشود و در سایه غیرپاسخگویی مسئولان راهداری فارس و راه و شهرسازی استان هر روز رانندگان باید با مرگ رخ به رخ شوند در جادههایی که همچنان رخ به رخ است.
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
خبرهای تصادفی روزنامه شیراز نوین