[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

مهم‌ترین علامت عفونت مغزی در کودکان و بزرگ‌سالان ، روزنامه شیراز نوین

گرچه غفونت مغزی جزو بیماری‌های نادر به شمار می‌آید اما بسیار خطرناک است و با شناخت علائم و دلایل بروز ‌این بیماری می‌توانید از عفونت مغزی جلوگیری کنید.
به گزارش نمناک، عفونت مغزی یک اتفاق نادر است و گاهاً اتفاق می‌افتد، پس سعی کنید با شناسایی و بهبود علائم مثلاً کاهش تب و التهابات، جلوی شدید شدن آن را بگیرید؛ همچنین می‌توانید جلوی انتشار میکروب را هم بگیرید. از طرفی علائمی‌ هستند که باید به آن‌ها توجه زیادی داشته باشید تا اگر متوجه‌شان شدید سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا از عفونت‌های شدید جلوگیری شود که در ‌این قسمت از بهداشت و سلامت نمناک به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.
دلیل عفونت مغز
مغز ممکن است به خاطر پاتوژن‌های مختلف مثل ویروس، باکتری، قارچ و انگل عفونی شود.‌ این ویروس‌ها رایج‌ترین علت ابتلا به عفونت هستند. ویروس‌هایی مثل مننژیت و انسفالیتیس بیشتر شما را در معرض خطر قرار می‌دهند و عفونت‌های باکتریایی رواج کمتری دارند؛ اما جدی‌تر می‌باشند.
عفونت‌های قارچی هم ممکن است در بعضی از افراد اتفاق بیفتد که باعث ضعف سیستم ‌ایمنی هم خواهد شد. عفونت‌های انگلی هم نادر هستند؛ اما خیلی خطرناک می‌باشند و ممکن است باعث تشنج یا حتی رفتن به کما بشوند. در بعضی از افراد ‌این عفونت‌های مغزی عاملی برای مرگ خواهد بود که تشخیص اولیه و درمان زود هنگام آن؛ در جلوگیری از سخت شدن وضعیت، تأثیر بسیار زیادی دارد.
علائم عفونت مغز در کودکان و بزرگ‌سالان
علائم و نشانه‌هایی که پزشک را به وجود عفونت مغزی مشکوک می‌کند شامل مواردی است که در ادامه خواهید خواند.
تجربه آلزایمر
بیماری‌‌های ذهنی مثل آلزایمر می‌تواند یک مفهوم وسیع از ناتوانی‌های ذهنی باشد؛ مثلاً مشکلات مربوط به حافظه، تکلم، توجه یا عملکرد‌های اجرایی ممکن است در افرادی که به عفونت مغز دچار شده‌اند اتفاق بیفتد که در چنین حالتی، فرد در ارتباط برقرارکردن دچار مشکل شده و حالات و رفتارش هم تغییر می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند افرادی که بیماری آلزایمر دارند، معمولاً بیشتر در معرض خطر ابتلا به انواع مختلف عفونت‌ها مخصوصاً عفونت‌های تنفسی هستند که البته احتمال ابتلا به عفونت مغزی هم در آن‌ها بیشتر است.
سر دردهای طولانی
مغز مرکز کنترل بدن می‌باشد؛ بنابراین هنگامی‌که عفونی می‌شود تأثیرات آن را روی سر احساس می‌کنید و حالات و روحیه شما تغییر می‌کند؛ حتی ممکن است التهاباتی هم به وجود بیاید و دچار سر درد‌های طولانی شوید.
مشکلات تکلم و فهم کلام دیگران
کاملاً طبیعی است که در عفونت مغزی، افراد نتوانند حرف‌های دیگران را به خوبی بفهمند و خودشان نیز نتوانند به راحتی حرف بزنند یا احساس می‌کنند که اتاق شلوغ و پر سر و صدا است و در شنیدن چیز‌های مختلف دچار مشکل می‌شوند و ‌این یعنی مغز عفونی شده است.
ایجاد تشنج
تشنج یک وضعیت نورولوژیکی است که علت‌های مختلفی دارد. در بعضی از موارد می‌تواند به خاطر عفونت مغزی باشد یا به خاطر عفونت باکتریایی یا ویروسی اتفاق بیفتد که در سیستم عصبی پخش می‌شود و ممکن است به‌صورت ناگهانی رخ دهد یا ‌اینکه هیچ علامتی نداشته باشد؛ البته علائم نورولوژیکی هم هستند که شامل گیجی، سردرگمی و کاهش قدرت حافظه است؛ بنابراین بسیار مهم است که سریعاً تشخیص داده شود.
تشخیص زود هنگام راه حل کلیدی است
همان طور که می‌دانید؛ مغز یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است، بنابراین بسیار مهم است که آن را سالم نگه دارید. درست است که عفونت مغز نادر می‌باشد؛ اما نباید آن را نادیده گرفت. ‌این عفونت می‌تواند به خاطر ویروس، باکتری یا قارچ اتفاق بیفتد؛ پس اگر مشکوک هستید، حتماً به دنبال علائم باشید. علائم عفونت مغز شامل تب، سر درد، سرگیجه، تشنج و سفت شدن گردن است که اگر هر کدام از ‌این علائم را داشتید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا درمان شما آغاز گردد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی