[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

کریسمس کارتون ببینیم، روزنامه شیراز نوین

همزمان با ورود به عصر دیجیتال و ظهور رسانه‌ها و تکنولوژی‌های دیجیتالی، اغلب فعالیت‌های بشر تحت تأثیر این تکنولوژی‌ها قرار گرفت. به گزارش ایسنا، هنر نیز از این مسئله مستثنا نبوده و در این زمان پیوندی تنگاتنگ میان تکنولوژی و هنر برقرار و زمینه پیدایش انواع هنر جدید ایجاد شد. امروزه انیمیشن‌ها در قالب کارتون تأثیر زیادی در روند رشد شخصیتی کودکان و نوجوانان دارند. تأثیر انیمیشن بر کودکان بدیهی و قابل مشاهده است. کارتون‌ها در عین تأثیرگذاری، منبع بی‌انتهای سرگرمی برای کودکان و حتی بزرگسالان را فراهم می‌کنند. در دوران کودکی، ذهن کودکان کنجکاو و در حال رشد است و ظرفیت بالایی برای یادگیری دارد؛ به همین دلیل انیمیشن‌ها به شکل مستقیم بر ذهن آنها تأثیر می‌گذارند.در این راستا ساخت انیمیشن‌هایی با محتوای آموزش مناسبت‌های فرهنگی به کودکان، یکی از اهداف کمپانی‌های بزرگ صنعت انیمیشن‌سازی است. سالانه تعداد بسیاری انیمیشن با موضوع کریسمس در کشورهای غربی تولید و پخش می‌شوند تا این مناسبت همچنان در بین نسل‌ها زنده بماند. این در حالی است که در کشور ما به دلایلی چون کمبود بودجه، نداشتن امکانات و مهم‌تر از همه احساس نکردن ضرورت ساخت برنامه‌های تأثیرگذار برای کودکان و نوجوانان، این فضا همچنان چندان مجال رشد نداشته است و ما به ندرت شاهد انتقال مفاهیم فرهنگی به کودکانمان در قالب انیمیشن‌های خوش ساخت ایرانی هستیم. 
در ادامه این گزارش و در آستانه سال نو میلادی، تعدادی از انیمیشن‌هایی که با فضای کریسمس و سال نو میلادی تولید شده اند را مرور می‌کنیم.
انیمیشن کلاوس در ژانر خانوادگی، کمدی و ماجراجویی است. این انیمیشن محصول اسپانیا و انگلستان است که با کارگردانی Sergio Pablos ساخته شده است. فیلم، داستان یک پستچی را روایت می‌کند که در هنگام انجام مأموریت خود در یک شهر یخ زده واقع در شمال متوجه می‌شود که بابانوئل خود را مخفی کرده است.
انمیشن گرینچ در ژانر فانتزی، خانوادگی، کمدی و موزیکال است. این انیمیشن محصول کشورهای آمریکا، ژاپن و فرانسه است که با کارگردانی «Scott Mosier» و «Yarrow Cheney» ساخته شده است.داستان انیمیشن حول محور یک موجود سبزرنگ جریان دارد که به شدت عبوس است و از کریسمس نفرت دارد. او که به همراه سگش در نزدیکی یک روستا زندگی می‌کند، تصمیم دارد کریسمس را برای مردم دهکده خراب کند اما اتفاقاتی که رخ می‌دهد روند داستان را تغییر می‌دهد.
آرتور کریسمس، محصول کشور انگلستان در سبک انیمیشن و ماجراجویی به کارگردانی سارا اسمیت است. داستان درباره آرتور، جوانی خوش‌گذران و بی‌خیال است که تمام دوران زندگی‌اش را صرف شرکت در انواع جشن‌های کوچک و بزرگ کرده است. علاوه بر این آرتور بسیار خوش‌شانس نیز است! در شب کریسمس، آرتور تصمیم می‌گیرد از تشکیلات قدیمی پدربزرگش برای انجام یک کار ضروری 
استفاده کند.
«سرود کریسمس» که بارها شاهد پخش آن از تلویزیون خودمان هم بوده ایم، محصول کشور آمریکا و با کارگردانی اسکاری رابرت زمکیس است. این انیمیشن در ژانر درام، فانتزی و ماجراجویی است.داستان حول محور شخصیت اسکروچ می‌چرخد. اسکروچ مردی خسیس و بداخلاق که در آستانه کریسمس با تنگ‌نظری خود قلب منشی همیشه وفادارش را می‌شکند و در شب کریسمس طبق معمول تنهاست تا اینکه ارواح کریسمس به سراغ او می‌آیند و او را با خود در سفری طولانی همراه می‌کنند.
انیمیشن «قطار سریع‌السیر قطبی» در ژانر ماجراجویی و خانوادگی است. این انیمیشن محصول کشور آمریکاست و آن را هم زابرت زمکیس کارگردانی کرده است.داستان انیمیشن درباره کودکی است که برخلاف تمسخر بسیاری از دوستانش به بابانوئل و حضورش در روزهای کریسمس باور دارد. در یکی از شب‌های کریسمس، پسربچه سوار قطاری جادویی می‌شود که در راه قطب شمال و خانه‌ 
بابانوئل است.
کابوس قبل از کریسمس، در ژانر خانوادگی، فانتزی و موزیکال است. این انیمیشن محصول آمریکا و به کارگردانی Henry Selick ساخته شده است. داستان از شهر هالووین آغاز می‌شود. سیر اصلی داستان با پادشاه کدو تنبل‌ها که اسکلتی خوش تیپ و جذاب است، رنگ می‌گیرد. او که از کارهای همیشگی اش خسته شده و در جست و جوی سالی متفاوت است، پا در شهری دیگر می‌گذارد و بعد از دیدن جشن کریسمس تصمیم می‌گیرد کریسمس آن سال را خود رهبری کند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی