[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۰۴
  • دوره جدید

امام حسین(ع) و یارانش را منحصر به ۱۰ شب آخر عمرشان نکنیم، روزنامه شیراز نوین

عضو هیئت علمی و رئیس مرکز پژوهش‌های فرهنگ اسلامی دانشگاه شیراز با انتقاد از برخی مبلغان دینی که تنها به ۱۰ روز آخر زندگی امام حسین(ع) و یارانش می‌پردازند،گفت:سیدالشهدا(ع) و یارانش را منحصر به ۱۰ شب آخر عمرشان نکنیم.
حجت الاسلام سعید رحیمیان در گفت و گو با ایرنا اظهارکرد: مبلغان باید هم زندگی و سیره امام حسین(ع) در ۵۰ سال نخست و هم حرکت امام (ع) در سال آخر و ۱۰ روز پایانی عمرشان را برای مردم تبیین کنند چرا که شهادت شرافتمندانه‌ای که نصیب امام(ع) و یارانشان شد حاصل زندگی شرافتمندانه آنان بود.
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز درباره رسالت مبلغان دینی برای تبیین فلسفه قیام عاشورا در عصر جدید که رسانه‌های ارتباطی و فضای مجازی توسعه یافته است، گفت: با توجه به اهمیتی که واقعه عاشورا دارد باید یک کار اساسی در این زمینه انجام شود.
حجت الاسلام رحیمیان افزود: بیان سنجیده‌تر مطالب پیرامون واقعه عاشورا از سوی مبلغان دینی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: ارایه تحلیل دقیق از واقعه عاشورا و تلاش برای زدودن خرافات و تحریفات پیرامون این واقعه از دیگر مباحثی است که باید در عصر جدید که رسانه‌های ارتباطی و فضای مجازی گسترش یافته‌اند بیشتر به آن توجه کرد.
رئیس مرکز پژوهش‌های فرهنگ اسلامی دانشگاه شیراز گفت: مبلغان دینی باید بدانند با هر وسیله‌ای نمی شود به هدف ارزشمند رسید، وسیله باید دارای ارزش باشد لذا باید از افراط و تفریط در عزاداری‌ها پرهیز شود و از توسل به آهنگ‌ها و مداحی‌هایی که سخیف است و مناسب با شأن و جایگاه ائمه اطهار(ع) نیست، پرهیز کنند.
حجت الاسلام رحیمیان در ادامه با اشاره به برخی مباحث و شبهات مطرح شده درباره نذورات مردمی و اینکه چرا این نذورات به فقرا داده نمی‌شود، افزود: باید روشن شود هر عمل خیر جای خود را دارد و هیچ عمل خیری جای دیگری را نمی‌گیرد.
وی ادامه داد: همه اعمال خیر باید باهم انجام شود، نذورات نه تنها منافاتی با کمک به فقرا ندارد بلکه این نذورات به فقرا نیز داده می‌شود البته می‌توان آن را هدفمند کرد.
رئیس مرکز پژوهش‌های فرهنگ اسلامی دانشگاه شیراز همچنین در پاسخ به این سوال که در گام دوم انقلاب اسلامی، فرهنگ عاشورایی تا چه میزان می‌تواند در تمدن‌سازی به ویژه در ترویج تفکر ظلم‌ستیزی و مقاومت در برابر ظلم و کمک به مظلوم مؤثر باشد، گفت: باید این را روشن کرد که حرکت ائمه دو بُعد انقلابی و سازندگی را باهم داشت.
حجت الاسلام رحیمیان افزود: از فرهنگ امام حسین(ع) صرفاً بُعد نقادانه و هجومی این حرکت را در نظر گرفتیم اما به بُعد سازنده که امام(ع) چه مدینه فاضله‌ای را در نظر داشتند و می‌خواستند عدالت را برقرار کنند توجه نمی‌کنیم، بیشتر روح حماسی و مبارزه‌جویانه را بزرگ می‌کنیم اما مدینه فاضله ائمه اطهار(ع) خیلی ترویج نشده در حالی که هر دو بُعد با هم باید گفته شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی