[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۵۳۱
  • دوره جدید

دوچرخه‌ها به یاری ترافیک بیایند، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: طرح‌های ترافیکی آن‌ها نیاز به بازنگری دقیق‌تری دارد و از دادستان تقاضا داریم نسبت به بازنگری در مجوز مجتمع‌های تجاری ورود کند. افسانه خواست‌خدایی عصر یکشنبه 6 مهرماه در نطق پیش از دستورش با گرامیداشت یاد و خاطره هشت سال دفاع مقدس، افزود: در حال حاضر یکی از معضلات اساسی شهر، بحران ترافیک و فقر شدید پارکینگ عمومی در نقاط پرترافیک است. وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته رویکرد کنترل این بحران بیشتر شبیه مسکن‌های مقطعی بوده است، خواستار درمان ریشه‌ای برای این چالش شد و بیان داشت: نباید عوارض ترافیکی و کسری پارکینگ صرفاً به ابزاری برای کسب درآمد تبدیل شوند، بدون آنکه تأثیری در کاهش ترافیک فرساینده داشته باشند. حتی جریمه کردن شهروندانی که چاره‌ای جز استفاده از خودروی خود ندارند، بدون ارائه جایگزین مناسب، نه عادلانه است و نه درمان درد.
خواست‌خدایی بیان داشت: یکی از نقاط حاد پرترافیک که قبلاً نیز در این خصوص تذکر دادم، محور بلوار عدالت جنوبی و عادل‌آباد است که علت اصلی به‌ وجود آمدن این ترافیک حضور یک مجتمع تجاری است. 
عضو شورای اسلامی شهر شیراز افزود: شروع این معضل ترافیک جدی نشئت‌گرفته از عدم تأمین پارکینگ این مجتمع تجاری در زمان اخذ مجوز از شهرداری در ادوار گذشته بوده که بدون در نظر گرفتن پیوست ترافیکی در بلوار اصلی انجام پذیرفته است.
وی از دادستان استان خواست به موضوع این مجتمع تجاری بر اساس قانون ورود کند. این مقام مسئول در ادامه بیان داشت: تعدادی از دانش‌آموزان از خطوط اتوبوس‌رانی در سطح شهر استفاده می‌کنند؛ متأسفانه برخی از ناوگان و خطوط اتوبوس‌رانی سطح شهر از نظر کمیت و کیفیت در زمان پیک حضور دانش‌آموزان شرایط مساعدی ندارد و باید به آن توجه داشت. خواست‌خدایی با تأکید بر این موضوع که حل معضل ترافیک تنها بر عهده شهرداری نیست، بیان داشت: پلیس راهنمایی و رانندگی نقش محوری در اجرای قوانین و اعمال مدیریت ترافیک، برخورد قاطع با توقف‌های غیرمجاز به‌ویژه در معابر اصلی و نزدیک تقاطع‌ها و نظارت بر زمان‌بندی چراغ‌های راهنمایی دارد. سازمان حمل‌ونقل و پایانه‌های استان متولی مدیریت بهینه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و هماهنگی آن با نیازهای ترافیکی شهر است. استانداری و اداره‌کل راه و شهرسازی مسئول اجرای پروژه‌های بزرگ‌راهی و کمربندی در اطراف شهر هستند که نقش مؤثری در کاهش بار ترافیکی داخل شهر دارند که پیگیری تخصیص اعتبار چنین پروژه‌هایی از سوی این نهادها، یکی از راه‌های مؤثر حل معضل ترافیک می‌باشد.
به گفته عضو شورای اسلامی شهر شیراز، اجرای پروژه‌های عمرانی و اقدامات ترافیکی نیازمند مطالعه دقیق‌تر و آینده‌نگری بیشتری است. مواردی که به عنوان مصادیق ترافیک نقطه‌ای از سوی شهروندان گزارش شده، خود گواه این موضوع است. وی با بیان اینکه طرح‌های ترافیکی آن‌ها نیاز به بازنگری دقیق‌تری دارد، افزود: تلاش شهرداری به‌منظور توزیع متناسب بار ترافیکی در سطح شهر، تعریض خیابان‌ها، اصلاح هندسی تقاطع‌ها و استانداردسازی مسیرها برای افزایش ایمنی و روان‌سازی حرکت، تلاش در جهت توسعه حمل‌ونقل ریلی، اطلاع‌رسانی‌های معاونت جدید حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری به رانندگان درباره وضعیت ترافیک، مسیرهای جایگزین، حوادث پیش رو و زمان‌بندی مسیرها برای کمک به تصمیم‌گیری بهتر و پایش مداوم ترافیک از طریق دوربین‌های مدیریتی و دوربین‌های ثبت تخلفات اقدامات ارزشمندی است.
او خاطرنشان کرد: شهر نیازمند برنامه‌ریزی برای تقویت پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری است. شهروندی که ناامن بودن پیاده‌روها و نبود مسیر ایمن دوچرخه، او را از درب منزل تا مقصد آزار می‌دهد، طبیعی است که ترجیح می‌دهد پشت فرمان خودروی شخصی بماند.
خواست‌خدایی در بخش پایانی سخنانش از شهردار خواست در اسرع وقت، «طرح جامع و هوشمند کنترل ترافیک و تأمین پارکینگ» را با مشارکت کارشناسان مستقل و با درنظرگیری تمامی مؤلفه‌های حمل‌ونقل پاک، به شورای شهر ارائه دهد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی